Министерството на образованието отчете "мащабни реформи" за последните две години

Министерството на образованието отчете "мащабни реформи" за последните две години

© Анелия Николова



През последните две години в областта на образованието и науката се извършват мащабни реформи, насочени към модернизация на системите с цел повишаване на качеството и подобряване на връзката с изискванията на бизнеса и пазара на труда."


Това е отбелязано в разпространен до медиите отчет на Министерството на образованието и науката за периода ноември 2014 г. – ноември 2016 г. В него се отбелязва още, че "осъзнатата необходимост от реформи" е отразена и в проектобюджета за 2017 г., "където за първи път от години е заложено значително нарастване на средствата за образование и наука".


Предучилищното и училищното образование




Основната цел на приетия през лятото Закон за предучилищното и училищното образование е изграждането на автономни и инициативни личности, уважаващи другите, способни да работят съвместно, владеещи ключови компетентности, с нагласи за учене през целия живот, осъзнати за силните си страни и способни да ги развиват и прилагат за себе си и в полза на общността.


А водещите идеи в него са за повече: свобода (повече политики на училищно ниво, гъвкавост на учебните планове и програми, иновативни училища, нови методи на преподаване, избор на учебници, собствени стратегии и механизми за превенция и др.); подкрепа (индивидуален подход към учениците – възможности както за затрудняващите се, така и за талантливите, обща и допълнителна подкрепа и др.); партньорство (отваряне на училището към местната общност, към родителите – обществени съвети и др.).


Това е отблязано в отчета, както и , че просветното министерство е положило големи усилия за разработване на държавните образователни стандарти и вече са обнародвани 13 от тях. В готовност за утвърждаване са още 2, а останалите 3 са в процес на обсъждане, отчита ведомството на Меглена Кунева.


В помощ на директорите и учителите е създаден специален сайт и телефон на реформата, където до момента са предоставени отговори на над 1000 въпроса, се отчита в доклада. В него се напомня и, че за разясняване на реформата са проведени редица срещи с учителите в цялата страна, както и Национален учителски събор. Обучени са и над 24 хил. педагогически специалисти, които ще преподават в 1 и 5 клас по новия учебен план и новите учебни програми.


С цел прозрачност е създаден е и Експертен консултативен съвет за наблюдение и оценка на прилагането на държавните образователни стандарти.


На основата на закона за образованието е приет Правилник за създаването, устройството и дейността на обществените съвети към детските градини и училищата, а сформирането им се очаква да приключи до края на годината.


Като "важен момент от политиката на публичност" от министерството на образованието отчитат оповестяването на проектите на учебни програми за всички класове.


С приетите промени в закона за професионалното образование то ще бъде синхронизирано с цялостната система на предучилищното и училищното образование. Предстои да бъде изцяло реформирано, включително със законодателни промени, обещават от министерството на образованието. Специален Образователно-индустриален борд в Пловдив ще намира партньорство между училища и работодатели, а ако моделът се окаже успешен, ще бъде приложен и в други региони на страната.


През декември 2015 г. правителството прие Концепция за насърчаване на обучението на софтуерни специалисти, която предвижда създаването на предпоставки за обучението на допълнително над 30 хил. души през следващите 15 години, отчитат още от министерството на Кунева.


Висшето образование


"Ключова стъпка беше приетата от Народното събрание Стратегия за развитие на висшето образование в България за периода 2014 – 2020 г.", пише в отчета. Промените в Закона за висшето образование са дали началото на "съществена реформа в приема и финансирането на висшите училища, в това число чрез стимулиране на т. нар. приоритетни и защитени специалности", се отбелязва в текста.


С приетите промени в условията и реда за получаване на студентски стипендии са въведени стипендии само въз основа на резултатите от обучението (без да се отчита критерият доход), а и се е увеличил размерът на стипендиите, като те вече достигат между 70 и 150 лева, се отчита в текста.


Подготвени са промени в Закона за студентското кредитиране, предстои внасянето на проекта в Министерския съвет, а след това и в Народното събрание.


Науката


В тази област като най-важно постижение министерството на образованието отчита разработването на Актуализирана стратегия за развитие на научните изследвания, приета през октомври от Министерския съвет и внесена за разглеждане в Народното събрание. "За първи път е включен ясен план на индикативните инвестиции за периода 2017-2020 г., с който се потвърждава ангажимента на правителството за повече инвестиции в научни изследвания и иновации и за постигане на националната цел за 1.5% инвестиции от БВП до 2020 г. в научноизследователска дейност.


За първи път всички научни инфраструктури в България са картографирани, отбелязва отчетът. Създадени са и "условия за ефективното възобновяване на дейността на фонд "Научни изследвания" чрез утвърждаването на нов Правилник на Фонда, провеждането на конкурс за управител въз основа на последните изменения в Закона за насърчаване на научните изследвания и обявяването на конкурсни сесии въз основа на приетата годишна оперативна програма за периода 2016-2017 г.", отчитат от Министерството на образованието и науката.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 748 Неутрално

    Реформи в администрацията.Ама при учителите - все тая.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  2. 2 Профил на lemonadejoe
    lemonadejoe
    Рейтинг: 232 Неутрално

    Трябва да е "периода ноември 2014 г. – 14-ти ноември 2016 г."

  3. 3 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Реформа в образованието определено има, но не е у нас а във Финландия.
    У нас е ала-бала, дъра-бъра и да усвоим парите.

    Умен и красив жълтопаветник.
  4. 4 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2411 Неутрално

    А догодина предстои мащабно усвояване на половин милиард.
    На печелившите - честито.

  5. 5 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 551 Весело

    [quote#0:"Пръмова"]Пръмова отчете "мащабни реформи" за последните две години[/quote]

    Ко речиииии...??!?/интонация-Рачков/

  6. 6 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    Няма да си направя труда да чета текста. Усеща се влиянието на Дани Бой...

  7. 7 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Видяхме ги. Едни тъпи ромляни намазаха. Електорат кво да го правиш. Тая е по вредна за България от 2- те войни и национални катастрофи.

  8. 8 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 817 Весело

    и Кунева (алиас Мадам Ъес)
    преизпЪлни плана !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  9. 9 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 334 Любопитно

    Това предизборно в подкрепа на Цачева ли е?
    само питам.

  10. 10 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1243 Гневно

    От всичките им реформи, нивото на грамотност с всяка изминала година е все по-ниско

  11. 11 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    Отчитат успехи като за последно.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  12. 12 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 225 Неутрално

    ц ц безсрамна работа... не стига че нищо осезаемо не е направено, а и се хвалят с много успехи... май българите сме тъпо племе... да не може да си изберем един свестен човек за президент и една нормална партия.

  13. 13 Профил на Минас Бахдасарян
    Минас Бахдасарян
    Рейтинг: 854 Неутрално

    Толкова много празни приказки и демагогия на едно място рядко ми се е случвало да видя!

    Da mihi factum, dabo tibi ius.
  14. 14 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 227 Неутрално

    Накратко:
    Безсрамни заявления. От човек който всеки момент може да си тръгне и може да говори всякакви глупости.
    Това и така е работила и в Европейската комисия срещу големи заплати - НИЩО.

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8649 Неутрално

    Не знам , какви точно са реформите, щом никой не ги забелязва и децата продължават да са неграмотни.

  16. 16 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1523 Неутрално

    Погледнал се Илия - пак в тия!
    Тази другарка никак не е в час!
    Дълбоки и мащабни??????
    Първо учебника по история!!!
    Мястото на учителя в обществото!!!
    ................................................
    ....................................................
    Кунева да си направи едно селфи!

  17. 17 Профил на Thracian
    Thracian
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Пишман рИформаторката, най-голямата политическа гювендия от женски пол лъже като дърта циганка на бт пазар. Толкова са и мащабни рИформите в образованието че, думи нямам. Сигурно има предвид смяната на училищата. Друга рИформа от нея не видях и няма да видя до идната седмица.

    Форумът на Дневник е пълен с БАТКИ!!!
  18. 18 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 334 Неутрално

    До коментар [#10] от "daam":

    Няма как нивото на грамотност да се повиши, след като псевдо промените не са в тази насока. Всички уж промени са в насока показност и фанфари.

  19. 19 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 443 Неутрално

    На хартия много неща може и да са направили, но реално не се вижда никаква промяна. Същата неефективна централизирана система, в която учителят препуска по спуснат график, учениците трябва да зубрят куп ненужни неща, а родителите са щастливи, че тях никой с нищо не ги занимава, освен понякога да им поискат некой уеф...

    Who Is John Galt?
  20. 20 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2635 Весело

    Най голямата реформа в образованието е Кунева.

  21. 21 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3176 Неутрално

    В средното образование до момента са направени две напълно безмислени неща - сменени имена на училищата и нови медицински бележки.
    Създаването на стандартите е много важно и е хубаво, че е свършено. Само че това е част от ежедневните задължения в министерството. А и много по-важно е тези стандарти да се приложат заедно с по-голяма свобода на учителите и по-голяма гъвкавост на програмите като се игнорират изцяло кръчмарските и телевизионните патрЕоти
    Хвалбите са ненужни и вредни.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  22. 22 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    Ама да, мащабни са реформите в смисъл 1: 100 000 несвършени неща. Българското училище продължава да мачка индивидуалността и дава превес на зубренето и машиналното повтаряне на факти, които децата не разбират, просто защото не са научени ,а им е преподавано нещо си. Учителите си пеят урока без да попитат децата дали има непознати думи или термини , които не са разяснени. Така те не могат да ви кажат каква е йерархията например и какво е цар, император, княз или хан. В 5ти клас не знаят какво е конституция и парламент примерно. Те и без това четат малко, но когато и не им се обясняват термини всичко приключва със зубрене. С две думи се подготвят едни кухи поданици , безкритични бюелтинопускатели ,нищо в разкриване и подкрепа на индивидуалните интереси и таланти. По-будните деца ги стопират да чакат сивата и мургава маса да ги настигне евентуално поне частично. А на Куневица какви са и постиженията -направи от СОУ СУ и вкара една идиотска наредба според която учителите ще трябва да доказват ,че не са с психични отклонения в началото на всяка учебна година.
    Само още не са решили личния лекар или психиатър ще казва ,че не са шизофреници или педофили. Кунева -дами и господа -огледално копие на Московеца и неговите фасадни реформи. С две думи нищоправците от Деградаторския Блок

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  23. 23 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 968 Весело

    хаха, останаха ли прости да вЕрват ?

  24. 24 Профил на ДГБ
    ДГБ
    Рейтинг: 310 Весело

    Тия пак са се напушили..

  25. 25 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Тези са явно на нещо мнооого силно, халюциноген пред който ЛСД е като за чавдарчета..

    Това за науката е като виц, както и за вишуту. не пипнаха закона за роене на професори калинки с по около нула публикации,а стратегиятя, която сътвориха е стратегия на невежеството, как не разбраха ролята на фундаменталните изследвания. като не разбират толкова да слушат знаещите и можещите, но пък инче как ще се откраднат едни пари.

    За какви фондове и проценти говорим, като непрекъснато лъжат или крадат (сега се дават 0.3% от БВП за наука), а с последните промени се отнема възможността за създаване на адекватни спин-офф компании от у-тита и БАН.

    ОСТАВКА

  26. 26 Профил на pet100
    pet100
    Рейтинг: 254 Любопитно

    Понеже съм много неинформиран относно "мащабните" реформи, дали от Министерството на образованието ще бъдат така любезни да ни кажат в какво по-точно се състоят те?
    Че да повярвам...

  27. 27 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 627 Гневно

    Сменихте имената на някои училища и го нарекохте реформа. От Пръмовица - толко!

  28. 28 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2411 Неутрално

    [quote#22:"Dr_Doolittle"]По-будните деца ги стопират да чакат сивата и мургава маса да ги настигне евентуално поне частично[/quote]

    Според мен това е най-големият проблем.
    Ако Кунева приеме наредба за сортиране на децата в различни паралелки, в зависимост от успеха - това ще има значително по-бърз и осезаем ефект, отколкото наливането на още половин милиард за "усвояване".

  29. 29 Профил на xqw53511487
    xqw53511487
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Цялата учебна програма е скапана. Децата ни са много умни, но учат тъпотии. История за5 клас написана на такъв стил, че 30- 40 годишните родители немогат да я обяснят на децата си. Ако беше лесно защо не им преподава един учител по всички предмети докато завършат средното си образование?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK