МОСВ: Вносът на боклук за депониране е забранен в България, както навсякъде в ЕС

Снимката е илюстративна

© Красимир Юскеселиев

Снимката е илюстративна



Към този момент в Министерството на околната среда и водите няма информация за предстоящо пристигане на товар от 35 000 т. отпадъци на пристанища Варна и Бургас (както съобщи в. "24 часа", бел. ред.).


Пак във връзка с разпространената днес информация от МОСВ обясниха следното:


"Превозите на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергия в рамките на ЕС, подлежат на предварително писмено разрешение – нотификация,
издадена от компетентния орган.




Пратките с отпадъци, които пристигат на български пристанища, се разтоварват и освобождават, едва след като се удостовери, че за тях е налице подобна нотификация, издадена от Министерството на околната среда и водите.


Съгласно изискванията на регламента, за всеки отделен пристигащ транспорт в рамките на издадена нотификация, министерството получава информация преди тръгването му от държавата - изпращач, при получаването му в съоръжението и след завършване на третирането му".


През месец юли в терминал на "Пристанище Варна" ЕАД е бил разтоварен кораб с 2500 т. отпадъци, специално обработени и предназначени за оползотворяване като гориво. Това съобщиха днес от държавното дружество в отговор на въпрос на "Дневник" за това дали там са били разтоварвани или предстои разтоварването на отпадъци.


Обработеният през този месец товар от "Пристанище Варна" е бил придружен с цялата необходима документация, включително одобрения за обработката му, уточниха още от дружеството.


Според източници на "Дневник" в пристанището, получател на т.нар. RDF отпадъци, (подготвени за промишлено изгаряне), са били предназначени за девненска компания като най-вероятно става дума за дружеството "Девня цимент". В официалното съобщение на "Пристанище Варна" обаче името на дружеството не се споменава.


Още при откриването на новата инсталация за производство на цимент в завда през май м.г. техническият директор на Italcementi Group за България и Гърция Клаудио Диалберти съобщи, че новите инсталации имат възможността да използват алтернативни енергоносители като модифицирани горива (т.нар. RDF) и биомаса.


"Заводът беше създаден с идеята в него да се използват най-високите технологии на алтернативните горива, които се извличат от отпадъци, обясни тогава Диалберти пред "Капитал". Това е голямо предизвикателство и ние се опитваме да увеличим обемите на отпадъците като гориво до 50% от общото количество на енергоносителите, които използваме".


Пак преди пвече от година от "Девня цимент" обясниха, че ще доставят отпадъци от близките общини – Варна, Девня, Провадия и Търговище, както и от завода за преработка на отпадъци в гр. Белослав. "Отворени сме към използването на "боклук" от цялата страна", каза още Клаудио Деалберти. По тази причина се опитваме да създадем мрежа с всички общини и компании, които се занимават с преработката на битови и промишлени отпадъци".


"Съгласно Закона за управление на отпадъците, вносът в страната на отпадъци за депониране е забранен, а вносът на такива, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергията, е ограничен до количества, които не надхвърлят 50% от количествата по съответните разрешителни на инсталациите", обясниха пак днес от Министерството на околната среда и водите.


От там уточних също, че подобно на редица други държави-членки на ЕС, Българя позволява превозът на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергия. Това обаче може да става само в инсталации в страната, които притежават комплексни разрешителни и отговарят на всички изисквания за експлоатацията им.


Какт във всички други държави-членки на ЕС обаче, в България доставката на отпадъци от чужбина за депониране в сметища е забранена.

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Страдаме от недостиг на боклук?!
    Удивително!!!
    Но....пък вносен?!
    Удивляващо!!!

  2. 2 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1291 Весело

    МОСВ: Вносът на боклук за депониране е забранен в България, както навсякъде в ЕС

    Правилно! Ние си имаме достатъчно боклуци и в политиката, и в бизнеса. От нови боклуци нямаме нужда. Задръстени сме!

    /не се чете/
  3. 3 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3584 Неутрално

    Вносът на боклук е забранен.
    Но ние си имаме премиер Боко.

  4. 4 Профил на Faihle
    Faihle
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Нивото става все по-ниско... Днес представителят на правителството неколкократно използва съществителното "боклук", сега виждам, че в заглавието на статията се използва същата дума.
    Очаква се от медии и официални лица, за използват другата дума.

  5. 5 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 976 Любопитно

    До коментар [#1] от "xmm":

    От Италия, градовете на Мафията.
    Продажните ГЕРБери, за пари са готови на всичко

  6. 6 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1164 Неутрално

    Дано не се окаже, че го купуваме... боклука на мафията... че знаем кой управлява сметосъбирането в Сицилия и Неапол. А като се сетя, че Варна в момента тъне в боклуци, щото няма кой да ги извозва.... мани мани.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    Вносът е забранен, но ако много ти се поиска да внасяш - тогава може ( срещу съответното възнаграждение на указаните хора, разбира се )

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 990 Неутрално

    Италиански боклук се гори в циментовите заводи в Девня
    19:49 | 21 юли 2016 Изгарянето на боклуци е канцерогенно, замърсяващо и застращаващо здравето! Заводите са частни, що па да не горят отпадъци. Особено ако им плащат! След това данъкоплатецът ще трябва да плаща повече за лечение на раково болни.. за едни печалбата, за други мъките и разходите! демокрация и свобода, какво да правиш!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  9. 9 Профил на kapac
    kapac
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Работя в сферата на морския транспорт. Въпросните отпадъци които действително идват балирани имат произход Италия, нищо чудно че Италчименти (Италианска компания) е получател на стоката. Според мен са измислили много доходоносна схема, в ущърб на българското население естествено.

  10. 10 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 976 Любопитно

    До коментар [#6] от "diegos":

    И Палермо.

    Нашата Мафия от ГЕРБ и СИК взима боклука от Италианската

  11. 11 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    Нашата политика е още на ниво заравяне на отпадъците по деретата,а чужденците изгарят отпадъците на други чужденци и отгоре на всичкото печелят от това.

  12. 12 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 976 Любопитно

    Боклукът на Неапол и Палермо тръгва за България

    20.07.2016 22:28; Виолина Христова, Рим
    https://www.24chasa.bg/novini/article/5660263

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на varna_11
    varna_11
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Я се уточнете малко.....
    Горенето било съвсем безопасно, и имало разрешение:
    http://www.moreto.net/novini.php?n=326681&p=3

    На пристанище Одесос - Варна, днес имаше разтоварени черни бали вероятно боклук... Министърката ми обяснява, че никога не е докарван боклук тук...
    Съвсем се объркАх... И май нещо ни водят за носа

  15. 15 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 976 Неутрално

    До коментар [#14] от "varna_11":

    Много хубави коментари под статията, с които съм 100% съгласен

    "Не сме народ

    Не сме народ, не сме народ, а мърша,"

  16. 16 Профил на mastikata
    mastikata
    Рейтинг: 645 Неутрално

    Горд съм че българската и италианската мафия най-сетне си сътрудничат и по еко-проекти

    Граждани бият ПРАСЕТА брат!
  17. 17 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 264 Весело

    Софиянци правиха - струваха уредиха се с некакъв завод за боклук.

    За Хасково и останалата част от България - да го сипват в дупки, да се пали, да гори и да ги опушва, че и те живот да видят!

    Нал' тъй?

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  18. 18 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1005 Весело

    Е, само боклуци още не бяхме внасяли.... Интересно някой би ли се навил да изнесе цяла една политческа класа?

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  19. 19 Профил на mrvip
    mrvip
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Разбрах сантимента на форума. Италианският католически боклук е канцерогенен. Да горим само национално-патриотичен православен боклук! Всъщност и нашия що да го горим, нека да се трупа по сметища, да се развява от вятъра, да смърди и да цапа. Ония калпазани в Девня да си горят руски газ, както си му е реда.

    "Защото много се оплакват от външен вид, ама никой, никога, не се е оплаквал от малко акъл."
  20. 20 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#5:"stenli1"]От Италия, градовете на Мафията. [/quote]
    Да, от Неапол и Палермо са тези отпадъци, като договорът е дългосрочен.

  21. 21 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 418 Весело

    [quote#18:"пустиняк"]Е, само боклуци още не бяхме внасяли.... Интересно някой би ли се навил да изнесе цяла една политческа класа? [/quote]
    Бая износители ще се намерят, ама има ли кой да внесе пона малко наши политици?

  22. 22 Профил на Adriana Nikolova
    Adriana Nikolova
    Рейтинг: 5 Разстроено

    Девня Цимент АД не внася и използва отпадъци от Южна Италия
    Писмена позиция

    С почти 60-годишна традиция в производството на цимент, Девня Цимент АД стриктно спазва и прилага всички референтни стандарти, регламенти и изисквания съобразно българското и европейското законодателство. Новата инсталация за производство на цимент в гр.Девня е една от най-модерните по рода си в Европа. Новият процес за производство на цимент се базира на чиста и екологична технология, интегрирана със системите за безопасност и контрол по опазване на околната среда. Девня Цимент прилага отдавна установените практики в Европа за подпомагане на общините в областта на управлението на отпадъците.

    Като част от ХайделбергЦимент, вторият по големина производител на цимент в света, Девня Цимент е водещ производител и износител на цимент в страната и носител на множество награди, като най-зелената компания в България и Инвеститор на годината. Използването на така наречените горива от преработени отпадъци (RDF) е утвърдена практика в почти всички циментови заводи в България и Европа през последните 10-15 години. Тази практика е свързана с редица европейски и местни разпоредби и изисквания и има значителни и доказани положителни ефекти върху околната среда и благосъстоянието на общините. Използване на RDF като гориво в страната, както и вноса на такова от чужбина, са строго регламентирани и може да се извършва единствено със изискуеми от закона разрешителни, където основния ръководен елемент е опазване на околната среда и строг контрол на вредните емисии във въздуха.

    Във връзка с вчерашни (21.07.2016 г.) публикации и телевизионни репортажи в различни местни и национални интернет страници, вестници и телевизии, с настоящото бихме искали категорично да заявим и подчертаем, че вноса на RDF или отпадъци в Пристанище Одесос, Варна и Пристанище Бургас не е предназначен за използване от и в Девня Цимент, а вероятно се касае за други оператори и инсталации в страната. Освен това, Девня Цимент никога не е влизало в договорни отношения с дружествата, оповестени в горните публикации и репортажи Defam Ecobuildings от Неапол и Sicula Transporti от Сицилия, респективно горните дружества никога не са били контрагенти на Девня Цимент. Тези факти sa обективни и биха могли лесно да бъдат потвърдени и проверени чрез проследяване на свързаните разрешителни документи от компетентните органи.

    Настояваме изразеното по-горе становище да бъде взето под внимание и няма да приемем въвличането на Девня Цимент и/или други български дъщерни дружества на ХайделбергЦимент в каквито и да било спекулации, свързани с темата за използване на алтернативни горива, или неистини, създаващи впечатлението за ангажираност на дружеството ни в незаконни действия или такива, които вредят на околната среда и човешкото здраве.

    Предварително Ви благодаря за проявеното разбиране.

    22.07.2016г.
    С уважение,
    Стефано Коста
    Изпълнителен директор





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK