
© Георги Кожухаров
Снимката е от Софийския централен затвор
Правителството прие промени в Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, с които ще се даде възможност на лишените от свобода да искат от съда да бъдат компенсирани за лошите условия, при които са били настанени. С измененията, изготвени от екипа на правосъдното министерство, се цели да се отстранят пропуските в законодателството във връзка с констатираната липса на ефективни правни средства за защита срещу тези условия.
През март 2015 година Комитетът за предотвратяване на наказанията излезе с остро становище срещу България, в което се посочват проблемите в местата за лишаване от свобода у нас - лошите материални условия, унизителното третиране на затворниците, пренаселеността.
Освен това срещу България има и пилотното решение "Нешков и други срещу България", постановено от Европейския съд по правата на човека, с което се даде срок до 1 декември тази година за изработване на превантивно и компенсаторно средство за защита, както и за подобряване на стандартите в местата за лишаване от свобода.
Бившият заместник-министър на правосъдието Андрей Янкулов, който отговаряше за затворите, и неговият екип изработиха план за справяне с проблемите. За пръв път от 20 години Комитетът за предотвратяване на изтезанията даде положителна оценка за България.
Неговият наследник- заместник-министър Красимира Филипова, довърши изготвянето на промените. С тях се предвижда изискването за минимална жилищна площ от 4 кв.м в спалното помещение за всеки лишен от свобода да влезе в сила незабавно след приемането на законопроекта от Народното събрание. Този минимален европейски стандарт бе записан в закона още през 2012 г., но влизането му в сила беше отложено до 2019 година. Причината беше, че държавата не е в състояние да осигури на всички лишени от свобода подобен минимум.
Затворниците ще бъдат първоначално разпределяни по нова система.
Предлага се съдът с присъдата да определя единствено първоначалния режим на изтърпяване на наказанието. Така се опростява сегашният ред, който изисква от съда да определя и типа затворническо заведение. Териториалното разпределение ще бъде съобразено с наличния капацитет и населеност, както и с възможността на осъдения да търпи наказанието си максимално близо до местоживеенето си. Промяната е с оглед по-рационално използване на капацитета на затворите и недопускане на пренаселеност. Преместването може да бъде за включване в курсове и обучения, като лишен от свобода може да бъде преместен по негово желание и за работа. Заповедите за преместване, както и отказите, ще могат да се обжалват пред Административния съд.
Законопроектът предвижда още премахването на Комисията за изпълнение на наказанията, която съществува във всеки затвор и която се занимава с предложенията за промяна на режима и за условното предсрочно освобождаване. Правомощията й ще се поемат от началника на съответния затвор. Това разширение на правомощията му е в съответствие с европейските правила за затворите и гарантира оперативност, бързина и персонифициране на отговорността.
Друга възможност е лишеният от свобода да подава молба до съответния окръжен съд,
когато придобие формалните основания за условно предсрочно освобождаване. Така ще се постигне и намаляване на корупционния натиск върху служителите на затвора, от които няма да зависи предложението на съда.
В момента в българската правна система не съществува ефективно превантивно средство за защита срещу лоши условия на задържане и пренаселеност. Липсва процедура, чрез която лишеният от свобода ефективно да търси прекратяване на положение, с което се нарушават неговите права. Със създаването на такава процедура се дава възможност за всеки затворник или арестант да сезира съответния административен съд с искане за прекратяване на действия или бездействия на органите по изпълнение на наказанията и да иска извършването на действия за прекратяване или предотвратяване на това нарушение.
По отношение на компенсаторното средство се предвижда лишените от свобода и задържаните под стража да могат да сезират с искове съдилищата и да получат компенсация за това, че пребивават в условия, които не отговарят на минималните изисквания. Когато се установят нарушения, лицето ще има право и на съответно обезщетение за претърпените вреди.
Предвидени са редица промени относно дисциплинарните наказания на лишените от свобода – например най-тежките дисциплинарни наказания,
включващи принудителна изолация, да бъдат налагани само за най-сериозните нарушения или за системност при извършване на нарушения. По отношение на непълнолетните максималната продължителност на изолирането в наказателна килия може да е до три денонощия. Въвеждат се и нормативни гаранции, че задържането под стража и изтърпяното в повече наказание лишаване от свобода ще се зачитат и приспадат от другите видове наказания и др.
За последната година и половина с финансовата подкрепа на Норвежкия финансов механизъм и с бюджетни средства бяха ремонтирани седем затвора и затворнически общежития, пет ареста и учебният център за служители в Плевен. Предстои да бъде пуснато в експлоатация и затворническото общежитие от закрит тип в Дебелт към затвора в Бургас, който е с капацитет до 450 лишени от свобода. Тези мерки на правителството създадоха възможност да се изпълнят изискванията за подобряване на условията на живот и изтърпяване на наказанията в пенитенциарните заведения.