Регионални медии: Бургас – шампион по разходи за популярност

Регионални медии: Бургас – шампион по разходи за популярност

© Юлия Лазарова



Според анализ на "Дневник" в периода 2013 - 2015г. десет от големите общини в България са похарчили за т.нар. "медийни услуги" близо 2.6 млн. лв. Обобщение на данни от разследването, направено по документи, получени по Закона за достъп до обществена информация, може да прочетете тук. А "Дневник" продължава с публикации за резултатите от разследването си за всяка от споменатите общини.


Общата сума, която Бургас е похарчил от 2013 до 2015г. за "медийни и информационни услуги", надхвърля 720 хил. лв. С тези разходи администрацията на кмета Димитър Николов е безспорен шампион сред десетте общини, от които "Дневник" поиска подобни справки по Закона за достъп до обществена информация.


Сумата, с която общинската администрация е гарантирала отразяването на дейността си в медиите е разделена в пет пера, чието предназначение в голямата си част се препокрива. Разходите са правени за радиопредавания, за "аудио, видео материали, брошури, дипляни и др.", за "обяви, съобщения и др. текстове", за "аудио и видео материали , печатни издания, приложения, брошури, дипляни и др" и за "популяризиране дейността на община Бургас".




За радио и телевизионни предавания


през тригодишния период са похарчени близо 140 хил. лв. Над 34 хил. лв. от тях са платени на "Радио Бургас", което е предоставяло програмно време за предаването "Живеем в град невероятен". През 2013г. местната телевизия "Ер Ен" е получила 5 хил. лв. за продуциране на друго предаване - "Бургаски хоризонти".


По-малки суми през същата година са били платени и на други медии за публичност по кампании на общинската администрация - "Бург на годината", "Бургас – Европейска столица на културата 2019г." и др.


Близо 5 хил. лв. през 2013г. е получило и дружество с името "Прайм броудкастинг пойнт". Те са били предназначени за "продуциране на медиен пакет във връзка с кампанията за конкурса "Най-добър град за живеене". Справка в Търговския регистър показва, че дружеството е еднолична собственост на Радосвет Радев, председател на борда на директорите на "Дарик радио"АД, което заедно с в. "24 часа" е и съорганизатор на конкурса. В него Бургас стана победител три пъти – през 2010г. , 2012г. и 2013г.


За купуване на програмно време


през 2014г. община Бургас е платила 15 хил. лв. на "Радио Фокус" и по 10 хил. на "Радио Бургас" (БНР) и варненската "Медийна група Черно море" (тя е издател на вестник, сайт и телевизия със същото име).


Най-щедрите разходи за копродуциране и купуване на програмно време в електронни медии са направени в предизборната 2015г. Тогава тяхната сума е надхвърлила 54 хил. лв.


С 13 хил. лв. в разпределението на тези средства води телевизията "Скат", свързвана със съпредседателя на "Националния фронт" Валери Симеонов. Следващите две места са за Българското национално радио ("Радио Бургас") - 10 хил. лв. и "Дарик" - 9 хил. лв.


За публикуването на "обяви, съобщения и други текстове" в общо 26 медии за трите години от 2013 до 2015г. от общинския бюджет в Бургас са платени 300 хил. лв. От тях на регионалното издание на в. "Труд" "Твоят ден" са платени 58 хил. лв., на в. "Черноморски фар" - близо 62 хил. лв., а на изданието "Бургас днес и утре" - 20 хил. лв.


Около 14 хил. лв. през 2015г. със същата цел са платени и на в. "Капитал daily" (собственост на "Икономедиа", която издава и "Дневник" - бел.ред.).


Сключването на договори за публикуването на обяви, съобщения и други текстове е практика на всички общини. Тя е част от комуникацията между местната власт и гражданите.


"Конфликтната точка "в тези отношения обаче са именно т.нар. "други текстове". В огромната част от случаите тази формулировка прикрива ПР материали. Тяхното маркиране като платени публикации остава проблем единствено на журналистическата етика. Общинските администрации никога не определят това като условие при възлагането на обществените си поръчки.


По перото за популяризиране на дейността си от 2013г. до 2015г. община Бургас е изхарчила други над 205 хил. лв.


Най-голям дял от тези пари още в първата година от периода е отишъл в две рекламни агенции - "Комарт" и "Маг адвъртайзинг". Втората от тях е свързвана с министъра на младежта и спорта Красен Кралев.


Далеч по-скромен е бюджетът за популярност на Бургас през 2015г. - само 42 хил. лв. По-голямата част от тези пари обаче са платени за изработване и публикуване на отчета за първия мандат на кмета Димитър Николов
За тази цел 12 хил. лв. е получил в. "Преса", а други над 11 хил. дружеството "Формс".


Любопитен е и разходът от 1200 лв. платени на Национално сдружение "Българско войнство", за публикацията на кметския отчет в едноименния вестник.


За "изготвяне на репортажи, преки телевизионни излъчвания и такива в Интернет", както и за "популяризиране дейността на община Бургас" местната администрация е платила близо 76 хил. лв. Значителна част от тези средства са дадени за публикации в сайтовете www.kmeta.bg, www.faragency.bg и www.burgasreporter.com


Около 5 хил. лв. са били платени за подготовка и публикуване на информационни материали в културния гайд "Виж Бургас". Останалата част от парите е получила "Вестникарска група България" по договори за "информационно обслужване" с администрацията. Сумите, получени от вестниците "24 часа" и "Труд" през 2014г. и 2015г. са еднакви – по 6480 лв.


Анализът на данните, предоставени от Община Бургас показва, че местната администрация е имала солидно "контролираното" присъствие, както в основните местни, така и в няколко от най-влиятелните национални медии. За това "покритие" обаче са похарчени едва около 0.6% от бюджета на общината. С него тя се превръща в една от най-добрите илюстрации за констатацията в разследването на "Дневник", че медиите в България продават евтино.


* Тази статия е разработена с подкрепата на "Програма достъп до информация" и Фондация "Америка за България". Цитираните данни са получени по Закона за достъп до обществена информация в началото на тази година. Използвани са и данни от публикации в местни медии.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1898 Весело
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8707 Неутрално

    А пък ние наивните си мислехме, че журналистите хвалят добрия Бургаски кмет и добрата му работа - безплатно....

    [email protected]
  3. 3 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 551 Неутрално

    каквито и да са целите на публикацията ,
    едно нещо е безусловно вярно :

  4. 4 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 551 Неутрално

    [quote#3:"димитърчо"]каквито и да са целите на публикацията ,
    едно нещо е безусловно вярно :[/quote]



    Бургас действ. е добър град за живеене ,
    както Варна Пловдив и София

    българинът с пословичната му негативна нагласа има нужда да му се припомня постоянно , че трябва да цени това което има !

  5. 5 Профил на mavro
    mavro
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Дневник,спокойно!Николов няма да е кандидат за президент, а града се преобразява с много бързи темпове и действително е много приятен за жевеене,но има и адски много да се свърши.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  6. 6 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#5] от "mavro":
    Бургас все още не е нищо особено, дай Боже да стане? Но че перспективите са по добри, поради геополитиката, спор няма.

  7. 7 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    Публична тайна е, че политиците издържат медиите. Имаме само няколко критични електронни сайта и 2-3 вестника

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2968 Неутрално

    ПАрата отива в свирката. С европейски пари властта си купува популярност. „ Можеш да лъжеш малко хора завинаги, много хора за малко ,но не можеш всички завинаги“

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3109 Неутрално

    през месец и превъртаме "статията" . пари на български данъкоплатци , изхарчени в български медии , рекламиращи български общини . и от друга страна не български пари похарчени за реклама на не български общини и не български решения , от "национални " медии " . регионалните в Бургас водят 1.5млн туристи . "националните" водят "защитници" правата на мигранти , роми и противници на оградата на границата . а и два танка

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2382 Весело

    [quote#5:"mavro"]но има и адски много да се свърши. [/quote]

    До коментар [#5] от "mavro":

    Като онова незастроено място баш у центъро до Операта ли беше!? Обградено с ламарини...
    Между другото,донесох си от Гърция една палма и я засадих пред блока,но много ме съмнява,че ще оцелее през зимата. Няма спор в едно,че Варна е по – зелен град от Бургас.

  11. 11 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 681 Неутрално

    [quote#5:"mavro"]Дневник,спокойно!Николов няма да е кандидат за президент, а града се преобразява с много бързи темпове и действително е много приятен за жевеене,но има и адски много да се свърши.[/quote]
    Няма връзка с президентските избори. Той този Спас Спасов ей така, по принцип си подивява, когато във Варна или Бургас се прави нещо добро за хората. Злобата му предизвиква съжаление и насмешка.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  12. 12 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Руското мекере Димитър Николов има яка нужда от яко лъскане на имиджа.Щото иначе току виж некой се присетил,че въпросната мижитурка е всъщност национален предател...

  13. 13 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 899 Любопитно

    герб разчита много на пропагандата ,затова и си е купил всички медии

  14. 14 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 899 Неутрално

    тази новина се вързва страшно с новината ,че сме последни в класацията по свобода на медиите

  15. 15 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 497 Неутрално

    И разни ченгенца-библиотекарчета-гестаповчета канят кметчето на сборищатата си ,за да са сигурни че мозъчето му е добре промито от Путлер,който пък му подхвърля разни наградки.
    Идилия антибългарска...

  16. 16 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1293 Весело

    От статията се разбира, че Икономедия са докопали много малко пари от Бургас и са недоволни от този факт

    Мома, връщай 12 и 12А!
  17. 17 Профил на Mel Vi
    Mel Vi
    Рейтинг: 289 Неутрално

    До коментар [#12] от "aramissss":

    Бургазлии си харесват кмета и си гласуват за него. Пък и в интерес на истината, в града са реализирани много проекти. Друг е въпроса доколко сполучливи ще се окажат, като например новата транспортна схема.

  18. 18 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 685 Неутрално

    Щото така се прави. И златен град да го направят, как да чуе някой за Бургас ако няма реклама?

  19. 19 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Има и една голяма черна дупка която всички на общинската трапеза внимателно заобикалят, естествено за сметка на обикновените граждани - системното замърсяване на въздуха от Лукойл . Това нещо и при бай Тошо го нямаше когато заводът беше комбинат и произвеждаше какво ли не . Сега уж е само рафинерия, но отровите изпускани всяка нощ са нетърпими.

  20. 20 Профил на ige_koyo
    ige_koyo
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ще плаща чичо кмет да го хвалят, че да не почнат пак да вадят схемите му ... Цял Бургас го знае какъв е, ама повечето телета тук викат: Ама той виж поне прави нещо за града..... Простите промити от ГЕРБерастията мозъци виреят най-добре в Бургас, явно соц.експеримента тук е успешен, скоро може да се пробват и другаде...не че не опитват де, ама не в такива мащаби. А че кмета е ветропоказател и има много зависимости - това не е тайна за никой.

  21. 21 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#19] от "do.r.n":

    международен съд за тая работа няма ли?

  22. 22 Профил на ige_koyo
    ige_koyo
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Преди около месец направиха нова детска площадка на мястото на паркинга ни. И, типично по ГЕРБерски, издържа до първият дъжд. Кой пък да им каже на изпълнителите, че дървото се третира по определен начин, иначе при първият дъжд се раздува, напуква, и става неизползваемо. Поне децата научиха това, след като вече не могат да си ползват люлките по предназначение, а само като "Паметник на ГЕРБерската простота и крадлива натура".

  23. 23 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 534 Неутрално

    За три години 720К за град като Бургас, представляват сигурно по 0.001% от бюджета на града. Проблема би бил, ако срещу сумата няма свършена работа струваща съответната стойност и ако в резултат на съответните реклами не е настъпил положителен резултат.

    мурзилка
  24. 24 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Пропагандата действа. Цяла България говори колко било успешно управлението на бургаския кмет но никой не може да представи доказателства за това. По новините казаха и това им е достатъчно.
    Бургаския кмет след време ще бъде даван като пример за успешен модел за промиване на мозъци. Как с малко плочки, асфалт и няколко снимки на нови детски площадки се постига по-добър ефект пред гласоподавателя от привличане на инвеститори откриващи нови работни места.
    Кмета си плаща на медиите за да не отговаря на въпроси като - Къде са инвеститорите в най-добрия град за живеене и защо никой не иска да инвестира и да открива нови работни места. Защо жителите н над-добрия град за живеене продължават да го напускат? Защо града се трови и кмета си мълчи? И още много други подобни.

  25. 25 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3400 Неутрално

    "Любимият кмет" струвал 720 хиляди лева!

  26. 26 Профил на pitanka_3
    pitanka_3
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Най- голямата кражба и простотия на кмета е интегрирания градски транспорт.86 мил за глупави спирки и бус ленти ограничаващи трафика на леки коли в една лента(абсолютна простотия)

  27. 27 Профил на Barurumm
    Barurumm
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Ууу, Дневник почва войната за нов мандат на трансатлантическия Плевнелиев. Лошото е, че колкото повече затъват в зависимост и пропаганда, толкова по-големи некадърници ще склоняват да работят в медиите. И толкова по-прозрачни ще са гнусните им опити за демагогия.
    И друг път съм казал - Дневник да разобличава провинциалните медийки е като сериен убиец да разобличава квартален побойник.

  28. 28 Профил на Baizuo
    Baizuo
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    Селяндурите веднага се метнаха на амбразурата.
    Каквито и да са фактите, Бургас не е Сен Тропе, но определено е един от най-добрите за живеене градове в България.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  29. 29 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 474 Неутрално

    До коментар [#28] от "dgd":

    На базата на какво стигна до този извод. От статии платени по горепосочения начин?
    Кмета на Бургас доказа, че колкото и милиона да усвоиш в показни обекти, не могат да направят един град добър за живеене.
    Бургас е просто медиен продукт. Като всяка боклучава стока разчитаща изцяло на реклама и тази ще спре да се котира.
    Реалностите оборват всички твои твърдения
    - населението на Бургас намалява сериозно а кмета на Бургас приобщава към града околните села за го прикрие.
    - нулев интерес от инвеститори, Бургас изостава от всички големи градове с откриването на работни места. Всичко обявено като предстоящи инвестиции се проваля или се оказва, че е било лъжа.
    - младите хора продължават на учат в други градове и да не се връщат.
    - града се обгазява и това е причината за огромния брой белодробни и онко заболявания.
    Нови автобуси и един голям парк не правят град добър за живеене, още по-малко най-добър.

  30. 30 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Ооо, котенца. Така е при капитализма. Всичко е в душенето на това откъде могат да се прилапат пари на макс, докато си на власт. Ако някой от проектите, които се задвижат с част от тези пари, случайно подобри живота и на гражданите. Ами късмет са имали.

    мурзилка
  31. 31 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3400 Неутрално

    Бока заряза държавата и инвестира само в най-големите градове, за да печели електорат. И то в обекти като площади, спортни зали, паркове. За икономика не му стига пипе. Постигна и успехи, но те са палеативни и временни. Засега всички големи градове са негови. Но хората, които живеят в тях сами си знаят колко добре си живеят. Може би с изключение на София, където продължава да налива пари. Бургас вече е в пълен застой. Чакаме китайците.

  32. 32 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Весело

    [quote#28:"dgd"]Бургас не е Сен Тропе, но определено е един от най-добрите за живеене градове в България[/quote]
    Така се купува "Най-добър град за живеене" с публични средства!
    Така се захранва медийната империя на ‪#‎КОЙ‬ и се възпитават останалите в комфортно отношение към властта.
    Така се "купува" позорното 113-то място в света по "Свобода на словото".

  33. 33 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2651 Неутрално

    Николов спечели последните избори с достойните за диктаторските режими 89 процента. Следващите ще бъдат спечелени с 99.

  34. 34 Профил на Baizuo
    Baizuo
    Рейтинг: 1156 Весело

    До коментар [#32] от "dobrich":

    Казваш Добрич е далеч по-приятно мяясто?

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  35. 35 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#34] от "dgd":
    Не казвам...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK