Образователното министерство се отказа от интегралните колежи

Очаква се часовете по практическо обучение да бъдат увеличени.

© Анелия Николова

Очаква се часовете по практическо обучение да бъдат увеличени.



Образователното министерство се отказва от идеята за създаване на интегрални колежи, в които да могат да се обучават ученици след 10-и клас, т.е. завършили първия гимназиален етап. Това става ясно от проект за промени в закона за професионалното образование и обучение, които са публикувани за обществено обсъждане на сайта на ведомството.


Идеята бе лансирана от предишния ресорен министър проф. Тодор Танев и целеше тригодишно обучение за придобиване на степен "майстор". От текстовете в законопроекта обаче става ясно, че професионалните колежи ще могат да осъществяват единствено професионално обучение за придобиване на четвърта степен на квалификация по рамкова програма Г, т.е. след завършено средно образование. Продължителността на обучението трябва да бъде 2 години.


В проектозакона е предвидено още държавният изпит по професия да бъде само един, но от две части - по теория и по практика.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3972 Неутрално

    От училище не може да излизаш с придобита степен-майстор-такива степени се придобиват в практиката.

  2. 2 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Интегрални колежи - това от Интеграл ли произлиза?

    Щото, ако е от интегрирам.. би следвало да са интегрирани колежи....

    Но кой съм аз да давам акъл на ОБРАЗОВАТЕЛНОТО МИНИСТЕРСТВО.. Те са изключително учени, знаещи и ОБРАЗОВАНИ !

  3. 3 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 541 Неутрално

    От кое са се отказали?!?

    Като сложат някое наукоподобно и претенциозно название, и си въобразяват че продуктът изведнъж се изпълва със съдържание.

    Кухи лейки.

  4. 4 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 292 Неутрално

    И тази важна стъпка към по-рационално и адекватно образование и придобиване на първоначална квалификация се провали, като всички останали.Само приказки!

  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1670 Весело

    До коментар [#3] от "tily_lily":

    Другото име на техникум след гимназия, който дава знания за определена професия...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  6. 6 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#5] от "mitko11":

    Няма такава простота, начи

    Integral означава съществен, неразделим, част (от нещо) и интеграл (мат.). Какво за бога са се опитали да кажат, вероятно и те не знаят. Важното е да звучи сложно и важно

    Както казах, кухи лейки

  7. 7 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2274 Неутрално

    Излиза, че РБ в лицето на г-жа Куньева не подкрепя РБ в лицето на проф. Танев(понастоящем съветник на Боко).
    Някои започват да прихващат Иширетите на Борисов, който обикновено в рамките на един ден не е на едно мнение със себе си.

    I Want To Believe
  8. 8 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 511 Любопитно

    До коментар [#6] от "tily_lily":
    Тоест теб идеята професионалното и общо образование да се случват едновременно, тоест неделими едно от друго, не ти се вижда интегрална? И отделихте цели три коментара да говорите за това?
    Изобщо вдяхнате ли идеята за дуалното образование или си плюете по принцип? Защото идеята на Танев за тези колежи беше добра и го казвам като човек, който се занимава с образование, а не като форумен специалист по всичко!

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  9. 9 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 755 Неутрално

    Мадам Йес е най-голямото недоразумение, някога оглавявало МОН. Колкото повече стои на този пост, толкова повече поразии ще направи.

  10. 10 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#9] от "galapagas":

    откакто тя оглави като племенна шейхиня институцията, бойкотирам всички новини откъмто там.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  11. 11 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4394 Неутрално

    Имаме такава практика на интегрирано обучение, където отделни учащи се с висок успех и по преценка на учителите по отделните предмети от горните класове на гимназията могат да вземат семестриални курсове от общообразователния обем (не от специалността/профила) в университета. По този начин се съкращава общообразователният цикъл на обучение за бъдещия студент и се намаляват разходите за родителите. Разходите по заплащането на учебните такси на университета се покриват от държавата в рамките на специална финансова програма.

  12. 12 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4394 Весело

    До коментар [#10] от "abdelhaqq":

    Това с "племенната шахиня" ми прозвуча като вица за "чахкинята" потърсила съпруга на домакинята по телефона.

  13. 13 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#12] от "daskal1":

    да, много добър. и нашта образователна шейхиня така, "чахкиня" си пада малко откъм методи на управление, ама да мълча, че ще дойде БеХеКату и край.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  14. 14 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3079 Неутрално

    Мадам ЙЕС е чиновник.Тя ще си кара по утъпканите пътеки-всички учат до 12 клас и излизат неграмотни и без професия.

  15. 15 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#8] от "Amot":

    Не, не ми се вижда. Образованието е стигнало до това ниво именно поради специалисти като вас.

    А дали ще напиша 3 или 33 коментара, е мой избор, не ваш. Разбирам, че не може да приемете мнение различно от вашето, но това вече е ваш избор.

  16. 16 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1746 Неутрално

    [quote#9:"galapagas"]Мадам Йес е най-голямото недоразумение, някога оглавявало МОН. [/quote]Мадам Йес си е по принцип голямо недоразумение - независимо на какъв пост се намира.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  17. 17 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2597 Неутрално

    [quote#4:"glaxo"]И тази важна стъпка към по-рационално и адекватно образование и придобиване на първоначална квалификация се провали, като всички останали.Само приказки! [/quote]
    Ако правилно се ориентирам първо завършваш гимназия, т.е. 12г и след това още 2г за работник? Ако е така тези са ИДИОТИ!

    Не ме учудва, от куха лейка като мадам ЙЕС която никога в животът си не е свършила нещо полезно защото цял живот е била номенклатурен лапач друго и не очаквам. Такива си нямат елементарни понятия за реалността, на тях цял живот наготово са им сервирали.

    Но все пак имах малката надежда, че в суматохата ще остане тази реформа едновременно да получат средно образование и занаят в ръцете. Напълно е възможно, това са едновремешните СПТУ. А ако се прибави още 1 година и малко по-напрегната учебна програма вече се ставаше "среден техник", това си е половин инженер. Хора с такова образование спокойно стигаха дори до началник цех.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  18. 18 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2597 Неутрално

    [quote#15:"tily_lily"]Не, не ми се вижда. Образованието е стигнало до това ниво именно поради специалисти като вас. [/quote]
    Всъщност какво искахте да кажете? Цели 3 постинга прочетох от вас и така и не разбрах отношението ви към "реформата" на Кунева-Пръмова и дуалното обучение. А все пак бях преподавател във ВУЗ, свикнал съм да изстисквам малко смисъл от всякакви глупости написани на изпит.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  19. 19 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 828 Любопитно

    Дани бой рулз!

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  20. 20 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 488 Любопитно

    [quote#1:"chicago514"]От училище не може да излизаш с придобита степен-майстор-такива степени се придобиват в практиката.[/quote]

    [quote#17:"Fred"]Ако правилно се ориентирам първо завършваш гимназия, т.е. 12г и след това още 2г за работник? Ако е така тези са ИДИОТИ! [/quote]

    Не съвсем. Една от най-добрите образователни системи в света е финската и те ползват точно такъв дуален модел на образование: https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland

    6-7г е подготвителен клас
    7-16г е основно училище (задължително обучение)
    16-19г е т.нар. upper secondary education при което децата имат две опции:
    Lukio е вид гимназия, в която се изучават същите основни предмети, но за по-напреднали. Типично, тази гимназия те приготвя за yliopisto-тип университет, в който се ходи за по-теоретични и академични програми (литература, история, филология и тн.)

    Ammattikoulu е професионална гимназия/техникум, в която се учи занаят или някаква практическа основа. Всичко от строители, козметици, компютърни техници до социални/медицински работници. Практиката започва от първата година и завършилите обикновено започват собствен бизнес след последната година (противно на казаното по-горе, завършилите са по-големи майстори и с повече сертификати от масата самоуки работници в България). Ако имат желание да градят кариера, имат предимство при кандидатстване в ammattikorkeakoulu-тип университети, които специализират в приложни науки и ти гарантират по-ръководна позиция в избраната професия при завършване.

    Системата работи прекрасно, учениците се научават от рано на работа, разходи и самостоятелност, както и на това да ръководят собствен бизнес. Поради този ранен старт, докато стигнат 30 годишна възраст, повечето хора тук имат утвърдена кариера, собствен дом и са започнали семейство в сигурна среда.

    С това казано, не мисля ,че подобна система може да се въведе в България, така че да работи. Не и със сегашната пасмина в парламента. Има условия, но не и желанието да се направят такива цялостни промени.
    Техникумите в момента са развъдници на апатия и двойкаджийство, а гимназиите са пълни с корупция, надути оценки и фалшиви бележки за отсъствия. Самата програма на обучение е остаряла и архивна, а даскалите в голямата част са алергични към промени към по-модерно.

  21. 21 Профил на Ернесто
    Ернесто
    Рейтинг: 488 Весело

    Жалко ще си останем само с диференциални колежи.

  22. 22 Профил на Ернесто
    Ернесто
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Поне за чирак не може ли? Ще се върнем в първобитният строй с тези степени - чирак, калфа и майстор.

  23. 23 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2597 Неутрално

    [quote#20:"Fazer"]Техникумите в момента са развъдници на апатия и двойкаджийство[/quote]
    Отзад напред. Трябва да се намират причините а не да се отрича нещо работило защото някой некадърен майстор е пипал в него. Вие ако такъв ви повреди с ремонта колата веднага я изхвърляте или търсите някой който да я оправи?

    Не знам как са сега техникумите но аз съм завършил такъв на времето. Влизаше се след 8 клас, 5 години обучение по програма която в някои неща доближаваше тази на МЕИ и се излиза среден техник. Много високо ниво, учил съм интеграли и диференциално смятане защото при автоматичното регулиране те са необходими. За СПТУ 4 години обучение и се излизаше с разряд, там вече за по-слабите по успех.

    В моят клас бяха децата на целият градски елит, гимназиите ги имахме за място където отиват само зубрачите, да стане от него най-много някой счетоводител и адвокат, ние към инженерството гледахме.

    Че сега положението било друго вината не е на модела на техникумите а на тези които го осъществяват и условията които му осигуряват, тях да променят.

    Относно финландският модел. Противник съм на сляпото копиране от цял свят, тези 25г ясно показаха, че не е така лесно нито гарантира успех. Все едно да видя палмите в Африка и да ги присадя тук да бера кокосови орехи, няма да стане. Обикновено такива величави "реформи" завършват захвърлени по средата.

    Може да се вземат отделни елементи и след внимателно експериментиране да се прилагат, но това разрушаване на всичко за да градим новото само комунистите го правеха, видяхме резултатът им.

    Истината е съвсем простичка, хвърлят 12 години от животът си и излизат съвсем некадърни и неподготвени за нищо полезно. Самоцелно изучаване на неща от които не могат да си вадят хляба. Единствената пътека пред тях да станат полезни остава висшето образование но и то е страхотно деформирано, пък и ненормално е всички да са висшисти.

    След 8 клас просто трябява да се знае, "Почваш да учиш занаят с който да си вадиш хляба". И само за една минимална част от тях да има квота за нещо хуманитарно с идеята след това да продължат нагоре. История, литература и подобни. А ако иска икономика и мениджмънт да бъде така добър да мине през съответният техникум.

    От техникума ако искат да се усъвършенстват и имат необходимите качества могат да продължат в инженерен ВУЗ. Нещо повече, там с предимство трябва да се приемат завършилите техникум. Проверено е, по този метод бяха подготвени доста добри кадри които после намериха реализация по цял свят. Тези 2 милиона емигранти по тази система са учили.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  24. 24 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1386 Любопитно

    бабето кво сега, следващите две години ще бракува направеното през предните две, м... и дори няма да има кой да и издаде майсторското свидетелство накрая

  25. 25 Профил на bar29492712
    bar29492712
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#6] от "tily_lily":

    Искали са да кажат, че дава ем академично ем професионално образование: ем гимназия ем техникум, ем рак ем риба...

    ххххххххуйо-пичковина един вид.

  26. 26 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4394 Весело

    До коментар [#21] от "Ернесто":

    И на мен ми дойде това на ум с интегралните/диференциалните колежи, не интегрираните

  27. 27 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4394 Весело

    До коментар [#25] от "bar29492712":

    Ами, старото СПТУ, средно политехническо училище, паралелки а до г - специалност автомонтьори, е- електротехници и така до края на света, излизат със средно образование и техник 4-ти разряд, една степен над общ работник.

  28. 28 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2597 Неутрално

    [quote#27:"daskal1"]Ами, старото СПТУ, средно политехническо училище, паралелки а до г - специалност автомонтьори, е- електротехници и така до края на света, излизат със средно образование и техник 4-ти разряд, една степен над общ работник. [/quote]
    Всъщност ценното е не образоването а погледът към живота, настройката. Макар че аз имам някои учебници от онова време, удивително добро ниво особено ако се сравнява с днешните функционално неграмотните.

    Същото и за техникумите, преди 2-3 години щях да водя едни квалификационни курсове, вътре и модул по "Машинно чертане", да могат да разчитат чертежите. Отивам в книжарницата на ТУ да намеря нещо готово, като им хванах учебника по "Машинно чертане" и се хванах за главата. Те обединили катедрите "Машинно чертане" и "Дескриптивна геометрия", явно тези от дескриптивната геометрия са взели властта и набутали в учебника своите неща, за чертането само елементарни неща останали. Това при положение, че днешно време ВСИЧКО от дескриптивната геометрия се върши от 3D CAD програмите, от нея въобще няма нужда.

    Разправям го защото в крайна сметка взех едни учебници и помагала от техникумите, по тях приготвих курса. Те запазили доброто старо ниво, всичко с приложна насоченост, точно както трябва.

    Така че не подценявайте нивото там. Но основното е друго и с него започнах - важното е, че там се влиза с ясното съзнание, че се учи да се придобие занаят, че с това ще си вади хляба. Не както сега в гимназиите готови безработни но с вирнати носове, нищо не знае но огромно самочувствие и претенции.

    Вижда себе си единствено като висшист, друго не може и не иска да работи. И получаваме висшисти които са с образование "Корпоративен мениджмънт" а работи като продавачка. Такива цял живот ще са нещастни и ще търсят кого да обвинят за липсата на реализация.

    Да разбира още от 8 клас, че му трябва занаят с който ще си вади хляба. Пък ако има качества ще продължи и нагоре, но че със средното образование няма да остане гладен защото ще има професия.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  29. 29 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 861 Неутрално

    В България по Конституция образованието до 16-годишна възраст е задължително. Както и в много други европейски страни.
    От друга страна обаче в България няма образователна степен, която се дава за учене до 16 години. А би трябвало, както е на други места. Във Финландия, както разбрах от постинга на #20, на 16 годишна възраст се завършва основно образование. Подобна е и системата в Швейцария.
    След завършване на основното образование ( на 16 години) там или продължаваш в хуманитарна гимназия, или в нещо като техникум.

    В Северна Америка ( САЩ и Канада) се започва училище след навършване на 6 години и се учи 12 години, до навършване на 18 години.
    Предимствата на по-ранното тръгване на училище и съответно на по-ранното завършване са основно две:
    1. По-лесно се асимилират децата от многобройните имигрантски общности, защото по-рано се включват в т.н. мелтинг пот, където точно училището е основен фактор.
    2. По-ранно излизане на пазара на труда, и съответно по-продължително участие, при което по-малко се натоварват социалните системи и се събират повече приходи от социални плащания и данъци.

    С оглед многобройното ромско малцинство в България, както и недостига на места в детски градини, едно по-ранно тръгване на училище би имало позитивен ефект във всяко едно отношение. Дори и с оглед на дисциплината в училищата, защото е ясно, че точно 19-годишните ученици са най-дейни при използване на дрога, прилагане на насилие и пр.

  30. 30 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#23:"Fred"]Отзад напред. Трябва да се намират причините а не да се отрича нещо работило защото някой некадърен майстор е пипал в него. Вие ако такъв ви повреди с ремонта колата веднага я изхвърляте или търсите някой който да я оправи? [/quote]
    Къде видяхте отричане на техникумите? Колкото до намиране на причините, мисля че те са доста ясни.
    Програмата на повечето техникуми (с изключение на няколко престижни такива, типично по архитектура и по туризъм) не е променяна, сигурно откакто вие сте завършили. Сам казахте, че :
    [quote#28:"Fred"]Това при положение, че днешно време ВСИЧКО от дескриптивната геометрия се върши от 3D CAD програмите, от нея въобще няма нужда.
    [/quote]

    Действително, в повечето техникуми, ходят двойкаджиите и тези, които ги мързи да гледат. Момичетата ходят в техникуми по шивачество, млекарство, хранопромишленост и лозаро-винарство. Момчетата ходят в електротехникуми, стоителни, авто и подобни. Тези са, традиционно, най-ниско представящите се ученици на изпити, както и с най-малко участие в междуучилищни мероприятия.
    Срещала съм по презентации, хора от техникуми да сричат като първолаци, за писане пък да не говорим. При завършване, те стават само за обща/начална позиция, ако им се работи. В повечето случаи, обаче, отиват директно на борсата.

    Затова цари малоумщината, че за да работиш, трябва да завършиш университет и има разни дипломирани "инжинери", които дори за техници не стават.

    За да се приложи дуално обучение, в чиято основа се залага на ранното създаване на професионалисти и незадължителното ходене в университет, при сегашната система в България, просто няма как да стане.

  31. 31 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#29:"kirsner"]2. По-ранно излизане на пазара на труда, и съответно по-продължително участие, при което по-малко се натоварват социалните системи и се събират повече приходи от социални плащания и данъци. [/quote]

    Това е основното. Българи, пристигащи в чужбина с дипломи от университет и очакващи високоплатена работа, се намират на пазар, на който са без предимство. Ако в България се чака да завършиш, за да започнеш да си търсиш работа (типично цари "ти учи, после имаш цял живот да работиш", то в Западна Европа се започва в някои случаи от 14 годишна възраст (Холандия) или на 16 за повечето страни. Това им е долния слой на икономиката - касиерки, продавач-консултанти, готвачи, чистачи и тн.
    До завършване на университет, те имат почти 10 години преднина и са по-предпочитаните кадри.

  32. 32 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3768 Любопитно

    [quote#23:"Fred"]. Тези 2 милиона емигранти по тази система са учили.[/quote]Коя "тази"? Кумунистическата или по.. бране на кокосови орехи?

  33. 33 Профил на Ернесто
    Ернесто
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#26] от "daskal1":

    Интегрираните колежи ще са за ромите, нали ще ги интегрираме.

  34. 34 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4394 Неутрално

    До коментар [#28] от "Fred":

    Съгласен съм с теб че нивото на преподаването и на теорията, и на практиката в техникумите беще изключително добро. Един мой приятел беше завършил техникум по електротехника. След това не му давали да следва като син на "разкулачен" и той избягал. Това става в края на 1950-те. В САЩ завършва история и икономика, но бизнесът не му провървява първоначално, а живота с жена, деца си иска своето. Така той започва работа като електротехник по поддръжка на машините в голямо предприятие. Жена му след това разви успешно бизнеса, но той си остана на тази работа като техник до пенсия, изключително много го ценяха, а и плащаха семейните осигуровки.

  35. 35 Профил на Peni Radulov
    Peni Radulov
    Рейтинг: 214 Неутрално

    Трябва да се разбере от министерството на образованието,че максимално общообразувателните предмети трябва да се учат до девети или десети клас,като учебната програма се разтоварва от излишните предмети.Рисуване,пеене,история,география и разни други неприложими в живота знания т.е.баласта на безсмислено обучение срещу което ще се противопоставят някои"учени специалисти"на които ще се спре кранчето.След девети или десети клас да се открият колежи както за хуманитарни така и за технически специалности,където ще се обучават само по технически специалности.След завършване който има възможности да продължава в институтите,за да имаме действително добри висшисти.Защото много пъти съм казвал на неподплатени инженери,че първо да станат добри техници т.е. да се изцапат и да научат машините за да не си правят майтап с тях майсторите.Така че при добро виждане могат да се поправят грешките,като за тази цел се привлекат за преподавателска работа специалисти от производството.Моите уважения към преподавателския състав в университетите.Те имат знания но нямат практика т.е.не са си цапали ръцете да разглобят един възел и да видят от какво е направен.Защото само по чертежи не може!?Но за тази цел се иска да се въведе от някой който има нешо под косата!!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK