Тихата болка на "Изток"

От четвъртък в Пазарджик има забрана за носене на облекло, покриващо изцяло или отчасти лицето.

© Анелия Николова

От четвъртък в Пазарджик има забрана за носене на облекло, покриващо изцяло или отчасти лицето.



Защо не ги оставят да си ходят, както искат? Нали го правят от вяра. И ние, християнките си слагаме кърпи на главите заради Исус. Те са добри хора. Отиват си в джамията. За Аллаха всичко правят". Евгения е зад сергия с чехли на улица "Луда Яна" в квартал "Изток" в Пазарджик.


По улицата в петък (13 май) около 11.30 ч. няма много хора. Ден по-рано в града е влязла в сила забраната за носене на облекло, покриващо лицето изцяло или отчасти. Пазарджик стана първият град в България, който въведе такава рестрикция. Преди време именно там главният прокурор Сотир Цацаров се обяви против бурките на публични места. След което беше подкрепен от образователния министър Меглена Кунева и Патриотичния фронт. Идеята ескалира дотам, че от националистическата формация внесоха проект на закон за въвеждане на такава забрана на национално ниво, който миналата седмица беше приет на първо четене в комисията по регионална политика в парламента. А междувременно един след друг много градове в страната - такива, в които дори няма присъствие на мюсюлмани започнаха да приемат или олсъждат такава забрана.


Квартал "Изток" е популярен в медиите заради действията на ДАНС отпреди две години, когато агенти щурмуваха къщи и влязоха в джамията в акция срещу ‘спяща клетка" на Ислямска ддържава. Оттогава в ареста са 12 души, повечето от квартала, но и от други градове. Сред тях е и Ахмед Муса - подсъдим и по делото срещу имамите, което чака своето решение на последна инстанция. Муса е единственият, който получи осъдителна присъда на две инстанции.




В петък преди обяд джамията Абу Бекир се подготвя за петъчната молитва. До нея се минава по "бул. Витошка" - както се шегуват местните - тесен коридор между сградите. След него улиците приличат на бойно поле - големи кратери с локви и кал. Едно малко момченце си играе в локвата. От време на време като сенки между сградите притичват жени с никаби (облекло, което покрива лице, но остава очите видими - повечето жени носят никаби, но това не пречи да се говори за забрана за бурки и да се въвежда за покриване на лицето).


Видели са човек с камера.


Или просто някой непознат за квартала. И не искат да го виждат. Или да си говорят с него


Или да бъдат снимани.


Те, както и другите хора от квартала са настръхнали. Омръзнало им е и това е слаба дума - омерзени са не само от интереса на медиите. Но и от тяхната некоректност - "казваме едно, а после излиза друго".


От неразбирането, което институциите и останалите хора проявяват спрямо тях. От клетката, в която квартал "Изток" се е превърнал.


Джамията Абу Бекир

© Анелия Николова

Джамията Абу Бекир


Клетка, от която ако излезеш не е ясно какво ще ти се случи. Както и ако допуснеш някой външен човек


А и медиите са виновни - за недоверието, което тези хора изпитват - към институциите, правилата и справедливостта. Разминаването с непознатите става тихо, като на пръсти. И сякаш с поемането на дъх. Хората са ядосани и много огорчени.


На входа на двора на джамията ни посреща мъж, който казва, че няма да говори. "Има хора, които са упълномощени да казват позицията ни". При обяснението, че искаме да разберем как се чувстват заради забраната, мъжът деликатно тръгва към вратата и казва; "Не искаме да говорим". Малко по-късно друг мъж ни приканва да си ходим.


"Разберете, много си изпатихме. Много ни омръзна. Каквото и да кажем, не излиза така, както сме го казали", ни обяснява малко по-късно първият мъж. "Посрещали сме тук журналистите с кафе, чай, нормално... но вече просто ни омръзна" и със спокоен тон намеква, че е по-добре да не стоим до джамията. Казва, че сутринта е имало деца, които са спрени от училище заради забрадките.


Общински съветник Райко Живков (третият отляво надясно) в Пазарджик от Евророма. Той е гласувал срещу забраната.

© Анелия Николова

Общински съветник Райко Живков (третият отляво надясно) в Пазарджик от Евророма. Той е гласувал срещу забраната.


"Хората посрещнаха забраната с разочарование.


За тях това е агресия, навлизане в личното пространство", казва Райко Живков, общински съветник в Пазарджик от Евророма. Той е гласувал срещу забраната.


Срещаме го в квартал "Изток", откъдето е и където живее.


"Няма признаци, че това е общество е радикализирано. Или че по някакъв начин се опитва да се наложи над останалите. В един разговор с ваша колежка, тя призна, че е очаквала, как всички ще креснат в един глас: "няма да ги сваляме, умираме, но няма да го направим". Което не се случи. След като псевдопатриотите искат превенция защо не си зададем въпроса: защо са създадени такива общества в България?", пита Живков.


Според него първопричината е изключването на една огромна маса от хора от културния, икономическия, социалния живот на страната. "Когато си гонен от заведение, когато не си допуснат на плаж, не си желан за събеседник, като колега в някоя институция, всеки търси начин да се социализира, да говори, да общува, да споделя. Последните 25 години, разделителната линия и сегрегирани училища са всъщност генезисът на проблема. Защото необразоваността на всички нас, води до това да си лесно манипулируем", обяснява още Живков.


Квартал "Изток"

© Анелия Николова

Квартал "Изток"


По думите му


няма значение дали той ще е с брада или жена му ще е с бурка, те няма да бъдат приети


"Има толкова неща, по които могат да се приемат наредби. Например за това нечовешко поведение към малцинствата. Необразоваността в гетата е бомбата със закъснител за България. Това пречи не само на българкото общество, а и на нас".


Пита какво се е променило в България, след приемането на забраната. Разказва как след приемането й в общинския съвет са ръкопляскали "сякаш сме се справили с всички проблеми в държавата".


"Навремето, когато при римляните народът е недоволствал, какво са правели? Римските императори са давали хляб и зрелища.


В момента в България няма хляб, има само зрелища


И зрелищата са с перманентният жокер - циганите, защото това е най-котираното нещо", отговаря Живков на въпроса защо точно сега се въвежда подобна забрана. И пита: а какво са им разрешили. И дава пример с лошата инфраструктура.


"На 90 и кусур процента се определяме като мюсюлмани. Парадоксът е че повечето не знаят цигански. Но за нашият брат журналиста, ултраса - те са мангали. Конституцията ни позволява да се самоопределяме", казва общинският съветник.


"Една жена, която не е приета никъде и когато в един момент се отдава на религията си и личното и убеждение е такова, няма нищо насилствено и идват и й казват: не вие ще ходите по този начин. И те болшинството казват: ами няма да излизаме по улиците. Това е една болка... тиха болка", казва Живков.


Улица "Луда Яна" вече е по-оживена... а малко след 13 ч. от джамията се чува и петъчната молитва.


"Пишете там, че са добри хора. Сега много се страхуват. И в други държави носят такива, казва Евгения. До нея по-възрастна жена, която също преди малко е споделила мнението й, казва, че всяка седмица "ходи на Турция", но не е виждала жени, чиито лица са забулени. "Има бе, има в Германия ходят така и никой нищо не им казва. Чак с мрежи. Нашите не са злобни, може да има такива, но тук няма. Никой нищ не казва. Кой иска си турва, кой иска не си турва, няма зор в това", казва Евгения.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK