
© Юлия Лазарова
Зам.-министърът на образованието Диян Стаматов представи новите възможности за оценяване.
Образователното министерство ще намали броя на задължителните изпити за национално външно оценяване след четвърти и след седми клас, а за постигнатите резултати на тях учениците ще получават само брой точки, но не и оценки по шестобалната система.
Минималният брой на текущите оценки за един учебен срок, който в момента според интензивността на изучаването на предмета може да бъде до пет, ще бъде намален на две, което на практика значи, че учениците ще могат да приключват срока и с по-малко изпитвания. За всяка една писана оценка учителите пък ще трябва да се аргументират устно пред целия клас, а когато тя е поставена под тест или контролна работа - с писмена рецензия.
Учениците ще могат да се явяват на изпити, на които да повишат годишните си оценки след седми, единадесети и дванадесети клас, което ще им даде възможност за по-висок бал за кандидатстване в гимназиите и в университетите (по новия закон само оценките от единадесети и дванадесети клас влизат в дипломата за завършено средно образование, а след десети клас се получава свидетелство за завършен първи гимназиален етап - б.а.).
Това предвиждат основните моменти в проект на страндарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците, който бе представен от зам.-министъра на образованието и науката Диян Стаматов за обществено обсъждане днес. С него ще се прилага приетия миналата есен от ГЕРБ и Реформаторския блок (РБ) изцяло нов закон за предучилищното и училищното образование, който влиза в сила от 1 август. Със закона се премахват количествените оценки и възможността за повтаряне на годината до трети клас включително.
Изпитите за външно оценяване - по-малко, но с повече тежест
След рекордно лошите резултати на изпита по математика след седми клас т.г., на лесната част на който 17 983 деца изкараха двойки, от предстоящата учебна година образователното министерство ще премахне оценките по шестобалната система и ще остави само получения брой точки като краен резултат. Очаква се максималният брой на точките да бъде 100, но според експертите това не е сигурно, тъй като зависи от броя на тестовите задачи, който може да се променя.
Не е ясно обаче какъв ще е прагът между незадоволителните и задоволителните резултати и как ще се интерпретират те като цяло. Тази година тройка се пишеше при 16 точки, което според експерти е много нисък критерий. От догодина обществеността на практика няма да знае колко деца имат двойки и колко шестици.
От 2019 г. в точки ще се формира и балът за кандидатстване в математически гимназии след четвърти клас и за влизане във всички гимназии след седми клас. Годишните балообразуващи оценки от свидетелството за завършване на съответния клас ще се превръщат в точки, като шестицата ще носи 50 точки, петицата - 39, четворката - 26, а тройката - 15. Това на практика значи, че шестица в дипломата ще има два пъти по-малка тежест от отличен резултат на теста, ако максималният брой точки е 100. От пример, даден от Стаматов, се разбра, че максималният бал може да е 500 (утроен резултат на един от тестовете (по български език или по математика)+резултата от другия тест+две годишни оценки - б.а.). В по-малко желаните училища ще се приемат деца и с нула точки на теста.
Иначе броят на задължителните изпити след четвърти и след седми клас се намалява на два - по български език и литература и по математика. Сега в четвърти клас децата се явяват на четири теста, като другите два са по човека и природата и по човека и обществото, а според експерти в седми клас изпитите могат да бъдат до пет (в т.ч. - по обществени и по природни науки). От новата учебна година образователното министерство дава възможност след седми клас да има избираем изпит по чужд език. Мотивите да се намали броят на тестовете остават неясни, но обяснението на експертите в министерството е, че всяка година може да се въвеждат допълнителни изпити.
Очаквано десетокласниците също ще държат изпити
Изпити за национално външно оценяване ще се държат и в десети клас, когато учениците ще завършват първия гимназиален етап. Независимо дали имат малък или по-голям брой точки като резултат на тях, гимназистите ще получават "свидетелство за завършен етап" с годишните оценки по предметите. Точките от изпитите ще са важни само за учениците от обединените училища (до десети клас - б.а.), които ще трябва да кандидатстват в гимназии или в средни училища.
Тестовете ще бъдат не по предмети, а по теми - "грамотност в областта на четенето", "математическа грамотност", "грамотност в областта на природните науки", "обществени и граждански компетентности", "компетентности по чужд език" и "дигитални компетентности". Вероятно първите два ще са задължителни, а останалите - по избор.
За първи път такива изпити ще има през учебната 2019/2020 година, когато на тях ще се явят децата, които тази есен ще бъдат в седми клас. Те са един от двата випуска, които ще учат основно образование по старите разпоредби, а ще вземат дипломи - по новите.
Дванадесетокласниците ще продължават да се явяват на матури, които ще се оценяват с количествени оценки, а не с точки. През учебната 2021/2022 учебна година зрелостниците ще имат по-голям избор на предмета за втората задължителна матура - към сегашните дисциплини се прибавят и информатика, информационни технологии, предприемачество, музика и изобразително изкуство. Изпитът по български език и литература остава задължителен.
И на външното оценяване, и на матурите изпитът по чужд език ще дава и ниво на владеене.
Учениците - да остават в системата, макар и малко грамотни
Засега образователното министерство няма разчети за допълнителните занимания, на които ще трябва да прати децата от първи до трети клас, които имат лоши резултати, но по новия закон трябва да минават в следващ клас без да повтарят годината. Според Стаматов обаче е по-важно "дори и по-малко грамотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея". Заради това учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите им без да им пишат оценки. Все пак възможните категории били "отлично представяне", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо". В първи клас пък няма да има категории по различните предмети.
"Първият випуск, който ще получава такива оценки, са бъдещите първокласници. През предстоящата учебна година децата във втори и в трети клас ще получава оценки по шестобалната система", обясниха от образователното ведомство.
По новия закон и стандарт от четвърти клас нататък годината ще се повратя при една слаба оценка, която не може да бъде успешно променена на две поправителни сесии - лятна и есена. Учителите ще трябва да аргументират поставянето на всяка една оценка, като за първи път образователното ведомство им дава описателни характеристики.
Според описанията на министерството отличен ще се пише, когато в знанията няма пропуски; много добър - когато те са незначителни; добър - когато макар и с пропуски, има добър краен резултат; среден - когато са усвоени само някои от новите понятия; и слаб - когато ученикът не постига резултати.
442
Рейтинг: 1258 НеутралноАбсЕлютно, нЕма оценки, нЕма лоши резултати, нЕма бити у тях ученици. Всичко е точно.
Edge404
Рейтинг: 495 ВеселоМа направо дипломи с отличен успех да им подготвят на децата, а ако някой все пак иска да учи - негова си работа.
Роси
Рейтинг: 7938 НеутралноПремахнете матурите. Няма матури, няма проблем. Само дето неграмотните с дипломи се увеличават.
chicago514
Рейтинг: 1923 ВеселоВсеки с ножка по малка от 5 сантиметра и без дрога в джоба,преминава.
Alexander97
Рейтинг: 2946 НеутралноПрелест, от където и да го погледнеш!
Махайте оценките, всички преминават в по-висок клас и от там направо в университета!
Народното събрание е пълно с неграмотни хора - какво им е?
Alexander97
Рейтинг: 2946 Неутрално[quote#3:"Роси"]Само дето неграмотните с дипломи се увеличават.[/quote]
Роси, не знаеш ли, че петелът е безгръбначно живитно?
Лошо има ли? Председател на НС!
majorman
Рейтинг: 705 ВеселоЪхъ, няма оценки - няма и двойки! Гениално!!!
We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of manattitude
Рейтинг: 600 НеутралноЧух им идеята за точките и обяснението, че така и слабаците ще преминават в по горен клас. Браво Меги, браво Пръмова ! Ще рапортуваш за постигнати успехи, а ние ще се чудим какво да правим с калинките . По лесно ще взимат диплома, по-бързо ще стават началници.
Тоя на снимката е направо вреден.
manu_chao
Рейтинг: 541 ВеселоМехлема Тиквунева е гений!
хм
Рейтинг: 1005 Неутралнокрайно време е да се закрие министерството и да се наложи мораториум върху промените в образованието.
не че няма нужда от промени, но нека поне не ги правят анонимници.
the_flea
Рейтинг: 1427 ГневноОгледалото е виновно, че неКой е грозен!
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!И като свикнат децата да няма оценка до 3 клас, какво правим в четвърти? Сълзи и сополи и учителите виновни....и след 10 години работодателите ще ПИЩЯТ, че работниците за нищо не стават....
Мъкааааааа!
Darth Plagueis
Рейтинг: 1403 НеутралноТоя недоклатен микс от идеи не ми се струва работещ.
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКДа, добре е да няма оценки, но това е част от цялостна политика и като едно парче, кръпка, не може да се приложи и да работи.
ruspapaz
Рейтинг: 221 Неутралнохахаха ето така се решава проблем - по Куневски - за какво да образоваме децата, като можем да им махнем изпитите ..... Господ да пази България с такива управници.
velbg
Рейтинг: 434 НеутралноРешаваме проблема с ниските оценки с... Неизмерването на резултатите и смяна на скалата. Ако не го отчетем, няма проблем.
pet_fire
Рейтинг: 5296 НеутралноМоето предложение е да се премахне училището.Всички на самообучение и изпит на 14г, 17г и т.н. Държавата доволна-намаля си разходите и за нищо не носи вина, децата и те доволни-ще се занимават когато им е кеф и каквото ги влече.
the_flea
Рейтинг: 1427 ГневноЗа отглеждане на пилета има стандарт - което не става - брак...
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!За отглеждането на телета - също....
За оглеждането на краставици - знаете си....
За учениците - стандарт уж има, но без оценки всички са 1-во качество - т.е. стандарт няма... и таковаме такованката на знаещите и можещите....
shileto
Рейтинг: 1074 НеутралноКунева не става за министър, ама тоя зам е по зле и от нея
Orchid
Рейтинг: 886 Неутрално[quote#20:"статията"]Според Стаматов обаче е по-важно "дори и по-малко грамиотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея". Заради това учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите им без да им пишат оценки.[/quote]
Точно така-няма отпаднали роми от образованието, защото Европа пляска през ръцете що не си ги интегрираме.
Затова сега ще ги улесняваме да ходят на училище, пък ако ще и да не се научат да говорят български до 20-та си година, ще толерираме тяхната незаинтересованост към образованието... А как ще ги мотивираме да учат и да се трудят остава неясно. Важното е парите в образованието да се усвояват на глава ученик.
palav_nik
Рейтинг: 897 НеутралноДаскалото е фабрика за престъпност и затъпяване. Как ще се оценява е без значение.
Книжовник
Рейтинг: 221 НеутралноЕфектът "Кунева" 2.0
Това министерство винаги е било основен източник на експерименти.
darinoa
Рейтинг: 8 НеутралноОправете учебниците на децата, вдигнете заплатите на учителите, осигурете им разнообразие. Нека децата да заобичат ученето, а не да се чудят как да се отърват от него.
dissident
Рейтинг: 754 ВеселоСвидетелство за раждане, придружено с дипломи е решението.
rainmaker
Рейтинг: 221 НеутралноДобро решение. Учениците не трябва да учат за оценки и матури, а за знания и да си развиват мисленето.
Тези, които не се справят(има много причин за това), не трябва да бъдат забивани надолу, а напротив, да им се помага.
VD
Рейтинг: 339 НеутралноЗа 25 години реформи успяхме да съсипем една работеща система, малоумници !
VDКакво му беше на образованието ?
Маршалов
Рейтинг: 520 НеутралноЧлен 1. Не трябва да има по-умен гражданин от премиера!
мурзилкаpalav_nik
Рейтинг: 897 НеутралноУвалиев беше казал:
Срамно е някой който говори български език да бъде прост.
miropenkov
Рейтинг: 260 НеутралноСкоро ще се молим на децата да посещават училище
the_flea
Рейтинг: 1427 НеутралноДо коментар [#23] от "rainmaker":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#23:"rainmaker"]Учениците не трябва да учат за оценки и матури, а за знания и да си развиват мисленето. [/quote]
Съгласен съм, НО..... в България още не сме узрели за тази стъпка. Вместо да изпишем вежди на изоставащите ще избодем очите на можещите.
Маршалов
Рейтинг: 520 Неутрално[quote#27:"miropenkov"]Скоро ще се молим на децата да посещават училище [/quote]
мурзилкаА те ще Ви съдят, със спомоществователството на поне няколко НПО-та едновременно и след "самосезиране" на цацаратурата, за склоняване и принуда към учение.
glaxo
Рейтинг: 293 НеутралноСтранна реформа: лоши резултати- занижени критерии, за да няма недоволни и всички да са щастливи.Днес грамотност за пазара на труда значи усвоени умения и изградени трудови навици.Останалото са парвенюшки табиети от сорта: да пратим детето в Лондон или Ковънтри да учи някакви странни специалности като публична администрация, градински дизайн, маркетинг и мениджмънт и само 1 на сто машинно или строително инженерство, медицина или приложна химия.
Ден
Рейтинг: 488 НеутралноВдигат ръце от образованието.
Тръгва на самотек.
Тече образователния процес, учителят си говори, учениците сърфират, закачат се помежду си и блеят през прозореца, току виж и някой се позаслушал.
Звънец. Междучасие.
Нов час. И всичко отново.
Абитуриентски бал.
Унивеситетска борса. Тате има пари.
Чиба бе, зубрач! Къде си тръгнал да следваш, като сте бедни у вас като църковни мишки!?!
Norman Granz
Рейтинг: 2434 НеутралноНе бе, най-добре заради лошите резултати превахнете училището.
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Вашият главатар да не е много учИл, па глей го колкав маж се е извъдИл...
Ден
Рейтинг: 488 НеутралноЧасът по алгебра е дълъг и скучен.
Учениците се прозяват, бърборят и се замярат с дребни предмети.
Учителят депресиран, но стиска здраво зъби - както каза министърката :"работим за увеличение 10%!"
Млад левент в пубертета, търсещ изява става и вади от джоба си нож. Почва да го размахва.
Не, че е терорист, а просто иска да впечатли Мими, дето седи на третия чин и му прилича на Гери-Никол от Студио рекърдс
ostin22
Рейтинг: 651 НеутралноЩо сЪ излагат..точки ще им дават..Я по-добре покемончета, бира и цигари.. За да се засили интереса..
There is no way to happiness, happiness is the way!Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноКонгениално!
властта ражда паразитиУчилища за тъпанарчета.
Публикувано през m.dnevnik.bg
onemanband
Рейтинг: 609 НеутралноЪхъ...Тъй я! ...Че как иначе?
Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...По стар обичай ...Да заметем боклука под килима ....
stenli1
Рейтинг: 1014 НеутралноПравилно, нЕма матури, нЕма проблем
the_flea
Рейтинг: 1427 Любопитно"Годишните балообразуващи оценки от свидетелството за завършване на съответния клас ще се превръщат в точки, като шестицата ще носи 50 точки, петицата - 39, четворката - 26, а тройката - 15. Това на практика значи, че шестица в дипломата ще има два пъти по-малка тежест от отличен резултат на теста, ако максималният брой точки е 100. "
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Това пък за какво?
Значи, този дето е блъскал в училище, учил е и разчита на знания ще има гарантирани от системата 50 точки за шестица, които тройкаджията с бръмбърче в ухото ще неутрализира с четворка на тест..... къде е конкуренцията?
st_kilda
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#20] от "Книжовник":
Източник на екскременти!
subaru
Рейтинг: 724 НеутралноПерманентния хаос в началното и средното образование е съзнателно предизвикван и поддържан. И въпреки това българските деца оцеляват. Засега.
enterfornone
Рейтинг: 633 НеутралноДо коментар [#38] от "the_flea":
Блъскал в училище??? Има училища където ти пишат петицата само за това че си се явил.
Училищата не могат да осигурят конкуренция. Оценяването трябва да е независимо от учители от други училища ВСЕКИ КЛАС. Не само след 4-ти и седми. И особено в средния курс, където работата съвсем е зае**на, когато напуснат тези борилисе за елитните гимназии.
И докога ще се търпи това безумие с елитните училища? Всеки по местожителство и това е. Родителите в училищното настоятелство на кварталното училище да се борят за качество. А не директорките да се изживяват като феодали.
joro4900
Рейтинг: 813 Весело"Образователното министерство ще намали броя на задължителните изпити за национално външно оценяване след четвърти и след седми клас, а за постигнатите резултати на тях учениците ще получават само брой точки, но не и оценки по шестобалната система."
А бе махнете оценките, махнете изпитите и матурата и нямате проблем... Ще блеснеме в бяло и ново супер попълнение и възход на герберастката мисъл...Тъй де, за кво са им точки и изпити, филия с мас и Винету стигат...
wiligri
Рейтинг: 573 Неутрално[quote#0:"статия"]Учениците - да остават в системата, макар и малко грамотни[/quote]
И какъв е смисълът от безпросветно нищоправене в системата? Един определен контингент дечица да получават закуска и обяд за сметка на данъкоплатците, каквито техните родители не се явяват, учителите да носят отговорност за живота и здравето им, понеже същите родители не могат да я носят и да не се скитат безпризорни и мърляви по улиците и да скандализират с просия Запада? Може и да звучи като дискриминиране, но тези деца имат нужда от разработени специално за тях учебни планове и програми, защото е ясно, че по общите не успяват. Вместо това, недомислената реформа набутва всички деца в батака.
clutch
Рейтинг: 648 ГневноБоклуКунева превърна образованието в образУвание.
Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)Тя и любовникът и геронтофил Даниел Вълчев са рЕдко тъпи, но за сметка на това крадливи същества.
Тази "реформа"вони на перфидна схема за масово създаване на дебили.
кунева-ИДИСИВРЕДНАСИ!
the_flea
Рейтинг: 1427 НеутралноДо коментар [#41] от "enterfornone":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#41:"enterfornone"]Блъскал в училище??? Има училища където ти пишат петицата само за това че си се явил.
Училищата не могат да осигурят конкуренция. [/quote]
Не навсякъде е така. В училището дето работя се блъска здраво и има резултати. И конкуренция има, и работа в екип има и резултати има.
[quote#41:"enterfornone"]И докога ще се търпи това безумие с елитните училища? Всеки по местожителство и това е. [/quote]
Докогато има безумия с експерименти за уеднаквяване и уравниловка.... Децата, чиито родители искат максимума от системата отиват в такива училища. И добре, че ги има!
lisungerche
Рейтинг: 221 НеутралноЕ може ли такава тъпотия!??? Ще стимулираме неграмотността ли?!!! Думи нямам!
dosetliv
Рейтинг: 1484 НеутралноТова отдавна се прави в развитите европейски страни и затова резултатите там са добри. Ето примерно задачи от изпита по математика за 10 клас в Германия:
70855/Diese-Aufgabe-sollen-in-Berlin-Zehntklaessle r-loesen.html
- напишете най - голямото трицифрено число , съставено от цифрите 2, 3 и 6
- колко е средното аритметично от 8, 40 и 60 ?
http://www.welt.de/politik/deutschland/article1563
Terry bear
Рейтинг: 488 НеутралноДоказателства за неграмотност, на няколко места има и в този текст:
http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/"Минималният брой на текущите оценки за един учебен срок, който в момента според интензивността на изучаването на предмета може да бъде до пет, ще бъде намален на две, което на практика значи, че учениците ще могат да приключват срока и с по-малко изпитвания".
"дори и по-малко грамиотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея".
"За първи път на такива изпити ще има през учебната 2019/2020 година... "
За използване на пълен член и запетайки, няма да отварям дума...
enterfornone
Рейтинг: 633 Неутрално[quote#45:"the_flea"]Докогато има безумия с експерименти за уеднаквяване и уравниловка.... Децата, чиито родители искат максимума от системата отиват в такива училища. И добре, че ги има! [/quote]
До коментар [#45] от "the_flea":
Мхм. Сегрегацията води до отлични резултати навсякъде. ...А, почакай...
Филателист
Рейтинг: 221 НеутралноМного правилно решение. Трябва да стане ясно че най-важни за образованието на децата са родителите. Ако родителя казва в къщи че учителите са тъпанари и че с учене нищо не се постига, няма как училището да направи чудеса. Следваща стъпка редуциране на университетите до 5-6 и висока конкуренция при кандидатстване. В момента има невероятна инфлация в образованието. Мотивацията трябва да бъде лична. Не може държавата насила да те накара да учиш. Моят дядо ми е разказвал че гимназията в Лом например някога е била със статут на университет. А сега университетите са със статут на провинциално училище.
toshetogoleminov
Рейтинг: 5 НеутралноАми точно така, модерна работа!
Давайте напред, зарежете троловете
Darth Plagueis
Рейтинг: 1403 НеутралноГледам, експертите пак са схванали есенцията на проблема и плюят махането на оценките. А не е това проблема.
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКПроблемът е кърпенето и механичното слагане на различни подходи в една обща система. Което е грандиозен провал.
А махането на оценки само по себе си не е проблем, дори може да бъде нещо чудесно.
the_flea
Рейтинг: 1427 ЛюбопитноДо коментар [#49] от "enterfornone":
uote]
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#49:"enterfornone"]Сегрегацията[/q
Хубава купешка думичка, само дето не е сегрегация, а диференциация... ВЪТРЕШНА ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ, сиреч, в класа. За разлика от ВЪНШНАТА ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ, която е в основата на създаване на класове от деца с високи и класове от деца с ниски постижения.
В класове с вътрешна диференциация, ако учителя е мотивиран, може да се създаде обстановка на приятелство и по-силните да изтеглят по-слабите чрез явна и неявна помощ, или просто чрез стимулиране на мотивация. И това е ценното!
А, клас с усреднени резултати и без представа за това - кой кой е, лесно се превръща в стадо в което, при по-слаб учител, ПРОСТАЩИНАТА И ПАРВЕНЮЩИНАТА ще са водещи.
[quote#49:"enterfornone"] ...А, почакай...[/quote]
Да те чакам ли....?
2.5
Рейтинг: 1517 Неутрално“След рекордно лошите резултати на изпита по математика след седми клас т.г., на лесната част на който 17 983 деца изкараха двойки, от предстоящата учебна година образователното министерство ще премахне оценките по шестобалната система и ще остави само получения брой точки като краен резултат.”
I Want To BelieveХората на Кунева намериха “балтон за копчето”!
За калпавитеите резултати, вместо да уволнят онези антики в инспектората, още повече занижиха критериите!
Борисов, вместо да се прави на много благ, да изгони Кунева.
Защоъо иначе излиза че между бъдещето на нацията и статуквото в коалицията, избира второто!
Маршалов
Рейтинг: 520 НеутралноСтимулиране на практическата неграмотност. Може да не се научила да пише, ама е отличничка по метене.
мурзилкаtily_lily
Рейтинг: 559 Неутрално[quote#21:"darinoa"]Оправете учебниците на децата, вдигнете заплатите на учителите, осигурете им разнообразие. Нека децата да заобичат ученето, а не да се чудят как да се отърват от него.[/quote]
Ти пък - как щяло в министерството да свършат работата, за която им плащат гражданите? То такова чудо тук през последните 70 години не е ставало.
Занимават се с всичко друго, но не и с образование. То не бяха схеми и проекти с европейски пари, то не бяха авторски колективи и делкане на комисионни.
Закривай!
daskal1
Рейтинг: 4143 ВеселоПолучава се като в милиционерския виц: Като не знаеш как се пише "тротуар' преместваш трупа на улицата.
csn19502083
Рейтинг: 221 ЛюбопитноКрайно време беше - петобалната система (каквато е тази с оценки от 2 до 6) е крайно ограничаваща - децата се представят по различен начин и понякога от 4-ка до 4-ка има огромна разлика. Много по-обективно ще бъде с точки (както е в много западни държави) - знае се - този има 43 от 100, а този има 68 от 100 - чиста работа.
Жоро Г
Рейтинг: 221 НеутралноХора, помислете, нищо не променят. Нищо! Внимателно прочетох всичко и понеже през тази година децата ми минаха през всички гореописани процеси знам, че няма промяна. Дали точки или оценки - едно и също. И сега има скала за превръщане на точките в оценка и обратно. И сега матурата от седми клас има двойна тежест спрямо оценката от училище. И сега в първи и втори клас или пишат 6 или нищо. И сега циганчетата не искат да ходят на училище не заради това, че им пишат двойки, а просто защото не искат да учат!
Всичко е имитация на реформа и промяна на отчитането? За да ни объркат ли, заради отчитане на дейност ли, не знам?
А за всички, които критикуват идеята за намаляване на броя на оценки в началните курсове (говоря за принципа) напомням, че в най-успешната образователна система няма оценки до 5-ти клас.
hvt08502084
Рейтинг: 221 НеутралноЗа първи път от толкова време насам се случват някакви реформи в образованието и пак ще се намери кой да плюе по всичко хубаво.
Не е виновно министерството (нито учителите), че децата се представят зле - хайде да бъдем честни, това е самата истина. За да учат децата, трябва родителите да имат отношение към това. Не става само като да го зарежеш на училище сутринта и го вземеш вечерта.
Съвсем правилен е подходът да се задържат в училище - макар и с по-слаби резултати, но да не отпадат. Защото като отпадне на 11 от системата на образованието, то става един аутсайдер в обществото изобщо и е непригодно за живот според стандартите, към които се стремим.
Във висшето подходът трябва да е точно обратният - да отпадат от там, защото не всеки трябва да е висшист, а само който заслужава, и хора по на 20 + години да търкат чиновете 4 - 5 години, ако нямат представа за какво им е тази специалност, е пълно безумие.
Но средното е въпрос и на възпитание - колкото и да си посредствен ученик, друго е да си прекарал 12 години все пак в образователна среда, а не на улицата.
Биляна Тенева
Рейтинг: 221 НеутралноТези ученици, които се справят далеч под средното ниво на класа не бива да преминават в по-горен етап, защото това би се отразило зле на общото ниво на групата, в която работят още поне 20 деца. За самите изоставащи преминаването в по-горен клас няма да донесе нито самочувствие, нито нови знания, а само установяване на големи пропуски в късен за поправянето им етап. Необходим е индивидуален и навременен подход към тези, които лесно могат да изпаднат от системата. Как е възможно да стане това в клас, в който например част от децата решават сложни текстови задачи, а други не могат да прочетат условието?
patriotyt
Рейтинг: 381 НеутралноБраво! Ще приемат точкова система. Само, че тук в Сащ където я ползват за да минеш успешно тест се иска над 70% точки. Тоест почти 3/4 от теста трябва да ти е успешен и получаваш еквивалентно на 3 в БГ. Да, точно така, дори за тройка трябва бая да учиш. А в БГ за да си оправдаят некадърността да се справят с неграмотността, ще свалят летвата до 15 точки, та даже и с 0, ще продължават напред. Нямам думи. Баси реформата заклевам се.
Жоро Г
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#58] от "csn19502083":
И сега оценките от матурите са с три знака след запетята. Едно е 4,768 друго е 5,439. Каква е разликата?
extraCACA
Рейтинг: 1743 Неутралнотва е то... образования и компетентен чуек на всичко ше му намери колая... бравос
Маршалов
Рейтинг: 520 Неутрално[quote#59:"Жоро Г"]Дали точки или оценки - едно и също.[/quote]
мурзилкаНе съвсем, провеждането на тая "реформа", едва ли ще е безплатно. Както се казва, ще се печатат нови БАЛежници, вместо БЕЛежници и това ще донесе някому приход(майтапя се, едва ли ще е само това) вероятно става въпрос за доста повече пари отколкото биха се разходвали за книжлето, където ще се нанася успехът на ученика.
Stewie
Рейтинг: 881 Неутралнов тиквостан нямат нужда от образовани и мислещи граждани
Маршалов
Рейтинг: 520 Неутрално[quote#58:"csn19502083"]Крайно време беше - петобалната система (каквато е тази с оценки от 2 до 6) е [/quote]
мурзилкаИма и 1 за преписване. Ама честито, изобрети новата стара петобална система, която се е използувала в Русия през 17-18 век и е възстановена. Впрочем 5-балната система, се използува и традиционно и в любимите ни съединени(докога ли) американски щати, като оценките се пишат с букви, а не с цифри
boras
Рейтинг: 234 НеутралноЖалко за българското образование!
bateVal
Рейтинг: 604 НеутралноСлед всичките промени в средното образование, аз не чух най-главното, а то е каква е основната цел на средното обравование в България- да изкара максимален брой деца, който могат да пишат грамотно на български език, да разсъждават върху текст, да правят логически изводи от дадена информация, да са научени да събират и анализират информация, да имат представа за основните природни закони и закономерности, да познават основни събития и процеси, случили се в човешката история и да решават проблеми, или да изкара максимален брой деца, който могат да върпроизвеждат инфорнация и максимален брой цигани с диплома? До мен не достига отговор на въпроса как образователната система в България ще спомага за откриване на детските таланти и как училището би ги стимулирало, аз научавам само как слабите ученици ще минават в горен клас.
Нека нещата тръгнат от учители и родители. Питайте децата - те не са тъп добитък, в чийто глави трябва да се наливат знания с кофата. Често те знаят повече неща от повечето възрастни.
авторът
Рейтинг: 1526 НеутралноМотивирането на оценките пред учениците или рецензии е чудесна идея. Сега много учители (главно учителки) оценяват учениците съобразно капризите си, настрояниятяа си, личните си отношения и пр., т.е. проявяват толкова пристрастие, колкого биха проявили самите ученици, ако можеха да поставят оценки.
авторът
Рейтинг: 1526 НеутралноДо коментар [#62] от "patriotyt":
Грешна информация. В САЩ и Англия над 70% е равнозначно на отличен, а среден 3 е над 40%. Друг е въпросът, че тези 40 % си е доста сериозно знание.
bateVal
Рейтинг: 604 ЛюбопитноДо коментар [#60] от "hvt08502084":
А след като сте натискал детето си да учи, получвал ли сте отговор "Госпожата каза, че се справям отлично и не е нужно да уча в къщи.", и да учителката наистина го твърди, а диктовките на детето , пълни с правописни грешки? И с целия клас така ...
extraCACA
Рейтинг: 1743 Неутрално[quote#69:"kakaginka"]каква е основната цел на средното обравование в България[/quote]
да вдигнат %-та оставащи в системата за да папкат повечко от фондовете
bateVal
Рейтинг: 604 НеутралноДо коментар [#73] от "extraCACA":
Явно е това, защото приятел, учител по физика, ми разказваше онзи ден, защо не е работил по проект "Успех". Причината била, че от цялата сума 100 млн. (не знам евра или левове) официално е запиано, че 30% е за проверяващите - лакомите калинки от МОН
princess_x
Рейтинг: 1348 НеутралноМогат да променят системата за проверка и оценяване на ''знанията'' колкото си искат, но действителен резултат и промяна в ИСТИНСКАТА степен на образованост на учениците няма да настъпи, докато не бъдат променени учебниците и системата на преподаване. Сега децата не правят друго, освен да зазубрят отговорите на въпросите, но всъщност нямат никакви трайни знания по съответния предмет. Порочен е целият подход на преподаване и учене и докато това не се осъзнае и промени, няма да има напредък и училищата ще бълват неграмотници, неспособни да мислят и решават и най-простия проблем.
proza
Рейтинг: 820 НеутралноЧудят се по какъв начин да оценяват учениците, за да не лъснат посредствените им знания и да не станем за резил
Paolo Di Canio
Рейтинг: 996 Любопитно[quote#24:"vd"]За 25 години реформи успяхме да съсипем една работеща система, малоумници !
Какво му беше на образованието?[/quote]
Какво му беше...
Беше работещо, това му беше.
bat_plamen
Рейтинг: 4146 Любопитно............................Следите се замитат...................
сидер
Рейтинг: 2188 Весело,,След лошите резултати просветното министерство намалява миниматурите и премахва оценките,,
А ве ко си играйту на училище. аправо ги премахвайте тези училища и университети и давайте дипломи наред. Стане на необходимата възраст за университет и му дайте диплома за унивирситет без да учи, те и без това не знаят да пишат като хората
Ghost
Рейтинг: 1021 ЛюбопитноПростотията избуява, пусната да плува по течението на безразличието...
Форумът е в будна кома...sena5
Рейтинг: 381 НеутралноДо коментар [#47] от "dosetliv":
Относно тестовете в Германия- не ми се вярва да съдържат само посочените примери. А и на дъската имаше функции. Отделно в Германия в средното образование учат интеграли, които нашите ученици и в ПМГ не са сънували. В България интеграли се учат в Техническите университети.
Така че, по-кротко с примерите от Германия.
postmodernity
Рейтинг: 434 НеутралноМеги и Дидко са решили окончателно да закриват образованието.
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницшеpostmodernity
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#81] от "sena5":
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих НицшеБравоссссс! Както се казваше в един български филм. Точно затова ние сме първенци на олимпиадите, а немеца го няма никакъв никъде.
авторът
Рейтинг: 1526 НеутралноДо коментар [#75] от "princess_x":
Права си, принцесо, но и начинът на оценяване има значение за мотивацията при ученето.
postmodernity
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#71] от "авторът":
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих НицшеНе, авторе. Системата A Level, по която лично съм работил е следната.
А – над 80%.
В – 71-80%.
С – 61-70%.
D – 55-60%.
Е – 51-54%.
U (ungraded) или още F (failed) е от 0 до 50%. Затова идиотизъм от сорта на този текст ни превръща в примитивна африканска държава.: „Засега образователното министерство няма разчети за допълнителните занимания, на които ще трябва да прати децата от първи до трети клас, които имат лоши резултати, но по новия закон трябва да минават в следващ клас без да повтарят годината. Според Стаматов обаче е по-важно "дори и по-малко грамотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея". Заради това учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите им без да им пишат оценки. Все пак възможните категории били "отлично представяне", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо".“ ни превръща в примитивна африканска държава.
Ще има две следствия. Качествените учители ще напуснат, а другите просто няма да преподават, просто защото не си струва. Умните деца доста рано ще получат„кариерно ориентиране“ – на запад от Калотина. Просто ще им е ясно, че държавата работи простаците, престъпниците, далавераджиите и чалгарите.
Такова е положението.
postmodernity
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#67] от "Маршалов":
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше+++++
sena5
Рейтинг: 381 НеутралноДо коментар [#83] от "postmodernity":
Изтегли си теста и виж дали само посочените въпроси съдържа.
wiligri
Рейтинг: 573 НеутралноДо коментар [#70] от "авторът":
[quote#70:"авторът"]Мотивирането на оценките пред учениците или рецензии е чудесна идея. [/quote]
Чудесна е, но не е нова. Справка - все още действащата наредба 3 от 15.04.2003 г. за системата за оценяване.
тулса
Рейтинг: 3177 Весело[quote#69:"kakaginka"]След всичките промени в средното образование, аз не чух най-главното, а то е каква е основната цел на средното обравование[/quote]
Е как да не се чу..Най-главното е как да се оценяват учениците.
Обучението остава на втори план.
тулса
Рейтинг: 3177 Неутрално[quote#85:"postmodernity"]Не, авторе. Системата A Level, по която лично съм работил е следната.
А – над 80%.
В – 71-80%. [/quote]
Има нещо неточно и тук или на различни места системата се отличава...При мен има едно 10% нагоре.А е над 90%, а има и А -
A+.
Emil Dimov
Рейтинг: 221 НеутралноСлед лошите резултати просветното министерство намалява миниматурите и премахва оценките?!
Абе я направо да закрият това министерство и без това полза от него няма и направо да въведат един "ценоразпис" та както на ромляните издават дипломи, така и на всеки българин с акта за раждане срещу "заплащане" да си получава и съответната диплома???? Много е просто и ще се спестят всичките тези "главоболия"!!!!!
Emil Dimov
Рейтинг: 221 Неутрално[quote#80:"Ghost"]Простотията избуява, пусната да плува по течението на безразличието...[/quote]
И след като чалга културата не свърши напълно работата на ход са "другите инструменти"!!!!! Опростачване му е майката, а когато нещата станат необратими "дръпвай шалтера"!!!!!