Селищата по маршрута на теснолинейката празнуват 90-годишнината й

Селищата по маршрута на теснолинейката празнуват 90-годишнината й

© Христо Русев



На днешната дата преди 90 години потегля първият влак по линията Септември - Велинград - Добринище.


Над 200 пътници от цялата страна днес в 8.25 часа се качиха на теснолинейката от гара Септември. Влакът "Юндола" беше посрещнат празнично на всички гари по пътя си, а от Велинград, под звуците на духова музика, се отправи към крайната си точка гара Добринище.


За един от организаторите на събитието - Кристиян Ваклинов, днешната дата е повод да преосмислим изцяло идеята за опазването и развитието на единствената теснолинейка в България.




"Всички хора, които ще участват от седемте града нагоре и няколко села също го правят абсолютно доброволно и с много голямо сърце, би трябвало да стане нещо страхотно. Посланието е да пазят българското, да вярват и да усетят, че всичко, не само влака, ами България е наша. Тя не е на държавата, държавата е наша и ние трябва да се борим за това, което не ни харесва, да го променяме", каза той пред БНР.

Кулминацията на тържествата по повод 90-годишния юбилей са на крайната гара Добринище.


Фотогалерия: От Септември до Добринище с влак >


Днес борбата на организаторите Кристиян Ваклинов и Ивайло Механджиев за опазване и популяризиране на най-високата железопътна линия на Балканите е на път да се превърне в национална кауза.


През 2016 г. се навършват и 100 години от раждането на идеята за линията. Датата е избрана символично, тъй като по исторически сведения маршрутът за теснолинейката е избран през есента на 1916 г., разказа преди месец пред "Дневник" Кристиан Ваклинов. Той не представлява Държавните железници, а група ентусиасти, които се борят за запазването на живописния влак.

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Страхотна е, някога имаше и товарно движение, но камиЮнджийте успяха да убедят БДЖ-ейците да го спрат. Сега Бойко да поръча на русенци да произведат няколко локомотива, вече нови съвременни и да се възстанови и превоза на товари по това 120 километрово трасе. Щото ако той не разпореди неговите главорези у ЖП-то ще спрат и тези влакове.

  2. 2 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1382 Неутрално

    Преди близо век хората са строили в планината железопътна линия. Сега жп инфраструктурата в такова състояние, че само за няколко дни в равнината дерайлираха два влака.
    Честит празник на всички хора свързани с теснолинейката. Дано да се съхрани, защото преди няколко години беше пред закриване.

  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5903 Неутрално

    А дано преди да са я ''реформирали'' като всичко останало - да успеят да празнуват и 100 - годишнина !!!

    karabastun1@abv.bg
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1884 Неутрално
  5. 5 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Теснолинейката - незабравим спомен от детството ми. Един от първите ми спомени е дърпането на свирката в локомотива, където ме качваше машинистът чичо Любо. Все още много от българомохамеданите по махалите я ползват за да стигнат до медицински или административни услуги.

    No Pain No Gain
  6. 6 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1545 Весело

    Голяма история,прекрасно преживяване и хубави детски спомени !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  7. 7 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 877 Неутрално

    В Алпите това една от задължителните атракции.Пътуване с теснолинейка и после чай от алпийски треви.... продължаваме

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  8. 8 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2037 Неутрално

    Никога не съм бил там. Сигурно е много екзотично. Дано това пътуване не е последно.

  9. 9 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2638 Неутрално

    "и ние трябва да се борим за това, което не ни харесва, да го променяме"" - тези две момчета направиха толкова за тази кауза, колкото нито един чиновник в държавата не поиска, не можа. Изводът е, че въпреки държавната намеса сега в България има нещо, с което трябва да се гордеем всички и дано не и видят сметката на тази линия, че под вещото РАКоводство натам върви БДЖ-то - липса на стиковани разписания, неподдържани композиции, обслужване насила. Гарите по линията бяха запазени, свързваха махалите с градовете и сега дори и като атракция пак могат да съживят този край, но само с борба не става, трябва и смислена опора, точно в БЪЛГАРСКАТА държава. Честит юбилей!

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  10. 10 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3519 Неутрално

    Много ме е яд, че не успях да се включа - влаковете са голямата ми страст. Би могло по-често БДЖ да организира екскурзции с парен локомотив; знам, че има 2-3 напълно реставрирани, а мераклии винаги има - тази пролет през април не можах да се вредя.

    В Англия съм се возил на парен влак по Keighley & Worth Valley Railway в Йоркшър. Невероятно преживяване!
    http://www.yorkshire.com/media/14306/haworthtrain.jpg
    http://www.yorkshire.com/media/14309/keighley-worth-valley-railway.jpg
    http://www.yorkshire.com/media/14310/br6gr1.jpg

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  11. 11 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2523 Весело

    Траката-траката-траката, траката-траката-траката. Ако има покритие на мобилен интернет бих се повозил на 'теснолейката' както съм я наричал като лапе на път за Велинград.

    Use your Illusion
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на shtavesht
    shtavesht
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#12] от "Великият и Почитан":

    значи и ти няма да можеш да идеш..

  14. 14 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1052 Неутрално

    Теснолинейката минава през едни от най-красивите места в България. Вие се на осморки преди изкачването към Аврамово от Велинград.

    С удоволствие се возя и съм се возил, а след преход по Рила или Пирин човек да си вземе биричка с мезе и да зяпа красоти е безценно.

    Има неточности в информацията. Доколкото знам, теснолинейката е строена на няколко етапа, като първият е до Лъджене.

    По татово имаше бая товарни превози, включително от уранова руда от Елешница и някои други места и е въпрос на добра воля това да се възстанови и линията да печели.

    А ако я закрият проклети да са, хората се чудят как си си запазят такива атракции и да ги развият, а ние само съсипваме.

  15. 15 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Беше незабравимо преживяване и чудесен празник, направен от всички. Поздрави на всички участвали в това начинание и дано се съхрани този уникален маршрут и атракцион, за който идват туристи от цяла Европа.

    За съжаление един друг подобен маршрут до гара Елена вече е в историята, а вместо да бъде занемарена, теснолинейката може да бъде развита с повече заведения край гарите, атракционни влакове с по-дълги почивки и правилен маркетинг и управление (неща от които отчаяно се нуждаем тук).

    Евроатлантида
  16. 16 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Първата ми мисъл като видях статията беше - е след толкова много години, редно е най-сетне да я закрием. Но като гледам колко хора и се кефят ми хрумна по-добра идея - всеки който иска да си купи акции от едно АД което да придобие теснолинейката заедно с влаковете и вагоните. И после да си се возят с нея на воля. Но ако може да не отварят дума за субсидии...

  17. 17 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1052 Неутрално

    До коментар [#16] от "Ivailo Ivanov":

    хайде още един фундалентален пазарник. По тази логика да закрием болници, училища, университети, научни институти, армия, полиция и направо държавата.

  18. 18 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#17] от "olimpipanov":

    Ами... държавните такива - да! И без друго за нищо не стават
    Армия така и така няма, полицията не върши нищо... За какво ни са?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK