Софийският университет отново е лидер в рейтинговата система на висшите училища

Софийският университет отново е лидер в рейтинговата система на висшите училища

© Надежда Чипева, Капитал



За поредна година Софийският университет "Св. Климент Охридски" (СУ) е лидер в рейтинговата система на висшите училища в България, съобщиха от образователното министерство. На връх патронния си празник университетът бе обявен за първенец в 21 от 52 професионални направления.


Трябва да се отбележи, че от тези 52 направления застъпените за обучение в СУ са 25. По този начин университетът не е лидер само в 4 специалности, с които участва в класацията. Както и в предишни години най-старото висше училище е първенец в хуманитарните науки.


Много висок рейтинг има и Медицинският университет в София. Той е първи във всички 5 направления, в които обучава студенти.




Техническият университет в столицата също записва добри резултати. От 9 професионални направления, в които участва, висшето училище заема първа позиция в 6 от тях. Те отстъпват единствено в "Хранителни технологии", "Математика" и "Администрация и управление".


В битката между единствените два университета, в които се преподава ветеринарна медицина с по-висок рейтинг е Лесотехническият университет, който е със съвсем малка преднина пред Тракийския университет. Софийското висше училище е лидер и в направление "Горско стопанство".


Аграрният университет в Пловдив е с 3 първи места, колкото има и столичният Химикотехнологичният и металургичен университет. Други 12 университета имат водещи позиции в едно от направленията.


Средният осигурителен доход на завършилите български висши училища нараства от 925 лева през миналата година до 1020 лева през настоящата. Делът на завършилите, които не се осигуряват в България, спада с 2 на сто до 23%, а този на наетите висшисти, които през първите 5 години след завършването си работят на позиция, за която се изисква висше образование, нараства от 46,54% до 47,34% през 2016 г.


В тазгодишната рейтингова класация участие взеха 51 висши училища. Показателите, по които се следи представянето им са учебният процес, научната дейност, учебната среда, предлаганите социалнобитови и административни услуги, престижът на университетите и реализацията на завършилите на пазара на труда.


През тази година са включени още няколко индикатора към изготвянето на рейтинга на университетите. Сред тях са регионалната значимост на висшите училища и тяхната обвързаност с местната икономика. За първи път е включен и показател, измерващ какъв дял от студентите, обучавали се в последен курс, са успели да се дипломират.

Коментари (53)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    С страната на слепците едноокият е цар.

    TAKE THE RED PILL!
  2. 2 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1966 Весело

    Защо няма лентичка "платена реклама"? Май съвсем са закъсали за студенти....

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  3. 3 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Весело

    До коментар [#1] от "Beyond":
    Кой те знае пък теб каква измислена коптора си завършил, та плюеш безмислена жлъч...

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  4. 4 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Весело

    До коментар [#2] от "mitko11":
    Същото се отнася и за теб.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  5. 5 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#3] от "kirka80286":

    УНСС. Коптора от класа.

    TAKE THE RED PILL!
  6. 6 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#5:"Beyond"]УНСС. Коптора от класа. [/quote]
    Съвсем правилно. Добре поне, че си честен.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  7. 7 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 4350 Неутрално

    СУ е след 800-то място в рейтинга на университетите...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  8. 8 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1966 Весело

    До коментар [#5] от "Beyond":

    С най-висок рейтинг между университетите в България заслужено е Библиотекарския - възпитаниците му са най-добре платени, с гарантирана работа, отлична реализация... Гаранция за това е Ректора на Библиотекарския /не пиша нито университет, нито институт/...

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8215 Неутрално

    По-интересно не е на кое място е в България, а къде е в световната класация. На много незавидно място и все пада.

  10. 10 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1076 Любопитно

    Представете си за момент, че учите в Принстън и ето този ви е преподавател:

    http://beststudentviolins.com/AE18.jpg

    Хайде сега се върнете в реалността и сравнете видяното с мястото в което сте учили/ учите.

    Това имам предвид.

    TAKE THE RED PILL!
  11. 11 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    СУ, преди наричан СДУ винаги е бил Университета в България. В специалността, която съм завършил, навремето випускниците на СУ се пласираха без проблем в цял свят, т.е. обучението беше конкурентно. Не всички спциалности са конкурентни на международно ниво, разбира се. Особено пък сега, както казва ректора - качеството на образованието пада още на входа. В една чалгаджийска държава какъв университет може да има?

  12. 12 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Весело

    До коментар [#11] от "vankata1":

    Само гледай шоу с коментарите, що злоба ще се излее сега от всички възпитаници на разни недоразумения...

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  13. 13 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1966 Любопитно

    До коментар [#9] от "Роси":

    Ето и световната класация:

    http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2015#sorting=rank+region=+country=+faculty=+stars=false+search=

    "...Софийският университет е единственият български в класацията. Той заема едва 701-во място от общо 800 висши училища в списъка. Миналата година беше 651-ви...."

    http://offnews.bg/news/Obshtestvo_4/Klasatciia-na-universitetite-po-sveta-za-2015-2016-g_558864.html

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  14. 14 Профил на ryu
    ryu
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#9] от "Роси":

    Мястото на СУ в световната класация е всъщност изключително високо като се има предвид мястото на България като цяло...

  15. 15 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 335 Неутрално

    След образователната ре-форма СУ Климент Охридски няма само в Горно нанадолнище...

  16. 16 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Време е да се орежат от държавна поръчка повечето университети. Не е нормално да има 51 университета и 75 000 места за нови студенти, след като випуските в момента са около 55-60 000, а скоро и под 53 000. Имайки предвид колко от тях не завършват средно, е ясно че местата в университетите платени от държавата са много. Би трябвало да са около 25 000 максимум. Останалите да го карат на свободна конкуренция.

  17. 17 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1966 Весело

    До коментар [#15] от "topal":

    След като Литекс се преименува на ЦСКА, защо пък например ВИНС-Варна да не се преименува на СУ"Климент Охридски"...

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  18. 18 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#15:"topal"]

    След образователната ре-форма СУ Климент Охридски няма само в Горно нанадолнище... [/quote]

    Ами те хората са казали - не ремонтирай нещо, което работи. Но ние на себе си мязаме...

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  19. 19 Профил на conventi0nal
    conventi0nal
    Рейтинг: 592 Неутрално

    А Американският университет в Благоевград къде е?

  20. 20 Профил на conventi0nal
    conventi0nal
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Малко нереалистична класация... по-скоро проверете кой взима най-големи заплати след завършване

  21. 21 Профил на moti
    moti
    Рейтинг: 566 Неутрално

    е, нормално е да е софийския, те повечето други вузове у нас са доста зле

  22. 22 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2742 Неутрално

    Харесвам този университет, не само заради класациите. Но пък класацията ми харесва.

    подпис
  23. 23 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 427 Весело

    [quote#1:"Beyond"]С страната на слепците едноокият е цар.[/quote]
    В семейството на глупаци е нормално един пълен идиот да говори така за най-добрия университет!

  24. 24 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 427 Весело

    [quote#7:"Депутат 241"]СУ е след 800-то място в рейтинга на университетите...[/quote]
    Определени интелектуалци така и не знаят, че листата с най-престижните уноверситети е до номер 800. И че СУ се движи в последните години между 600 и 700 място в тази класация. На фона на мизерната му субсидия - отлично представяне. Конкурентния НБУ, с всичките си изхвърляния и пари, изобщо не може и да си помисли за такова класиране.
    Та така с рейтнигите, умниченце от работническо-селски тип!

  25. 25 Профил на briton
    briton
    Рейтинг: 384 Неутрално

    Малко сравняваме ябълки с круши. Софийският има 52 специалности. Американският - примерно 10. Русенският - 20. Освен ако университет като Нов български не пусне 60 специалности, то Софийският винаги ще е на първо място.
    От друга гледна точка - не всеки предлага магистър и доктор, което отново влияе на резултатите.
    Това е все едно да кажеш, че Харвард е най-добрия университет в САЩ. Обаче ако искаш да учиш за доктор или зъболекар, картинката е коренно различна.

    Бойко е зависим
  26. 26 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    [quote#25:"briton"]Това е все едно да кажеш, че Харвард е най-добрия университет в САЩ. Обаче ако искаш да учиш за доктор или зъболекар, картинката е коренно различна. [/quote]
    Което не променя мястото на Харвард ... изобщо, няма лошо в "класациите", но няма и особена полза

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  27. 27 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2102 Неутрално

    Рейтингът на СУ винаги е бил най-висок в страната, но в световен мащаб е над 400 място в класацията.

  28. 28 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Лидер може да е един ВУЗ,който докаже колко процента от кадрите му са се реализирали на трудовия пазар у нас и в чужбина.

  29. 29 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    [quote#9:"Роси"]По-интересно не е на кое място е в България, а къде е в световната класация. На много незавидно място и все пада. [/quote]

    Глупости. През 2016 се движи напред във всички класации.

  30. 30 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    [quote#27:"proza"]Рейтингът на СУ винаги е бил най-висок в страната, но в световен мащаб е над 400 място в класацията. [/quote]

    България има 1/1000 от населението на планетата. Което значи, че всяко попадане в топ-1000 е постижение. За да сме в топ-400, трябва да сме поне 20 млн души.

  31. 31 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    [quote#17:"mitko11"]След като Литекс се преименува на ЦСКА, защо пък например ВИНС-Варна да не се преименува на СУ"Климент Охридски"... [/quote]

    Може НБУ да се преименива на Харвард, а библиотекарския на Йейл.

  32. 32 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    Крайно време е МОН да вземе решение да финансира само първите три университета във всяко направление. И съответно да им увеличи бюджета. Тези без финансиране да приемат платено, ако намерят кандидати. Това ще ореже по естествен начин всички ментета.

  33. 33 Профил на ryu
    ryu
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#32] от "galapagas":

    Абсолютно съгласен. Финансирането на университетите трябва да е на база тяхната атестация/рейтинг, а не на калпак.

  34. 34 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    [quote#33:"ryu"]Финансирането на университетите трябва да е на база тяхната атестация/рейтинг, а не на калпак. [/quote]
    Не - просто държавата трябва да каже "през 2019г. ми трябват Х юристи, Игрек лекари, Зет икономисти и прочие", и да финансира обучението им ... за останалите може в някаква част да даде студентски кредити /при ясни условия/, и толкоз !
    В момента парите потъват при "професорите", а няма пари за метеорология ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  35. 35 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#34] от "роджър":
    По принцип не лоша идея, но малко ми звучи като петилетен план. Тя държавата от днес за утре няма ясна идея какво да прави, къде ти за за 4 години напред...

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  36. 36 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#35] от "kirka80286":
    Що - държавата БИ ТРЯБВАЛО ДА ЗНАЕ какво трябва на администрацията /държавна и общинска/ !
    За останалите - студентски заеми, но не за всички "мераклии"

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  37. 37 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#36] от "роджър":
    С "Би трябвало..." съм съгласен на 100%.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  38. 38 Профил на markblog
    markblog
    Рейтинг: 233 Весело

    СУ-смяхх! хахахаха

    Та той дори не е в топ 500 на Кю Ес Ранкингс

  39. 39 Профил на kojev
    kojev
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#8] от "mitko11":

    Напълно съм съгласен. Но тъй като сме грамотни, които четем този сайт, в първото изречение 'БиблиотекарскияТ' е с пълен член, а във второто 'РекторъТ' - нищо лично, само за протокола.

  40. 40 Профил на futurama
    futurama
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Пръв след последните.

  41. 41 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    [quote#38:"markblog"]СУ-смяхх! хахахаха

    Та той дори не е в топ 500 на Кю Ес Ранкингс
    [/quote]


    Хайде малко по-смирено. СУ може да влезе в топ-500 на трите най-популярни световни класации с малко усилие. Изобщо не е далеч от там. А МУ-София може да влезе в топ-1000. На първо място трябва малко по-адекватно финансиране, като бъдат орязани субсидиите на тези след трето място във всяко направление и преразпределени на първите три, пропорционално на рейтинга им. В момента осигурителният доход, според данните в рейтинговата класация, на завършилите повечето специалности в СУ е по-висок от осигурителния доход на обучавалите ги професори.

  42. 42 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 969 Весело

    До коментар [#1] от "Beyond":

    Има нещо такова. Сами си правят класациите и сами се поставят на първо място. Съвсем "скромно" са поставили Американския университет в Благоевград на второ място, а в действителност той е единственият наистина качествен университет на българска територия и след него вече е СУ. За сведение аз съм завършил University of Ottawa, Canada, пиша, да не кажат после някои обидени, че плюя СУ, защото съм от конкуренцията в България.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  43. 43 Профил на Андонов
    Андонов
    Рейтинг: 842 Неутрално

    Че кой друг?!

    “Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж Оруел
  44. 44 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#42] от "andreas_hofer":

    Откъде тогава имаш идея кой университет тук е качествен и кой - не? Или просто така, да се намираш на приказка, че единия е американски, значи няма как да не е най-добрият?

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  45. 45 Профил на markblog
    markblog
    Рейтинг: 233 Весело

    До коментар [#42] от "andreas_hofer":

    И не кое место е Отава в Кю Ес Ранкингс?

  46. 46 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9710 Неутрално

    Нормално е да останат 2 университета (размерът средно 20000-25000 души) и няколко специализирани (размер до 1000). Като се има предвид, че ражданията са 60000-70000 годишно, това означава че ще се създава конкуренция и ще покрива и международния интерес (4000-8000 души).

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  47. 47 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 969 Любопитно

    До коментар [#45] от "markblog":

    Отавският университет е винаги пред Софийския във всякакви класации, бъди сигурен. Обикновено се движи между 200-300 в световните класации, в QS е #291 тази година. Ако отвориш google scholar ще видиш, че който и да е професор от историческия факултет има по 400-500 цитирания на публикациите си. Професорите от СУ са доста далеч от подобно ниво.

    До коментар [#44] от "kirka80286":
    Аз не говоря наизуст, защото макар и да не живея от доста години в България следя какво става в академичните среди, виждам кой какво публикува и съм бил и в СУ и в Американския в Благоевград, така че много добре знам разликата и в условията и в начина на преподаване между двата университета, така че съжалявам за наранената ви гордост, но това е положението. Последно бях в СУ през май 2013 на конференция, имах чувството, че съм се върнал назад във времето.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  48. 48 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Весело

    До коментар [#47] от "andreas_hofer":
    О, не се притеснявайте, много сте далеч от това да нараните каквото и да е. Щом сте бил в единия и другия, това направо е 100% основание за меродавно (и обективно) мнение. Също както и броя цитати в Google, това най-вече. Особено много сме впечатлени от западните историци, Америка имайки впечатляващите ~3 века история в сегашния си вид. Достатъчно е да се спомене, че според тамошните "историци" Втората Световна Война е спечелена заради десанта в Нормандия, и може да спрем дотук с псевдо-науката и цитатите в Интернет.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  49. 49 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 969 Весело

    До коментар [#48] от "kirka80286":

    Интересно, това че една страна има 300 или 3000 години история какво общо има с качеството на образователната й система и това какви историци има в момента?!
    Надявам се, че правите разлика между цитати в Google и цитати в Google Scholar, където се вижда реално какъв "импакт фактор" имат публикациите. Научният ми ръководител на магистърската ми дипломна работа професор Ян Грабовски (Jan Grabowski) има 5 авторски монографа, 8 книги като редактор, 48 академични статии и над 700 резултата в Google Scholar, а научният ми ръководител на докторската ми дисертация професор Марк Столарик (Mark Stolarik) има 9 книги и поне 60 академични статии, капацитет в историята на Австро-Унгария, Чехословакия и имиграцията на редица етнически групи в Северна Америка. И разбира се всички публикации са написани на английски език в престижни издания и се четат и цитират в различни страни по света. Колко професори от СУ познавате с подобен брой публикации в престижни международни академични издания? А, темата за некомпетентните историци е по-добре да не я подхващаме, защото на всички ваши примери, аз мога да дам пример със стари комунисти като проф. Драгомир Драганов, известни с пиянство, некадърност, ползване на учебници от 70-е години на миналия век и т.н. Както казах имам достатъчно академични контакти за да знам за какво става въпрос. Колкото и да се напъвате, фактите говорят сами за себе си - СУ в световен, че и в европейски мащаб, за съжаление, е един университет с много нисък рейтинг и репутация. Това, разбира се, се компенсира от космическото самочувствие на някои негови възпитаници, които се хвърлят яростно на амбразурата да доказват, че СУ е най-великият университет на всички времена и по света също всички са много впечатлени като видят диплома на СУ. Е, да ама не.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  50. 50 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#49] от "andreas_hofer":

    Некадърници има навсякъде, за съжаление. Но ако ще си говорим с примери, специално за историци, аз пък се сещам за проф. Николай Генчев, светла му памет. Направете си труда сам да проверите колко книги и научни публикации има, и какъв импакт е имал от академична гледна точка, нищо, че трудно ще се намери в Google Scholar. Както вече казах, последното далеч не е доказателство за каквото и да е.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  51. 51 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 969 Неутрално

    Радвам се, че дискутирам с интелигентен човек. Професор Николай Генчев е истински историк и бунтар, който не се е притеснявал да казва истината в очите дори на Людмила Живкова. Автор е на поне 8 книги и ако отворите Google Scholar ще видите, че има доста резултати за него. Затова ми е любопитно защо не се доверявате на Google Scholar поне малко? А, иначе, за съжаление, истински ерудираните и компетентни историци стават все по-малко, както в България, така и по света. Хуманитарните науки са в криза. Колкото до СУ, трябват сериозни реформи за да си подобри качеството и имиджа. Като начало е немислимо да се наемат нови преподаватели без поне една публикация на английски език и без да владеят английски език.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  52. 52 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#51] от "andreas_hofer":
    Извинявам се, че съм... хаплив. Криво ми е, че нещата отиват от зле към по-зле. Да, намаляват ценностните историци и да, хуманитарните науки са в криза. Пламен Митев е също качествен историк, защо вече не е декан на ИФ, не доумявам...

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  53. 53 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 969 Неутрално

    До коментар [#52] от "kirka80286":

    Аз също се извинявам, че бях хаплив с теб и напълно те разбирам защо ти е неприятно какво става със СУ и изобщо с хуманитарните науки. А, шуробаджанащината и старите партийни кадри пречат на кадърните млади хора да изплуват.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK