Парламентът няма да приема закони без оценка за въздействие

Парламентът няма да приема закони без оценка за въздействие

© Анелия Николова



Законопроектите, които депутатите внасят, няма да бъдат разпределяни за разглеждане и гласуване в парламентарните комисии, ако нямат аргументация и оценка за въздействие. Такива промени в правилника на Народното събрание бяха приети в пленарна зала вчера.


Досега под предложенията на народните избраници за поправки в законодателството трябваше да има само мотиви. От 4 ноември оценката за въздействие на законопроектите трябва да казва в чий интерес ще работят те.


Същото ще важи и за предложенията, които се правят между първо и второ четене. Ако предложението се прави устно в зала, също ще се иска аргументация.


На сайта на парламента вече ще се публикува информация и за това как са одобрени законопроектите, внесени от Министерския съвет за разглеждане и гласуване в парламента.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4905 Неутрално

    мисля, че не се касае за ОВОС както се твърди в статията а за въздействие по отношение на обществено-икономическите отношения.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Сиреч, без да е АБСОЛЮТНО ЯСНО, че сме на далавера и сме в далаверата нЕма да им стане работата.

  3. 3 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 566 Гневно

    Но до сега не ви пречеше да приемате законите и без реални оценки, и без последващи, както изисква закона. Това си е чиста пробя на ораничяване на законодателна инициатива. Нека се внасят различните предложения, а после да се съберат и прави оценка на въздействието им, но тук изобщо не е това целта.

  4. 4 Профил на picko
    picko
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Звучи разумно, но какво ли ще се случи в действителност...

  5. 5 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    И коя е околната среда - конете или кокошките. Или котараците... хихихи

  6. 6 Профил на The_Curious
    The_Curious
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Хубаво е, че предложенията следва да са мотивирани и с оценка, за да не се стига до казуси като с изборния кодекс, но като знам как пожелателно ще се пишат тези оценки и няма да имат нищо общо с реалноста, а с интересите, съм скептичен.

    Nothing else, but more or less the bitter truth!
  7. 7 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 748 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":
    "ако нямат аргументация и оценка за въздействието върху околната среда." - не трябва да се бърка с ОВОС от МОСВ!!!!

    Абсолютно вярно. Това е опит за слагане на препятствия пред пишещите законопроекти/за намаляване на ентусиазма им/. Единственото, което ще се промени, е че ще се хаби напразно повече хартия. Мотивите към законопроекта са напълно достатъчни. Това е промяна от тази година в Закона за нормативните актове, като на практика се възстановява отменената през 207г. Глава Втора. Упражнението за предварителната оценка на въздействието е абсолютно излишно, защото то просто ще бъде едно имагинерно писание, без всякаква стойност. Една такава обективна и най важното вярна оценка би затруднила и Нострадамус. Нещо повече, кой, ще оченява тази оценка и по какви критерии. Нострадамус №2 ? От последващата оценка има някакъв смисъл. В нито една от проспериращите държави няма подобно законово изискване. Затова и тази Втора глава бе отменена през 2007г. след влизането ни в ЕС.

    Закон за нормативните актове.
    Глава втора.
    ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ (ОТМ. - ДВ, БР. 46 ОТ 2007 Г., НОВА - ДВ, БР. 34 ОТ 2016 Г., В СИЛА ОТ 04.11.2016 Г.)

    Глава втора.
    ПЛАНИРАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТИТЕ (ОТМ. - ДВ, БР. 46 ОТ 2007 Г.)

    Чл. 19. (Отм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., нов - ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) (1) Съставителят на проект на нормативен акт извършва оценка на въздействието на нормативния акт, когато това е предвидено в този закон.
    (2) Оценката на въздействието е предварителна и последваща. Оценката на въздействието изследва съотношението между формулираните цели и очакваните (постигнати) резултати.
    (3) Народното събрание определя методология за извършване на оценка на въздействието на проектите на закони и кодекси, внесени от народните представители.
    (4) Министерският съвет определя с нормативен акт условията и реда за планиране и извършване на оценка на въздействието на проектите на закони, кодекси и подзаконови нормативни актове на Министерския съвет. Обхватът и методологията за извършване на оценката на въздействието се определят с наредба на Министерския съвет.
    Чл. 20. (Отм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., нов - ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) (1) Предварителната оценка на въздействието е частична и цялостна.
    (2) Извършването на частична предварителна оценка на въздействието предхожда изработването на всеки проект на закон, кодекс и подзаконов нормативен акт на Министерския съвет.
    (3) Цялостна предварителна оценка на въздействието се извършва при:
    1. изработване на нови закони и кодекси;
    2. изработване на проекти на нормативни актове, за които оценката по ал. 2 е показала, че може да се очакват значителни последици.
    (4) Извън случаите по ал. 3 цялостна предварителна оценка на въздействието може да се извърши по преценка на съставителя на проекта.
    Чл. 21. (Отм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., нов - ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) (1) Законодателната инициатива на Министерския съвет се осъществява въз основа на законодателна програма, а приемането на подзаконови нормативни актове - въз основа на оперативна програма. Законодателната и оперативната програма се приемат от Министерския съвет за 6-месечен период.
    (2) Включването на проекти на закони и кодекси в законодателната програма и на подзаконови нормативни актове на Министерския съвет в оперативната програма се осъществява след извършена предварителна оценка на въздействието.
    (3) Министерският съвет разглежда проекти на закони и кодекси и на подзаконови нормативни актове на Министерския съвет, които не са включени в законодателната и оперативната му програма, ако са придружени от предварителна оценка на въздействието.
    (4) Законодателната и оперативната програма на Министерския съвет заедно с предварителните оценки на въздействието се публикуват на Портала за обществени консултации.
    (5) Предварителните оценки на въздействието по ал. 2 и 3 се съгласуват с администрацията на Министерския съвет.
    Чл. 22. (Отм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., нов - ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) (1) Органът, в чиято компетентност е изпълнението на нормативния акт, извършва последваща оценка на въздействието на новите закони, кодекси и подзаконови нормативни актове на Министерския съвет.
    (2) Последващата оценка на въздействието се извършва в срок 5 години след влизането в сила на новия закон, кодекс или подзаконов нормативен акт на Министерския съвет или в по-кратък срок, определен от органа по ал. 1.
    (3) Последващата оценка на въздействието, извършена от орган по ал. 1, се публикува на интернет страницата на съответния орган и на Портала за обществени консултации в срок до 30 дни от изготвянето й.
    (4) Когато орган на местното самоуправление е извършил последваща оценка на въздействието, тя се публикува на интернет страницата на общината в срок до 30 дни от изготвянето й.
    Чл. 23. (Отм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., нов - ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) Държавните органи и бюджетните организации по смисъла на Закона за публичните финанси, до които са отправени искания за сведения или за съдействие във връзка с извършването на оценка на въздействието, са длъжни да предоставят сведенията или да окажат съдействие на органа, който организира извършването й.
    След време практиката ще покаже безсмислието й, и тази възстановена Втора глава отново ще бъде отменена. Както казваше Радой Ралин - "И този път, за кой ли път, сме на прав път"

  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6072 Неутрално

    Мартин Димитров успя да пробие ! Браво!
    Доколко ще го спазват е отделен въпрос...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    парламентата бълва некачествено законодателство в услуга на този, който си плати повече!

    иначе в закона за нормативните актове и досега имаше такова изискване, просто 240те лобисти не го спазваха.

    да припомним как една от първите законодателни инициативи на "социалната" партия (то и партия е за кавички, ама айде) беше промяна на закона за хазарта, с което държавата беше ощетена с над 30млн лв за 1г.

  10. 10 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2006 Неутрално

    Всяка промяна е бременна с пред- и не предсказуеми въздействия и елемента опит-грешка е неизбежен.
    Но по конкретното предложение, все ми се струва, че е донякъде излишно.
    Не е случайно, че във всеки парламент има опозиция и въобще някакъв минимално достатъчен брой хора ( за нас даже ми се струва и излишно голям), така че в рамките на възможното и здравия смисъл, грешките или чисто лобистките намерения би трябвало да са минимизирани - да се надяваме на липса на такива не е сериозно.
    Така че моето мнение е, че това е в плюс и само ще бави и сваля и без това ниския КПД на НС.

  11. 11 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 346 Неутрално

    А например за оценка по проект БеляНЕ?

  12. 12 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Интересно ЗАЩО Дн не пише НИЩО за това, че евродепутатите на БСП и ДПС са гласували ЗА насърчаване, свободно придвижване и интеграция наа мигрантите в Европарламента ???!!!
    Може би защото ГЕРБ са гласували ПРОТИВ ???
    Позор !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  13. 13 Профил на NMink
    NMink
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Доста объркващ и подвеждащ, но за сметка на това кратък материал...

  14. 14 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 536 Неутрално

    [quote#10:"tsvetko_51"]Не е случайно, че във всеки парламент има опозиция[/quote]
    При нас, за съжаление, механизмът с опозицията като коректив не винаги работи добре.
    Мисля, всеки предлагащ законопроект преди това сам трябва да направи оценка за евентуалните краткосрочни и дългосрочни въздействия в/у обществото и тя да бъде част от мотивите.
    Отделен орган може да се тълкува като цензура, най - малкото забавящ фактор.

  15. 15 Профил на pastor
    pastor
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#4] от "picko":

    Всяко чудо за 3 дни!
    Когато управлението е коалиционно, това винаги излиза на дневен ред!
    Тези дори късно се усетиха!
    Това бе въведено като парламентарно правило по времето на тройната коалиция!
    Никой обаче не предлага да бъде въведено в закон!

    pastor
  16. 16 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    А с оценката върху социалната среда как сме?

    Що ли задавам тъпи въпроси..

    властта ражда паразити
  17. 17 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#3] от "ivanko77":

    Законодателната инициатива и без това е ограничена, тя е привилегия да доста тесен кръг професионални мерзавци

    властта ражда паразити
  18. 18 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#4] от "picko":

    Звучи номероотбиващо и вържигащинско

    властта ражда паразити
  19. 19 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#9] от "хм":

    О, не, поръчковото заканодателство си е съвсем качествено, според заявката на платежоспособните господа.

    властта ражда паразити
  20. 20 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#14] от "danid":

    Този механизъм работи отлично, защото е фабрика за илюзии.
    Ето, папкате ги и не ви присяда.

    властта ражда паразити




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK