
© Анелия Николова
Росен Желязков, архив
Услуги ли са електронните услуги, които се предлагат в България или са тежест за гражданите и бизнеса? Трябва ли да електпронизираме бюрокрацията, дори когато от това няма смисъл? Да опитаме ли да построим мостове между администрациите, или да търсим друо решение? Тези риторични въпроси зададе председателят на новоучредената държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) Росен Желязков при представянето на стратегията за работата и целите й днес.
В отговор на собствените си въпроси той даде пример за административна процедура, за която била изградена и интегрирана система за около 3 млн. лева, но за две години, откакто е на разположение, е ползвана един единствен път.
България не изостава много в осигуряването на електронни услуги от средното ниво на ЕС, но проблемът е в целия облик на "нормативната джунгла" на администрацията у нас, се разбра от презентацията на Желязков. Според представените от него данни, 64% е делът на административните услуги в България, които могат да се ползват и по електронен път, при 80% средно за Европейския съюз, но тук активните нормативни актове са впечатляващ брой - над 3300. Две трети от тях обаче са свързани с централните администрации.
Сега се получава положението многократно събиране на данни за еднократна употреба, вместо информацията да е централизирана и гражданите само да бъдат уведомявани, когато една администрация дава достъп до тях на друга, посочи Росен Желязков.
Той постави осем приоритета пред новата агенция, сред които поставяне на фокус върху потребителите на административните услуги, въвеждане на притнципа на еднократно събиране на дании и обединяване на процедури (например за закупуване/внасяне/регистриране/плащане на данък за автомобил). Агенцията ще предложи система и ще следи провеждането на електронни обществени поръчки, също и нова система, която да замени сегашния електронен подпис.
През периода 2016-2017 г. ДА "Електронно управление" иска да надгради съществуващите регистри, така че да имат онлайн интерфейси и да отговарят на съвременните изисквания за поемане на пиково натоварване, което повечето в момента не успяват, също и да осигуряват максимална защита на личните данни, обясни Желязков.
Първо се предвижда надграждане на ключовите първичните регистри като системите на ЕСГРАОН, адресния регистър, търговския регистър, задено с другите, които ще бъдат консолидирани - имотния и кадастъра, регистрацията на моторни превозни средства и базовите системи на НАП и агенция "Митници", изброи председателят на ДАЕУ.
Втората част от плана за развитието на Агенцията и дейността й е до 2020 г., като се предвижда до тогава да има 480 нови приоритетно електронизирани услуги. Заедно с другите усилия, Желазков прогнозира, че ще се постигне над 1 млрд. лева спестявания от административни разходи на година за държавата и за гражданите.
Агенцията ще се издържа по Опративна програма "Добро управление" и до края на 2017 г. по всички приоритетни проекти може да вземе максимален бюджет от около 55 млн. евро. За целия период са на разположение общо близо 336 млн. евро. На Желязков му предстои да сформира екипа си и да започне дейността на агенцията. Прогнозира, че това ще стане още в края на месеца.
sto67nes
Рейтинг: 1288 НеутралноАгенцията ще предложи система която да замени сегашния електронен подпис.....
Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!Нали щеше да се интегрира в личната карта...???
penetrating
Рейтинг: 5734 НеутралноВ България всичко започва винаги от нулата. Така най-ефективно се "усвояват" средства
Досега над 300 милиона
а можеше да се реши с 1/5 от сумата, да са забравили и само да поддържат
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertstttt
Рейтинг: 488 Неутралновъййй недейте братя... тва електрическото нещо е на уроки... следи оставя..
exit13
Рейтинг: 434 НеутралноДоста лелки назначени на роднински принцип дето те гледат свъсено под мустак, сякаш си влязъл при тях по погрешка ще им се наложи да се преквалифицират.
Федор Езерский
Рейтинг: 864 ЛюбопитноАбе тази новата Агенция има ли Сайт?
edin drugii
Рейтинг: 2166 Неутралноабе влагате милиони в елекстронни услуги ,а няма никаква стиковка в държавните структури , сега отидох в една спедиторска фирма ,само си казах телефона , веднага ми попълниха адреса ,всички данни , а като казах името на получателя в другия град ,го намериха за 10 секунди къде живее и какъв е телефона му и другите му адреси ,за какви милиарди и милиони приказваме ,не знам .
balkantourist
Рейтинг: 723 НеутралноЩе се усвоява!
Танас
Рейтинг: 1779 ЛюбопитноБ@х мааму, преди всеки избори го изтупват от прахоляка това Електрическо нещо и се захлебят с по някой милион а резултатът е повече Държавна и Общинска администрация.
"Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.tucker case
Рейтинг: 968 Веселоедин пример от бизнеса... преди време работех в една компания, дето си обърна мрп-то от мейнфрейм на сап... сападжиите кат додоха, първата им работа беше да анализират процесите и после почнаха една бесна битка с менджмънта да ги променят, тъй че да фитнат сапа и да са по ефикасни като цяло... целата компания беше настръхнала и недоволна, че я изкарват от вкиснатия комфорт на бюрокрацията... подир близо година внедряване, пазарлъци, промени и натъкмявания обаче резултата беше една стегната и бърза система, която сички хвалеха и викаха как е било възможно да работиме с оная бумащина...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...happystory
Рейтинг: 281 НеутралноНе, бюрокрацията трябва да бъде УБИТА, ЕЛИМИНРАНА, ПРЕМАХНАТА, УНИЩОЖЕНА И ТОТАЛНО ЗАЛИЧЕНА.
Федор Езерский
Рейтинг: 864 НеутралноДо коментар [#9] от "tucker case":
Нормално... Като не се знаят процесите какво синхронизиране да правят. А въпроса си е до съотношението цена/ползи. А цената/ползата е след внедряването колко гласоподавателя ще уволниш :)