
© Георги Кожухаров
Тютюневи складове Пловдив тютюн склад изгорели складове
Италианските собственици на най-ценните изгорели тютюневи складове в Пловдив, включително т.нар "Кудоглу", са имали намерението да ги разрушат и преизградят наново като административна сграда с подземни гаражи. Националният институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата обаче не са им дали разрешение.
Това съобщи Министерството на културата. Информацията бе потвърдена пред "Дневник" и от адв. Руслан Смилянов, които защитава интересите на управителя на дружеството собственик "Р.И.П.А" Пиетро Луиджи Гиа.
Пиетро Луиджи Гиа е бил почетен консул на Италия в Пловдив от 2004 до 2009 г., а към момента е председател на сдружението на италианските предприемачи у нас - "Конфиундустрия България".
На сайта на сдружението Гиа е описан като "историческa фигура за италианското предприемачество в България от повече 20 години".
Именно от "Конфуиндустрия България' препратиха към Смилянов с обяснението, че Гиа не говори български.
Днес Министерството на културата съобщи, че през 2010 г. дружеството собственик "Р.И.П.А." ООД е имало план за демонтаж, преизграждане и надграждане на на тютюневите складове, които гледат към ул. "Иван Вазов" и са паметници на културата.
"Преди 5-6 години имаше идея за смесен проект за жилищно - административна сграда с подземни гаражи. Това обаче остана само идея, защото Министерството на културата не разреши", каза Смилянов.
На пресконференцията си вчера кметът на Пловдив Иван Тотев заяви, че в общината не са постъпвали "официално и неофициално" данни за намерения на строеж на мястото на изгорелите сгради. Смилянов поясни, че дружеството не е внасяло документи за издаване на строителни разрешения в община Пловдив и че след негативния отговор инвеститорски интерес от страна на "Р.И.П.А" ООД не е имало.
По думите на адвоката от НИНКН са поискали да бъдат направени отливки на съществуващата фасада и орнаменти около прозорците, което те са направили. Идеята е била при евентуален положителен отговор, новите сгради да има облика на разрушените складове.
Според адвокат Смилянов собствениците на сградата са спазили всички предписания на общината.
"Сградата бе обградена, за да не е опасна за минувачите. Взети са мерки за предотвратяване на пожари и наводнения, като са спрени подаването на ток и вода", допълни адвокатът.
По думите му на сградата не е назначена жива охрана, защото в нея нямало нищо ценно, което да представлява интерес, за да бъде охранявано.
"Това са огромни сгради, ако трябва да се сложи жива охрана това би струвало около 1 млн. лв. Вътре градоредите са изгнили и просто няма смисъл от ползването на такива системи", каза още Руслан Смилянов.
karabastun
Рейтинг: 6811 ЛюбопитноЕ, вече нищо не пречи на това намерение, да се осъществи , ИЛИ ...?
karabastun1@abv.bgbat_plamen
Рейтинг: 4176 ЛюбопитноПостепенно ситуацията взе да се изяснява и "мръсотията да изплува над водата ".........................
charlesdegaulle
Рейтинг: 1234 ГневноАми сега, ако могат да си изпълнят проекта да започват.
Индивидуален паметник на културата
Рейтинг: 652 НеутралноРазбира се, община Пловдив и кметът са били в пълно неведение. Вярваме, че е така.
Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноЗа да се управлява наследството на Кудоглу, е бил прокаран специален закон от Царство България.
Доброто е заразноСъбориха неговия Дом за благотворителност и народно здраве, където сега се мъдри грозната централна поща на Пловдив. Този дом се е финансирал с пари от наемите на дарените тютюневи складове.
Национализираха складовете, после ги продадоха като актив на Булгартабак.
Събориха Дома и национализираха/приватизираха складовете.
Не ми е мъчно за уникалните фризове на сградите, мъчно ми е за духа, с който са били дарени.
Не знам дали съм достатъчно ясна.
И най-тъпото е, че за Кудоглу чух за първи път през... 2000 година, ако не се лъжа.
Така че пищенето за загубеното културно наследство ми иде доста фалшиво. То културното наследство не виси по фасадите, а се пази като зеницата на окото, защото е отвътре.
Роси
Рейтинг: 8348 НеутралноЗатова ли ги запалиха.
bat_plamen
Рейтинг: 4176 НеутралноДо коментар [#6] от "Роси":
.!
.....................Най-вероятно.................
charlesdegaulle
Рейтинг: 1234 РазстроеноДо коментар [#5] от "dogwoman":
+++! Мисля същото.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#6] от "Роси":
Доброто е заразноНай-глупавото в цялата история е, че тези хубавци, дето искат да строят на мястото на складовете, може абсолютно наистина да нямат общо с палежа. "Ван дер Любе" вече е изгорил две предишни "квартири", съвсем логично е и той да е причината. Луд за връзване с пълен достъп до стара сграда с гредоред от насмолен чам.
Не е там въпросът обаче.
Доналд Радев
Рейтинг: 417 Неутрално[quote#1:"karabastun"]Е, вече нищо не пречи на това намерение, да се осъществи , ИЛИ ...? [/quote]
"Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"Всичко пречи... особено сегашната натопорчена обстановка срещу такива намерения.
Доналд Радев
Рейтинг: 417 Неутрално[quote#9:"dogwoman"]Най-глупавото в цялата история е, че тези хубавци, дето искат да строят на мястото на складовете, може абсолютно наистина да нямат общо с палежа. [/quote]
"Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"И аз така мисля. Просто Ван дер Любчо...
Роси
Рейтинг: 8348 НеутралноДо коментар [#9] от "dogwoman":
Бих се съгласила, ако е изгоряла само едната сграда, но четири...
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#8] от "charlesdegaulle":
Доброто е заразноАми да, но е доста късно.
Освен това говорим за частна собственост. По някакъв извратен начин тези "инвеститори" напълно ги разбирам.
Давам пример.
В двора на селската ми къща се намира плевня, която е над 150 годишна, в нея е роден със сигурност дядо ми, а може би и доста други от рода. Макар да е кирпичена сграда, има сериозни каменни основи. Няма прозорци, не може да се "преустройва". Заема доста място. Намира се в странно разположение в рамките на имота. Искаш ли да ти кажа колко гости са ме питали "защо не я бутна и да направя барбекю"???
Аз никога няма да го направя, за мен е "културно наследство". Но след години - знае ли човек.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#12] от "Роси":
Доброто е заразноРоси, не си виждала как гори сграда с дървен под и покрив. Не ти пожелавам никога да видиш - аз съм виждала, това не е просто огън, а чудовище, което се храни от себе си! И говоря само за някаква селска къща, запалена от късо съединение. Не бях в града при пожара (както сигурно и е личало), но приятели ми разказаха, че е било страшно. Температурата вътре е над 600 градуса при подобни пожари.
Хакуна Матата !
Рейтинг: 918 Неутрално[quote#2:"bat_plamen"]
Stupid people make me sickПостепенно ситуацията взе да се изяснява и "мръсотията да изплува над водата[/quote]
Твърде интересен извод след горната статия ?! Според мен нищо не се изяснява и нищо никъде не плува, освен желанията и фантазиите ни...
Роси
Рейтинг: 8348 НеутралноДо коментар [#14] от "dogwoman":
Още по- интересно е, защо такива сгради не са застраховани.
роджър
Рейтинг: 897 Неутрално[quote#5:"dogwoman"]Не знам дали съм достатъчно ясна. [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgПредостатъчно ... за който може да разбере !
Защото нито дума не прочетох срещу разрушаването на НАИСТИНА КРАСИВАТА сграда, която /и дейностите в нея/ е трябвало да обслужват "героичните" складове - нито дума !!!
На практика волята на дарителя е отдавна и безвъзвратно поругана, бих казал ПОДИГРАНА ... а след това продадена !
Тук врещящите не се интересуват /нито знаят/ от това, искат просто да врещят !
П.П. Извинявам се, че ползвах твой пост, мнението си е мое и не те ангажира ...
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#16] от "Роси":
Доброто е заразноЧовекът в статията го е казал - многофункционално намсикво с подземни намсикво.
Що да застраховат нещо, което им пречи. А и законът не го изисква.
Лошото е, че ако законът го изисква, те ще ги застраховат, ще ги подпалят, ще приберат застраховката и ще застроят...
Омагьосан кръг, боя се.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#17] от "роджър":
Доброто е заразноАми точно това исках да кажа, всъщност. Отдавна поругана!
charlesdegaulle
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#13] от "dogwoman":
Разбирам те напълно. Историята трябва да се пази. Вътре в нас е - права си. Проблема е, когато не възпитаме децата си в това. Виждам доста такива хора.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#20] от "charlesdegaulle":
Доброто е заразноМоите ги възпитавам, доколкото мога... Може би примерът ми не беше много подходящ, защото моята семейна история я интересува само семейството. А тук говорим за други мащаби. Но като увеличиш мащаба - горе-долу е същото. Тъжна работа!!!
bgkurshum
Рейтинг: 755 Неутрално"Това са огромни сгради, ако трябва да се сложи жива охрана това би струвало около 1 млн. лв. Вътре градоредите са изгнили и просто няма смисъл от ползването на такива системи"
Никога повече мутри начело на България.Ами като са толкова огромни за тях и не могат да ги стопанисват, защо са ги купили?
роджър
Рейтинг: 897 Неутрално[quote#18:"dogwoman"]те ще ги застраховат, ще ги подпалят, ще приберат застраховката и ще застроят... [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgМислиш ли, че застрахователите така лежерно дават да им "прибират" застраховките ?
Забрави ...
forza
Рейтинг: 724 ЛюбопитноДимитър Кудоглу е бил наистина голяма личност - от онзи вид, чиято липса толкова се усеща днес! 0%B8%D1%82%D1%8A%D1%80_%D0%9A%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0 %B3%D0%BB%D1%83
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B8%D0%BC%D
Интересен ребус е този пожар - изгарят четири сгради, от които три са на италианци (демек алафранги - европейци, дето не си представяме да правят лоши работи), а една на българи, от които с пълно право можем да очакваме всичко (Пещаците).
По средата - Нерон Вандерлюбов Филибейски.
Мистериозна мистерия...
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 ЛюбопитноДобре де, нека да кажа още нещо... Знам, че лошите новини хранят децата на журналистите и пр. Но все пак.
Доброто е заразноКолцина от вас знаят, че собствениците на сграда на Главната в Пловдив (там има магазин за дрехи) пък си направиха инвестициите и труда (и много повече време за проекта!) да експонират запазените останки от Римския стадион, които се оказаха в основите при ремонта? Кой ги похвали? Кой даже ги потупа по рамото?
Вие знаете ли къде да ги видите тези останки?
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#23] от "роджър":
Доброто е заразноАбе няма да е лежерно. И застрахователите не биха допуснали разни като Любо намсикой да се размахват из имота...
Но теоретично, при много по-пъклен замисъл, не е невъзможно!
Emergen-C
Рейтинг: 217 Любопитно"италианските" собственици дали имат подчертан чеченски акцент?
#KOЙ номинира бокова!Emergen-C
Рейтинг: 217 Неутрално[quote#22:"bgkurshum"]Ами като са толкова огромни за тях и не могат да ги стопанисват, защо са ги купили?[/quote]
#KOЙ номинира бокова!За да ги съборят и да построят на тяхно място поп-фолк клубове.
charlesdegaulle
Рейтинг: 1234 РазстроеноДо коментар [#21] от "dogwoman":
Потрудих се и с моите, ама като гледам резултата, малко се съмнявам, за съжаление. Не че не уважават историята и рода си, напротив, но все още я карат през куп за грош. Може би по-късно?
Иначе за мащаба си права. Булгартабак няма намерение да поддържа складовете. Продава ги. Интересен ми е договора, дали в него е споменато нещо за целевото използване на сградите? Защото определено купувачите не развиват подобна дейност. И ако такава клауза няма, още тогава е била решена съдбата им.
А и е неоспоримо - пожар в събота, мирише силно на нафта, бързо се разпостранява в 4 сгради... И пешкира обира Ван дер Любе.
Мирише ми на добре организирана акция.
роджър
Рейтинг: 897 Неутрално[quote#26:"dogwoman"]Но теоретично, при много по-пъклен замисъл, не е невъзможно! [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgПовярвай ми - застрахователите имат възможно най-добрата експертиза за пожари, ПТП и изобщо - за застрахователни събития, следствие които /евентуално/ дължат пари
И не обичат да плащат току-така ... много са се пробвали - мнооого малко са успели
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#29] от "charlesdegaulle":
Доброто е заразноПо-късно, не се притеснявай. По себе си съдя - когато баща ми ми разказваше историята на плевнята, ми минаваше от едното ухо и през другото. Щом семената са посети на добро място, ще покълнат.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#30] от "роджър":
Доброто е заразноВ такъв случай съм "за" да се застраховат паметници на културата - но като такива, не като "недвижим имот" на "терен от ... кв.м" "граничащ с...".
tucker case
Рейтинг: 1037 Веселоаха, начи рекли собствениците на министерството: искаме да строим, дайте да праим план как да запазим фасадите... пък министерството рекло: йок, туй е паметник, бе аланкоолу... никкви строежи, ше гние, та да запазим историята така както сие е...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...и така...
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#33] от "tucker case":
Доброто е заразноАбе ти прочете ли статията!? Къде го видя това със запазване на фасадите или на каквото и да било?
charlesdegaulle
Рейтинг: 1234 ВеселоДо коментар [#31] от "dogwoman":
Благодаря. От твоите уста, на Света Богородица в ушите...
джендър NATO generals
Рейтинг: 969 НеутралноГледам по снимката-варварска диверсия! А нарязването на 1-4 блок на Козлодуй? А източването на КаТеБе? А регистрацията на ДеПеСе? А концесията на софийска вода? А липсата на нито един осъден? ТОва какво е? А предаването на турция на оня там? Умишленият пожар е следствие, а не причина! Важни са причните, а не следствиата!
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токsvoboden
Рейтинг: 1409 НеутралноДомовете на голяма част от пловдивчани са построени върху рязрушени "разкошни" сгради от Възраждането, чийто строители за да ги направят са разрушили други "разшни" средновековни сгради, изградени върху разрушени антични сгради.
Същите тези пловдивчани се възмущават защо собственика на някакви складове, за който те нямат никаква стойност не е плащал пари за охраната им, забравяйки че те, според които складовете са много ценни не дали и един лев за охранага им!?
Ако сега им поискат пари за охрана на друга "ценна" сграда съм Игурен какъв ще е отговора...
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#5] от "dogwoman":
Какво пречи да ти е мъчно и за уникалните фризове и "за духа с който са били дарени"? Това противопоставяне няма никаква логика и е вредно за дискусията която се води напоследък в България по опазване на ценни сгради и времена.
След като "духа" безвъзвратно е изчезнал, защо поне да не съхраним спомена останал от него?
pariah
Рейтинг: 1129 НеутралноДо коментар [#3] от "charlesdegaulle":
- A witty saying proves nothing. VoltaireИталианец да инвестира реални пари в България не е често срещано.
Сградите са почти бутнати, като паднат съвсем, ще шитнат парцелите за няколко десетки милиони евро и - чао рагаци.
роджър
Рейтинг: 897 Неутрално[quote#32:"dogwoman"]В такъв случай съм "за" да се застраховат паметници на културата [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgЗа мен проблемът е в безумното "право" на няколко души да определят кое е "паметник", след което същите започват тотален рекет в/у собственика ... няма права-само задължения, и същите няколко души "решават" какво може и какво не може ... това е цялата ВОЙНА около "паметниците" !
Полудяха, когато им отнеха това "право" ...
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#9] от "dogwoman":
Наистина ли вярваш в това или някой ти го диктува в ухото? Притеснява ме, че главния пожарникар на републиката първо каза, че палежа е умишлен, след това се появиха опорки от община Пловдив, че не е. Накрая Цацаров окауши някакъв бездомник който удобно се представя за пироман.
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#13] от "dogwoman":
Сравнението е неуместно. Колко струва плевнята ти на теб? Платила ли си нещо за нея? Можеш ли да построиш на нейно място - бизнес сграда или МОЛ?
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#42] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноРазбира се, че не може да е напълно уместно сравнението. Исках да подчертая меркантилното отношение към нещо, което не ти е лично скъпо. Иначе за плевнята съм платила, разбира се, не съм единствен наследник. И не, не мога да построя, но дори да можех, не бих го направила.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#41] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноО, напълно го вярвам, да. Това, че клошарят може да е подпалил складовете, нали? Абсолютно го вярвам. Няма нищо, което да ме накара да не вярвам.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#38] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноНищо не пречи. Просто за едното ми е мъчно далеч повече, отколкото за другото. Фризовете можеха да се сринат и от земетресение, недай си боже, и от много други неща, ако имаш снимки, пари и желание - възстановяваш. С духа е невъзможно.
tucker case
Рейтинг: 1037 ВеселоДо коментар [#34] от "dogwoman":
les/2013/08/5-Pointz-alternative-plan-537x357.jpg
Now what's a few miles between the beauty and the beast...тъй е според кода, бе бейби... ако функционалността на сградата-паметник не може да се запази, запазват се максимален брой фасадни елементи в среда възможно най-близка до оригиналаната...
http://inhabitat.com/nyc/wp-content/blogs.dir/2/fi
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#46] от "tucker case":
Доброто е заразноЗнам, но в статията пише съвсем друго нещо.
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 ВеселоДо коментар [#44] от "dogwoman":
Не мога да разбера какво точно имаш предвид. В ком. 9 допускаш, че собствениците нямат нищо общо, в ком 11 "разбираш собствениците по някакъв извратен начин"(за какво, за палежа ли???) Последно? Или ще играем на тото.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#48] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноОбяснила съм достатъчно подробно и двете. Тото няма.
Аз наистина смятам, че този нещастник е свършил мръсната работа на собствениците, което въобще не означава, че между него и тях има връзка. Това е.
proza
Рейтинг: 1057 НеутралноИнтерено дали при закупуване от бившите собственици италианците са знаели за това, че сградите са зашитено културно наследство. Ако са знаели, за какви намерения става дума, явно те са разчитали да престъпят закона. Ако не са знаели, то това е пропуск на Минстесрство на културата или на общината или на двете.
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#45] от "dogwoman":
Бих предпочел дискусията да се води в посока завръщане на този дух и запазване на орнаментите. Унищожим ли фризовете, безвъзвратно забравяме и за духа. А дали някой ще ги възстанови? Кой с комерсиален интерес би го направил?
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#51] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноАз също бих предпочела дискусията да се води в този дух. Духът е много по-важен от фризовете, това е с абсолютна сигурност. Духът ражда бъдещи фризове, фризовете само подкрепят духа.
Тъй че напълно съм съгласна с това!
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#49] от "dogwoman":
Аз пък вярвам, че и собственици и част от местната власт имат интерес тези сгради да изчезнат във вида в който са. Един пробва с багера, но имаше обществен отзвук. Пожарът е най-удобния начин за осъществяване на намеренията им. Аз на Цацаров определено не вярвам. Още повече той добре си познава хората в Пловдив. А примери за да не му вярвам - бол.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#51] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноКато начало бих предложила целенасочено популяризиране на имената на големите български дарители, по възможност без те да бъдат изкарани мошеници, които са бягали от данъци или са изкупували лични грехове, дори и това да е било донякъде истина.
Как звучи?
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#53] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноКакво вярваш или не - по отношение на унищожените сгради е без значение.
По една случайност този смахнат Любо го разпознах от видеата, които видях, той наистина е абсолютно куку. Иначе доста общителен, чак неприятно. Затова ти казвам, че не се учудвам наистина той да е започнал пожара. Но това в случая далеч не е най-важно. По отношение на местната власт... ти сериозно, на тяхно място, би ли си причинил сам такова пиар бедствие, при предстояща Европейска столица на културата и пр.?? Изключително невероятно.
Остават инвеститорите, които са вероятно доволни, но сигурно са само косвено замесени - оставили сградите абсолютно безпризорни и на покрива на единия склад имаше ХРАСТАЛАК. Лично съм го виждала - минавам често в района.
Мондиана
Рейтинг: 1865 НеутралноДо коментар [#5] от "dogwoman":
++++++++++++++++++
Няма какво да се допълни.
Драга
Рейтинг: 338 НеутралноДо коментар [#54] от "dogwoman":
Ако животът ти поднесе лимон, се огледай на кого да го изцъркаш в очите.Всъщност има такива опити. В сайтове, по националното радио и по Нова телевизия съм попадала на популяризирането на такава информация. Доколкото зная, дори има издадена енциклопедия (или се подготвя) за дарителството в България.
султана глаушева
Рейтинг: 3178 Неутрално"Собствениците на склада "Кудоглу" имали намерение да го преизградят като бизнес сграда".
Мърфи е оптимист!А докато си реализират намерението, складът е развъдник на мърсотия, плъхове и убежище на клошари. И това не ги е бъркало - нито тях, нито областната управа. Как сега изведнъж всички се сетиха да се разплачат тихо и напоително?Ами и аз някъде от 10 години имам намерение да напиша роман. Стигнала съм до "Беше есен" - първото изречение. Май по това си приличаме.
роджър
Рейтинг: 897 Неутрално[quote#22:"bgkurshum"]Ами като са толкова огромни за тях и не могат да ги стопанисват, защо са ги купили? [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgА защо общината не ги е "купила", или "обществениците" ?
Как си го "представяте" това в реалността ???
Компания Х купува нещо за 8 млн лева, и след това внезапно им "съобщавате", че харчовете тепърва почват ?
И че ще бъдат такива, и колкото, и за каквото вие им кажете ???
Би ли го направил ?
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#57] от "Драга":
Доброто е заразноЗнам, но аз имах предвид популяризирането им до степен на "Кой изпи бирата?". Като се заровиш в прашните книги и сайтове, намира се информация... но не е това! На националните си празници споменаваме все военни, а не Люсиен Шевалас или Йосиф Шнитер.
Последният, ако не се лъжа, починал след лоша настинка заради ремонт на тръбите за вода в Пловдив, след като създал някои от най-хубавите сгради. Но понеже не е водил стотици голобради момчета на сигурна смърт, не е важен за историята....
chichka
Рейтинг: 1477 Неутрално[quote#40:"роджър"]За мен проблемът е в безумното "право" на няколко души да определят кое е "паметник", след което същите започват тотален рекет[/quote]
Русия- проказата на планетата Земя.Разгледайте какво става в Котел, Жеравна..... всички стари реставрирани къщи станаха частни на началниците от "паметниците на културата" и сега са частни хотели. Държавата ги реставрира за милиони, а те си ги купиха за стотинки в компенсаторки!!! Сега може и тук да стане така, държавата да реставрира и после пак да продаде на правилните частници.
k_
Рейтинг: 1647 НеутралноДо коментар [#5] от "dogwoman":
И аз покрай случая се разрових и научих нещо за този човек.
И понеже доста се говори за "собствениците" в случая става въпрос за най-обикновени мошеници и крадци.
Мошеници и крадци са тия дето национализират дарението на Димитър Кудоглу - болницата и склада?
Къв "собственик" може да бъде няква си шматка Корнелия дето го вади от капитала на Пловдив БТ и поготвя за продажба като стар курник?
Къв "собственик" може да бъде някъв крадлив "Цар" набутал фалшиви жълтоклюни галфончета, издънки на милиционерски фамилии да грабят на ангро едра градска собственост - хотели, кина, складове и ги шъткат на още по-фалшиви международни перачи пари. Където не успеят ги държат разрушени с десетилетия или просто ги палят да освободят терена?
Кви "собстевници" могат да бъдат някви селски пръчки - най-обикновени крадци на ДДС и акцизи с деситилетия?
Къв "собстевник" може да бъде издънка на правешко котило с два пръста челце, "експерт" от нефтения бизнес и строител на хотели?
Най-обикновени боклуци. Собственик е бил Димитър Кудоглу.
Човек работил, търгувал, надвил си над масрафа и правел дарения.
Тия сегашните са ненаситни мърши и паразити, нямащи наяждане.
Кога чуете Крадлив Дедо, Пещаци, Италиански мафиоти или някой от правешкото котило или пловдивския свинар да направи дарение чак тогава можем да си говорим собственици.
Дотогава ще трябва да четем и препрочитаме за Кудоглу:
Димитър Кудоглу не е пловдивчанин. Напук на местния патриотизъм обаче, той е направил за града много повече, от всеки местен. Как му се отблагодарили за това потомците? За начало, национализирали една от знаковите му сгради - прочутия Дом на благотворителността и народното здраве. През годините на соца прекратили дейността му, а след това и съборили този уникален архитектурен паметник. За да разширят на негово място сградата на пощата. Днес тази знакова къща може да се види само върху поизбелели ретро снимки. Тютюневият склад на Кудоглу пък е най-красивият в града. Част от авсамбъла по “Иван Вазов”, продаван и препродаван, днес той е в частни ръце и пустее. Кои са къщите на Кудоглу и какво разказват за тях архивите?
Димитър Кудоглу (Кудооглу) е най-големият български дарител от XХ век. Емблематичният търговец на тютюн е роден на 21 август 1862 г. в с. Малко Габрово, Ксантийско. През 1903 г. се заселва в Дрезден, Германия. През 1917 г. открива в Пловдив безплатна трапезария за бедни. Само за няколко години през 20-те години на ХХ в. дарява 42 милиона златни лева за изхранване и лечение на бедни, болни, военнопленници, бежанци. През 1927 г. създава прочутия Дом на благотворителността, чийто правилник гласи - “никой не може да бъде върнат”. Но благотворитената му мисия започва години преди това. “С лични средства през 1908-1909 г. приспособява своя сграда в родното си село за амбулатория и аптека”, четем в документи от архива на Недко Каблешков. През 2010 г. неговата внучка, пловдивският историк Райна Каблешкова дари на библиотека “Иван Вазов” три изключително ценни архивни документа - Протоколна книга, Книга на посетителите на дома и Златна книга на благотворителите. Те разкриват дейността на Дома на благотворителността и народното здраве “Димитър Кудоглу” в Пловдив. Ето още няколко любопитни факта от книгата: “Подарява бащината си къща за училище. През Първата световна война открива вПловдив 11 трапезарии
за нуждаещите се. Дава щедро лептата си на инвалиди, на старопиталища, на благотворителни, културни, просветни, спортни юношески дружества, на комисии и комитети, на църкви, манастири, на студенти, ученици, на бедни и болни. Изразходваните от него средства надхвърлят 3 милиона лева”. Венецът в неговата дарителска дейност е създадената на 1 декември 1926 г. фондация Дом на благотворителността и народното здраве “Димитър Петров Кудоглу”. “Дарението се състои от четириетажна масивна сграда в центъра на Пловдив, струваща 5 милиона лева и два тютюневи склада на ул. “Иван Вазов” на стойност 15 милиона лева, като наема от 800 000 лв. се внася ежегодно за издръжка на Дома”. Интересното е, че наред с медицинските отдели, в Дома е организирана и Библиотека.
Тя разполага с местна и чуждестранна литература и списания. Колкото до “Златната книга на благодетелите на дома”, в нея със златни букви е записан само Пловдивският окръжен съвет, който прави крупно дарение от 160 000 лв. По-късно към тази сума прибавя още 250 000 лв., за да открие, мебелира и обзаведе противобясна станция към дома. Димитър Кудоглу е бил собственик и на най-красивият тютюнев склад в града. Днес той може да се види точно на ъгъла на ул. “Кап. Андреев” и “Ив. Вазов”. Много години този тютюнев склад стои изоставен, рушащ се, с опадали мазилки и изпочупени стъкла. Керемидено-жълтата сграда е с гипсови орнаменти и арки. Точно под козирката на покрива, на две места са изписани с гипс инициалите на Кудоглу. А под третата арка има гипсов барелеф на неизвестно божество. Цялата постройка е опасана с метални заграждения, а малкият двор е потънал в бурени. Преди време складът беше закупен от италианска фирма. Започнати припомнят как през 2008 г. в общественото пространство се появиха проекти, които го трансформираха в “Търговски център с офисна и жилищна част” по инициатива на инвеститора - фирма “Р.И.П.А” ООД. Бляскавите идеи обаче си останаха на хартия. Последвалата криза вероятно отказа италианските предприемачи и те решиха да не рискуват с начинанието. От местната администрация потвърдиха, че до 2013 г. складът се е водил собственост на “Р.И.П.А” ООД. Дали е променил собствеността си на този етап обаче не се знае.
Експертът:
Днес тютюневите складове не изпълняват предишното си предназначение и съдбата им е добър пример за липсата на посока в развитието на града, разсъждава арх. Мария Стоянова. “Реалността е, че местоположението им е много добро - в самия център, в непосредствена близост до ж.п. гарата и две от автогарите на Пловдив. Затова те биха били наистина страхотен декор за функции, свързани с изкуството. Съвременният постмодерен вкус обожава такива препратки към отминали времена, преплетени с новото. За съжаление голяма част от нашите тютюневи складове са в окаяно и опасно състояние. Някои от тях са все още позапазени, други вече преустроени според идеите на новите собственици. Но това все още не решава въпросът с тяхното бъдеще”. Преди време арх. Стоянова направи мащабно проучване по темата “Тютюневите складове на Пловдив”. То предизвика доста положителни реакции в гилдията, при представянето му в едно от изданията на инициативата “Беседка за града”.
Любопитно
Тютюневите складове в Пловдив, въпреки, че са промишлени сгради свързани с обработката на тютюн, имат характерен архитектурен образ, оформящ цял един квартал на града.
С проектирането им са свързани имената на най-добрите пловдивски архитекти от миналия век - арх. Камен Петков, арх. Васил Търпоманов и арх. Димитър Попов-Професора и неслучайно те се съревновават с европейските образци на подобни сгради от този период. Складовете са с масивни обеми, с добра пропорция и с интересно оформени фасади, които понякога са много богато декорирани. Пример за това са богатите флорални мотиви по складовете на Димитър Кудоглу. Вътре сградите са просторни, с оформени големи отворени пространства, повечето с дървени конструкции на горните етажи. Тютюневите складове показват добрия усет на техните създатели за мащаб в градското пространство.
По света
Днес по света се търсят по-интелигентни начини за адаптацията и повторното използване на съществуващия сграден фонд. Особено в индустриалните зони. Подобни фабрики, складове и докове често са съвършени за алтернативни приложения, тъй като са изградени и грандиозни по мащаб. Тези бивши “храмове за индустрията” приемат нови роли, като места за култура, жилища за артисти и креативни хора, сгради, обслужващи бизнеса и градския начин на живот. Важно при адаптирането им е да се разбере кое е възможно да се спаси и кое да се промени, така че сградата да отговаря на съвременните стандарти за безопасност, достъпност и устойчивост. Един добър пример в тази посока е Аrtlab Арт- Лаб Тютюнев склад в Хайделберг.
Маршалов
Рейтинг: 1935 НеутралноПревод на Р.И.П.А. на латиница: R.I.P-a(RIP or R.I.P. is an abbreviation of requiescat in pace or (in English) Rest in peace, often used in epitaphs.) в скобите цитат от Уикипедия. Преведено: "Почивай в мир". Една от клишираните епитафии(надписи върху надгробните плочи)
мурзилкаСлучаеност? Не мисла!
Маршалов
Рейтинг: 1935 НеутралноФирмата е създадена с ясна цел и предварителни намерения да се загробва българска култура.
мурзилкаДрага
Рейтинг: 338 НеутралноДо коментар [#60] от "dogwoman":
Ако животът ти поднесе лимон, се огледай на кого да го изцъркаш в очите.Трудно се пробива тази мъгла от полуистини и откровени лъжи, която ни е насаждана десетилетия наред.
Знаеш, че на главната редовно има табла са най-различни архивни снимки. Забелязала съм, че хората доста масово се спират да ги четат.
ПП. Архивите в Пловдив са доста активни в последните години.
G. H.
Рейтинг: 479 НеутралноЗа пореден път сърбаме попарата на неоколониалната си действителност. Дали ще е италианец или някакъв друг, ще му пука ли за паметници на културата, за история, за архитектура, за дарители, след като такива сгради с национално значение стават частна собственост?
"In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act." George OrwellАзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#65] от "Драга":
Доброто е заразноДа, и на мен ми прави впечатления, обикновено се налага да изчакам някого, за да мога и аз да се приближа да разгледам, права си!
В архивите на Пловдив работят истински светци. От десетилетия там работят хора почти САМО заради призванието. Имам приятели сред тях и съм горда с това.
Владо Балчев е сред тях.
роджър
Рейтинг: 897 НеутралноДо коментар [#61] от "chichka":
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgАми нещо различно лио съм написал ???
k_
Рейтинг: 1647 НеутралноДо коментар [#22] от "bgkurshum":
Не са ги купили!
Откраднали са ги. Взели са ги без пари.
Дали сме им ги всички ние дето не успяхме да се изчистим от комунистическата зараза вече близо 30г.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#62] от "k_":
Доброто е заразноБаш точно така, както си написал.
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#54] от "dogwoman":
Ами аз също съм за популяризирането на наши общественици и дарители. В миналото всъщност са били много повече отколкото сега.
nessarox
Рейтинг: 1219 НеутралноДо коментар [#5] от "dogwoman":
Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)Имам удоволствието лично да познавам наследниците на Кудоглу ,
нямам думи ,с които да опиша възможно най -добре отвратителното поведение,държание и речник на хората от М-во на културата,Община Пловдив и всички институции свързани с опазването на паметници на културата.И не само в Пловдив.Грозно,много грозно .А нямам и желание да описвам как се отнеха 12 имота в Пловдив,Виена и т.н. в полза на държавата на същите тези наследници,които вярвайте,наистина са човеци.Отнети,не реституирани,въпреки,че държавата-общината ги разпродадоха на разни псевдо инвеститори.Жалко,много жалко
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#71] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноБили са, да. Може пък да са получавали по-голямо обществено признание? Вместо това колко вишни са отсекли и колко карата е златото на часовника на сина им?
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#72] от "nessarox":
Доброто е заразноСъчувствам ти за грозното преживяване. Най-искрено!
Големи яйца:)
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#55] от "dogwoman":
Въпросният Любо не го познавам, но някак ми прилича на историята в която на един му задигнаха взривоопасен тефтер докато спрял колата да за да се облекчи. Много тъпо и плитко.
За местната власт - абсолютно съм убеден, че имат повече полза да се приключи с тези складове и да се построи нещо ново което да носи пари и на собствениците и по нещо на някои други хора. В предния случай ако си спомняш, местната администрация излезе да брани онзи който беше пратил багера във всички нарушения. Защо го правят? Защо приемат фалшиви документи? Имаш ли някакво обяснение?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
k_
Рейтинг: 1647 НеутралноДо коментар [#70] от "dogwoman":
Главочите не понасят, мразят да им се натякват делата на дарителите от времето преди соца.
Кой беше чувал за Кудоглу? В Бургас бяха тръгнали да унищожават паметника на Коджакафалията.
Младите едва ли са чували, че съвсем сериозно са имали планове да отрежат главите на братята Христо и Евлоги пред СУ и монтират на тяхно място чутурите на Димитров и Коларов.
За тия неща все още не се учи по история на България в училищата.
Забранени са.
Откъде чакаш да е останала памет.
Сал един Божо полива с пикняна вода кратуните им мине се не мине плещят щуротии за оная нещастна женица от Петрич.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#75] от "neznaiko.bg":
Доброто е заразноЕдинственото обяснение са дебелите пачки, разбира се. Но в случая наистина не подозирам общината, към която имам специално негативно отношение, но в други области.
А тоя Любо ти пък да не мислиш, че аз го познавам - просто съм го виждала няколко пъти в района и веднъж ми дудна някакви щуротии 5 минути, докато стигна Главната. Горе-долу както беше и пред камерите - всичко беше "за да му направят мръсно" и несвързани глупости.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#77] от "k_":
Доброто е заразноТова с Евлоги и Христо Георгиеви даже не съм го чувала, а се имам уж информирана. Къде може да се прочете?
Драга
Рейтинг: 338 НеутралноДо коментар [#67] от "dogwoman":
Ако животът ти поднесе лимон, се огледай на кого да го изцъркаш в очите.Родовата и историческата памет са сложно нещо. Трябва им мая. Нещо, което да ги активира.
За себе си мога да кажа, че докъм 20-тата си година нямах кой знае какъв афинитет към историята. После се сдобих с приятелка, която беше много запалена в тази област. Едновременно с тези лични събития дойдоха промените и започнаха да се публикуват разни архивни документи.
Оттогава все се интересувам от миналото, защото влияе и днес.
UPRISING
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#5] от "dogwoman":
We will be victorious! So come on!"Събориха неговия Дом за благотворителност и народно здраве, където сега се мъдри грозната централна поща на Пловдив."
За разширението на грозотията, Донке. И за отваряне на променадно пространство, където с радостни вопли матряла да благодари на ГЕРБ. Пардон, БКП. Ма то същото.
пп: А сега като стародавна пловдивчанка кажи на коя витрина окачваха снимките на гратисчиите в градския транспорт? Срам, по-голям от най-здравата глоба.
princess_x
Рейтинг: 1567 Неутрално[quote#62:"k_"]Тия сегашните са ненаситни мърши и паразити, нямащи наяждане.
Кога чуете Крадлив Дедо, Пещаци, Италиански мафиоти или някой от правешкото котило или пловдивския свинар да направи дарение чак тогава можем да си говорим собственици. [/quote]
Точно! Това е голям проблем на обществото ни днес, че няма такава благотворителност, меценати и филантропи, каквито е имало преди век.
k_
Рейтинг: 1647 НеутралноДо коментар [#79] от "dogwoman":
Трябва да потърся.
Аз лично съм го чувал от преподаватели от Философския факултет, разказвано в много тесен кръг преди 89-та.
Било е по времето на Вълко Червенков, малко след смъртта на Васил Коларов, Тарабата вече е ритнал камбаната.
Няколко натегачи, новоизлюпени "професори" повдигат инциативата, подета от ЦК на БКП и нещата стават сериозни.
Дори поръчват да им правят бюстове.
Тогава настъпва брожение в СУ, колкото е било възможно на тия времена, но в края на краищата властта се отказва от идеята.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#81] от "UPRISING":
Доброто е заразноГЕРБ те гони и те гази, пиле, съвземи се. Домът Кудоглу е съборен през 70-те години. "Ма то същото".... само дето не е.
Ако имаш нещо да си кажеш - кажи си го, не насочвай объркани вопли към моята личност.
bee
Рейтинг: 322 НеутралноАко се построи мол, трябва пловдивчани да го бойкотират и да го оставят да фалира.
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#83] от "k_":
Доброто е заразноБи било интересно ако намериш някъде писмено свидетелство, сигурно има.
Иначе в Пловдив се носят градски легенди за времето, когато искали да изсекат чинарите по Иван Вазов и да избутат складовете, за да отворят място. Говори се, че Дража Вълчева казала на авторите на предложението да изсекат чинарите, обаче да оставят един, зада има къде да ги обесят.
Но това дали е вярно - не знам. Аз за тази личност Вълчева добра дума не мога да кажа. Сигурно е градска легенда.
k_
Рейтинг: 1647 НеутралноДо коментар [#86] от "dogwoman":
Чудя се къде може да са останали следи от това нещо.
Може би в архива на СУ - протоколи от събрания от онова време.
Ама едва ли не са прочистени или унищожени. Там до скоро се напиваха като казаци с водка и грачеха частушки по нощите в кабинетите пишман "професорите".
АзКлавдия
Рейтинг: 2426 НеутралноДо коментар [#87] от "k_":
Доброто е заразноВ официални архиви според мен забрави....Евентуално някой свидетел и присъствал, друго едва ли.
Маршалов
Рейтинг: 1935 НеутралноДо коментар [#22] от "bgkurshum":
мурзилкаТая сума откъде я измъдри? ЛОЛ!? Да не би да имаш предвид 50 човека клас първи бодигардове, като тия които вървят покрай най-маститите "бизнесмени".
Nazlim S
Рейтинг: 322 РазстроеноБогаташите ги горят, а обвиняват най-бедния. Срамота!
Petleshev
Рейтинг: 3535 НеутралноДо коментар [#5] от "dogwoman":
Бивш tww09306483.Напълно съгласен!
Ама, за съжаление ни управляват милиционери и..., това е положението! Културата и свободата, са осъзнати необходимости!
Парадокса е, че тия сгради са оцеляли по време на социализма, когато маса културно наследство се разруши и пропиля, за да се строят партийни домове и площади с паметници на партизани!
Това е визитната картичка на ГЕРБ! Безнаказана и войнстваща простащина...!
Orchid
Рейтинг: 901 НеутралноЯсно е, че са имали намерения да ги бутат. Чудя се само как не се сетиха да почерпят от челния варненски опит със "самосрутването"...?
extraCACA
Рейтинг: 1986 Неутрално[quote#92:"Orchid"]Чудя се само как не се сетиха да почерпят от челния варненски опит със "самосрутването"...? [/quote]
е па десет години са ги чакали да паднат, как да не са опитали
extraCACA
Рейтинг: 1986 Весело[quote#25:"dogwoman"]пък си направиха инвестициите и труда (и много повече време за проекта!) да експонират [/quote]
бухаха, дотам я докарахте гербавите - персонални благодарности за спазването на закона... щото описаното от теб е по закон, а не по (не)желание, добра воля или н'ам си там кви сополи
роджър
Рейтинг: 897 Любопитно[quote#24:"forza"]Димитър Кудоглу е бил наистина голяма личност - от онзи вид, чиято липса толкова се усеща днес! [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgНе искам да кажа нищо, но откъде /и как/, според тебе, е спечелил парите си ?
Мислиш ли, че днешните "протестъри" биха го "харесвали" ?
роджър
Рейтинг: 897 Неутрално[quote#50:"proza"]Ако не са знаели, то това е пропуск на [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgНа адвокатите им
extraCACA
Рейтинг: 1986 Любопитно[quote#9:"dogwoman"]Не е там въпросът обаче.[/quote] 2016/08/23/2815866_kak_durjavata_mojeshe_da_spasi_ tjutjunevite_skladove/
точно, не е там... не е и в никоя от сапунките ти... ей тук е въпросът http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/mnenia/
2005-2016, смятай си сама успешните мандати
Димитър Мачев
Рейтинг: 349 НеутралноДо коментар [#43] от "dogwoman":
Права си, след тази урбанизация в условията на така наречената демокрация хората забравиха, че нещата имат емоционална, освен пазарна стойност.
k_
Рейтинг: 1647 НеутралноДо коментар [#95] от "роджър":
Със сигурност не е обикалял из къщята на съгражданите си да ги изселва или из селата на Ксанти да им обира имотите.
Не вярвам да е посегнал и на дарените за черкви и училища сгради и земи по онова време.
Сегашните главочи от червената семка много си падат да се барат възрожденци, ама разликата с ония хора си личи по това как си харчат парите.
Наследниците на правешкия цървул не са завещали колибата му в Правец за лечебница или детска градина, нали.
Точно обратното - заграбили са и оградили плаж на Лозенец публична държавна собственост да си пекат дебелите задници.
роджър
Рейтинг: 897 НеутралноДо коментар [#99] от "k_":
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgУважаеми, нима твърдя нещо подобно ?
Само искам да кажа, че ако е управлявал бизнеса си според желанията на "обществениците", нямаше да има какво да дарява !
Не ли ?