Московската патриаршия съчини буря, за да скрие яхта с "чудотворна" икона

Тръбите за несъстоялия се проект "Южен поток" все още са складирани на Пристанище Варна. Утре то очаква ветроходите от регатата "Tall Ships"

© Дневник

Тръбите за несъстоялия се проект "Южен поток" все още са складирани на Пристанище Варна. Утре то очаква ветроходите от регатата "Tall Ships"



Мистериозното плаване по море на една икона, чийто оригинал е обявен за "чудотворен" от Московската патриаршия, е на път да въвлече Варна в пореден скандал като домакин на едно от най-престижните ветроходни събития на годината - "СКФ Блек сий Тол шипс регата 2016" (SCF Black Sea Tall Ships Regatta 2016).


Миналия вторник Варненската и Вликопреславска митрополия разпространи съобщение, според което ден по-късно на Морската гара в града с почести трябваше да бъде посрещнато "копие на чудотворната икона на Иверската св. Богородица в реални размери, с частици от мощи на св. апостоли, която ще бъде предоставена за поклонение на вярващия народ".


Според Борислав Стоев, администратор на официалния сайт на Митрополията, съобщението е цитирало точно писмо, изпратено още на 7 септември от митрополит Иларион Алфеев, завеждащ международния отдел на Московската патриаршия.




В него се съобщава, че "в рамките на празненствата посветени на 1000 годишнината от присъствието на руското монашество в Света Гора, в периода 14 септември-10 октомври 2016 г. се провежда


морска експедиция "Атон и Русия в един дух"


с ветрохода "Святая Мария", който пътува от Севастопол до Атон, с връщане през България и Румъния".


Оригиналът на "чудотворната" икона "Св. Мария Иверска", който се съхранява в лаврата "Св. Пантелеймон" Атон.

© Дневник

Оригиналът на "чудотворната" икона "Св. Мария Иверска", който се съхранява в лаврата "Св. Пантелеймон" Атон.


Алфеев съобщава, че на ветрохода плава въпросното копие на чудотворната икона на Св. Богородица Иверска. Във връзка с това, той предлага на Варненската и Великопреславска митрополия програма за посрещането на иконата и дори съпътстващи събития. Те са с точно определени часове като например "акостиране на Морска гара Варна в 12:00 часа на 28 септември, молебен в Катедралния храм "Успение Богородично" в 13ч., панихида пред паметника на руските войни загинали в Руско- турската освободителна война от 1877-1878 г. от 15 ч. и отплаване на ветрохода в 18 ч. същия ден".


Очевидно Врненската митрополия е приела предложението без възражения, тъй като около 11 ч. в сряда на Морска гара във Варна се събират около 60 посрещачи, водени от десетина свещеници в празнични одежди. Половин час по-късно обаче


посрещането се превръща в конфуз


"При посещение на кораб във Варненското пристанище се следва строго определена процедура, каза за "Дневник" пресаташето на порта Александър Тодоров. Агентът на съответния плавателен съд влиза в контакт с нас, съобщава неговите параметри, приблизителния час на пристигане и други подробности, след което ние определяме мястото за приставане. В конкретния случай нищо подобно не се случи".


По тази причина пристанищните власти във Варна са потърсили съдействието на рейдовата кула, която е извършила обстойна проверка за евентуално приближаване на въпросния плавателен съд. След това съобщава, че


от яхтата "Святая Мария" няма и следа


Свещениците и посрещачите се разотиват разочаровани, а няколко часа по-късно на сайта на Варненската и Великопреславска митрополия се появява следното съобщение:


"Поради разразила се буря в Егейско море, ветроходният кораб "Св. Мария", пренасящ копието на чудотворната икона на Иверската Света Богородица се движи със закъснение към пристанище Варна, съобщиха от Външния отдел на Руската Православна църква. Очаквайте допълнителна информация за пристигането на ветрохода в гр. Варна".


Пак според администратор на сайта Борислав Стоев обяснението на причините за несъстоялото се посрещане са дадени по телефона от неизвестен секретар на Иларион Алфеев. От своя страна администрацията на Варненската и Великопреславска митрополия го публикува доверчиво и дословно.


Причините за закъснението на "Святая Мария" обаче се оказват пълна измислица.
Справка в архивите на няколко платформи за метеорологични прогнози, обслужващи плаването на море показва, че в периода 26 - 28 септември


в Егейско море не е имало никакви бури


Така например според архива на сайта Euroweather през всички дни на посочения период в района на Егейско море е имало лека променлива облачност, вятърът не е надвишавал 15-16 възела (13-18 мили в час), а вълнението е било слабо. На жаргона на яхтсмените подобна метеорологична обстановка се нарича "свежо време" и е изключително благоприятна за плаване на платна.


Същата обстановка в района, в чийто център се намира гръцкият остров Лимнос, потвърждават и сателитните снимки по часове, публикувани в сайта Sat24. На тях ясно се вижда, че от 26 до 28 септември небето над Егейско море е било чисто, а морето спокойно.


При това положение съвсем основателно става подозрението, че


международниците на московския патриарх Кирил са измислили бурята


за да скрият истинската причина за отложеното посещение на "чудотворното копие на Св. Мария Иверска".


По информация на "Дневник" късно снощи яхтата, пренасяща иконата, все пак е влязла в Дарданелите и би трябвало да пристигне във Варна утре - 1 октомври. Това обаче е денят, в който се очаква на варненското пристанище да акостират всички кораби, участващи в тазгодишната "СКФ Блек сий Тол шипс регата 2016".


От 2010г. насам пищното събитие, в което участват най-големите ветроходи в света, привлича хиляди посрещачи. А това означава, че ако яхтата - пратеник на Московския патриарх, пристигне в разгара на купона, посрещачите на "чудотворната" Иверска Богородца ще са няколко хиляди, а не шестдесетина, както щеше да се случи миналата сряда. За пропагандното послание, което Русия и лично президентът на федерацията Владимир Путин възлага на регатата, това е къде-къде по-достоен декор.


Защо "пропагандно" ли?


Първите три букви от името на регатата "СКФ Блек сий Тол шипс" са абревиатура на името на главния спонсор на събитието - компанията "Совкомфлот" (Советский комерческий флот). Това е бившият собственик на съветската търговска флотилия, управлявана в момента от блзкият до Кремъл олигарх Сергей Франк.


През 2014г. той лично (но инкогнито) пристигна във Варна на борда на 374 тонната си яхта "Varyety Voyager". От нея той наблюдава пищното рекламно шоу на проекта "Южен пток", в което тогава бе превърнато варненскто домакинство на регатата "Тол шипс".


Яхтата на Сергей Франк "Varyety Voyager" на варненското пристанище през 2014г.

© Спас Спасов

Яхтата на Сергей Франк "Varyety Voyager" на варненското пристанище през 2014г.


Обяснението за гафа с буквалното "потапяне" на празника в реклама, балони, красиви хостеси, игри и подаръци, брандирани със знака на "Южен поток" беше дадено пред "Дневник" от Пол Томсън, търговски директор на неправителствента организация STI, която притежава правата върху бранда "Tall Ships".


През 2014г. церемонията по послещането на регатата "Тол шипс" във Варна беше брандирана като рекламно събитие на несъстоялия се проект "Южен поток".

© Спас Спасов

През 2014г. церемонията по послещането на регатата "Тол шипс" във Варна беше брандирана като рекламно събитие на несъстоялия се проект "Южен поток".


"Имаме един главен спонсор и няколко допълнителни, обясни Томсън. Главният е компанията "Sovkomflot", а второстепенните "Южен поток" и "Транснефт".


Така стана ясно, че през три, на практика контролирани от държавата компании,


Русия буквално е купила регатата


за да я използва за пропагандните си цели в Черно море. По тази причина събитието си спечели и "прякора" - "регатата на Путин". А, за да го защити, преди дни руският президент лично пристигна в Сочи, за да държи реч при награждаването на екипажите, победители в един от етапите на състезанието.


Според източници от Пристанище Варна, пожелали да останат анонимни, вероятна е и още една причина за "бурята", измислена от Московската патриаршия.


Днес около 12 часа от кейовите си места на Морска гара Варна са отплавали два учебни кораби на Военноморския институт към Одеския военноморски университет "Смила" и "Сокал". На същия кей миналата сряда беше подготвено и посрещането на "Святая Мария".


"Изчезвайки" в съчинения от Московската патриаршия щорм из Егейско море, яхтата, пренасяща копие на чудотворната атонска реликва "Св. Мария Иверска", просто е била


спасена от "унижението"


да застане на един кей с украински военни кораби, при това на пристанище в страна, член на НАТО.


"Дневник" поиска от Варненската и Великопреславска митрополия копие от писмото на митрополит Иларион Алфеев от 7 септември. От там отказаха с мотива, че за това най-напред трябва да получим "благословия" от варненския владика Йоан. Днес обаче той бе на съвещание в Светия Синод и не отговаряше на мобилния си телефон.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK