След лошите резултати просветното министерство намалява миниматурите и премахва оценките

Зам.-министърът на образованието Диян Стаматов представи новите възможности за оценяване.

© Юлия Лазарова

Зам.-министърът на образованието Диян Стаматов представи новите възможности за оценяване.



Образователното министерство ще намали броя на задължителните изпити за национално външно оценяване след четвърти и след седми клас, а за постигнатите резултати на тях учениците ще получават само брой точки, но не и оценки по шестобалната система.


Минималният брой на текущите оценки за един учебен срок, който в момента според интензивността на изучаването на предмета може да бъде до пет, ще бъде намален на две, което на практика значи, че учениците ще могат да приключват срока и с по-малко изпитвания. За всяка една писана оценка учителите пък ще трябва да се аргументират устно пред целия клас, а когато тя е поставена под тест или контролна работа - с писмена рецензия.


Учениците ще могат да се явяват на изпити, на които да повишат годишните си оценки след седми, единадесети и дванадесети клас, което ще им даде възможност за по-висок бал за кандидатстване в гимназиите и в университетите (по новия закон само оценките от единадесети и дванадесети клас влизат в дипломата за завършено средно образование, а след десети клас се получава свидетелство за завършен първи гимназиален етап - б.а.).




Това предвиждат основните моменти в проект на страндарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците, който бе представен от зам.-министъра на образованието и науката Диян Стаматов за обществено обсъждане днес. С него ще се прилага приетия миналата есен от ГЕРБ и Реформаторския блок (РБ) изцяло нов закон за предучилищното и училищното образование, който влиза в сила от 1 август. Със закона се премахват количествените оценки и възможността за повтаряне на годината до трети клас включително.


Изпитите за външно оценяване - по-малко, но с повече тежест


След рекордно лошите резултати на изпита по математика след седми клас т.г., на лесната част на който 17 983 деца изкараха двойки, от предстоящата учебна година образователното министерство ще премахне оценките по шестобалната система и ще остави само получения брой точки като краен резултат. Очаква се максималният брой на точките да бъде 100, но според експертите това не е сигурно, тъй като зависи от броя на тестовите задачи, който може да се променя.


Не е ясно обаче какъв ще е прагът между незадоволителните и задоволителните резултати и как ще се интерпретират те като цяло. Тази година тройка се пишеше при 16 точки, което според експерти е много нисък критерий. От догодина обществеността на практика няма да знае колко деца имат двойки и колко шестици.


От 2019 г. в точки ще се формира и балът за кандидатстване в математически гимназии след четвърти клас и за влизане във всички гимназии след седми клас. Годишните балообразуващи оценки от свидетелството за завършване на съответния клас ще се превръщат в точки, като шестицата ще носи 50 точки, петицата - 39, четворката - 26, а тройката - 15. Това на практика значи, че шестица в дипломата ще има два пъти по-малка тежест от отличен резултат на теста, ако максималният брой точки е 100. От пример, даден от Стаматов, се разбра, че максималният бал може да е 500 (утроен резултат на един от тестовете (по български език или по математика)+резултата от другия тест+две годишни оценки - б.а.). В по-малко желаните училища ще се приемат деца и с нула точки на теста.


Иначе броят на задължителните изпити след четвърти и след седми клас се намалява на два - по български език и литература и по математика. Сега в четвърти клас децата се явяват на четири теста, като другите два са по човека и природата и по човека и обществото, а според експерти в седми клас изпитите могат да бъдат до пет (в т.ч. - по обществени и по природни науки). От новата учебна година образователното министерство дава възможност след седми клас да има избираем изпит по чужд език. Мотивите да се намали броят на тестовете остават неясни, но обяснението на експертите в министерството е, че всяка година може да се въвеждат допълнителни изпити.


Очаквано десетокласниците също ще държат изпити


Изпити за национално външно оценяване ще се държат и в десети клас, когато учениците ще завършват първия гимназиален етап. Независимо дали имат малък или по-голям брой точки като резултат на тях, гимназистите ще получават "свидетелство за завършен етап" с годишните оценки по предметите. Точките от изпитите ще са важни само за учениците от обединените училища (до десети клас - б.а.), които ще трябва да кандидатстват в гимназии или в средни училища.


Тестовете ще бъдат не по предмети, а по теми - "грамотност в областта на четенето", "математическа грамотност", "грамотност в областта на природните науки", "обществени и граждански компетентности", "компетентности по чужд език" и "дигитални компетентности". Вероятно първите два ще са задължителни, а останалите - по избор.


За първи път такива изпити ще има през учебната 2019/2020 година, когато на тях ще се явят децата, които тази есен ще бъдат в седми клас. Те са един от двата випуска, които ще учат основно образование по старите разпоредби, а ще вземат дипломи - по новите.


Дванадесетокласниците ще продължават да се явяват на матури, които ще се оценяват с количествени оценки, а не с точки. През учебната 2021/2022 учебна година зрелостниците ще имат по-голям избор на предмета за втората задължителна матура - към сегашните дисциплини се прибавят и информатика, информационни технологии, предприемачество, музика и изобразително изкуство. Изпитът по български език и литература остава задължителен.


И на външното оценяване, и на матурите изпитът по чужд език ще дава и ниво на владеене.


Учениците - да остават в системата, макар и малко грамотни


Засега образователното министерство няма разчети за допълнителните занимания, на които ще трябва да прати децата от първи до трети клас, които имат лоши резултати, но по новия закон трябва да минават в следващ клас без да повтарят годината. Според Стаматов обаче е по-важно "дори и по-малко грамотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея". Заради това учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите им без да им пишат оценки. Все пак възможните категории били "отлично представяне", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо". В първи клас пък няма да има категории по различните предмети.


"Първият випуск, който ще получава такива оценки, са бъдещите първокласници. През предстоящата учебна година децата във втори и в трети клас ще получава оценки по шестобалната система", обясниха от образователното ведомство.


По новия закон и стандарт от четвърти клас нататък годината ще се повратя при една слаба оценка, която не може да бъде успешно променена на две поправителни сесии - лятна и есена. Учителите ще трябва да аргументират поставянето на всяка една оценка, като за първи път образователното ведомство им дава описателни характеристики.


Според описанията на министерството отличен ще се пише, когато в знанията няма пропуски; много добър - когато те са незначителни; добър - когато макар и с пропуски, има добър краен резултат; среден - когато са усвоени само някои от новите понятия; и слаб - когато ученикът не постига резултати.

Ключови думи към статията:

Коментари (92)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    АбсЕлютно, нЕма оценки, нЕма лоши резултати, нЕма бити у тях ученици. Всичко е точно.

  2. 2 Профил на Edge404
    Edge404
    Рейтинг: 443 Весело

    Ма направо дипломи с отличен успех да им подготвят на децата, а ако някой все пак иска да учи - негова си работа.

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8630 Неутрално

    Премахнете матурите. Няма матури, няма проблем. Само дето неграмотните с дипломи се увеличават.

  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2217 Весело

    Всеки с ножка по малка от 5 сантиметра и без дрога в джоба,преминава.

  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1588 Неутрално

    Прелест, от където и да го погледнеш!
    Махайте оценките, всички преминават в по-висок клас и от там направо в университета!
    Народното събрание е пълно с неграмотни хора - какво им е?

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1588 Неутрално

    [quote#3:"Роси"]Само дето неграмотните с дипломи се увеличават.[/quote]

    Роси, не знаеш ли, че петелът е безгръбначно живитно?
    Лошо има ли? Председател на НС!

  7. 7 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 997 Весело

    Ъхъ, няма оценки - няма и двойки! Гениално!!!

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  8. 8 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 834 Неутрално

    Чух им идеята за точките и обяснението, че така и слабаците ще преминават в по горен клас. Браво Меги, браво Пръмова ! Ще рапортуваш за постигнати успехи, а ние ще се чудим какво да правим с калинките . По лесно ще взимат диплома, по-бързо ще стават началници.
    Тоя на снимката е направо вреден.

  9. 9 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 551 Весело

    Мехлема Тиквунева е гений!

  10. 10 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    крайно време е да се закрие министерството и да се наложи мораториум върху промените в образованието.

    не че няма нужда от промени, но нека поне не ги правят анонимници.

  11. 11 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1098 Гневно

    Огледалото е виновно, че неКой е грозен!
    И като свикнат децата да няма оценка до 3 клас, какво правим в четвърти? Сълзи и сополи и учителите виновни....и след 10 години работодателите ще ПИЩЯТ, че работниците за нищо не стават....
    Мъкааааааа!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  12. 12 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3665 Неутрално

    Тоя недоклатен микс от идеи не ми се струва работещ.
    Да, добре е да няма оценки, но това е част от цялостна политика и като едно парче, кръпка, не може да се приложи и да работи.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  13. 13 Профил на ruspapaz
    ruspapaz
    Рейтинг: 225 Неутрално

    хахаха ето така се решава проблем - по Куневски - за какво да образоваме децата, като можем да им махнем изпитите ..... Господ да пази България с такива управници.

  14. 14 Профил на velbg
    velbg
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Решаваме проблема с ниските оценки с... Неизмерването на резултатите и смяна на скалата. Ако не го отчетем, няма проблем.

  15. 15 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5347 Неутрално

    Моето предложение е да се премахне училището.Всички на самообучение и изпит на 14г, 17г и т.н. Държавата доволна-намаля си разходите и за нищо не носи вина, децата и те доволни-ще се занимават когато им е кеф и каквото ги влече.

  16. 16 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1098 Гневно

    За отглеждане на пилета има стандарт - което не става - брак...
    За отглеждането на телета - също....
    За оглеждането на краставици - знаете си....
    За учениците - стандарт уж има, но без оценки всички са 1-во качество - т.е. стандарт няма... и таковаме такованката на знаещите и можещите....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  17. 17 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    Кунева не става за министър, ама тоя зам е по зле и от нея

  18. 18 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 909 Неутрално

    [quote#20:"статията"]Според Стаматов обаче е по-важно "дори и по-малко грамиотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея". Заради това учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите им без да им пишат оценки.[/quote]
    Точно така-няма отпаднали роми от образованието, защото Европа пляска през ръцете що не си ги интегрираме.
    Затова сега ще ги улесняваме да ходят на училище, пък ако ще и да не се научат да говорят български до 20-та си година, ще толерираме тяхната незаинтересованост към образованието... А как ще ги мотивираме да учат и да се трудят остава неясно. Важното е парите в образованието да се усвояват на глава ученик.

  19. 19 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3767 Неутрално

    Даскалото е фабрика за престъпност и затъпяване. Как ще се оценява е без значение.

  20. 20 Профил на Книжовник
    Книжовник
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ефектът "Кунева" 2.0
    Това министерство винаги е било основен източник на експерименти.

  21. 21 Профил на darinoa
    darinoa
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Оправете учебниците на децата, вдигнете заплатите на учителите, осигурете им разнообразие. Нека децата да заобичат ученето, а не да се чудят как да се отърват от него.

  22. 22 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Весело

    Свидетелство за раждане, придружено с дипломи е решението.

  23. 23 Профил на rainmaker
    rainmaker
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Добро решение. Учениците не трябва да учат за оценки и матури, а за знания и да си развиват мисленето.
    Тези, които не се справят(има много причин за това), не трябва да бъдат забивани надолу, а напротив, да им се помага.

  24. 24 Профил на VD
    VD
    Рейтинг: 268 Неутрално

    За 25 години реформи успяхме да съсипем една работеща система, малоумници !
    Какво му беше на образованието ?

    VD
  25. 25 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Член 1. Не трябва да има по-умен гражданин от премиера!

    мурзилка
  26. 26 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3767 Неутрално

    Увалиев беше казал:
    Срамно е някой който говори български език да бъде прост.

  27. 27 Профил на miropenkov
    miropenkov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Скоро ще се молим на децата да посещават училище

  28. 28 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До коментар [#23] от "rainmaker":


    [quote#23:"rainmaker"]Учениците не трябва да учат за оценки и матури, а за знания и да си развиват мисленето. [/quote]
    Съгласен съм, НО..... в България още не сме узрели за тази стъпка. Вместо да изпишем вежди на изоставащите ще избодем очите на можещите.

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  29. 29 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#27:"miropenkov"]Скоро ще се молим на децата да посещават училище [/quote]
    А те ще Ви съдят, със спомоществователството на поне няколко НПО-та едновременно и след "самосезиране" на цацаратурата, за склоняване и принуда към учение.

    мурзилка
  30. 30 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Странна реформа: лоши резултати- занижени критерии, за да няма недоволни и всички да са щастливи.Днес грамотност за пазара на труда значи усвоени умения и изградени трудови навици.Останалото са парвенюшки табиети от сорта: да пратим детето в Лондон или Ковънтри да учи някакви странни специалности като публична администрация, градински дизайн, маркетинг и мениджмънт и само 1 на сто машинно или строително инженерство, медицина или приложна химия.

  31. 31 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Вдигат ръце от образованието.
    Тръгва на самотек.
    Тече образователния процес, учителят си говори, учениците сърфират, закачат се помежду си и блеят през прозореца, току виж и някой се позаслушал.
    Звънец. Междучасие.
    Нов час. И всичко отново.
    Абитуриентски бал.
    Унивеситетска борса. Тате има пари.
    Чиба бе, зубрач! Къде си тръгнал да следваш, като сте бедни у вас като църковни мишки!?! 

  32. 32 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4197 Неутрално

    Не бе, най-добре заради лошите резултати превахнете училището.

    Вашият главатар да не е много учИл, па глей го колкав маж се е извъдИл...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  33. 33 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Часът по алгебра е дълъг и скучен.
    Учениците се прозяват, бърборят и се замярат с дребни предмети.
    Учителят депресиран, но стиска здраво зъби - както каза министърката :"работим за увеличение 10%!"
    Млад левент в пубертета, търсещ изява става и вади от джоба си нож. Почва да го размахва.
    Не, че е терорист, а просто иска да впечатли Мими, дето седи на третия чин и му прилича на Гери-Никол от Студио рекърдс

  34. 34 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 692 Неутрално

    Що сЪ излагат..точки ще им дават..Я по-добре покемончета, бира и цигари.. За да се засили интереса..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  35. 35 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Конгениално!
    Училища за тъпанарчета.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  36. 36 Профил на onemanband
    onemanband
    Рейтинг: 970 Неутрално

    Ъхъ...Тъй я! ...Че как иначе?
    По стар обичай ...Да заметем боклука под килима ....

    Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...
  37. 37 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    Правилно, нЕма матури, нЕма проблем

  38. 38 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1098 Любопитно

    "Годишните балообразуващи оценки от свидетелството за завършване на съответния клас ще се превръщат в точки, като шестицата ще носи 50 точки, петицата - 39, четворката - 26, а тройката - 15. Това на практика значи, че шестица в дипломата ще има два пъти по-малка тежест от отличен резултат на теста, ако максималният брой точки е 100. "

    Това пък за какво?
    Значи, този дето е блъскал в училище, учил е и разчита на знания ще има гарантирани от системата 50 точки за шестица, които тройкаджията с бръмбърче в ухото ще неутрализира с четворка на тест..... къде е конкуренцията?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  39. 39 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#20] от "Книжовник":

    Източник на екскременти!

  40. 40 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Перманентния хаос в началното и средното образование е съзнателно предизвикван и поддържан. И въпреки това българските деца оцеляват. Засега.

  41. 41 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#38] от "the_flea":

    Блъскал в училище??? Има училища където ти пишат петицата само за това че си се явил.
    Училищата не могат да осигурят конкуренция. Оценяването трябва да е независимо от учители от други училища ВСЕКИ КЛАС. Не само след 4-ти и седми. И особено в средния курс, където работата съвсем е зае**на, когато напуснат тези борилисе за елитните гимназии.
    И докога ще се търпи това безумие с елитните училища? Всеки по местожителство и това е. Родителите в училищното настоятелство на кварталното училище да се борят за качество. А не директорките да се изживяват като феодали.

  42. 42 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 725 Весело

    "Образователното министерство ще намали броя на задължителните изпити за национално външно оценяване след четвърти и след седми клас, а за постигнатите резултати на тях учениците ще получават само брой точки, но не и оценки по шестобалната система."

    А бе махнете оценките, махнете изпитите и матурата и нямате проблем... Ще блеснеме в бяло и ново супер попълнение и възход на герберастката мисъл...Тъй де, за кво са им точки и изпити, филия с мас и Винету стигат...

  43. 43 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 775 Неутрално

    [quote#0:"статия"]Учениците - да остават в системата, макар и малко грамотни[/quote]
    И какъв е смисълът от безпросветно нищоправене в системата? Един определен контингент дечица да получават закуска и обяд за сметка на данъкоплатците, каквито техните родители не се явяват, учителите да носят отговорност за живота и здравето им, понеже същите родители не могат да я носят и да не се скитат безпризорни и мърляви по улиците и да скандализират с просия Запада? Може и да звучи като дискриминиране, но тези деца имат нужда от разработени специално за тях учебни планове и програми, защото е ясно, че по общите не успяват. Вместо това, недомислената реформа набутва всички деца в батака.

  44. 44 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 660 Гневно

    БоклуКунева превърна образованието в образУвание.
    Тя и любовникът и геронтофил Даниел Вълчев са рЕдко тъпи, но за сметка на това крадливи същества.
    Тази "реформа"вони на перфидна схема за масово създаване на дебили.
    кунева-ИДИСИВРЕДНАСИ!

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  45. 45 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До коментар [#41] от "enterfornone":


    [quote#41:"enterfornone"]Блъскал в училище??? Има училища където ти пишат петицата само за това че си се явил.
    Училищата не могат да осигурят конкуренция. [/quote]

    Не навсякъде е така. В училището дето работя се блъска здраво и има резултати. И конкуренция има, и работа в екип има и резултати има.

    [quote#41:"enterfornone"]И докога ще се търпи това безумие с елитните училища? Всеки по местожителство и това е. [/quote]
    Докогато има безумия с експерименти за уеднаквяване и уравниловка.... Децата, чиито родители искат максимума от системата отиват в такива училища. И добре, че ги има!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  46. 46 Профил на lisungerche
    lisungerche
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Е може ли такава тъпотия!??? Ще стимулираме неграмотността ли?!!! Думи нямам!

  47. 47 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    Това отдавна се прави в развитите европейски страни и затова резултатите там са добри. Ето примерно задачи от изпита по математика за 10 клас в Германия:

    - напишете най - голямото трицифрено число , съставено от цифрите 2, 3 и 6
    - колко е средното аритметично от 8, 40 и 60 ?

    http://www.welt.de/politik/deutschland/article156370855/Diese-Aufgabe-sollen-in-Berlin-Zehntklaessler-loesen.html

  48. 48 Профил на Terry bear
    Terry bear
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Доказателства за неграмотност, на няколко места има и в този текст:

    "Минималният брой на текущите оценки за един учебен срок, който в момента според интензивността на изучаването на предмета може да бъде до пет, ще бъде намален на две, което на практика значи, че учениците ще могат да приключват срока и с по-малко изпитвания".

    "дори и по-малко грамиотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея".

    "За първи път на такива изпити ще има през учебната 2019/2020 година... "

    За използване на пълен член и запетайки, няма да отварям дума...

    http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/
  49. 49 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#45:"the_flea"]Докогато има безумия с експерименти за уеднаквяване и уравниловка.... Децата, чиито родители искат максимума от системата отиват в такива училища. И добре, че ги има! [/quote]

    До коментар [#45] от "the_flea":

    Мхм. Сегрегацията води до отлични резултати навсякъде. ...А, почакай...

  50. 50 Профил на Филателист
    Филателист
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Много правилно решение. Трябва да стане ясно че най-важни за образованието на децата са родителите. Ако родителя казва в къщи че учителите са тъпанари и че с учене нищо не се постига, няма как училището да направи чудеса. Следваща стъпка редуциране на университетите до 5-6 и висока конкуренция при кандидатстване. В момента има невероятна инфлация в образованието. Мотивацията трябва да бъде лична. Не може държавата насила да те накара да учиш. Моят дядо ми е разказвал че гимназията в Лом например някога е била със статут на университет. А сега университетите са със статут на провинциално училище.

  51. 51 Профил на toshetogoleminov
    toshetogoleminov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Ами точно така, модерна работа!
    Давайте напред, зарежете троловете

  52. 52 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3665 Неутрално

    Гледам, експертите пак са схванали есенцията на проблема и плюят махането на оценките. А не е това проблема.
    Проблемът е кърпенето и механичното слагане на различни подходи в една обща система. Което е грандиозен провал.
    А махането на оценки само по себе си не е проблем, дори може да бъде нещо чудесно.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  53. 53 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1098 Любопитно

    До коментар [#49] от "enterfornone":


    [quote#49:"enterfornone"]Сегрегацията[/quote]
    Хубава купешка думичка, само дето не е сегрегация, а диференциация... ВЪТРЕШНА ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ, сиреч, в класа. За разлика от ВЪНШНАТА ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ, която е в основата на създаване на класове от деца с високи и класове от деца с ниски постижения.
    В класове с вътрешна диференциация, ако учителя е мотивиран, може да се създаде обстановка на приятелство и по-силните да изтеглят по-слабите чрез явна и неявна помощ, или просто чрез стимулиране на мотивация. И това е ценното!
    А, клас с усреднени резултати и без представа за това - кой кой е, лесно се превръща в стадо в което, при по-слаб учител, ПРОСТАЩИНАТА И ПАРВЕНЮЩИНАТА ще са водещи.


    [quote#49:"enterfornone"] ...А, почакай...[/quote]
    Да те чакам ли....?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  54. 54 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    “След рекордно лошите резултати на изпита по математика след седми клас т.г., на лесната част на който 17 983 деца изкараха двойки, от предстоящата учебна година образователното министерство ще премахне оценките по шестобалната система и ще остави само получения брой точки като краен резултат.”

    Хората на Кунева намериха “балтон за копчето”!
    За калпавитеите резултати, вместо да уволнят онези антики в инспектората, още повече занижиха критериите!
    Борисов, вместо да се прави на много благ, да изгони Кунева.
    Защоъо иначе излиза че между бъдещето на нацията и статуквото в коалицията, избира второто!

    I Want To Believe
  55. 55 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Стимулиране на практическата неграмотност. Може да не се научила да пише, ама е отличничка по метене.

    мурзилка
  56. 56 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 563 Неутрално

    [quote#21:"darinoa"]Оправете учебниците на децата, вдигнете заплатите на учителите, осигурете им разнообразие. Нека децата да заобичат ученето, а не да се чудят как да се отърват от него.[/quote]

    Ти пък - как щяло в министерството да свършат работата, за която им плащат гражданите? То такова чудо тук през последните 70 години не е ставало.
    Занимават се с всичко друго, но не и с образование. То не бяха схеми и проекти с европейски пари, то не бяха авторски колективи и делкане на комисионни.

    Закривай!

  57. 57 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4168 Весело

    Получава се като в милиционерския виц: Като не знаеш как се пише "тротуар' преместваш трупа на улицата.

  58. 58 Профил на csn19502083
    csn19502083
    Рейтинг: 225 Любопитно

    Крайно време беше - петобалната система (каквато е тази с оценки от 2 до 6) е крайно ограничаваща - децата се представят по различен начин и понякога от 4-ка до 4-ка има огромна разлика. Много по-обективно ще бъде с точки (както е в много западни държави) - знае се - този има 43 от 100, а този има 68 от 100 - чиста работа.

  59. 59 Профил на Жоро Г
    Жоро Г
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Хора, помислете, нищо не променят. Нищо! Внимателно прочетох всичко и понеже през тази година децата ми минаха през всички гореописани процеси знам, че няма промяна. Дали точки или оценки - едно и също. И сега има скала за превръщане на точките в оценка и обратно. И сега матурата от седми клас има двойна тежест спрямо оценката от училище. И сега в първи и втори клас или пишат 6 или нищо. И сега циганчетата не искат да ходят на училище не заради това, че им пишат двойки, а просто защото не искат да учат!
    Всичко е имитация на реформа и промяна на отчитането? За да ни объркат ли, заради отчитане на дейност ли, не знам?

    А за всички, които критикуват идеята за намаляване на броя на оценки в началните курсове (говоря за принципа) напомням, че в най-успешната образователна система няма оценки до 5-ти клас.

  60. 60 Профил на hvt08502084
    hvt08502084
    Рейтинг: 225 Неутрално

    За първи път от толкова време насам се случват някакви реформи в образованието и пак ще се намери кой да плюе по всичко хубаво.
    Не е виновно министерството (нито учителите), че децата се представят зле - хайде да бъдем честни, това е самата истина. За да учат децата, трябва родителите да имат отношение към това. Не става само като да го зарежеш на училище сутринта и го вземеш вечерта.
    Съвсем правилен е подходът да се задържат в училище - макар и с по-слаби резултати, но да не отпадат. Защото като отпадне на 11 от системата на образованието, то става един аутсайдер в обществото изобщо и е непригодно за живот според стандартите, към които се стремим.
    Във висшето подходът трябва да е точно обратният - да отпадат от там, защото не всеки трябва да е висшист, а само който заслужава, и хора по на 20 + години да търкат чиновете 4 - 5 години, ако нямат представа за какво им е тази специалност, е пълно безумие.
    Но средното е въпрос и на възпитание - колкото и да си посредствен ученик, друго е да си прекарал 12 години все пак в образователна среда, а не на улицата.

  61. 61 Профил на Биляна Тенева
    Биляна Тенева
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Тези ученици, които се справят далеч под средното ниво на класа не бива да преминават в по-горен етап, защото това би се отразило зле на общото ниво на групата, в която работят още поне 20 деца. За самите изоставащи преминаването в по-горен клас няма да донесе нито самочувствие, нито нови знания, а само установяване на големи пропуски в късен за поправянето им етап. Необходим е индивидуален и навременен подход към тези, които лесно могат да изпаднат от системата. Как е възможно да стане това в клас, в който например част от децата решават сложни текстови задачи, а други не могат да прочетат условието?

  62. 62 Профил на patriotyt
    patriotyt
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Браво! Ще приемат точкова система. Само, че тук в Сащ където я ползват за да минеш успешно тест се иска над 70% точки. Тоест почти 3/4 от теста трябва да ти е успешен и получаваш еквивалентно на 3 в БГ. Да, точно така, дори за тройка трябва бая да учиш. А в БГ за да си оправдаят некадърността да се справят с неграмотността, ще свалят летвата до 15 точки, та даже и с 0, ще продължават напред. Нямам думи. Баси реформата заклевам се.

  63. 63 Профил на Жоро Г
    Жоро Г
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#58] от "csn19502083":

    И сега оценките от матурите са с три знака след запетята. Едно е 4,768 друго е 5,439. Каква е разликата?

  64. 64 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1904 Неутрално

    тва е то... образования и компетентен чуек на всичко ше му намери колая... бравос

  65. 65 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#59:"Жоро Г"]Дали точки или оценки - едно и също.[/quote]
    Не съвсем, провеждането на тая "реформа", едва ли ще е безплатно. Както се казва, ще се печатат нови БАЛежници, вместо БЕЛежници и това ще донесе някому приход(майтапя се, едва ли ще е само това) вероятно става въпрос за доста повече пари отколкото биха се разходвали за книжлето, където ще се нанася успехът на ученика.

    мурзилка
  66. 66 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2178 Неутрално

    в тиквостан нямат нужда от образовани и мислещи граждани

  67. 67 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#58:"csn19502083"]Крайно време беше - петобалната система (каквато е тази с оценки от 2 до 6) е [/quote]
    Има и 1 за преписване. Ама честито, изобрети новата стара петобална система, която се е използувала в Русия през 17-18 век и е възстановена. Впрочем 5-балната система, се използува и традиционно и в любимите ни съединени(докога ли) американски щати, като оценките се пишат с букви, а не с цифри

    мурзилка
  68. 68 Профил на boras
    boras
    Рейтинг: 244 Неутрално

    Жалко за българското образование!

  69. 69 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 454 Неутрално

    След всичките промени в средното образование, аз не чух най-главното, а то е каква е основната цел на средното обравование в България- да изкара максимален брой деца, който могат да пишат грамотно на български език, да разсъждават върху текст, да правят логически изводи от дадена информация, да са научени да събират и анализират информация, да имат представа за основните природни закони и закономерности, да познават основни събития и процеси, случили се в човешката история и да решават проблеми, или да изкара максимален брой деца, който могат да върпроизвеждат инфорнация и максимален брой цигани с диплома? До мен не достига отговор на въпроса как образователната система в България ще спомага за откриване на детските таланти и как училището би ги стимулирало, аз научавам само как слабите ученици ще минават в горен клас.

    Нека нещата тръгнат от учители и родители. Питайте децата - те не са тъп добитък, в чийто глави трябва да се наливат знания с кофата. Често те знаят повече неща от повечето възрастни.

  70. 70 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Мотивирането на оценките пред учениците или рецензии е чудесна идея. Сега много учители (главно учителки) оценяват учениците съобразно капризите си, настрояниятяа си, личните си отношения и пр., т.е. проявяват толкова пристрастие, колкого биха проявили самите ученици, ако можеха да поставят оценки.

  71. 71 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#62] от "patriotyt":
    Грешна информация. В САЩ и Англия над 70% е равнозначно на отличен, а среден 3 е над 40%. Друг е въпросът, че тези 40 % си е доста сериозно знание.

  72. 72 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 454 Любопитно

    До коментар [#60] от "hvt08502084":

    А след като сте натискал детето си да учи, получвал ли сте отговор "Госпожата каза, че се справям отлично и не е нужно да уча в къщи.", и да учителката наистина го твърди, а диктовките на детето , пълни с правописни грешки? И с целия клас така ...

  73. 73 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1904 Неутрално

    [quote#69:"kakaginka"]каква е основната цел на средното обравование в България[/quote]
    да вдигнат %-та оставащи в системата за да папкат повечко от фондовете

  74. 74 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#73] от "extraCACA":

    Явно е това, защото приятел, учител по физика, ми разказваше онзи ден, защо не е работил по проект "Успех". Причината била, че от цялата сума 100 млн. (не знам евра или левове) официално е запиано, че 30% е за проверяващите - лакомите калинки от МОН

  75. 75 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1829 Неутрално

    Могат да променят системата за проверка и оценяване на ''знанията'' колкото си искат, но действителен резултат и промяна в ИСТИНСКАТА степен на образованост на учениците няма да настъпи, докато не бъдат променени учебниците и системата на преподаване. Сега децата не правят друго, освен да зазубрят отговорите на въпросите, но всъщност нямат никакви трайни знания по съответния предмет. Порочен е целият подход на преподаване и учене и докато това не се осъзнае и промени, няма да има напредък и училищата ще бълват неграмотници, неспособни да мислят и решават и най-простия проблем.

  76. 76 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    Чудят се по какъв начин да оценяват учениците, за да не лъснат посредствените им знания и да не станем за резил

  77. 77 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1424 Любопитно

    [quote#24:"vd"]За 25 години реформи успяхме да съсипем една работеща система, малоумници !
    Какво му беше на образованието?[/quote]

    Какво му беше...
    Беше работещо, това му беше.

  78. 78 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4148 Любопитно

    ............................Следите се замитат...................

  79. 79 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4612 Весело

    ,,След лошите резултати просветното министерство намалява миниматурите и премахва оценките,,

    А ве ко си играйту на училище. аправо ги премахвайте тези училища и университети и давайте дипломи наред. Стане на необходимата възраст за университет и му дайте диплома за унивирситет без да учи, те и без това не знаят да пишат като хората

  80. 80 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    Простотията избуява, пусната да плува по течението на безразличието...

    Форумът е в будна кома...
  81. 81 Профил на sena5
    sena5
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#47] от "dosetliv":

    Относно тестовете в Германия- не ми се вярва да съдържат само посочените примери. А и на дъската имаше функции. Отделно в Германия в средното образование учат интеграли, които нашите ученици и в ПМГ не са сънували. В България интеграли се учат в Техническите университети.
    Така че, по-кротко с примерите от Германия.

  82. 82 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Меги и Дидко са решили окончателно да закриват образованието.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  83. 83 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#81] от "sena5":

    Бравоссссс! Както се казваше в един български филм. Точно затова ние сме първенци на олимпиадите, а немеца го няма никакъв никъде.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  84. 84 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#75] от "princess_x":
    Права си, принцесо, но и начинът на оценяване има значение за мотивацията при ученето.

  85. 85 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#71] от "авторът":

    Не, авторе. Системата A Level, по която лично съм работил е следната.
    А – над 80%.
    В – 71-80%.
    С – 61-70%.
    D – 55-60%.
    Е – 51-54%.
    U (ungraded) или още F (failed) е от 0 до 50%. Затова идиотизъм от сорта на този текст ни превръща в примитивна африканска държава.: „Засега образователното министерство няма разчети за допълнителните занимания, на които ще трябва да прати децата от първи до трети клас, които имат лоши резултати, но по новия закон трябва да минават в следващ клас без да повтарят годината. Според Стаматов обаче е по-важно "дори и по-малко грамотни, учениците да остават в системата, а не - да отпадат от нея". Заради това учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите им без да им пишат оценки. Все пак възможните категории били "отлично представяне", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо".“ ни превръща в примитивна африканска държава.
    Ще има две следствия. Качествените учители ще напуснат, а другите просто няма да преподават, просто защото не си струва. Умните деца доста рано ще получат„кариерно ориентиране“ – на запад от Калотина. Просто ще им е ясно, че държавата работи простаците, престъпниците, далавераджиите и чалгарите.
    Такова е положението.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  86. 86 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#67] от "Маршалов":

    +++++

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  87. 87 Профил на sena5
    sena5
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#83] от "postmodernity":

    Изтегли си теста и виж дали само посочените въпроси съдържа.

  88. 88 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 775 Неутрално

    До коментар [#70] от "авторът":
    [quote#70:"авторът"]Мотивирането на оценките пред учениците или рецензии е чудесна идея. [/quote]
    Чудесна е, но не е нова. Справка - все още действащата наредба 3 от 15.04.2003 г. за системата за оценяване.

  89. 89 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3102 Весело

    [quote#69:"kakaginka"]След всичките промени в средното образование, аз не чух най-главното, а то е каква е основната цел на средното обравование[/quote]
    Е как да не се чу..Най-главното е как да се оценяват учениците.
    Обучението остава на втори план.

  90. 90 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    [quote#85:"postmodernity"]Не, авторе. Системата A Level, по която лично съм работил е следната.
    А – над 80%.
    В – 71-80%. [/quote]
    Има нещо неточно и тук или на различни места системата се отличава...При мен има едно 10% нагоре.А е над 90%, а има и А -
    A+.

  91. 91 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    След лошите резултати просветното министерство намалява миниматурите и премахва оценките?!

    Абе я направо да закрият това министерство и без това полза от него няма и направо да въведат един "ценоразпис" та както на ромляните издават дипломи, така и на всеки българин с акта за раждане срещу "заплащане" да си получава и съответната диплома???? Много е просто и ще се спестят всичките тези "главоболия"!!!!!

  92. 92 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    [quote#80:"Ghost"]Простотията избуява, пусната да плува по течението на безразличието...[/quote]
    И след като чалга културата не свърши напълно работата на ход са "другите инструменти"!!!!! Опростачване му е майката, а когато нещата станат необратими "дръпвай шалтера"!!!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK