
© Георги Кожухаров
Милена Дамянова
Преди да се направи анализ и съпоставка с текущите оценки, не може да се правят изводи от рекордният брой слаби оценки на матурите след 7-ми и 12-и клас, каза пред БНТ Милена Дамянова - председател на комисията по образование и наука. Учебните програми трябва да бъдат олекотени, за да дадат повече свобода в преподаването, смята тя.
Докато нямаме сериозен анализ по училища, дори по класове и паралелки, не могат да се правят изводи от това какви са оценките и резултатите от външните оценявания, отбеляза Дамянова. Тя даде пример, че големите международни изследвания отчитат всеки фактор - образование на родителите, брой книги вкъщи, има ли библиотека, няма ли, и т.н.
"Такъв сериозен анализ преди се правеше и аз се надявам да бъде направен и сега, за да се видят реалните причини за тези резултати", каза Дамянова. Трябва да се направи оценка не само за изпитните резултати, но и на социалните фактори, които ги обуславят, смята тя.
Като бивш заместник-министър на образованието Милена Дамянова оценява, че сближаването на българската система за оценяване с международния стандарт дава добри резултати. Има училища, чиито ученици трайно проявяват добри резултати, посочи тя.
Въведените подобрения в учебния процес трябва да се превърнат в национална политика, а не да останат само пилотен проект. Време е да мислим в национален план как тази система да се реализира в нашата страна, посочи Дамянова.
Гимназията остава разделена на два етапа. В последните две години се дава възможност за съвместни проекти с бизнеса. Ориентирането към качеството ще компенсира отпадането на някои елементи.
В образованието промените се случват бавно, зависи от волята ни за промяна, посочи Дамянова. Не бива да се очаква само резултатите от външното оценяване да проправят пътя нагоре.
Училищата с добрите практики и мотивираните учители и ученици са в основата на новия закон, каза бившият зам.-министър. Държави като Швейцария и Австрия са пример за добро взаимодействие на образованието и бизнеса. Тази система ще се развие добре и у нас.
Ще се подобри връзката с пазара на труда и ще се повиши авторитетът на професионалното образование. Факт, че родителите не го предпочитат, но то е, което ще даде сигурност за децата им, каза Милена Дамянова.
Федор Езерский
Рейтинг: 880 НеутралноОще олекотени? Да имат време децата и учителите да си играят? Това е добре.
А какво става с програмистите и инженерите? Ще ги произвеждаме ли или "в Русия, Китай и Индия има достатъчно!"
Публикувано през m.dnevnik.bg
prirodata
Рейтинг: 442 НеутралноВече ясно се виждат резултатите от наложените промени от египтолога и тази М.....
Тази, прави ли разлика между гимназия и техникум?
Спира, че започвам да се възпалявам.
марулко
Рейтинг: 442 ВеселоБезхаберието на МОН е видно, като въшка на чело.
Дедо Либен
Рейтинг: 1257 ВеселоАз предлагам учебните програми да бъдат олекотени до степен на ползване на Рибния буквар на Петър Берон, където в раздела аритметика пише: "Има четири аритметични действия - събиране, изваждане, умножение и деление, но последното не е за всеки"!!!!
daskal1
Рейтинг: 4235 НеутралноАз вчера криткувах безмислените движения на министерството на образованието и науката които повече приличат на симптоматични гърчове отколкото на образователна стратегия. В доста неща съм съгласен с Дамянова, но имам един въпрос: каква е националната икономическа и социална стратегия на България която да се отрази в приоритетите, зелите и задачите на образованието като система осигуряваща кадровия ресурс? Ако не знаеш откъде и накъде си тръгнал, обективно ще се движиш в затворен кръг.
Михаил Маринов
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#3] от "марулко":
marinov1018Много добре казано.
Дедо Либен
Рейтинг: 1257 РазстроеноДо коментар [#5] от "daskal1":
Ако не знаеш накъде си тръгнал, винаги пристигаш някъде, където не ти харесва!!!
2011
Рейтинг: 445 НеутралноНеобходима е промяна - много математика и финанси, български език и по малко изкуство - литература
chicago514
Рейтинг: 1963 НеутралноУчебните програми ще бъдат олекотени, за да дадат повече свобода в преподаването."Повече пот в учението – по-малко кръв в боя."Ех,бедни ми Суворов.Нашата е - По малко пот в учението,повече бедни в живота.
voxy
Рейтинг: 823 Неутралнонай-накрая нормални хора в МО, крайно време беше, виждам по-горе коментиращите са недоволни, но това само показва колко повсеместно е неразбирането какъв голям проблем е да наблъскаш учебниците с милиони глупости за зубрене, които всички забравят 2 седмици след като са ги прочели.
twitter.com/voxybgМаршалов
Рейтинг: 529 НеутралноЯвно децата не излизат достатъчно прости след сегашното образование, още може!
мурзилкаDiego
Рейтинг: 398 НеутралноКолкото повече ги олекотят - толкова по-добре! От моят личен опит като ученик и родител над 50% от материала е губене на време. По-практично и разумно е развитието на таланта и професиналната ориентация и подготовка да започват извън училище. Колкото по-малко изгубено време в училище, колкова повече време за реалното развитие на специфичните таланти и професионална подготовка на детето. Правилото за 10 000 часа обучение и практика е неумолимо и не трябва да се губят години в нашето тривиално училище.
"Жить стало лучше, жить стало веселее" Й. В. Сталин :-)Публикувано през m.dnevnik.bg
Voiko
Рейтинг: 1341 НеутралноКакво значи олекотени?Може би се има предвид опростени.Това ще увеличи броя на неграмотните.Трябва да се засили работата с отделния ученик,ако трябва целодневно,а в учебниците да се използва разбираем език,а не някакъв академичен,пълен с чуждици.
daskal1
Рейтинг: 4235 ВеселоДо коментар [#4] от "Дедо Либен":
Ти защо започваш с политически намеци?
Иван Христов
Рейтинг: 449 НеутралноНе децата са глупави , а системата е остаряла и неефективна! Глупави са тези в МОН!
https://www.behance.net/patriotbgЗаНиЗа
Рейтинг: 2625 ЛюбопитноАко текущите оценки са реални, т.е. като от матурите, то училищата щяха да закриват класове поради отпадане на ученици. Но, делегиран бюджет, брой на децата, заплати, съкращения, а най-вече няма признати грешки - както винаги при БГ ОПравниците.
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.xmm
Рейтинг: 1094 НеутралноА учителите дали са готови за "свободата в преподаването"?
Дали не трябва да се наблегне на обучението на учителите?
/не всички,разбира се/
hope
Рейтинг: 3419 НеутралноСпоред мен трябва да намалят броя на учениците в класовете.
Любовта ще спаси света!!!Уж трябва да са 24, а в началото на годината хоп.......28.
Последно до колко деца трябва да са?
МОН стимулира курупцията без ясни правила.
Вместо да "олекотяват" материала, да направят паралелките по 20 деца.
franklin
Рейтинг: 1421 Гневно"Такъв сериозен анализ преди се правеше и аз се надявам да бъде направен и сега, за да се видят реалните причини за тези резултати", каза Дамянова.
"На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос ОзДамянова, анализите, които правехте със Сергей Игнатов доведоха системата до ВИДИМИТЕ резултати днес...
mitko11
Рейтинг: 2135 ЛюбопитноА госпожа Пръмова няма ли от кумова срама да подаде оставка?
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Дедо Либен
Рейтинг: 1257 РазстроеноВижте какво писмо е изпратил д-р Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията до Миглена Кунева - министър на МОН и вицепремиер, относно използването на заглушители по време на провеждане на изпити в училищата и университетите:
"Използването на заглушители на мобилната мрежа по време на провеждане на изпити не е разрешено на територията на Република България. В съответствие с член 328, ал. 1 от Закона за електронните съобщения се носи административно наказателна отговорност и нарушителите подлежат на санкции в размер на 200 до 2000 лева".
Преписвайте преписвачи, ЗАКОНЪТ ВИ ПАЗИ!!!
Willy Messerschmitt
Рейтинг: 2691 НеутралноТрябва да се завишат критериите при поставянето на оценки,а не да се "олекотяват"програмите!!Даскалите да спрат да бъдат чиновници.
До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...hope
Рейтинг: 3419 РазстроеноДо коментар [#21] от "Дедо Либен":
Любовта ще спаси света!!!Никой в МОН, никога не е имал желание да се справи с преписването, само заблуждават хората.
Ако поредността на задачите бъде разменена в поне 10 варианта, никой няма да може да препише. Това няма да струва нищо на данъкоплатеца. Единственото изключение е когато се пише тема по литература, но там оценката зависи в 50% от теста.
Сега се създава изкуствено един проблем и накрая ще се окаже, че единственото му решение е с обществена поръчка за няколко милиона лева.......
potrebitel3
Рейтинг: 225 НеутралноНо същата лелка беше в МОН и когато тези се изпозлваха преди години и не са били олекотени.
ЩЕ бъдат - означава за други деца.
А с тези деца, коиото вече минаха неолекотените какво става? За своя сметка? Ще върнат ли парите издателствата?
Компенсации за нанесените щети?
Прецакахме ви, не ни пука, ще сте бачкатори, ние и нашите ще сме депутати.
prirodata
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#22] от "messera":
Това означава да останат без ученици, респективно без заплати. Даскалите не са луди сами да си отрежат клона на който са седнали.
Willy Messerschmitt
Рейтинг: 2691 НеутралноДо коментар [#25] от "prirodata":
До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...Ето затова училишата ни "произвеждат"неграмотници.
potrebitel3
Рейтинг: 225 Неутрално"Въведените подобрения в учебния процес " ????
Кои?
grajdanin1
Рейтинг: 664 НеутралноДве неща за мен са безспорни. Първо, състоянието на образованието ни е такова, защото начело му стоят личности като Дамянова, Кунева, Игнатов, Танев. Списъкът се допълва от почти всички министри на образованието и председатели на образователни комисии през последните 20 г. Кариеристи, послушковци, хора без никакъв морал, опит и умствен капацитет.
И второ, по-лошо - тежко на народ, чийто министър смята за най-голям успех на матурите "осуетеното" преписване. Без сянка от срам огромна част от зрелостниците, подпомагани от техните родители и учители, навлизат в живота с лъжа.
Маршалов
Рейтинг: 529 Неутрално[quote#12:"Diego"]По-практично и разумно е развитието на таланта и професиналната ориентация [/quote]
мурзилкаДа се забият и наизустят само едно високо специализирано нещо. Обаче, ако ще са хора, трябва да се научат да мислят. За което им трябва доста по-широк поглед, от това което предлагаш. Иначе има и роботи.
navy
Рейтинг: 870 ВеселоПравилно !Що ,че мъчат челядта.
Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разрядСъбиране и изваждане до 4-ти клас.
Умножение и деление докъм 10-ти.Питагоровата теорема и коренуване може в 11-ти , а може и без тях.
Готови кадри за Вишата Магнаурска школа който иска вишо, останалите може да работят келнери,фризьори камериерки и без да знаят що е корен и то па квадратен видиш ли .
jza49480915
Рейтинг: 442 ВеселоМатематика - не е нужно изучаване има достатъчно програми да ни заместят.нужно е само да можем да броим за да не ни метнат на пазара.
Български-да знаем азбуката и да можем да говрим е достатъчно.
География-не е нужно имаме магистрали и може всеки желаещ да обиколи страната за да я обикне.
История-да знаем кога е основана страната това ни стига.То и сега не се знае дали сме били под визнтииско иго и турско присъствие и като други ни нареждат как да тълкуваме историята си по техни напътствия няма защо да се учи.
Чужди езицишЗащо да се изучават след като се смятат за по учени и знаещи не говорят и пишат на български.Отпада ученето.
Физическо- защо ние след като има по интересни неща които се продават на входа на училището и се чустваш като волна птичка.
Другите предмети отпадат от само себе си защото за тях трябва основа а ние отркохме математиката.Ето опростена и лека програма за която мечтаят всички ученици по света а ние ще сме новаторите в тази област и ще се прочуем и ще бъдем уважавана държава.
it4
Рейтинг: 471 НеутралноДо коментар [#13] от "voyko":
при 25-30 ученика, как да се засили работата с отделния ученик, при това целодневно, особено пък където се учи на 2 смени, иначе звучи добре...аз като родител на шестокласник почти нямам забелжки към учебника по математика за 6 клас, урока е добре изложен с много и разнообразни решени примери, оттам нататък които иска повече , трябва сборник...
Gai-jin
Рейтинг: 492 НеутралноНа принципа: "Ученето вреди на вашето здраве!
Напред към нация от кифли, поп-фолк певици, мутри и футбалери!
Преди 100 години хората са продавали нивите си, за да пратят децата си на училище, днес се чудим как да учат по-малко.
Така де, не може подрастващите да се извисят над националните ни лидери!
ceci_
Рейтинг: 649 НеутралноДа остават само часовете за тоталитарните режими, знанието за ромските праздници и музика, както и час по подписване в социални грижи, за да не се налага да го правят с пръстов отпечатък
Маршалов
Рейтинг: 529 Неутрално[quote#34:"ceci_"] както и час по подписване в социални грижи[/quote]
мурзилкаНе е нужно, в социалните грижи може и с кръстче, може и с пръстов отпечатък...Впрочем то сега има чипове в личните документи..По-нататък ще ни улеснят още повече, направо ще ни монтират в мръвката чип и няма да е нужно дори да се учим да говорим. Ще ни сипват в копанята, а като забавят ще изразяваме социалното си недоволство с грухтене и квичене.
Роси
Рейтинг: 8105 НеутралноПоредната реформа. Що не вземат малко акъл от държави, където образованието е на ниво, а всяка година откриват колелото.
tucker case
Рейтинг: 986 Веселоигрите отдавна се форма на обучение, при това много ефективно...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...наливането на акъл от затъпели даскали по овехтели дебилски програми- не е...
в наши дни под формата на игра се върши и много сериозна работа... например създаване на модел на всички невронни връзки в човешкия мозък под формата на 3д пъзел... http://eyewire.org/explore
wiligri
Рейтинг: 583 НеутралноДо коментар [#8] от "2011":
И аз съм убедена, че математиката и природните науки са крайно недостатъчно, но първо е нужно едно ранно диференциране на бъдещите лекари, инженери и т.н. от бъдещите безработни и социално слаби. Ама най-първо са нужни едни дълбоки реформи в едни други области и отрасли, тъй щото бъдещите лекари и инженери да не се разбягват за дозряване и оставане по по-привлекателни географски координати.
wiligri
Рейтинг: 583 НеутралноДо коментар [#10] от "voxy":
До коментар [#12] от "Diego":
Пък аз от моя личен опит като учител да ви споделя, че учебната програма по химия и опазване на околната среда в момента е толкова олекотена, че ако се надържам да преподавам само това, което се иска по нея, учениците ми не биха имали шанс да разберат дори защо Н2О се записва по този начин, а не примерно наобратно. Ама не се притеснявайте, новата ще бъде още по-олекотена. Само да ви намекна, че не може да съществуват кадърен лекар или фармацевт, неразбиращи грам химия, ако се чудите за к'во им е на децата таз гадна химия, примерно.
voxy
Рейтинг: 823 НеутралноДо коментар [#39] от "wiligri":
twitter.com/voxybgлекарите и фармацевтите каквото им трябва го научават в университета и с много допълнително четене, химията в учебната програма освен обща култура, е и за това част от децата да проявят интерес и да следват неща свързани с нея, за да може да има специалисти в разнообразни области, така е и с другите предмети
wiligri
Рейтинг: 583 НеутралноДо коментар [#40] от "voxy":
Хихик! Нещо не ми се ще да ме лекува лекар, дето е чакал чак до университета да отпочне четенето, ама разни хора - разни предпочитания. То по тая логика спокойно може в училище нищо да не се учи, за да не се обременяват излишно дечицата и да се чака да му дойде ред на университета, само не знам работата с общата култура къде ще се вмести. Между другото, като работодател в системата пък, ако те светна какви компетентни кадри ми люпят напоследък университетите...