Надежда за повече разум в нормотворчеството

Надежда за повече разум в нормотворчеството

© Георги Кожухаров



Публикуваме анализа на Института за пазарна икономика за очакваните подобрения след гласуваните изменения в Закона за нормативните актове.


"В икономиката всяко действие, обичай, институция или закон, поражда не само един резултат, но поредица от следствия. От всичките, само едно следствие е незабавно; то се проявява едновременно с причината (и действието); то е видимо. Останалите последствия се проявяват по-късно; те са невидими; имаме късмет, ако можем да ги предвидим.
Има само една разлика между добрия и лошия икономист: лошият икономист се ограничава само до видимия резултат; добрият отчита както тези, които се виждат, така и тези, които са невидими, но предвидими."


Фредерик Бастиа, "Това, което се вижда и това, което не се вижда", 1850 г.


Може и да изглежда странно за външните наблюдатели, но тази седмица депутатите приеха промени в законодателството, които се очаква да доведат до по-качествена законодателна дейност. Става въпрос за изменения в Закона за нормативните актове. Промените са най-общо следните (информацията е на база гласуване в зала, предстои обнародването на финалния текст в идните дни):

  • Всеки законопроект на изпълнителната власт трябва да е придружен с предварителна оценка на въздействието, за да бъде включен в шестмесечната законодателна програма на Министерски съвет;




    Срокът за обществени консултации на проектите на нормативни актове се увеличава от сегашните 14 дни на 30 дни (предвидени са изключения при спешност);


    Администрацията е задължена да публикува справка с получените становища по време на обществените консултации и аргументация за приетите/отхвърлените предложения;


    Народното събрание ще изготви собствена методика за оценка на въздействието, която да се прилага за проектите, внесени от депутатите;


    Всички публични органи ще са задължени да подават данни или да съдействат с анализ при изготвяне на оценките на въздействието на другите публични органи;


    Предвижда се задължение за извършване на последваща оценка на въздействието на 5-тата година от влизане в сила на нормативния акт.

При наличие на задължение на администрацията да мисли, аргументира и изслуша засегнатите страни преди да действа има по-големи шансове за защитата на частната собственост, спазването на договорите и свободата на предприемачеството.


Вторичен ефект от по-добре структурирания процес по изготвяне на политики и създаване на законодателство е спиране на част от лобистките предложения в зародиш и отхвърляне на популистки скъпоструващи закони и стотици нормативни актове, за които няма финансиране, откровено натоварват бизнеса и гражданите без ползи и/или ограничават конкуренцията.


Малко предистория


От създаването си ИПИ счита, че:


  • Гражданите и бизнесът могат да правят всичко, което не е изрично забранено;


    Правителството може да прави само онова, което е изрично разрешено;


    Процесът на работа на правителството трябва да е безусловно публичен, като всеки има право на достъп до информация за неговите намерения; то има задължението да я предоставя, а изключения са възможни само в отделни области (напр. национална сигурност), като случаите се записват в списък, който се обявява заедно със сроковете на действие на забраната за достъп до информация;


    Всеки има право на отговор на въпроси, зададени на правителството.


Това са всъщност принципи на предварителна оценка на въздействието.


Институтът за пазарна икономика полага усилия за въвеждане на задължителна предварителна и последваща оценка на въздействието от повече 20 години. Още през 1996 г. ИПИ започна изготвянето на експресни кратки оценки на въздействието на избрани проекти за нормативни актове по времето, когато се обсъждаха. Основният проблем тогава беше достъпът до всякаква публична информация и Програма Достъп до Информация ни бяха постоянен партньор в усилията за получаване и публикуване на информация.


Партньорството ни с Британско посолство (2003 г.) за изготвяне на предварителни оценки на въздействието и създаването за целта на Звено за по-добро регулиране спомогна за структурираното представяне на идеята и нейното възможно осъществяване. В периода 2000 - 2008 г. ИПИ, с подкрепата на Институт Отворено общество, издава седмичния си бюлетин, който, в значителна част от коментарите си, се придържа към методологията за бърза оценка на въздействието.


През 2005 г. Американският университет подкрепи усилията за събиране на всякакви материали – обучителни, аналитични и застъпнически на тема оценка на въздействието на едно място в интернет. В периода 2004 – 2008 г. екипът на ИПИ проведе редовни курсове за държавната администрация и общински служители в сътрудничество с Института по публична администрация и европейска интеграция към МС.


През 2007 г. ИПИ съдейства на тогавашното министерство на държавната администрация за изготвяне на концепция за Програма за по-добро регулиране. В периода 2008-2009 г. ИПИ, заедно със Скот Джейкъбс (бивш директор по регулаторната реформа в ОИСР), изготви Методика за предварителна оценка на въздействието и Стандарти за обществени консултации, които да се ползват от новосъздаденото в МС Звено за по-добро регулиране.


За съжаление, изборите от 2009 г. отложиха прилагането им, но те бяха използвани в периода 2012 – 2015 г., заедно с други разработки, за част от настоящите предложения за промени. През 2008 г. ИПИ обучи 400 представители на централната и общинска администрация за оценка на въздействието, а заедно с Индъстри Уоч представи пред неправителствения сектор в повече от 10 града как може да използва оценката за застъпничество и натиск за реформи.


Екипът на ИПИ участва в повече от 10 работни групи през последните години, организирани от министерството на икономиката, министерството на правосъдието и Министерски съвет за реформа на законодателния процес. Сътрудничеството ни с БТПП и БСК, които от 2001 г. насам провеждаха застъпнически и образователни усилия за въвеждане на оценка на въздействието, също допринесоха значително за настоящите резултати.


Всъщност, в последните 20 години всеки член на екипа на ИПИ е изготвял оценки на въздействието и е настоявал по различни поводи за въвеждането на този метод на правене на политики. ИПИ със сигурност е единствената организация в България, в която има най-много институционална памет, опит и усилия за въвеждане и изготвяне на оценка на въздействието на законодателството и политиките.


Какво да очакваме


Имайки опит в работата с администрацията, можем да твърдим, че има вероятност за следните резултати след влизане в сила на промените и изготвянето на методиката за оценка на въздействие от МС:


Първоначално изготвените оценки няма да се различават значително от настоящите мотиви, а по-скоро ще бъдат оформени по друг начин;


За да започне да се прилага законът, е изключително важно звеното за по-добро регулиране в МС реално да осъществява контрол на прилагане на методиката, но и да съдейства по всякакъв начин със съвети – точно тук ще проличи дали има воля за реформа;


Очакваме намаляване на потока от проекти за разглеждане към МС;


Предполагаме, че обществените консултации ще станат по-полезни и администрацията ще започне да ги използва в по-голяма степен за извличане на данни и обратна връзка от засегнатите страни преди финализиране на предложенията си за политики;


Очакваме леко повишаване на качеството на обсъждането на проекти, тъй като ще може да се спори по конкретни тези, изложени в предварителните оценки, а не по общи твърдения, както е сега.


Имаме основания към момента да бъдем по-скоро скептични, защото в голяма степен всичко зависи от администрацията. За първи път, обаче, за последните 20 години считаме, че има и реални шансове за подобряване на процеса на правене на политики.

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5287 Неутрално

    А дано - ама надали бюрокрацията може да бъде преборена с още бюрокрация....

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Да, това са изменения, безинтересни за широката публика /няма драма, няма интрига, политика/, но с много важни последици, и браво на ИПИ за анализа ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  3. 3 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1086 Весело

    Дано не се объркват при гласуване.
    /като оня ден /

  4. 4 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 4655 Неутрално

    Заглавието не е коректно.
    Аз мисля, че се вкарва изключително много разум. Особено когато се появи страх, че един референдум може да промени системата.

  5. 5 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 264 Неутрално

    НАДЕЖДА ВСЯКА ТУКА ОСТАВЕТЕ !

    Колко ли пари трябва да ти плащат, за да пишеш такива неща в седмицата, в която се приемат антиконституционни текстове, ограничаващи правото на избор?!

  6. 6 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Ами, ето и моето мнение.

    След 10, в началото на промените, НС се напълни с НЕКАДЪРНИ, или по-скоро ЗЛОУМИШЛЕНИ хора с юридическо образУвание. Всичките тези хора, до 10, просто никои, бедни и гладни, а след 10-ти -на гребена на вълната и повече от важни личности, с пари и положение.
    Създадоха се и продължават да се създават безумни закони, в интерес на кастата на правистите, или в интерес на точно определена партия или икономическа групировка, а често и на определени индивиди. Всичко това с мотиви, че ще се влиза в Европейският Съюз и ще се хармонизира законодателството.

    Резултатът го виждаме ежедневно.
    Създадоха се нотариуси мултимилионери, съдия изпълнители мултимилионери, адвокати, можещи за пари да извадят и оправдаят всеки престъпник, милионери.
    Никакви осъдени политици и престъпници, а случайно осъдените такива, отдавна са зад граница. Държава с ширеща се корупция, мафиотизирана и олигархично разделена на сектори и сфери на влияние. Да не забравяме и КОЙ все още определя и раздава порциите. А за битовата престъпност е безпредметно изобщо да се говори.
    По отношение на законите. БЕЗУМИЕ от всякъде. Кой здрав разум би правил бизнес в държава, където за 26 години, основополагащи закони се променят по къдя 100 пъти, а има държави, където се съдят по закони от 1760 година? Примерно КТ, НПК и още амнайсет такива.
    А нашите умни политици се отчитат всяка година и се гордеят, как за една година са променили и приели повече от 1000 закона и още хиляди други нормативни документи.
    Кой нормален човек, дори и нищо правещ ще седи по цял ден и ще чете безумното им нормотворчество? А ако се занимава с бизнес? Той бизнеса ли ще си гледа, или ще се занимава с гл@паците от НС? А закона е категоричен, че не познаването му не е оправдание за извършено нарушение или престъпление. Та, как може да познаваш постоянно променящите се закони и да ги спазваш?
    Дори и ""юридическата"" мисъл на България, която само с това се занимава и и е работа, не може да ги обхване, та се делят и се специализират по наказателни, граждански, по имуществени, бракоразводни, трудови и каквото се сетиш още, а нормалният гражданин е задължен да знае и спазва всичко това.
    Безумна държава, с безумни управляващи и безумно законодателство!

  7. 7 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8061 Неутрално

    Е, тя надеждата умира последна.

  8. 8 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 4655 Неутрално

    До коментар [#6] от "razlichen123":

    Щом бат Сали е депутат - нямам повече въпроси...

  9. 9 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Смешна статия- от хора без елементарен морал някой си се надява да произлязат морални и законни решения...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  10. 10 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    МОЧА имени Лелина

    Никои са... бедни и гладни в БКП КДС БСП ДПС НДСВ...

    Това ни идва малко в повече.

    "Надежда за повече разум в нормотворчеството"

    Дано, но е важна посоката.
    Право творчество, или криво-ляво норми-торно

    До коментар [#6] от "razlichen123":

    Ами, ето и моето мнение.

    След 10, в началото на промените, НС се напълни с НЕКАДЪРНИ, или по-скоро ЗЛОУМИШЛЕНИ хора с юридическо образУвание.

    Всичките тези хора, до 10, просто никои, бедни и гладни,
    а след 10-ти -на гребена на вълната и повече от важни личности, с пари и положение.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK