
© Цветелина Николаева, Капитал
Държавата ще направи пореден опит да обяви историческото летище "Божурище" край София за паметник на културата. На брифинг в парламента депутатът от ГЕРБ Красимир Велчев показа писмо на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) от 16 юни, с което се предлага авиобазата да получи статут като групова, историческа, урбанистична и архитектурно-строителна ценност, а сгради на територията й да станат единични паметници. За да стане решението окончателно обаче, то трябва да бъде потвърдено от министъра на културата и неговия специализиран съвет - а заповедта да не падне в съда.
Близо десет години вече се точи сагата с "Божурище", което е едно от най-старите летища в света, но през 2007 г. премина в частни ръце срещу 166 апартамента в София и Пловдив. Въпреки че двама министри - Стефан Данаилов и Вежди Рашидов - подеха процедура за обявяването му за паметник през 2008 и 2010 г., административни пропуски направиха решенията им нищожни. В края на 2013 г. Върховният административен съд окончателно отмени заповедта на Рашидов заради съществени нарушения, включително неуведомяване на заинтересовани лица, липсващи данни, необнародване в "Държавен вестник".
© Надежда Чипева, Капитал
Междувременно собственикът - италианският концерн "Индустриален парк София" АД, започна да руши хангара и част от постройките за изграждането на "модерен мултифункционален и логистичен парк", като обеща паралелно да направи за своя сметка музей на авиацията.
Днес Красимир Велчев, който превърна "Божурище" в своя кауза, благодари на сегашния екип на Министерството на културата, както и на бившия министър Стефан Данаилов за усилията, защото доказали, че "не всичко е кюфтета и кебапчета", предаде "Фокус". Според депутата от ГЕРБ след добиването на статут паметникът можело да бъде одържавен или да бъде превърнат в летище от сегашните или нови инвеститори.
Авиобазата вероятно е най-старата, запазена в рамките на Европейския съюз. Според ген. Борис Бонев от инициативния комитет за запазване на летището то е едно от четирите признати като най-благоприятни за летене в света, заедно с "Грюнау" край Берлин, "Снежка" в Полша и "Бишъп" в САЩ. За разлика от действащото летище във Враждебна, в Божурище рядко се задържат мъгли.
През 1906 г. балон над София лети за първи път, като излита от Божурище. Летището започва да действа през 1912 г., две години по-късно там се установява аеропланно училище, а през 1917 г. - държавна аеропланна работилница. От 1930 г. летището има първата аерогара в Югоизточна Европа.