Регионални медии: Монтана - колко струва безкритичността

Регионални медии: Монтана - колко струва безкритичността

© Юлия Лазарова



Анализ на "Дневник" показа, че в периода 2013 - 2015 г. десет от големите общини в България са похарчили за т.нар. "медийни услуги" близо 2.6 млн. лв. Обобщение на данни от разследването, направено по документи, получени по Закона за достъп до обществена информация, може да прочетете тук. "Дневник" продължава с публикации за резултатите за всяка от споменатите общини.


Монтана е малка община. Населението й едва надхвърля 40 хил. души, а средният годишен бюджет, с който разполага е сред най-ниските в страната - около 30 млн. лв. Независимо от това, местната администрация и Общинският съвет са харчили за медийни услуги повече отколкото Шумен, Благоевград, Плевен и дори Русе. Това показват справките, предоставени по Закона за достъп до обществена информация.


С 1.40 лв. на глава от населението за медийни услуги Монтана заема




трето място сред десет български общини


- петте най-големи в страната плюс още пет, избрани на случаен принцип, които "Дневник" включи в изследването си. Първите две места са заети съответно от Враца (4.89 лв) и Бургас (1.47 лв.). Изненадващо е, но по този показател градът оставя след себе си дори Варна (0.94 лв.).


Монтана запазва третото място и в друга класация - на разходите за медийни услуги като процент от общинския бюджет - 0.17%. За сравнение, това съотношение в Бургас е 0.55%, във Враца 0.47%, а във Варна 0.06%.


Регионални медии: Монтана - колко струва безкритичността

© Дневник


Любими медийни партньори


на администрацията през трите години от 2013г. до 2015г. са три дружества - "Монт 7 холдинг", "Земя 44" (издател на в. "Монт прес" и едноименния сайт) и Издателската кооперация "Слово плюс" (седмичник и уебсайт със същите имена).


През 2013г. всички те са получили общо около 41 хил. лв. Договор за "информационни, медийни, ПР, рекламни и други услуги" е бил сключен единствено с "Монт 7 Холдинг", гласи информацията, предоставена от кметската администрация в града. Сумите за останалите печатни и електронни издания са превеждани срещу "други документи".


През 2014г. медийните партньори на община Монтана се удвояват и стават шест. Към вече споменатите три дружества се присъединяват "Стандарт нюз", "Вестникарска група България" и местната компания "Ал Пи 14", а общата сума, изплатена от общинския бюджет за услугите им, е 47 хил. лв. Най-големият дял от тази сума е за "местните играчи" "Монт 7 Холдинг", ""Монт прес", "Слово пюс" и "Ал Пи 14". Всички те са си поделили малко над 41 хил. лв.


Останалите 6 хил. лв. са изплатени за услуги, извършени от "Вестникарска група България" и "Стандарт нюз".


Като не прави изключение от практиката на други администрации в страната, в изборната 2015г местната власт в Монтана проявява


най-голяма щедрост


към медиите, с които работи традиционно. Тогава сумата, получена от вече споменатите шест компании набъбва на близо 57 хил. лв. Как точно е била разпределена - от предоставената справка не става ясно.


Регионални медии: Монтана - колко струва безкритичността


Тайна остават


и услугите, извършени от медиите, които са получили публични средства в годината на последните избори за местна власт. След тях в петия си пореден мандат в града встъпи отново Златко Живков, издигнат от коалицията "Заедно за Монтана". В нея влязоха "Реформаторския блок", "Българска нова демокрация" и "Партия на българските жени".


Общинският съвет в Монтана е разполагал с отделен бюджет,


несравнимо по-скромен


от този на кметската администрация. Според предоставената справка, неговата сума за трите години от 2013г. до 2015г. е само 7300 лв.


Договор "за отразяване на заседанията на Общинския съвет" през 2013г. е сключен само с кабелната телевизия "Монт 7" (част от "Монт 7 холдинг"). Останалата част от общата сума е изплащана без договори на електронното издание "Монтана днес" "за публикуване на Дневния ред на заседанията на ОбС и протоколи от проведени заседания".


"В Монтана има два информационни сайта, седмичник и местна кабелна телевизия. Въпреки това


критични материали липсват


особено за местната администрация и за кмета", казва Мария Димитрова, журналист и управител на в. "Зов нюз", който освен във Враца и Видин, излиза и в Монтана. Състоянието на регионалната журналистика е предсмъртно, твърди тя. Няма кака да използвам думи, които да звучат по-малко драматично. А тенденциите са негативни".


"Дневник" потърси за коментар по цитираните факти кметът на Монтана Златко Живков. Повече от месец след като въпросите ни бяха изпратени до канцеларията му, отговор все още няма.


* Тази статия е разработена с подкрепата на "Програма достъп до информация" и Фондация "Америка за България". Цитираните данни са получени по Закона за достъп до обществена информация в началото на тази година. Използвана е и информация от изследването "Регионалните медии в България: проблеми и предизвикателства" на Даниел Пенев от Американския университет в България.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK