
© Велко Ангелов
Три години след началото на бежанската вълна към Бъгария оградата по българо-турската граница, откъдето на ден минават десетки чужденци, търсещи закрила не е построена. В проектиране и строежа досега, както и на оставащите над 130 км. участват 11 фирми. Те получават финансиране без обществени поръчки заради решение, взето през 2014 година и промяна в закона, с която оградата стана обект от национално значение. Мотивът - по-бързото изграждане на съоръжението. От тогава отпуснатите средства от правителството към областните управители на Бургас, Хасково и Ямбол са над 140 млн. лв.
Проверка на "Дневник" показа, че
едно дружество участва в работата и в трите области - държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване".
А справка в Търговския регистър и фирмения регистър "Дакси" показва, че повечето фирми са свързани с "Хидростой" и "Водстрой 98", с които е обвързан и депутатът от ДПС Делян Пеевски.
В края на май "Водстрой 98" смени собственика си, като такъв стана друг играч в бранша - "Хидрострой". Преди време премиерът Бойко Борисов отмени няколко обществени поръчки на "Водстрой" "заради съмнения" за връзка с Пеевски.
Първата част от съоръжението от 30 км беше построена по време на кабинета на Пламен Орешарски. Тогава като опозиция ГЕРБ критикуваха, че съоръжението се строи на тъмно - без обществена поръчка. Сега от БСП казват същото и изчисляват, че
новостроящата се ограда ще струва по 1 млн. лв на километър.
Три фирми е избрал предишният областен управител на Хасково - Добри Беливанов (ГЕРБ), който беше избран за кмет. Те ще трябва да построят 33 км от оградата. Това са "Транспортно строителство и възстановяване" - "Геопланпроект" и ЕТ "Металик – Иван Михалов". Сегашният Станислав Дечев довършва построяването на оградата по вече сключените договори.
Първите две фирми са държавни. Управител на "Транспортно строителство и възстановяване" е Валери Василев. Собственик е министерство на транспорта. А Василев е назначен на поста през 2009 г. от бившия министър Александър Цветков.
Справка във фирмения регистър ДАКСИ показва, че Василев е вписан като управител в четири консорциума (обединение на търговци за извършване на определена дейност), както и в едно сдружение, неправителствена организация. Единият от консорциумите - "Железен път "обединява "Транспортно строителство и възстановяване", свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски строителна компания "Водстрой 98" и Хидрострой.
Другото държавно предприятие - "Геопланпроект" е направило проектирането на строежа на оградата, което става по задание на МВР. Собственик е регионалното министерство, а като представител е вписан Стоян Стоянов, назначен през 2015 г.
Третата фирма, която е извършвала строежа на оградата и изграждането на пътя около нея е ЕТ "Металик – Иван Михайлов". Тя е собственост на Иван Михайлов. Фирмата на Михайлов е част от консорциума "Ти Ви Би",
който се управлява от Тодор Бояджиев, кумец на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов.
По времето на мандата на Цветанов като вътрешен министър, консорциумът бе сред основните дарители на МВР.
© Велко Ангелов Първите 30 км от съоръжението бяха построени по времето на кабинета на Пламен Орешарски. На снимката - военният министър тогава Ангел Найденов.
В Бургас оградата се изгражда на два етапа, обсяниха от областната управа. Първата група договори са сключени през 2015 г. от областния управител Вълчо Чолаков (от квотата на Реформаторския блок, назначен с решение на Министерски съвет от 26 Ноември 2014 г.). Те са три на брой, а втората група от пет договора са сключени през 2016 г.
За изграждане на възпрепятстващото съоръжение и съпътващия път през първия етап са се грижили - "Пътстрой Бургас" ЕООД, "АБ ИНВЕСТ НН" ЕООД и "Булдени" ООД.
Като управляващи на първата фирма, дъщерна на "Хидрострой" АД, са вписани Живко Недев, Иван Иванов и Райко Калпачков. Недев заедно с Николай Пашов са представители на "Хидрострой". Пашов
е избиран последователно през 2007 и 2011г. за общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ.
Според публикации на "Капитал" "Хидростой" и свързаната с нея "Инжстройинженеринг" от години печелят всички големи обществени поръчки за извършването на пътни и други инфраструктурни ремонти във Варна. Общината има рамков договор с "Хидрострой" за ремонтни дейности. Освен това "Хидрострой" и "Инжстрой инженеринг" (заедно с "Пътища и мостове") поддържат улиците в четирите района на Варна, чието лошо състояние стана пословично и предизвика серия от протести през зимата на 2010 г.
"Пътстрой Бургас" е част от консорциума, който изгради северната скоростна тангента в София. Фирмата бе част и от гражданско дружество, което трябваше да строи втората отсечка между Угърчин и Плевен по магистрала "Хемус", поръчката за която премиерът Бойко Борисов спря, заради съмненията за връзки на спечелилите компании с депутата от ДПС Делян Пеевски и Валентин Златев.
Втората фирма, с която областният управител на Бургас е сключил договор е "АБ ИНВЕСТ НН", която от април 2016 г. с друго наименование - Инфра Експерт. Тя е част от обявеното за победител по спряната вече обществена поръчка за проектиране и строителство на спортен комплекс в жилищния комплекс "Славейков" в Бургас - дружеството Обединение "Бургас спорт". В него влизат свързваната с Валентин Златев "Джи пи груп" и "АБ инвест НН". Поръчката бе на индикативна стойност 13 млн. лв.
Третата фирма, която ще строи оградата, е "Булдени" ООД. Нейни собственици са Емил Гоцев и Иван Николов. Фирмата е част от обединение "Асара", което според публикация на "Капитал" спечели обществената поръчка за реконструкция на рибарското пристанище в Поморие с водещ партньор "Водстрой 98", който е и един от собствениците на "Асара".
© Юлия Лазарова Областният управител на Бургас Вълчо Чолаков
Вторият етап от строежа на оградата ще се извършва от общо пет фирми.
От областната управа обясниха за "Дневник", че целта на Вълчо Чолаков е била по-бързото свършване на работата. Освен трите фирми, с които е сключен договор през 2015 г. и нов през 2016 г., другите две са отново държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" и "Пътинжинерингстрой - Т" ЕАД.
Собственик на втората фирма е "ИГ Холдинг" АД, а като представител е вписан Божидар Тодоров. Дружеството участва в два консорциума, част от които са отново фирмите "Хидростой" и "ВОДСТРОЙ 98".
За проектирането на строежа на оградата са сключвани договори с общо четири фирми. Три са правили проектите при първия етап на градеж, а една е проектирала втория етап.
Тази, която е изготвяла проектите за първия и ще изготвя за втория етап е "ЕН АР Консулт" ЕООД с управител Богдана Хасърджиева - бивш главен архитект на Хасково. Фирмата бе част от обединение, избрано да осъществи строителния надзор на изградения в края на миналата година обходен път на Монтана. В публикация на "Капитал" бяха показани повреди след едномесечна експлоатация на новия участък–дупки от вериги и крикове на камиони, пукнатини, издълбани от тежка строителна техника, която все още обикаля по обекта.
Другата фирма-проектант, с подписан договор през 2015 г. е Плевенската фирма "Иво Петров-архитекти" ООД със собственици - Иво и Цветан Петрови. Иво Петров ахитекти" участва в строежа на първите обекти от "София тех парк".
И третата е "Мото" ООД със собственици Десислава Стоянова-Иванова и Мото груп 2010.
За участъка от оградата в Ямбол областният управител Димитър Иванов, бивш депутат от ГЕРБ в 42-то Народно събрание, е сключил договор с фирмите "Транспортно строителство и възстановяване" (държавно предприятие) и "Геострой-инженеринг" ЕООД.
Втората фирма е собственост на Моньо Тодоров. През 2012 г. лично премиерът Бойко Борисов заедно с бившия министър на земеделието и храните Мирослав Найденов и изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов прерязаха лентите на новооткритите свинекомплекс и фуражно стопанство на фирмата "Геомекс инженеринг" в Ямбол. Те бяха изградени по програмата за развитие на селските райони с евросредства.
Дори и когато вече е поставена, оградата може да се окаже още по-скъпа, казаха пред "Дневник" преди време областните управителите на Хасково, Ямбол, Бургас, на чиято територия се се строи съоръжението.