Българите в чужбина ще могат да си подновяват книжките по електронен път

Българите в чужбина ще могат да си подновяват книжките по електронен път

© Георги Кожухаров



Българите в чужбина ще могат да подават заявления за подмяна на шофьорската си книжка чрез системата за електронни услуги на МВнР. Това става възможно, след като правителството одобри промени в Правилника за издаване на българските лични документи и Тарифа №3 за таксите, които се събират за консулско обслужване.


Подаването на искане за издаване ново свидетелство за управление на МПС ще става чрез онлайн форма, която ще се намира на страницата на външното министерство. Задължително условия обаче е подателят да притежава квалифициран електронен подпис, да е издавал български документ за самоличност в последните 59 месеца и да са им били снети необходимите биометрични данни.


Заплащането на заявените услуги също ще става по електронен път.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Йосиф Давыдович
    Йосиф Давыдович
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Браво на Мвр- много хитро са го измислили- човек, който от дълго време живее в чужбина, ще трябва да си дойде в България, да си изкара електронен подпис и после да си кандидатсва по електронен път за нова книжка, която най-вероятно ще трябва да се получи от консулство или посолство срещу малка такса и един ден губене на време. Надали много хора ще се възползват от тази електронна услуга!

    Пока я ходить умею, пока глядеть я умею, Пока я дышать умею я буду идти вперед.
  2. 2 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1421 Неутрално

    А за живеещите тук кога?

  3. 3 Профил на Вонин
    Вонин
    Рейтинг: 575 Любопитно

    А личните карти?
    А пассапортите?

    Аз не съм лош - просто съм ПРОЗОРЛИВ! ЕВРОПО, събуди се! https://www.youtube.com/watch?v=F5UzHfsC5zw
  4. 4 Профил на атипова
    атипова
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Пътят към Ада е покрит със зле прикрити лобистки удовлетворения.

    Българите в чужбина ще могат да си подновяват книжките по електронен път, ама друг път. За целта се изисква да имат електронен подпис.

    Като бивш собственик на такъв подпис мога с пълна увереност да заявя, че тази услуга на МВР ще има възможност да се точно НИКОЙ от българите живеещи в чужбина.
    ЗАЩОТО: Ел. подпис се издава на място. Т.е. в България. В моя конкретен случай, в Банксервиз. Срещу скромната сума от 116лв. с ДДС.
    Ето как става това: хващаш трамвай 5-ца от Съдебната палата и слизаш на една спирка, на която има само жилищни блокове и сградата на Банксервиз. Потънала в зеленина и с фрески от неизвестни соц майстори по стените. На вратата те посреща портиер, издава ти временен пропуск и ти казва да изчакаш във фоайето да те вземе служител на фирмата. Това дирекрно ме вкарва в увереност, че наплив в Банксервиз за ел. подписи НЯМА.
    И няма и да има, защото подписа важи за 1 (една) година. След което пак плащаш едни пари и пращаш един мейл да ти го поднявят. След което не може повече ел. подновяване. След края на 2-рата година пак трябва да се явиш ЛИЧНО, в Банксервиз, за да ти подновят ел. подпис. Няма ама аз живея в чужбина и не мога. Живеенето в чужбина си е личен проблем на живеещия.
    Т. е. ако си някакъв невероятен късметлия книжката ти да изтече докато подписа ти е валиден - ПИЧЕЛИШ! Ако не ходиш и чакаш в КАТ.

    ---

    Когато в средата на 90-те години на миналия век България прие закон за ел. документи и правителство, страната имаше шанс да дръпне космически напред в това отношение.
    Ако
    АКО
    Винаги има едно АКО в България: не бяха приели ел. подпис за идентификация. Скъпо и остаряло устройство, което притежават едва 1,6% от населението
    Ако сте чели по-горе дори това е временно.
    Докато не се премахне тази глупост вичко що е електронно ще се прави за под 2% от населението.
    Т. е. за този дето духа.

  5. 5 Профил на NMink
    NMink
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Все от някъде трябва да се почне. Ясно е, че да ползваш такива услуги трябва да имаш електронен подпис...

    За хората, живеещи в държави от ЕС обаче, решението е много по-бързо и лесно - отивате в местния КАТ, подавате си заявление за смяна на книжката поради изтекла давност на българската ви и ви се издава чисто новичка от държавата, в която пребивавате (легално!) Шофьорските книжки, издадени в коя да е държава от ЕС са с еквивалетна стойност.
    Предимство за шофиране в БГ с чуждестранна книжка: няма как да ви пипат точките (засега)

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Неутрално

    Има издатели на ел. подпис с продължителност 3 години в България (аз използвам такъв), но и това не е решение. Решение ще бъде когато се приложи директивата на ес и се приема ел. подпис, издаден от всяка друга страна на ЕС.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1209 Весело

    че на кой па му требва българска книжка...?

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  8. 8 Профил на Еколог
    Еколог
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#4] от "атипова":

    Електронни подписи се издават и от други организации, напр. Инфонотари. И това става във всеки един офис на една известна банка. Правят го за 10 - 15 мин., моят в момента е за 3 години, след това се актуализира по електронен път.
    Има и B-Trust, StampIT, eSign и др.

    Път без препятствия не води до никъде.
  9. 9 Профил на blab
    blab
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Ако живеете в друга държава от ЕС над 6 месеца, сте задължени да смените българската книжка за местна.
    Т.е. цялата дъндания на МВнР противоречи на Европейското право. За тези, които търсят точна информация:
    http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/driving-licence-renewal-exchange/index_bg.htm#!


  10. 10 Профил на token
    token
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#4] от "атипова":

    Като добавка към написаното - електронният подпис вече не работи сам, поне за банкови операции. Трябва живеещият в чужбина да има и български телефон, по който да получи SMS с разрешителен код за всяка трансакция. Телефони поддържани от небългарски оператори не се приемат. Това до какво довежда? Кой губи и кой печели? В моят случай, електронният подпис се озова в кофата за смет, а българската банкова сметка бе затворена. Да са живи и здрави Western Union и Paypal.

  11. 11 Профил на bbtzvtzv
    bbtzvtzv
    Рейтинг: 434 Неутрално

    хаха , това е то - милиционерите да не познават законодателството, въз основа на което работят. Българите , живеещи в чужбина над определен период от време (мсиял 6м както някой каза) за длъжни да извадят местна 'книжка' . Оставям настрана предимствата на не-БГ 'книжката' и безаналоговия и 'син талон' , хаха . Смешници !

  12. 12 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#4] от "атипова":

    Ако живееш постоянно в държава от ЕС можеш да поискаш да ти сменят българската книжка с местна. Така ще си спестиш контакт с българските власти, а ще имаш и местен документ за самоличност.

    Ако живееш в Америка, то тогава така или иначе трябва да си извадиш книжка от щата, в който живееш.

    #KOЙ номинира бокова!
  13. 13 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#8] от "Еколог":

    Електронният подпис е идиотщина, която намира почва само в България. За 20 години живот през интернет в Америка - банка, застраховки, автомобилна регистрация, лекар, аптека, ипотека, данъци, избори, шофьорски книжки и паспорти, как пък един път не ми поискаха електронен подпис.

    #KOЙ номинира бокова!
  14. 14 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#13] от "Emergen-C":

    Би ли дал малко инфо как стоят тези неща в САЩ? Благодаря.

    Тук много ми е забавен феномена за плащане на данък на МПС по електроенен път. Плащаш си го, но въпреки това трябва да отидеш до общината, за да ти дадат разписка/документ. Що за идиотщина!?

  15. 15 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#9:"blab"]Ако живеете в друга държава от ЕС над 6 месеца, сте задължени да смените българската книжка за местна. Т.е. цялата дъндания на МВнР противоречи на Европейското право.[/quote]"Чужбина" не значи само "ЕС".

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  16. 16 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Весело

    [quote#13:"Emergen-C"]Електронният подпис е идиотщина, която намира почва само в България. За 20 години живот през интернет в Америка - банка, застраховки, автомобилна регистрация и пр, как пък един път не ми поискаха електронен подпис.[/quote]Аз пък се изумих как преди няколио години в САЩ не можех да си ползвам австрийската карта с пин и чип. Повечето магазини приемаха само от старите карти с магнитните ленти, а продавачът ти гледа подписа. Другата алернатива бяха хартиени чекове дето австрийската ми банка спря да ги издава преди 15-тина години. САЩ са за мен някаква странна аномалия - хем пионер в ред дисциплини, хем върви поне 15 години след ЕС в ред отношения. Предполагам след някое и друго десетилетие ще се сетят и за електронни подписи.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  17. 17 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#14] от "t0d0":

    В САЩ 99% от услугите се извършват през интернет и по пощата.
    В банка не съм влизал от години. В "КАТ" също. За паспорт трябва да се явиш лично само когато кандидатстваш за първи път. Всички следващи паспорти се заявяват и получават по пощата.

    Специално за автомобилните дела, те тук са в юрисдикцията на отделните щати, като аз впечатления първа ръка имам само от Калифорния, но подозирам, че така е и на много други места. Регистрацията (пътен данък) се плаща всяка година, като на задния номер на колата има една лепенка с месеца, и друга с годината, която се поставя всяка година. Така полицията и паркинг лелките знаят, че си си платил регистрацията. Когато наближи времето за подновяване от КАТ (или ДМВ, както се казва тук) ти пращат честитка, с дължимата такса за следващата година. Можеш да платиш с карта през интернет или с хартиен чек по пощата. След като платиш, получаваш талонче, което е хартиената регистрация и нова лепенка за следващата година, която сам си лепиш на номера. Отнема около седмица за да се привърши процедурата, отнето лично време, около 5 минути.
    Ако пък съвсем трябва спешно на момента да се вземе регистрация, в офисите на ДМВ (които са много и винаги има поне един наблизо) има машини, на които се плаща с карта и ти дават веднага талончето и лепенката.
    Автомобилните номера също идват по пощата, като при покупка на чисто нова кола дилърите извършват цялата процедура по регистрацията - залепват на предното стъкло една хартийка и ти караш без номера и се фукаш, че имаш чисто нова кола. След около седмица-две по пощата получаваш един голям жълт плик с номерата вътре (и надпис на плика, че са произведени в системата на калифорнийските затвори). Ако купуваш употребявана кола от дилър, пак те уреждат нещата за прехвърлянето на регистрацията, но номерата са си вече закачени и ако има валидна регистрация вече, тя важи и ще получиш честитката за следващата година. Ако купуваш кола от частно лице, то трябва да отидеш лично в ДМВ, но само веднъж, за да им оставиш документа за продажбата и да платиш данък продажба, който е регистрацията за първата година. Талончето ти го дават на място.
    Това е само пример, но по принцип личното ходене по институции в Америка е сведено до абсолютен минимум. Интернет услугите са повсеместни и са защитени само от обикновена парола. Няма ТАН, няма СМС, няма нищо. Банките и прочие институции имат застраховки срещу измами, аз за 20+ години никога не съм имал никакъв проблем.

    #KOЙ номинира бокова!
  18. 18 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#17] от "Emergen-C":

    Благодаря за отговора.

    Така и трябва да бъде - не да си губиш времето по разни институции, общини, гишета и т.н.

  19. 19 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Весело

    До коментар [#13] от "Emergen-C":

    Апропо, британската данъчна служба от няколко години приема електронни подписи (https://www.gov.uk/government/publications/technical-aspects-of-secure-electronic-transfer).

    Но за САЩ не храня кой знае каква надежда. Там ще трябва да минат поне още 10 години докато някоя голяма консълтънси (от сорта на Делойт, КПМГ и пр.) не излезе с уайт пейпър и тогава САЩ ще се юрнат да го правят както навремето се юрнаха да плащат милиарди за Y2K. Но първо трябва да мине време.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  20. 20 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#18] от "t0d0":

    Така е.
    Много малко (работещи) хора в САЩ могат да си позволят да вземат половин ден отпуск, за да вършат административни дела.
    Спомням си, когато работех в Германия, колегите ми поголовно си излизаха в дълги паузи, за да чакат някой да им ремонтира нещо или да им включи интернета, или задължителната годишна проверка на комините и отчета на парното.

    Тук на тези отсъствия се гледа с изключително неодобрение.

    #KOЙ номинира бокова!
  21. 21 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#19] от "Николай Николов":

    Радвам се за британците. В САЩ електронни подписи няма да се въведат в сегашния си, абсурден вид.

    #KOЙ номинира бокова!
  22. 22 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#19:"Николай Николов"]Но за САЩ не храня кой знае каква надежда. Там ще трябва да минат поне още 10 години [/quote]
    Ще ти дам един съвсем конкретен и актуален пример за нещо, което е наложено в Европа и беше опитано да бъде наложено в САЩ и се проваля (засега) с гръм и трясък - чиповете в банковите карти.
    В Европа всички карти от поне 10 години насам имат чипове. В САЩ започнаха да ги въвеждат преди година-две. Бяха похарчени маса пари за нови POS в магазините, банките изпратиха тонове брошурки, за да обясняват каква сигурна технология било и т.н., да не говорим за разходите по издаването на стотици милиони нови карти с чип.

    Какво се случва на практика - транзакцията през чип-четеца отнема около 30 секунди, докато тази през магнитния четец около 5. Тъй като над половината от всички дребни плащания на POS в Америка стават с карта (не съм сигурен каква е статистиката в Европа, но по мои лични наблюдения едва ли има 10%) това губи ужасно много време. Един по един магазините започнаха да блокират чип-четците и да лепят скоч по новите POS терминали, за да се използва само магнитния четец. Не съм чул някой да протестира и да настоява да се използва чип четеца. Хората са доволни, че не губят време. Ако нещо в Америка е фетишизирано и издигнато в абсолютен неприкосновен култ, то това е времето. Времето е по-важно от някаква маргинална допълнителна сигурност, която не е съвсем ясно колко е сигурна. Аз просто не виждам как някоя банка или застрахователна компания ще наложи на клиентите си да губят време и средства, за да си набавят нещо допълнително от трета страна, за да може услугите на първата страна да станат по-защитени. Напротив, хората ще очакват първата страна да направи така, щото нейните услуги да бъдат достатъчно защитени, за нейна сметка. Тук конкуренцията е толкова жестока, че ако си позволиш подобна гавра с клиентите ще гръмнеш за нула време. Стремежът е да бъде улеснен клиентът колкото се може повече. Къде в Европа си чул за възможност за депозит на хартиен чек (наистина там чекове няма особено много, но се срещат все пак) чрез мобилно устройство? Снимаш чека от двете страни, upload-ваш през мобилния ап и след един ден парите са ти в сметката.

    #KOЙ номинира бокова!
  23. 23 Профил на ivailosavoff
    ivailosavoff
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Много ми е интересно как процедурата ще е уредена да минава през 19 гишета, НО през интернет.
    Тази година си вадих доументи и се смях много, като видях как се подават и получават документи.
    Ако е така уредено и през нета се радвам мнооого, че оправих всичко на място.

  24. 24 Профил на ivailosavoff
    ivailosavoff
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#17] от "Emergen-C":

    А и в Канада е така, всичко е по пощата. Но в БГ посолството се подава и получава лично, щото тя работата е една такава...българска за жалост.

  25. 25 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#24:"ivailosavoff"]Но в БГ посолството се подава и получава лично, щото тя работата е една такава...българска за жалост.[/quote]
    Ходих преди време в българското консулство за нотариална заверка. Обясниха ми (наистина много любезно), че заверката трае три работни дни, можело и веднага, но експресната такса е с 50% надценка.
    Аз съм ходил при нотариуси в 4 държави, включително и в България, ходил съм и в американско посолство в чужбина за нотариална заверка, винаги и винаги тя се извършва моментално и от нотариус/консул на място.

    #KOЙ номинира бокова!
  26. 26 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#22:"Emergen-C"]Къде в Европа си чул за възможност за депозит на хартиен чек (наистина там чекове няма особено много, но се срещат все пак) чрез мобилно устройство? [/quote]То е все едно да рекламираш ап, който, да речем, отключва "virginity belt". Т.е. става дума за едно леко нелепа рационализация понеже хартиените чекове по начало са анахронизъм. Не мисля, че ЕС губи като не ползва такива.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  27. 27 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#22:"Emergen-C"]В ЕС картите от поне 10 години насам имат чипове. В САЩ започнаха да ги въвеждат преди година-две. Какво се случва на практика - транзакцията през чип-четеца отнема около 30 секунди, докато тази през магнитния четец около 5.[/quote]Това пак показва, че САЩ в ред отношения са държава от Третия свят. На мен транзакциите средно ми отнемат не повече от 5-6 секунди. Но за САЩ не ме изненадва, че трае повече. Само един пример - през 2006-та бях там и на много места нямах мобилен обхват, а Австрия (която има изключително сложен релеф) има 99% мобилно покритие от поне 2000-та насам. Дори в БГ покритието по това време беше по-добро от това в САЩ.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  28. 28 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#22:"Emergen-C"]Какво се случва на практика - транзакцията през чип-четеца отнема около 30 секунди, докато тази през магнитния четец около 5.[/quote]Всъщност, до 30 паунда плащането ми е безконтактно - т.е. трае секунда-две. По мои наблюдения поне половината от ПОС терминалите в ЮК вече имат опция за безконтактно плащане. Странното е, че тук ЮК се забави ужасно. За първи път ползвах безконтактно плащане през 2002-а - пак в Австрия. Пак там по горе-долу същото време за първи път работих с дигитален подпис - фирмата за която работех разработваше идентификация с такива четци за австрийското министерство на земеделието.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  29. 29 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#22:"Emergen-C"]над половината от всички дребни плащания на POS в Америка стават с карта (не съм сигурен каква е статистиката в Европа, но по мои лични наблюдения едва ли има 10%)[/quote]В ЮК електронните транзакции по мои впечатления са горе-долу половината. В Скандинавските страни, Бенелюкс и Австрия са поне 60%. Но с безконтактните ПОС-терминали (такива в ЮК се появиха преди 2-3 години, но делът им расте лавинообразно) делът на електронните плащания нараства осезаемо.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  30. 30 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    До коментар [#22] от "Emergen-C": И в ЮК много от адм. процедури могат да се вършат по пощата. Но това е понеже правораздавателната система е ефикасна та злоупотребите са малко. Ако процедурите по пощата тръгнат в БГ за броени месеци държавата ще бъде ошушкана. Виж какво стана с КТБ - там милиарди бяха откраднати по фасулски начин, а виновни няма.

    В БГ електр. процедури са по същество бъг фикс за проблемите в правосъдието. И нямам предвид само електронните подписи, но и др "иновации" - връзването на кас. апарати с данъчната служба (такова няма в повечето страни от ЕС), пръстовите четци в болниците (не знам да ги има другаде в ЕС). От една страна, това добре тъй-като БГ има опит с технологични решения, каквито още няма на Запад, от друга, това е бъг фикс за проблем, който в голяма степен не съществува на Запад.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  31. 31 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#27:"Николай Николов"]На мен транзакциите средно ми отнемат не повече от 5-6 секунди. [/quote]Имам предвид след като въведа ПИН-а. Самото въвеждане също отнема 5-6 секунди така, че плащането с чип е по-бавно, но само ако се гледа интеракцията между човек и машина. Въпросът е, че при магнитната лента би следвало да се изисква подпис и продавачът би следало да провери съответствието на подписите. Т.е. има поне 10-15 секунди туткане. Та ако инфраструктурата е ОК (което в САЩ често не е) магнитнитните ленти не са по-бързи.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  32. 32 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай Николов":

    При покупка от под $50 не се иска подпис на повечето места (Супермаркетите). Слайдваш картата и след една секунда си вече на път към колата си. Дори ако все пак използват чип-четеца, ПИН никога не са ми искали (а аз не съм сигурен дали кредитните ми карти изобщо имат някакъв ПИН. Само тази от Таргет, която е store card със сигурност има ПИН и го искат.) друго също така - в САЩ ти сам си избираш ПИН на банковата карта. Моят е един и същ от момента в който си открих сметката в Bank of America през 1994-та.

    #KOЙ номинира бокова!
  33. 33 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    [quote#32:"Emergen-C"]в САЩ ти сам си избираш ПИН на банковата карта[/quote]Това не е законово положение - просто банките така са го имплементирали. Сustomer service в САЩ е по-добър от този в Европа. Но е до манталитет, а не до законодателство.

    Интеракциите с клиентите винаги могат още да се оптимизират. В Холандия и Португалия още преди 2г. видях хора да ентерват поръчката в Макдоналдс чрез скрин терминали и после с разпечатката си вземаха храната. Това съм го виждал само на едно място в ЮК и то отскоро - повечето филиали на Макдоналдс ползват старата не-ефикасна система свеждаща се до викане. Това е пример как в рамките на една и съща компания практиките се различават - всичко се свежда до инициатива на място.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK