"Спаси България" тръгва из градовете

Снимката е от конференцията на ООН за градско развитие "Habitat III" в Прага. От ляво надясно: Христо Илиев, Виктор Чаушев, Гергин Борисов, Андрей Зографски, Борис Бонев

© Спаси България

Снимката е от конференцията на ООН за градско развитие "Habitat III" в Прага. От ляво надясно: Христо Илиев, Виктор Чаушев, Гергин Борисов, Андрей Зографски, Борис Бонев



Спаси София" напуска рамките на столицата и вече ще предава опит, ще подкрепя граждански инициативи в други градове и ще помага за проблемите, свързани с инфраструктурата и градски транспорт.


Това поне е идеята на Христо Илиев и още четирима души, които стоят зад инициативата "Спаси София" и които в началото на април са регистрирали фондация "Спаси България".


"Това беше естественото развитие, защото искаме да подкрепяме гражданското общество и в другите градове. Защото им е изключително трудно. Примерно във Варна - хората се страхуват да подкрепят останалите. И е хубаво да разпространим опита си и да окажем по-едно рамо. Свързваха се и хора от други градове (Карлово, Русе), за да им окажем съдействие, и това ни накара да регистрираме юридическо лице "Спаси България". "Спаси София" ще остане нерегистрирана, само гражданска инициатива, което има свои плюсове.




За ефекта на "Спаси София" Христо казва, че към момента е "много повече психологически". "Столична община е стена. Но психологическият ефект, че аз съм на транспортна комисия, кара общинарите да се чувстват неудобно. Дори само по този начин да можем да помогнем на други НПО-та в другите градове, това ще е от голяма полза. Бихме искали да предадем опит също", коментира Христо. Той е завършил в Испания, а преди това и Софийския университет "Св. Климент Охридски", но се връща преди няколко години у нас. "Колкото и идеалистично да звучи, се върнахме, за да помогнем с нещо на родината", споделя Христо. Казва обаче, че неколкократно с останалите четири момчета са се спирали да не тръгнат отново към Терминал 2.


"Фактът, че имаме успехи в "Метрополитен", в летище София, ни дава надежда, че има хора, които ще ни чуят, които са готови да взимат разумни решения, и се надяваме, че и в Столична община това ще се случи. Засега не става", коментира още Христо.


Казва, че не знае дали "Спаси България" ще може да помогне на всички български градове, "но все отнякъде трябва да се тръгне". "Има доста да дадем като опит на другите как да се борят с общината и да показват проблемите пред останалите граждани. Това е основната мисия - не да кърпим дупки, а да покажем на хората, че има проблем, и така да ги накараме да са по-дейни", разказва още Христо, който се определя като деен и му се иска повече хора у нас да са такива.


"Спаси България" тръгва из градовете

© Спаси България


"Следователно селата много повече имат нужда от спасение", или за трудния път на регистрацията


След като окомплектоват документите и ги подават в съда, делото за регистрация попада при съдия Лилия Илиева (при нея е делото за вписването на партията на Лютви Местан ДОСТ, а "Дневник" е разказвал за нея от опита на ЛГБТ фондацията ГЛАС да се регистрира). Тя отказва със следните мотиви:


"Наименованието на фондацията се явява въвеждащо в заблуждение. Спасението на България не се крие в подобряването на градския транспорт и инфраструктурата. Императивното наклонение на глагола "спасявам" е неудачно в случая. То въздейства емоционално-призивно, а целите на молителя са напълно прагматични. Липсва връзка между благоустройството на градовете и спасяването на България. Пък и нищо в учредителния акт не се споменава за селата, а голяма част от тях се обезлюдяват, качествени земеделски земи пустеят, в много от тях върлува престъпност - следователно селата много повече имат нужда от спасение... при това те също са част от България", пише в мотивите си съдия Лилия Илиева.


"Проверява се само дали са подадени необходимите документи с описаното в закона съдържание. В решението на съдия Лилия Илиева има преценка за целесъобразност, а не за законосъобразност. Превратно тълкуване на закона е, че името въвежда в заблуждение. Тя не се аргументира защо мисли така", коментира юрист, помагал на инициативата.


"Мислих, че ще ме отрежат заради документи, и очаквах в решението да е описано какво ми липсва. Но не - отказаха ни заради името", коментира Христо, докато държи решението на съдия Илиева.


Още един неин мотив за отказ е, че "молителят възнамерява да подпомага развитието на гражданското общество чрез организиране на платени семинари и обучения. Това не вещае нищо добро за спасението на България", пише съдия Илиева.


"Ние бяхме в потрес, защото с обжалването щеше да отнеме доста време. Не че беше много спешно да се регистрираме, но така или иначе мина много време, откакто го решихме", разказва Христо. Той се свързва със Симеон Василев - председателя на фондация ГЛАС, които имат подобен опит при опита им за регистрация също със съдия Илиева. Той дава съвет да подадат нови документи за втора регистрация. Както и при ГЛАС, така и при "Спаси България" това се оказва успешен ход. Съдия Зорница Гладилова намира, че всичко е законосъобразно и че името не въвежда в заблуждение.


Трите проблема на София са и...


Комуникация. отговорност и включване на гражданите във вземането на решение - така Христо определя трите основни проблема на София. "Комуникацията е на изключително ниско ниво - както вътре в самата общината, така и на общината с експертите, така и между общината и гражданите. Увеличението на билета до 1.60 лв. е пример за това."


Примерът за втория основен проблем - поемането на отговорност - е трамвайното трасе на 7-цата по булевард "България". "Година след ремонта е като от Припят. Нито изпълнителят, който твърди, че си е свършил работата, нито общината, която е основният отговорник, защото дава парите и взима обекта, са понесли отговорност. Обектът се разпада, но общината го е приела", казва още Христо. Казва, че от появата на "Спаси София" тенденцията в Столична община вече не е да се режат лентички, а да се ходи на проверки. "За булевард и кметът Йорданка Фандъкова, и заместник-кметът Любомир Христов направиха проверки преди откриването и откриха несъответствия, за което обявиха, че изпълнителят ще бъде глобен, а проблемите - отстранени. Булевардът беше открит с месец закъснение и почна да се разпада половин година по-късно. Никой не носи отговорност за това", коментира Христо. По това трасе, което се разпада, се движат скъпи и нови трамваи.


Третият проблем - включването на гражданите във взимането на решение. По думите на Христо това трябва да са обществения обсъждания с хората, които да бъдат питани какво искат да има в града им.


"Общината буквално я е страх от гражданите. Ние отиваме на комисия ги е страх как ще се изкажат. Хората не знаеха, че общината ще спира трамвай 6. Ние се опитахме да се свържем и да дадем становище. Никакъв отговор. Никаква комуникация. Започнахме да събираме подписка... И трябва да се вдигне парлама, да стане скандал през медиите, за да може общината да се задейства. Това не ни е самоцел - да злепоставяме общината, но нямаме друг избор", казва Христо. И обобщава: "Общината работи на принципа гасене на пожар."


А кои са проблемите на България, с които ще се заеме "Спаси България"? Христо смята, че трябва да се насърчи конкуренцията между градовете, за да може добрите практики от Пловдив и Бургас например да бъдат достъпни и за други населени места. "София изостава, а по принцип столицата трябва да дава пример." Проблем в страната е липсата на гражданско общество, което да оказва натиск. Но всъщност "Спаси България" ще трябва да решава същите проблеми като и "Спаси София".

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на laaa
    laaa
    Рейтинг: 213 Неутрално

    спасете "КАПАНА" ОТ ТОТЕВ И ШУМА

  2. 2 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3793 Любопитно

    Много добър опит за създаване на гражданско общество!!Добър опит хората да се събудят и да проумеят че те са градът,квартала,блока.....И да изискват от чиновниците!!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  3. 3 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    [quote#0:"статия"]Казва обаче, че неколкократно с останалите пет момчета са се спирали да не тръгнат отново към Терминал 2.[/quote]

    Добре че са останали. Битката за цивилизоването на София и страната едва сега започва.

  4. 4 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 543 Неутрално

    [quote#3:"Читател - подкрепям budd.bg"] Битката за цивилизоването на София и страната едва сега започва. [/quote]

    Да, така е....но може ли и трябва ли цивилизацията и културата да се налагат силом ...такива въпроси ме занимават.

  5. 5 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Харесвам и одобрявам нещата, които правят, но не понасям месианското име, което са си избрали на спасители.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  6. 6 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#3] от "Читател - подкрепям budd.bg":

    Битката е и за цивилизоването на страната. Там ще е тежко - хиляди са тези, които се гордеят с премиер прочел само една книга.

  7. 7 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2288 Неутрално

    Спасители много. Когато спасяваш, значи си единствения, а това е самоизтъкване. Мисля, че "Помогни на София", "Помогни на България" е много по- точно. Разбира се, ако искаш да помогнеш, а не да демонстрираш единственост. Въпреки това, към повечето неща, които те вършат, се отнасям с уважение и благодарност.

  8. 8 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Най-големият страх на чиновника е да го осветят и да мму търсят сметка....иначе много добра инициатива

  9. 9 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    "And world peace, of course", какво ще си играем на дребно.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  10. 10 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 707 Неутрално

    [quote#0:"ХИ"]София изостава, а по принцип столицата трябва да дава пример.[/quote]
    Охх, уж човекът е завършил в чужбина, космополит и т.н., обаче си носи българското ограничено селско мислене, че „столицата“ е върхът на сладоледа.

    Като учил в Испания може ли да каже, че Мадрид, трябава да дава пример на останалите, а не, примерно, Барселона?!

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  11. 11 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Па София не е БГ, там неа безработица,но пък има топлофикация финансирана и от провинцията, без да я ползва.

  12. 12 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 976 Неутрално

    До коментар [#9] от "pag":

    Спасяват населението от вас, гербер

  13. 13 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2398 Неутрално

    Некои май не разбират какво означава Спаси София или Спаси България. Не означава - спасяваме София. Означава призив към всеки един от нас, означава отвореност на дружеството към всеки и напомняне, че спасението е във всеки един от нас.
    Спаси София.

    Будни, млади и образовани хора. Истински кошмар за милиционерите.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  14. 14 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 976 Неутрално

    Цитат:
    "Примерът за втория основен проблем - поемането на отговорност - е трамвайното трасе на 7-цата по булевард "България". "Година след ремонта е като от Припят. Нито изпълнителят, който твърди, че си е свършил работата, нито общината, която е основният отговорник, защото дава парите и взима обекта, са понесли отговорност. Обектът се разпада, но общината го е приела", казва още Христо. Казва, че от появата на "Спаси София" тенденцията в Столична община вече не е да се режат лентички, а да се ходи на проверки. "За булевард и кметът Йорданка Фандъкова, и заместник-кметът Любомир Христов направиха проверки преди откриването и откриха несъответствия, за което обявиха, че изпълнителят ще бъде глобен, а проблемите - отстранени. Булевардът беше открит с месец закъснение и почна да се разпада половин година по-късно. Никой не носи отговорност за това", коментира Христо. По това трасе, което се разпада, се движат скъпи и нови трамваи.

  15. 15 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    До коментар [#4] от "newgenerations":

    Понякога се налага. Когато насреща има чугунени глави.

    До коментар [#6] от "gogo2011":

    Така е.

  16. 16 Профил на volrath
    volrath
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#4] от "newgenerations":

    Може, може. Имаш доста примери през историята.

  17. 17 Профил на Христо Илиев
    Христо Илиев
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#10] от "zo":

    Здравей, отговарям ти, тъй като виждам, че се обръщаш към мен. Барселона си е де факто столица на Каталуня и всеки знае за битката й да се отдели от Испания, именно защото задминава Мадрид в много отношения. И да, столицата се предполага че трябва да е най-развитата част на една държава, там са събрани най-много ресурси - и властови, и икономически (не винаги, но в повечето случаи) и именно тя трябва да служи за пример на останалите градове (които са по-малки и все още нямат такива проблеми с милионно население и мобилност) и да внедрява бързо добри практики.

    В Чехия например, Прага е отделена в собствен НУТС регион, с Букурещ е същото, с Братислава е същото, с Мадрид - също. И четирите региона са най-развити в съответните държави и могат да си позволят да отделят ресурси за бързо и качествено разрешаване на градските проблеми.

    В България, първо, София не е отделена от югозападния регион и получава също толкова европейско съфинансиране, колкото и Благоевград и, второ, в Пловдив има примери за изключително добро изпълнение на общински тротоари и на експониране на антични останки, в Бургас - на интегриран градски транспорт и редица други проекти, във Варна - електронно билетче, в Русе - планове за нощен транспорт и т.н. София изостава значително спрямо другите градове, въпреки значително по-големия си финансов, а и административен ресурс.

    Поздрави!

    Viva EU
  18. 18 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#17] от "Христо Илиев":

    Здрасти Христо,

    Първо да се извиня за тона си, че като чета как съм се изразил звучи излишно злобно, а аз съм изключително положително настроен към инициативите ви и определено ви свалям шапка.

    Но, в България го има, за съжаление, крайно неприятният манталитет на делене на „столица“ <> „провинция“, който поражда ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ПОГРЕШНОТО разбиране, че столица е нещо повече от административен център и съответно е най-великото нещо на света да си столица и столичанин.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  19. 19 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1369 Весело

    [quote#12:"stenli1"]Спасяват населението от вас[/quote]


    Пак не си разбрал, ама нищо, нито ти е за пръв, нито за последен път.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  20. 20 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Колегата "Софиянец" и той на снимката

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8170 Неутрално
  22. 22 Профил на Христо Илиев
    Христо Илиев
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#18] от "zo":

    Няма проблеми за тона. Исках да обясня, че съм далеч от мисълта, че столицата е "върхът на сладоледа", но в същото време именно тя трябва да служи за пример на добро градоустройство, прилагане на добри практики и решаване на наболели проблеми с градския транспорт и достъпната градска среда. В момента ставаме свидетели на обратното и София трябва да се учи от споменатите градове.

    Относно разделението столица-провинция, то е факт и се дължи и на двете страни. В българската секция на форума скайскрейпърсити.ком постоянно се водят спорове на тази тема, а това е безумно.

    Viva EU
  23. 23 Профил на Максим Александров
    Максим Александров
    Рейтинг: 631 Весело

    Тука надушвам хвърлени бая грантове... За развитие на гражданско общество, или там както е актуално да се нарича месенето във вътрешните работи на друга държава.

    https://bgrevizia.files.wordpress.com/2015/10/oktopod1.png
  24. 24 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#22] от "Христо Илиев":

    Българската секция я отбягвам старателно, защото е, как да кажа, прекалено българска.

    Аз цял живот съм живял в София и наистина не виждам с какво столичеенето би трябвало да я прави по-различна или по-добра от останалите градове. Както казах в крайна сметка това е просто един административен център, а София става такъв не по исторически, икономически или културни заслуги.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  25. 25 Профил на Христо Илиев
    Христо Илиев
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#23] от "Максим Александров":

    Де да бяхме спечелили грант нямаше да работя още в колцентър, а извън работното време да търча по Спаси София, а сега и Спаси България Никак не бихме отказали да получаваме някакви приходи от двете инициативи, но за съжаление засега те са едва 5 евро от ютюб реклами.

    Поздрави и по-леко с търсенето на под вола теле!

    Viva EU




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK