Учебните програми ще бъдат олекотени, за да дадат повече свобода в преподаването

Милена Дамянова

© Георги Кожухаров

Милена Дамянова



Преди да се направи анализ и съпоставка с текущите оценки, не може да се правят изводи от рекордният брой слаби оценки на матурите след 7-ми и 12-и клас, каза пред БНТ Милена Дамянова - председател на комисията по образование и наука. Учебните програми трябва да бъдат олекотени, за да дадат повече свобода в преподаването, смята тя.


Докато нямаме сериозен анализ по училища, дори по класове и паралелки, не могат да се правят изводи от това какви са оценките и резултатите от външните оценявания, отбеляза Дамянова. Тя даде пример, че големите международни изследвания отчитат всеки фактор - образование на родителите, брой книги вкъщи, има ли библиотека, няма ли, и т.н.


"Такъв сериозен анализ преди се правеше и аз се надявам да бъде направен и сега, за да се видят реалните причини за тези резултати", каза Дамянова. Трябва да се направи оценка не само за изпитните резултати, но и на социалните фактори, които ги обуславят, смята тя.




Като бивш заместник-министър на образованието Милена Дамянова оценява, че сближаването на българската система за оценяване с международния стандарт дава добри резултати. Има училища, чиито ученици трайно проявяват добри резултати, посочи тя.


Въведените подобрения в учебния процес трябва да се превърнат в национална политика, а не да останат само пилотен проект. Време е да мислим в национален план как тази система да се реализира в нашата страна, посочи Дамянова.


Гимназията остава разделена на два етапа. В последните две години се дава възможност за съвместни проекти с бизнеса. Ориентирането към качеството ще компенсира отпадането на някои елементи.


В образованието промените се случват бавно, зависи от волята ни за промяна, посочи Дамянова. Не бива да се очаква само резултатите от външното оценяване да проправят пътя нагоре.


Училищата с добрите практики и мотивираните учители и ученици са в основата на новия закон, каза бившият зам.-министър. Държави като Швейцария и Австрия са пример за добро взаимодействие на образованието и бизнеса. Тази система ще се развие добре и у нас.


Ще се подобри връзката с пазара на труда и ще се повиши авторитетът на професионалното образование. Факт, че родителите не го предпочитат, но то е, което ще даде сигурност за децата им, каза Милена Дамянова.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Още олекотени? Да имат време децата и учителите да си играят? Това е добре.
    А какво става с програмистите и инженерите? Ще ги произвеждаме ли или "в Русия, Китай и Индия има достатъчно!"

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  2. 2 Профил на prirodata
    prirodata
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Вече ясно се виждат резултатите от наложените промени от египтолога и тази М.....
    Тази, прави ли разлика между гимназия и техникум?
    Спира, че започвам да се възпалявам.

  3. 3 Профил на марулко
    марулко
    Рейтинг: 442 Весело

    Безхаберието на МОН е видно, като въшка на чело.

  4. 4 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1257 Весело

    Аз предлагам учебните програми да бъдат олекотени до степен на ползване на Рибния буквар на Петър Берон, където в раздела аритметика пише: "Има четири аритметични действия - събиране, изваждане, умножение и деление, но последното не е за всеки"!!!!

  5. 5 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4235 Неутрално

    Аз вчера криткувах безмислените движения на министерството на образованието и науката които повече приличат на симптоматични гърчове отколкото на образователна стратегия. В доста неща съм съгласен с Дамянова, но имам един въпрос: каква е националната икономическа и социална стратегия на България която да се отрази в приоритетите, зелите и задачите на образованието като система осигуряваща кадровия ресурс? Ако не знаеш откъде и накъде си тръгнал, обективно ще се движиш в затворен кръг.

  6. 6 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#3] от "марулко":

    Много добре казано.

    marinov1018
  7. 7 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1257 Разстроено

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Ако не знаеш накъде си тръгнал, винаги пристигаш някъде, където не ти харесва!!!

  8. 8 Профил на 2011
    2011
    Рейтинг: 445 Неутрално

    Необходима е промяна - много математика и финанси, български език и по малко изкуство - литература

  9. 9 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    Учебните програми ще бъдат олекотени, за да дадат повече свобода в преподаването."Повече пот в учението – по-малко кръв в боя."Ех,бедни ми Суворов.Нашата е - По малко пот в учението,повече бедни в живота.

  10. 10 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 823 Неутрално

    най-накрая нормални хора в МО, крайно време беше, виждам по-горе коментиращите са недоволни, но това само показва колко повсеместно е неразбирането какъв голям проблем е да наблъскаш учебниците с милиони глупости за зубрене, които всички забравят 2 седмици след като са ги прочели.

    twitter.com/voxybg
  11. 11 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Явно децата не излизат достатъчно прости след сегашното образование, още може!

    мурзилка
  12. 12 Профил на Diego
    Diego
    Рейтинг: 398 Неутрално

    Колкото повече ги олекотят - толкова по-добре! От моят личен опит като ученик и родител над 50% от материала е губене на време. По-практично и разумно е развитието на таланта и професиналната ориентация и подготовка да започват извън училище. Колкото по-малко изгубено време в училище, колкова повече време за реалното развитие на специфичните таланти и професионална подготовка на детето. Правилото за 10 000 часа обучение и практика е неумолимо и не трябва да се губят години в нашето тривиално училище.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Жить стало лучше, жить стало веселее" Й. В. Сталин :-)
  13. 13 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Какво значи олекотени?Може би се има предвид опростени.Това ще увеличи броя на неграмотните.Трябва да се засили работата с отделния ученик,ако трябва целодневно,а в учебниците да се използва разбираем език,а не някакъв академичен,пълен с чуждици.

  14. 14 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4235 Весело

    До коментар [#4] от "Дедо Либен":
    Ти защо започваш с политически намеци?

  15. 15 Профил на Иван Христов
    Иван Христов
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Не децата са глупави , а системата е остаряла и неефективна! Глупави са тези в МОН!

    https://www.behance.net/patriotbg
  16. 16 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2625 Любопитно

    Ако текущите оценки са реални, т.е. като от матурите, то училищата щяха да закриват класове поради отпадане на ученици. Но, делегиран бюджет, брой на децата, заплати, съкращения, а най-вече няма признати грешки - както винаги при БГ ОПравниците.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  17. 17 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    А учителите дали са готови за "свободата в преподаването"?
    Дали не трябва да се наблегне на обучението на учителите?
    /не всички,разбира се/

  18. 18 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3419 Неутрално

    Според мен трябва да намалят броя на учениците в класовете.
    Уж трябва да са 24, а в началото на годината хоп.......28.
    Последно до колко деца трябва да са?
    МОН стимулира курупцията без ясни правила.
    Вместо да "олекотяват" материала, да направят паралелките по 20 деца.

    Любовта ще спаси света!!!
  19. 19 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1421 Гневно

    "Такъв сериозен анализ преди се правеше и аз се надявам да бъде направен и сега, за да се видят реалните причини за тези резултати", каза Дамянова.

    Дамянова, анализите, които правехте със Сергей Игнатов доведоха системата до ВИДИМИТЕ резултати днес...

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  20. 20 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2135 Любопитно

    А госпожа Пръмова няма ли от кумова срама да подаде оставка?

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  21. 21 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1257 Разстроено

    Вижте какво писмо е изпратил д-р Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията до Миглена Кунева - министър на МОН и вицепремиер, относно използването на заглушители по време на провеждане на изпити в училищата и университетите:
    "Използването на заглушители на мобилната мрежа по време на провеждане на изпити не е разрешено на територията на Република България. В съответствие с член 328, ал. 1 от Закона за електронните съобщения се носи административно наказателна отговорност и нарушителите подлежат на санкции в размер на 200 до 2000 лева".
    Преписвайте преписвачи, ЗАКОНЪТ ВИ ПАЗИ!!!

  22. 22 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 2691 Неутрално

    Трябва да се завишат критериите при поставянето на оценки,а не да се "олекотяват"програмите!!Даскалите да спрат да бъдат чиновници.

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  23. 23 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3419 Разстроено

    До коментар [#21] от "Дедо Либен":

    Никой в МОН, никога не е имал желание да се справи с преписването, само заблуждават хората.
    Ако поредността на задачите бъде разменена в поне 10 варианта, никой няма да може да препише. Това няма да струва нищо на данъкоплатеца. Единственото изключение е когато се пише тема по литература, но там оценката зависи в 50% от теста.
    Сега се създава изкуствено един проблем и накрая ще се окаже, че единственото му решение е с обществена поръчка за няколко милиона лева.......

    Любовта ще спаси света!!!
  24. 24 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Но същата лелка беше в МОН и когато тези се изпозлваха преди години и не са били олекотени.

    ЩЕ бъдат - означава за други деца.

    А с тези деца, коиото вече минаха неолекотените какво става? За своя сметка? Ще върнат ли парите издателствата?

    Компенсации за нанесените щети?

    Прецакахме ви, не ни пука, ще сте бачкатори, ние и нашите ще сме депутати.

  25. 25 Профил на prirodata
    prirodata
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#22] от "messera":

    Това означава да останат без ученици, респективно без заплати. Даскалите не са луди сами да си отрежат клона на който са седнали.

  26. 26 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 2691 Неутрално

    До коментар [#25] от "prirodata":
    Ето затова училишата ни "произвеждат"неграмотници.

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  27. 27 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "Въведените подобрения в учебния процес " ????

    Кои?

  28. 28 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Две неща за мен са безспорни. Първо, състоянието на образованието ни е такова, защото начело му стоят личности като Дамянова, Кунева, Игнатов, Танев. Списъкът се допълва от почти всички министри на образованието и председатели на образователни комисии през последните 20 г. Кариеристи, послушковци, хора без никакъв морал, опит и умствен капацитет.
    И второ, по-лошо - тежко на народ, чийто министър смята за най-голям успех на матурите "осуетеното" преписване. Без сянка от срам огромна част от зрелостниците, подпомагани от техните родители и учители, навлизат в живота с лъжа.

  29. 29 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 529 Неутрално

    [quote#12:"Diego"]По-практично и разумно е развитието на таланта и професиналната ориентация [/quote]
    Да се забият и наизустят само едно високо специализирано нещо. Обаче, ако ще са хора, трябва да се научат да мислят. За което им трябва доста по-широк поглед, от това което предлагаш. Иначе има и роботи.

    мурзилка
  30. 30 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 870 Весело

    Правилно !Що ,че мъчат челядта.
    Събиране и изваждане до 4-ти клас.
    Умножение и деление докъм 10-ти.Питагоровата теорема и коренуване може в 11-ти , а може и без тях.
    Готови кадри за Вишата Магнаурска школа който иска вишо, останалите може да работят келнери,фризьори камериерки и без да знаят що е корен и то па квадратен видиш ли .

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  31. 31 Профил на jza49480915
    jza49480915
    Рейтинг: 442 Весело

    Математика - не е нужно изучаване има достатъчно програми да ни заместят.нужно е само да можем да броим за да не ни метнат на пазара.
    Български-да знаем азбуката и да можем да говрим е достатъчно.
    География-не е нужно имаме магистрали и може всеки желаещ да обиколи страната за да я обикне.
    История-да знаем кога е основана страната това ни стига.То и сега не се знае дали сме били под визнтииско иго и турско присъствие и като други ни нареждат как да тълкуваме историята си по техни напътствия няма защо да се учи.
    Чужди езицишЗащо да се изучават след като се смятат за по учени и знаещи не говорят и пишат на български.Отпада ученето.
    Физическо- защо ние след като има по интересни неща които се продават на входа на училището и се чустваш като волна птичка.
    Другите предмети отпадат от само себе си защото за тях трябва основа а ние отркохме математиката.Ето опростена и лека програма за която мечтаят всички ученици по света а ние ще сме новаторите в тази област и ще се прочуем и ще бъдем уважавана държава.

  32. 32 Профил на it4
    it4
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#13] от "voyko":

    при 25-30 ученика, как да се засили работата с отделния ученик, при това целодневно, особено пък където се учи на 2 смени, иначе звучи добре...аз като родител на шестокласник почти нямам забелжки към учебника по математика за 6 клас, урока е добре изложен с много и разнообразни решени примери, оттам нататък които иска повече , трябва сборник...

  33. 33 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 492 Неутрално

    На принципа: "Ученето вреди на вашето здраве!
    Напред към нация от кифли, поп-фолк певици, мутри и футбалери!
    Преди 100 години хората са продавали нивите си, за да пратят децата си на училище, днес се чудим как да учат по-малко.
    Така де, не може подрастващите да се извисят над националните ни лидери!

  34. 34 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Да остават само часовете за тоталитарните режими, знанието за ромските праздници и музика, както и час по подписване в социални грижи, за да не се налага да го правят с пръстов отпечатък

  35. 35 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 529 Неутрално

    [quote#34:"ceci_"] както и час по подписване в социални грижи[/quote]
    Не е нужно, в социалните грижи може и с кръстче, може и с пръстов отпечатък...Впрочем то сега има чипове в личните документи..По-нататък ще ни улеснят още повече, направо ще ни монтират в мръвката чип и няма да е нужно дори да се учим да говорим. Ще ни сипват в копанята, а като забавят ще изразяваме социалното си недоволство с грухтене и квичене.

    мурзилка
  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8105 Неутрално

    Поредната реформа. Що не вземат малко акъл от държави, където образованието е на ниво, а всяка година откриват колелото.

  37. 37 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 986 Весело

    игрите отдавна се форма на обучение, при това много ефективно...
    наливането на акъл от затъпели даскали по овехтели дебилски програми- не е...
    в наши дни под формата на игра се върши и много сериозна работа... например създаване на модел на всички невронни връзки в човешкия мозък под формата на 3д пъзел... http://eyewire.org/explore

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  38. 38 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#8] от "2011":
    И аз съм убедена, че математиката и природните науки са крайно недостатъчно, но първо е нужно едно ранно диференциране на бъдещите лекари, инженери и т.н. от бъдещите безработни и социално слаби. Ама най-първо са нужни едни дълбоки реформи в едни други области и отрасли, тъй щото бъдещите лекари и инженери да не се разбягват за дозряване и оставане по по-привлекателни географски координати.

  39. 39 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#10] от "voxy":
    До коментар [#12] от "Diego":
    Пък аз от моя личен опит като учител да ви споделя, че учебната програма по химия и опазване на околната среда в момента е толкова олекотена, че ако се надържам да преподавам само това, което се иска по нея, учениците ми не биха имали шанс да разберат дори защо Н2О се записва по този начин, а не примерно наобратно. Ама не се притеснявайте, новата ще бъде още по-олекотена. Само да ви намекна, че не може да съществуват кадърен лекар или фармацевт, неразбиращи грам химия, ако се чудите за к'во им е на децата таз гадна химия, примерно.

  40. 40 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#39] от "wiligri":

    лекарите и фармацевтите каквото им трябва го научават в университета и с много допълнително четене, химията в учебната програма освен обща култура, е и за това част от децата да проявят интерес и да следват неща свързани с нея, за да може да има специалисти в разнообразни области, така е и с другите предмети

    twitter.com/voxybg
  41. 41 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#40] от "voxy":
    Хихик! Нещо не ми се ще да ме лекува лекар, дето е чакал чак до университета да отпочне четенето, ама разни хора - разни предпочитания. То по тая логика спокойно може в училище нищо да не се учи, за да не се обременяват излишно дечицата и да се чака да му дойде ред на университета, само не знам работата с общата култура къде ще се вмести. Между другото, като работодател в системата пък, ако те светна какви компетентни кадри ми люпят напоследък университетите...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK