Антоанета Цонева осъди ПИК заради статия, че е плащала за протести срещу Цацаров

Антоанета Цонева

© Надежда Чипева, Капитал

Антоанета Цонева



Софийският районен съд е осъдил ПИК по иск за нанесени неимуществени вреди, заведен от члена на "Протестна мрежа" Антоанета Цонева. Повод е статия, според която Цонева е плаща по 50 лв. за протест срещу главния прокурор Сотир Цацаров.


Статията е със заглавие: "БОМБА В ПИК! Радан и "Протестна мрежа" на тайна среща планират свалянето на Цацаров. Дават по 50 на човек за митинг срещу главния прокурор. Набъркан ли е министър Ненчев?" Цонева, както и Асен Генов водят дела и срещу "Монитор" и "Телеграф" за материали със сходно съдържание. Преди месец беше осъден на първа инстанция вестник "Монитор".


Софийският районен съд уважава и пълния размер на заведения от Цонева иск - 4500 лева.




"Съдът намира, че тази информация е клеветническа, доколкото по делото не се установи да е договаряно заплащане на участници в протест и в това договаряне да е участвала ищцата. Само по себе си заплащането за участие в протест е действие, което предизвиква негативни оценки за организатора според възприетите и утвърдени в обществото морално-етични норми. Ето защо приписването на участие в такава дейност безспорно се отразява върху доброто име и личния и професионален авторитет на съответното лице - в случая ищцата Антоанета Цонева. Действително последната е публична личност и в този смисъл тя следва да има по-висок праг на търпимост към общественото мнение за дейността си и личния си живот, но с процесната статия, в коментираната част, не се изразява мнение и не се коментира ищцата, а се изнасят конкретни факти, истинността на които не се установи по делото", пише в решението си съдия София Икономова.


Освен това съдът приема, че именно редакцията на ПИК е отговорна за публикуваната статия. За неин автор е посочена Данка Радева, но съдът не намира данни да има такъв автор, който да получава възнаграждение за работата си. Пред съда бившият главен редактор на сайта Ивайло Крачунов твърди, че медиата дава възможност на читатели да изразяват становище, като статиите на тези от тях, които не са написали имената си, се публикуват с автор Данка Радева, която е била първата читателка, изпратила материал. Крачунов признава, че това е псевдоним.


Освен това пред съда Крачунов обяснява, че информацията за среща и готвени платени протести срещу Цацаров му се е сторила достоверна, защото "публично се е споделяла и от главните редактори на вестник "Труд" (Петьо Блъсков) и вестник "7 дни спорт" (Юрий Москов), от Богомил Бонев, както и от Нора Стоичкова".


"От събраните в хода на производството доказателства се установи, че посочената за автор на статията Данка Радева не работи по трудово правоотношение при ответника, нито пък има данни да е получили по друг ред възнаграждение за съставяне на процесната статия... Видно от редакцията на процесната статия, в частта, коментирана по-горе като клеветническа, е извършена редакция от служителите на ответника. Извод в тази насока може да бъде направен от посоченото "Източници на ПИК довериха...". Логически необосновано би било да се приеме, че това е част от текст, съставен от лице, различно от служител на информационната агенция - ответник, или от лице, на което последната е възложила написване на материал."


Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK