Може ли Росен Плевнелиев да не назначи служебен кабинет

Росен Плевнелиев

© Георги Кожухаров

Росен Плевнелиев



Утре президентът Росен Плевнелиев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство в 43-ия парламент на ГЕРБ, кандидатът за министър-председател на която - Бойко Борисов, вече няколко пъти заяви, че ще го върне веднага.


Вторият мандат се очаква да бъде връчен на 5 декември, макар според юристи Конституцията да не поставя срок на държавния глава за това. От БСП, която ще получи втория мандат, многократно обявиха, че ще го върнат незабавно.


Тогава в срок от седем дни Плевнелиев трябва да връчи трети мандат на парламентарно представена формация, която по думите му ще бъде избрана след разговори, консултации и по критерий "с най-големи гаранции да състави кабинет в рамките на този парламент". След като Борисов остави възможност за подкрепа от страна на ГЕРБ за кабинет с мандат на Реформаторския блок (РБ) или на Патриотичния фронт (ПФ), но ден по-късно партньорите се скараха окончателно покрай приемането на бюджета за 2017 г., към момента успешно реализиране на третия мандат изглежда невъзможно. Така че по-вероятно ще се върви към предсрочни парламентарни избори. Те ще бъдат насрочени от Румен Радев, който ще встъпи в длъжност на 22 януари 2017 г.




Може ли Росен Плевнелиев да остави правителството в оставка да работи до края на неговия мандат?


Зависи. Мандатът на Плевнелиев изтича на 21 януари 2017 г., а правителството в оставка трябва да работи до назначаването на служебно правителство. Това значи, че за да остане кабинетът "Борисов 2" дотогава, Плевнелиев не трябва да прави служебно правителство.


Юристи и от ГЕРБ, и от Реформаторския блок /РБ/ мислят, че това е възможно. Според председателя на правната комисия в парламента Данаил Кирилов (ГЕРБ) Плевнелиев може и да не състави служебен кабинет, тъй като макар и Конституцията да му казва да направи това при три върнати мандата, не го задължава със срок.


Мнението на депутата от РБ Димитър Делчев е, че след като основният закон не задължава президента със срок, логиката му е, че не е нужно Плевнелиев да прави служебно правителство, за което е възможно да бъде сменено от новоизбрания президент Румен Радев след встъпването му в длъжност. В БСП има мнения, че Плевнелиев няма морално право да съставя служебен кабинет.


Задължава ли конституцията президентът да направи служебно правителство?


В конституцията е казано ясно, че след като и третият управленски мандат бъде върнат неизпълнен, президентът с изтичащ мандат, какъвто е случаят с Росен Плевнелиев, трябва да направи служебно правителство. Срок обаче не е упоменат.


"Макар че в конституцията няма срок, ако и третият мандат бъде върнат, президентът би следвало да пристъпи към формирането на служебен кабинет, тъй като другото би било необяснимо бездействие", смята зам.-председателят на парламента Янаки Стоилов (БСП).


Според бившия конституционен съдия проф. Пламен Киров ако третият мандат бъде върнат неизпълнен, Плевнелиев трябва да направи служебен кабинет, дори и той да работи само един ден. Иначе имало основания да се задейства процедура по импийчмънт.


Какви заявки е дал вече Росен Плевнелиев по тези въпроси?


На 18 ноември Плевнелиев казва: "Имам готовност да нося отговорност и ако е необходимо да съставя ново служебно правителство, ще го направя". Заявката му е в отговор на журналистически въпрос и е цитирана от "Нова телевизия".


След заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност на 29 ноември Плевнелиев заяви, че предпочита да има нов кабинет в рамките на този парламент, а не да се върви към предсрочни парламентарни избори. "Не ми се иска в подобна отговорна ситуация страната да бъде управлявана повече от пет месеца от едно или, не дай Боже, от две служебни правителства", добави още Плевнелиев.


Какви са особеностите на служебния кабинет при работещ парламент?


По Конституция служебният кабинет, който е назначен при работещо Народно събрание, подлежи на парламентарен контрол, но не и на вот на недоверие. Тази ситуация обаче едва ли може да продължи повече от три-четири седмици, тъй като депутатите се очаква да бъдат в зимна ваканция от 23 декември до 10 януари.


Може ли Румен Радев да смени кабинета на Росен Плевнелиев?


"В Конституцията и решение на Конституционния съд от 1992 г. обаче няма яснота какво се случва със служебното правителство, назначено от стария президент при встъпването в длъжност на новия. В решението е предвидено правото на президента да променя структурата и състава на служебния кабинет по всяко време от неговото съществуване. Не е изяснено обаче дали това право се прехвърля на следващия президент и дали той може да назначи следващо служебно правителство с указа си за разпускане на Народното събрание", обясни бившият конституционен съдия проф. Емилия Друмева, цитирана от "24 часа".

Според нея съществуват и две тези - едната е, че новият президент трябва да направи предсрочните парламентарни избори със завареното служебно правителство, а другата - че би могъл да си назначи свой кабинет, който всъщност да подготви провеждането на изборите. Тези въпроси трябвало да бъдат изчистени с тълкувателно решение на Конституционния съд.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (193)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2293 Любопитно

    Да възможно е това да е най-добрият вариант.Кой ще се съгласи да влезе в състава на правителство,което ще съществува само 50 дни и нито ще управлява държавата както трябва,нито ще може да подготви избори.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6405 Весело

    Може, както го е ударил на уволнение, Росен Плевнелиев вече всичко може...

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Президент Плевнелиев трябва час по-скоро да назначи служебен кабинет ,няма време за губене .А червеният летец в оставка да беше отишъл на заседанието на Съвета по национална сигурност,да понаучи нещо добро от президент Плевнелиев,а не да се крие .

  4. 4 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1028 Весело

    Президента Плевнелиев може всичко! Но ако не създава интриги и настройва Русия против България, не си дава мноо зор! Пък и нали каза-хич не му се искало да назначава и 3-то лсужебно правителство!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Типичната законодателна бъркотия в която всички са прави и няма кой да носи отговорност каквото и да стане.

  6. 6 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 713 Любопитно

    С една дума - пълна каша.

    Иначе мнението на бившия конституционен съдия проф. Пламен Киров за импийчмънт е право в десятката. Интересно колко време отнема процедурата за импийчмънт и дали тогава няма да се наложи да се тълкува отново конституцията...

  7. 7 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 751 Неутрално

    надявам се, че Плевненилиев има добри юристи, които ще го посъветват да не прави такова нещо, защото току виж се сдобил с обвинение в престъпление за неизпълнение на служебните си, произтичащи директно от конституцията, задълженията.

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  8. 8 Профил на Натанаил Великолепни
    Натанаил Великолепни
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#6:"ilinko"]Интересно колко време отнема процедурата за импийчмънт[/quote]

    Времето по конституция няма да стигне... Няма смисъл.

  9. 9 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1499 Неутрално

    Ба си и измисления пород.
    Президента наистина може да не състави служебно правителство. Просто не бърза с даването на мандатите.
    Ама си мисля, че ще състави. А после новия президент ако иска може да го промени. Поради изрично даденото за това право на президента. За сведение на въпросните юристи страната има само един действащ президент. Настоящия във всеки момент.

  10. 10 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално


    Не съм юрист и естествено нямам претенции да коментирам КРБ, тъй като в статията вече са се изказали мастити юристи, но като гражданин, гласоподавател и данъкоплатец, бих искал да се състави правителство от експерти и да се отива на избори . Нека бъдещата партия / коалиция да състави правителство, да положи клетва и да започне да управлява страната, като не забравя, че носи и отговорност . А мнозинството и правителството ще бъдат такива, каквито си ги изберем .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  11. 11 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    ГЕРБ и БСП да правят кабинет и това е. И без това ченгетата ни гласят такова управление след изборите.

  12. 12 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3120 Весело

    [quote#5:"chicago514"]Типичната законодателна бъркотия в която всички са прави [/quote]
    И защо решихте, че всички са прави?

  13. 13 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9302 Неутрално

    Ударили са го на уволнение, само на Сидеров и патриоти им се работи.

  14. 14 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#2] от "karabastun":

    Бастуний, подреди забързо един кабинет. То си добър човек и няма да натикаш крадци в него

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  15. 15 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#1] от "voyko":


    " Кой ще се съгласи да влезне в състава на правителство, което ще просъществува само 50 дни ... "


    ГРЕШКА !
    Представа нямаш колко ще бъдат мераклийте ! Само един пример : Да си представим ( за момент ), че Плевнелиев покани Пръмовица да оглави служебния кабинет и да проведе изборите ... Как мислиш, дали ще приеме ? А Лукарски ?

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  16. 16 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    Не може. Има право и задължение и трябва да действа.

  17. 17 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#11] от "VR|46":


    " ГЕРБ и БСП да правят кабинет и това е . "


    Мисията невъзможна !
    Помисли само кой ще бъде премиера ... Корни няма да изпусне тази възможност за нищо на света, а мутрагена да остави друг да реже лентичките и да дава интервюта на младите журналистки - НИКОГА !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  18. 18 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Всъщност печеливш начин да се пооправим поне малко като че ли няма. Но може би все пак е по-добре Превнелиев да назначи нов кабенет. Иначе, както са се рапищолили, ББ и неговите гербаджии като нищо могат така да съсипят държавата, че след това изобщо никога да не можем да се съвземем.

  19. 19 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 505 Неутрално

    Може да назначи служебен кабинет със същият състав, като сегашното.
    Да се прави правителство за три седмици няма никакъв смисъл.

  20. 20 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3438 Неутрално

    ами зависи какво и къде подписъл . на коляно

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  21. 21 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#12] от "xm...": И защо решихте, че всички са прави?
    =====================================

    Прав си. В такава каша всъщност никой не е прав. Но за хората на удобни за магарии и аванта места в държавните структури по-важното е, че в такиви случаи важи правилото, че НИКОЙ НЕ Е ВИНОВЕН.

  22. 22 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3120 Весело

    [quote#21:"glog"] Но за хората на удобни за магарии и аванта места в държавните структури по-важното е, че в такиви случаи важи правилото, че НИКОЙ НЕ Е ВИНОВЕН. [/quote]
    Ъхъм.
    Докато дойде зорът и требе да се намери непременно виновен ...

  23. 23 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#19] от "1107a":


    [quote#19:"1107a"]Може да назначи служебен кабинет със същият състав, като сегашното. [/quote]
    Ъхъ, начело с Бойко. Влагайте малко мисъл преди да пишете, моля!

  24. 24 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#14] от "oporna_to4ka":


    " Бастунии, подреди забързо един кабинет ... "


    Не само Бастуна, и аз мога :

    Премиер-Пръмовица
    Министър на външ. раб. - Боко, защото говори перфектно чужди езици ...
    МВР министър Сидеров - спокойна и разсъдителна натура ... Като такъв ще може да назначи за главен митничар Динко или Перата ...
    Министър на културата Таско Ерменков - вероятно хората си спомнят, как този интелигентен и възпитан мъж говори от парламентарната трибуна за тоалетната хартия-втора употреба ...
    Министър на енергетиката Р. Овч. - няма по-подготвен от него ...
    Министър на селското стопанство Чичибаба - да се извади от нафталина ...
    Министър на природните бедствия и аварии Емел Етем - да си отвори жената още една офшорка ...
    Министър на държавната администрация др. Сирищник - може да опита да направи някой и друг шлем ...
    Министър на спорта Фидосова - най-успешната кандидатура ...

    Имам готови хора и за другите министерства, но нямам време да ги предложа - извинения !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  25. 25 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#17] от "niksan1":

    Не виждам как Курнелката ще я огрее за поста премиер. Ще имат не повече от 55 депутата. Баце към 80 също няма да може да направи кабинет. Не мисля, че този път някой ще се заиграе с ДПС официално.

  26. 26 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 593 Неутрално

    Цялата власт е в него и само той носи отговорност !
    Значи може да държи в напрежение всички хиени , ламтящи за властта . Нека го направи - народът ще се кефи как се гърчат от страх и алчност . Страхът , алчността и вярата са основните двигатели на съвременния свят за съжаление . Разумът не присъства ...

  27. 27 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    До коментар [#18] от "glog":
    Днес се запознах с дама млади мъже, работещи по санирането на блок в Бургас. Те са семейни от Варна. Лепят стиропор, получават по 1200 лв, наели са квартира за 250 лв /125 на човек/ в блока който санират..... събота и неделя са при семействата си.
    Ако не беше тази програма... с какво щяха да си хранят децата???

    Русия- проказата на планетата Земя.
  28. 28 Профил на Mia san Bayern
    Mia san Bayern
    Рейтинг: 2687 Неутрално
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на stinkfoot
    stinkfoot
    Рейтинг: 232 Весело

    Аз предлагам да направи противоконституционен преврат и да обяви президентска република, и да си управлява. Беше най-кадърният министър в кабинета "Борисов 1".

  31. 31 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    За петдесет дена няма смисъл. Скоро парламента ще излезе в коледна ваканция, така че по-добре Боко да се размотава още малко и после фатмака да разпуска парламента и да прави служебен кабинет. Стига президента да има тази възможност по закон, то това е най-добрия вариант.

  32. 32 Профил на pe6kata
    pe6kata
    Рейтинг: 374 Неутрално

    [quote#25:"VR|46"]Не виждам как Курнелката ще я огрее за поста премиер. Ще имат не повече от 55 депутата. Баце към 80 също няма да може да направи кабинет.[/quote]

    Хахааа, врачката.
    Ама то много врачки преди изборите предвиждаха лесна победа на ГЕРБ.
    Каква я предричаха врачките, а тя каква стана?

  33. 33 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Бъркотията е забърка Плевнелиев с мерака си да се прави на акушерка на втори кабинет в рамките на този парламент.
    Досега трябваше да е провел процедурата и да назначил служебно правителство.
    Вместо това Боко седи в оставка и трупа негативи.
    Самият Боко също няма ясна позиция, че не трябва да се прави втори кабинет в 43 НС.

    В нощта след предсрочните избори ще има изненадани пак!

    Като цяло вторият мандат на Борисов е поредица от грешки ОЩЕ от самото начало.

    Политически грешки.

    Което е жалко, понеже кабинетът Борисов 2 има и добри постижения.

    В моя чуден свят всеки сън е толкова реален!
  34. 34 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 897 Неутрално

    [quote#15:"niksan1"]Да си представим ( за момент ), че Плевнелиев покани Пръмовица да оглави служебния кабинет и да проведе изборите ... Как мислиш, дали ще приеме ? А Лукарски ? [/quote]
    А що не си представиш, че Плевнелиев назначава едно служебно правителство сега, а след 50 дни радеф назначава друго ???
    Яко ли ти се вижда ???

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  35. 35 Профил на supebo
    supebo
    Рейтинг: 491 Любопитно

    [quote#27:"chichka"]Ако не беше тази програма... с какво щяха да си хранят децата??? [/quote]
    Ако са кадърни и само санирането им е работата, повярвай ми, ще гладуват.

    В БГ има такава липса на кадри, която незнам защо никой не усеща и си траеме, но санирането на панелките ще реши работнически драми - моля Ви се. Иска се ръка и малко мозък, за останалите има достатъчно ниви в БГ, на които могат да изкарат в пъти повече от СтерИопорчето по некакви фасади!

    Една любов, една страна, една България
  36. 36 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    До коментар [#32] от "pe6kata":

    Българина се показа, като доста прост, избирайки един проруски настроен фатмак, но това стана повече заради безумната кандидатура на леля Цеца, отколкото заради някакви кой знае качества на фатмака, а още по-малко благодарение на подкрепа от комундетата. Чак толкова прост обаче, че да върне за пореден път във властта БСП, българина не е. В този ред на мисли Курнелия и останалата червена сган ги очаква сериозна изненада. Повярвали са си и вече търкат лакомо ръце готови за лапане, само че ще получат такъв жесток шамар,че дълго време няма да могат да се опомнят.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  38. 38 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    Такова нещо може да стане само в България! Абсурд! Да връчва мандата вече, всичко останало е нарушение на Конституцията!

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2286 Неутрално

    До коментар [#25] от "VR|46":

    спокойно , Марешки ще влезе с достатъчно хора ,там няма да има случайни , те ще помогнат да се направи правителство .

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  42. 42 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2286 Неутрално

    До коментар [#36] от "zle_platen_trol":

    да се надяваме ,че новия президент няма да се държи точно като проруски фатмак , руснаците са доволни от избора му ,дотук прави добро впечатление ,не вярвам ,че е руска подводница в България , още повече ,че за да е завършил академии на НАТО е бил проверяван

  43. 43 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ето според Конституцията:

    Чл. 99 (1) - мандат за най-голямата ПГ
    Чл. 99 (2) - ако след 7 дни мандатът е неуспешен на втората ПГ
    Чл. 99 (3) - ако след още 7 дни мандатът е неуспешен на някоя от останалите ПГ
    Чл. 99 (5) - ако не се постигне съгласие президентът назначава служебно правителство, разпуска НС, и насрочва нови избори за не по-късно от 2 месеца след разпускането
    Чл. 99 (7) - НС не може да бъде разпуснато в последните 3 месеца на мандата на президента. Ако в този срок НС не състави правителство, президентът назначава служебно.

    Въпросът е да се тълкува какво означава този срок.

    Ако означава 3 месеца (последните 3 месеца на мандата на президента) то той (нововстъпилият в длъжност) назначава слъжебно правителство. Тоест президентът чийто мандат изтича не е задължен да състави правителство.

  44. 44 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    До коментар [#42] от "edin drug":

    Както всеки друг заемащ пост в политиката, той също има право на 90 дни, в които да покаже, какъв президент ще е.

  45. 45 Профил на cintaksis
    cintaksis
    Рейтинг: 217 Неутрално

    To има един месец. Сигурно няма да има правителство, като дойде Радев да си прави.

  46. 46 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    "Може ли Росен Плевнелиев да не назначи служебен кабинет"

    Тъпо зададен въпрос . Точният е МОЖЕ ЛИ Плевнелиев ДА НАЗНАЧИ служебен кабинет . И дълго защитавах позицията че НЕ може , базирайки се само на Конституцията . Главата сам не знаеше дали може или на може , и затова се обърна и към КС. Който от своя страна категорично заяви че не приема въпроса , защото Конституцията пределно ясно е казала всичко по въпроса . Остава само да го прочете компетентен човек . Чл 99 ал 7 ЗАБРАНЯМА на Главата да разпуска парламента . А разпускането на парламента става веднага след съставянето на Служебен кабинет . Това са прочели КСъдии и чакат продължението на действията на Президента , за да ги обявят за неконстуционни . Естествено , ако някой ГИ ЗАПИТА . Навремето Желев в същата ситуация НЕ Е направил служебен кабинет . Явно е прочел Конституцията с разбиране . Плевнелиев също няма да го състави , защото ще потвърди мнението на мнозинството избиратели , че е пропилял пет години от развитието на държавата . И че работи единствено , воден от желанието да "запази стабилността и сигурността в държавата . Ако искаше точно това , има в ръцете си железен аргумент и възможност - подаване оставка пред Конституционния съд . И изборите щяха да се състоят някъде към края на Февруари . И вълка сит , и агнето цяло , и овчаря жив . Но никой до сега - нито политик , нито политолог , нито социолог , не са поставили въпроса за СПАЗВАНЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА , разглеждайки и коментирайки точно определените членове и параграфи , тълкуващи казуса .

  47. 47 Профил на cintaksis
    cintaksis
    Рейтинг: 217 Неутрално


    До коментар [#42] от "edin drug":

    До тук прави само лошо впечатление и фалове. Подводница е на мафията 100 %. Безпринципен и без позиции. Така и не чухме нищо конкретно. Върти и усуква. Ще се намеси в подходящият момент, но не в наша полза.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 374 Неутрално

    В така настъпилата ситуация, Президентът може и да не назначи служебен кабинет. Той по добре си знае. Аз лечно не виждам смисъл. Ако Радев бе дал някакви желания, то да. Сега нека Радев се оправя. Плевенлийев е почтен човек и вярвам, ще направи най доброто за България.

    chavo64
  50. 50 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#43] от "fanbg":

    Не коментирай нещо, дето не го схващаш.

  51. 51 Профил на Светльо -  Радан, ти си нашто 🚩
    Светльо - Радан, ти си нашто 🚩
    Рейтинг: 268 Неутрално

    Плевнелиев няма нито морално, нито законно право да назна4ава служебно правителство! С 5% одобрение

    Боко си остава служебен премиер и баста!

    Утре в седем Тръмп е новият президент на САЩ!
  52. 52 Профил на cintaksis
    cintaksis
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#36] от "zle_platen_trol":

    Дано. С избора на БСП и Радев, Русия показва, че не ни мисли доброто. Знаят, че народа ни е прост, прокурора ни е руски и искат да си правят каквото знаят, затова не търсят стабилен човек за партньор, а партия и хора известни с корупция и аморалност, и не е случайно, че генералът точно сега си е оставил жената и снабдил с любовница. Как се вързва това с претенциите на генерал Решетников за нова политика , основана на консерватизма, семейството и вярата не знам, но зная, че нещо не ми се вързва. Т.е. тралала за телевизора, а те си следват икономическите интереси. Просто искат да ни доят.

  53. 53 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    [quote#43:"fanbg"]Тоест президентът чийто мандат изтича не е задължен да състави правителство. [/quote]

    Извинявай, тезата ти е абсурдна. Смисълът на текста е, че ако в последните 3 месеца неразпуснатия парламент е неспособен да състави правителство такова се назначава от президента. Задължение е на държавните органи да съдействат за конституиране на държавните органи. Всичко останало е грубо нарушение на Конституцията!

  54. 54 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#49] от "chavo64":


    [quote#49:"chavo64"]В така настъпилата ситуация, Президентът може и да не назначи служебен кабинет.[/quote]
    И каква е ситуацията? Нищо интересно. Плевнелиев си действа по конституционната процедура и толкоз...

  55. 55 Профил на gogo63
    gogo63
    Рейтинг: 691 Неутрално

    Задължава ли конституцията президентът
    -----
    Малко грамотност не би навредила, даже и на журналист! В горното всъщност се пита дали президентЪТ (подлог) може да задължи конституцията. Ами не, не може.

  56. 56 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    [quote#43:"fanbg"]то той (нововстъпилият в длъжност) назначава слъжебно правителство.[/quote]

    Ако беше така просто щеше да го пише!

  57. 57 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2640 Неутрално

    До коментар [#41] от "zle_platen_trol":

    Април е близко. Нека се порадват на самозаблудата си.Някой да им обясни ,че протестният вот не е заради червената им идея.

    SHADOWS of SOFIA
  58. 58 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2010 Неутрално


    До коментар [#43] от "fanbg":

    Тоест президентът чийто мандат изтича не е задължен да състави правителство.

    Дали е длъжен или не , няма никакво значение . В последните три месеца НЕ МОЖЕ да съставя правителство , защото му е ЗАБРАНЕНО , от Конституцията да РАЗПУСКА НС . Няма как служебен кабинет да работи под разпореждането на действащ неразпуснат парламент . Докато правителство в оставка и парламент , който го е НАЗНАЧИЛ могат дъъълго да работят заедно . По Конституция .

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  60. 60 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#50] от "Добрин Велков":

    Аз поставям въпрос - не коментирам.

    Ако си компетентен отговори.

  61. 61 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#58] от "papyre":

    Ти не разбра ли ,че не си прав?

  62. 62 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално


    [quote#49:"chavo64"]Президентът може и да не назначи служебен кабинет[/quote]

    Обръщам внимание на всички, че президентът е неотговорен с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията! Да не си помисля, че може да направи такова нещо!

  63. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  64. 64 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#53] от "Paolo Di Canio":

    Да разбира се. Но ако става върпос да изминат 3 месеца това ще е нововсъпилият президент.

    Но не твърдя че съм последна инстанция.

  65. 65 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8445 Неутрално

    Да остави Борисов, докато свърши излишъка в бюджета.

  66. 66 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    [quote#46:"papyre"]Навремето Желев в същата ситуация НЕ Е направил служебен кабинет . [/quote]

    Желев не даде мандатв коренно различна обстановка - по-малко от месец до края на мандата му и в ситуация на зрееща гражданска война! Цялата нация не желаеше най-голямата парламентарна партия да формира кабинет. Сега е друго никой не желае мандат, а ситуацията е напълно нормална. Говорите абсурди и подстрекавате към потъпкване на Конституцията.

  67. 67 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#49:"chavo64"] Плевенлийев е почтен човек и вярвам, ще направи най доброто за България. [/quote]

    Щеше да е почтен , ако си подадеше оставката и дадеше възможност изборите да станат към края на Февруари . Ако пожертва личното си его , за доброто на страната . Както пет години се опитваше да ни омае .

  68. 68 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#56] от "Paolo Di Canio":

    Юридическите текстове са винаги лаконични. Трябва да се разбере какво е имал предвид законодателят в тази хипотеза.

    Някой по-горе спомена че е имало такъв прецедент с Желев.

  69. 69 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1561 Любопитно

    [quote#0:"Dnevnik"] Не е изяснено обаче дали това право се прехвърля на следващия президент и дали той може да назначи следващо служебно правителство с указа си за разпускане на Народното събрание", обясни бившият конституционен съдия проф. Емилия Друмева..... [/quote]

    Не е изяснено май само на Емилия Друмева, ако и да е проф.!
    Според Конституцията, Президент е институция. Физическите лица, които придобиват правата и задълженията, като президент, не си ги присвояват или отнасят със себе си, когато мандатът им приключи. Следователно Президента Х и Президента Y имат едни и същи правомощия.
    Въпросът е защо трябва да се нагнетява нестабилност във всичко, ОСВЕН ако отговорът е ПР! Е, за секунда слава и един проф. може да си плюе на юридическия фасон.
    Много ни бива във формализма!
    Поради което и чисто формално можем да си загробим държавата. Кой ли има интерес!

    !

  70. 70 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#60] от "fanbg":

    Е как не коментираш...като разправяш, че няма право...
    Не само има право, а е и длъжен. Иначе е в нарушение на КРБ.

  71. 71 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    До коментар [#64] от "fanbg":

    Не става дума да се чакат три месеца! Ако в рамките на тези 3 месеца, в които му е забранено да разпуска парламента, същият не успява да формира кабинет, правителство се назначава от президента. Текстът е пределно ясен, единствената забрана е да се разпуска НС.Всичко останало си е както по принцип.

  72. 72 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#69] от "AzDebil":

    Правилно!

  73. 73 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    [quote#68:"fanbg"]Трябва да се разбере какво е имал предвид законодателят в тази хипотеза.

    Някой по-горе спомена че е имало такъв прецедент с Желев. [/quote]

    Ако не си разбрал КС върна въпроса на Плевнелиев, защото текста е пределно ясен. Самият автор на текста също го разясни няколко пъти. Не виждам каква е неяснотата, че да има нужда от тълкуване.

  74. 74 Профил на Напуснал Поради ОграниченДостъп
    Напуснал Поради ОграниченДостъп
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    За селяните е Росен Плевнелиев.
    За останалите е господин президентът Плевнелиев.

    Президент Плевнелиев - Трудно мога да не споделя своето дълбоко унижение като дясномислещ човек от ръководството на "Демократична България" да влезе в съюз на балотажа с Мая Манолова. Не трябва да дават оставки, а да си изберат Манолова за шеф
  75. 75 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#71] от "Paolo Di Canio":

    Да тук съм съгласен. Но не изключвам при дълги преговори за съставяне на правителство (дори и участницте и всички ние да сме наясно че са безполезни) да минат три месеца.

    Текстът е:
    Чл. 99 (5) Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство

    Срок няма.

  76. 76 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#73] от "Paolo Di Canio":

    Сега го погледнах в сайта на КС. Върпосът е дали президентът може да насрочи нови избори в последните 3 месеца на мандата си.

    А това е от определението по нашата тема:
    "Що се отнася до назначаването на служебно правителство това правомощие е предоставено на държавния глава – действащия президент, независимо че той е в края на своя мандат. И да тече тримесечният срок, щом са налице предпоставките – оставка на правителството и действащ (неразпуснат) парламент, президентът може да назначи служебно правителство."

    Тоест - според заглавието - може ли Плевнелиев да не назначи служебен кабинет. Да може.

    А може ли да назначи. Също да.

  77. 77 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#75] от "fanbg":


    [quote#75:"fanbg"]Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство

    Срок няма. [/quote]
    Ако не се постигне съгласие, следва действие. Бездействието е укоримо. Чувал ли си термина "бездействие с власт"?

  78. 78 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 848 Весело

    До коментар [#1] от "voyko":
    [quote#1:"voyko"].Кой ще се съгласи да влезе в състава на правителство,което ще съществува само 50 дни и нито ще управлява държавата както трябва,нито ще може да подготви избори. [/quote]

    Аз па ще ти кажа , че хора да министри ще се намерят .
    Ако ще да става въпрос за правителство което ще съществува 5/ПЕТ/ дни , а не 50 дни. Кастинг даже ще е нужен за мераклии в чието СВ после ще пише министър , та ако ще министър на облаците и гръмотевиците да е бил.
    А всъщност бавенето на топката и мудния дрибъл е да се насочат и похарчат "правилно" паричките от появилия се излишък.Още седмица-две и ще бъде опапкан. Правилно !

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  79. 79 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#77] от "Добрин Велков":

    Да именно - ако не се постигне съгласие - следва действие. Но е трудно да се установи кога не е постигнато съгласие. Партии - поне някои от тях - могат да имат интерес да протакат. В КРБ е казано: "Ако в този срок парламентът не може да състави правителство" - върпос на преценка е дали има шанс и дали е нужно да се чака още до изтичане на срока или не.

  80. 80 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#79] от "fanbg":


    [quote#79:"fanbg"]Партии - поне някои от тях - могат да имат интерес да протакат.[/quote]
    Не могат да протакат, имат седемдневни срокове.

  81. 81 Профил на keko2
    keko2
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#67] от "papyre":Щеше да е почтен , ако си подадеше оставката и дадеше възможност изборите да станат към края на Февруари . Ако пожертва личното си его , за доброто на страната . Както пет години се опитваше да ни омае .


    Мдаааа,..,......Да........

  82. 82 Профил на keko2
    keko2
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#36] от "zle_platen_trol":

    ТРОЛЧО ... ти не си умен, знаеш си..... нали!!!!!

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  84. 84 Профил на pe6kata
    pe6kata
    Рейтинг: 374 Неутрално

    [quote#51:"Светльо"]

    Плевнелиев няма нито морално, нито законно право да назна4ава служебно правителство! С 5% одобрение

    Боко си остава служебен премиер и баста! [/quote]

    Не е вярно. Плевнелиев има ЗАКОННО и МОРАЛНО право да назначи служебно правителство.
    И няма право да назначи за премиер човека, който не иска да е такъв.

  85. 85 Профил на keko2
    keko2
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#25] от "VR|46":

    Народа не го ще вече Б.Х..... и ще го изхвърлим окончателно!!!
    ДОЙДЕ ВРЕМЕ ДА ИЗХВЪРЛИМ БОКЛУКА!!!!

  86. 86 Профил на pe6kata
    pe6kata
    Рейтинг: 374 Неутрално

    [quote#80:"Добрин Велков"]Партии - поне някои от тях - могат да имат интерес да протакат.- цитат на коментар #79 от “fanbg”

    Не могат да протакат, имат седемдневни срокове. [/quote]

    Могат, могат да протакат. Например Симеончо протака един месец, преди да се откаже от мандата. Всъщност се протакаше излъчване на премиер от страна на НДСВ. Което е все същото... Плевнелиев може да протака два месеца ако иска.

  87. 87 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#1:"voyko"]Кой ще се съгласи да влезе в състава на правителство,което ще съществува само 50 дни и нито ще управлява държавата както трябва,нито ще може да подготви избори.[/quote]
    Кандидати бол.За всеки министерски пост ще се намерят поне по 100 човека мераклии.И от тях ще има много качествени хора.

  88. 88 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    Ми разбира се, че може, но не е длъжен, освен ако достатъчно време ПРЕДИ прекратяването на мандата му процедурата по чл.99, ал.1 и сл. КРБ не е изчерпана ИЛИ ако е приключила неуспешно (и трите парламентарни групи са отказали да получат мандата). Това значи, че ако третата политическа сила реши да опитва да съставя правителство, от една страна няма задължение за президента да съставя служебно правителство, а от друга - няма никакви срокове, които да обвързват НС да гласува предложението на президента за новия министър-председател. Тоест, може да минат повече от 3 месеца, през което време правителството в оставка продължава да изпълнява задълженията си, а президентът НЕ МОЖЕ да назначава служебно правителство. В конкретната ситуация това се илюстрира със следната хипотетична ситуация:
    1. В понеделник, 5 декември се връчва мандат на ГЕРБ, който се връща веднага;
    2. В понеделник, 12 декември се връчва мандат на БСП, който се връща веднага;
    3. В понеделник, 19 декември се връчва мандат на НФСБ, който НЕ СЕ връща веднага. Тъй като срокът изтича в празничен ден, а и съвпада с парламентарната ваканция, т.н. "патриоти" може да поискат да съставят правителство, което значи, че след 10-и януари президентът трябва да предложи на НС да избере (не дай Боже!) Каракачанов, Симеонов или Сайдеров за министър-председател. Кога ще се случи това и дали ще стане за оставащите до края на мандата на Плевнелие 8 работни дни, не се знае. Много ясно, че няма да се случи, нито пък президентът ще се забърза да прави правителство в петък, 20 януари, щото в понеделник - 22 януари полага клетва новоизбраният президент, който ще разпусне парламента и ще назначи служебно правителство, което да подготви предсрочните парламентарни избори.

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо, има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от тебе!
  89. 89 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    [quote#88:"Непукистка"]освен ако достатъчно време ПРЕДИ прекратяването на мандата му процедурата по чл.99, ал.1 и сл. КРБ не е изчерпана [/quote]
    Имах предвид, че процедурата Е изчерпана.

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо, има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от тебе!
  90. 90 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 848 Неутрално

    У нас може всичко. Не е вярно, че САЩ е страната на неограничените възможности. България е.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  91. 91 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1561 Любопитно

    До коментар [#67] от "papyre":
    До коментар [#81] от "keko2":

    Да, да ама ... НЕ!
    Грешите. Ако Плевнелиев подаде оставка, вицето става Президент до края на мандата. Ако и тя подаде оставка, Цецка Цачева става Президент и ....влизаме в конституционна криза, защото ТРЯБВА да се произведат Извънредни избори за Президент, НО при положение, че вече са проведени Редовни избори за такъв и Радев ги е спечелил.
    И в такъв случай почват спекулациите, че ... може би това е начин ДА СЕ ОТНЕМЕ от Радев законно спечеленат му позиция.

    А такава ДЕСТАБИЛИЗАЦИЯ може да иска само .... /хайде допълнете си го сами/!
    ТА така!
    !

  92. 92 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1561 Весело

    Абе, тези "интелектуални" спекулации имат само едно приложение.
    В момента НИ извършват едно социологическо проучване, но без да го обявяват официално. Просто измерват нагласи....
    Та на --Лозите им предлагам следната проста хипотезичка.!

    Плевнелиев да назначава Бойко Борисов за служебен министър-председател. Всички се кротват в захлас. КС бързо да излиза с решение, че Радев НЕ МОЖЕ да УВОЛНЯВА служебния Бойко Борисов!
    Служебният Премиер Бойко Борисов и Величавото МУ служебно правителство Провеждат изборите, които водят до Служебната победа на Бойко Борисов и ГЕРБ!
    Вълкът сит и... за агнето да се произнесат ясновидците!

    !

  93. 93
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  94. 94
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  95. 95 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Плевню връчва мандата на ГЕРБ в петък, 2. 12, ГЕРБ го връщат веднага.
    В понеделник, 5 .12. го връчва на БСП, връщат веднага.
    Още на 7.12 може да връчи третия мандат

    В моя чуден свят всеки сън е толкова реален!
  96. 96 Профил на fanbg
    fanbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#93] от "Добрин Велков":

    Дали е права ще разберем скоро.

    А ти очевидно си черна станция, която само сипе квалификации.

    Нищо чудно и да ти плащат.

  97. 97 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3751 Весело

    До коментар [#95] от "mr.lottalove.":

    Ей сега ще ти се скарат някои, дето се мислят за по-умни....

  98. 98 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1561 Весело

    До коментар [#94] от "Непукистка":

    """"""" Има ред във вселената – пространство, време, Бойко Борисов … бъзикам се, разбира се - Бойко Борисов е първи.""""


  99. 99 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1879 Любопитно

    не разбрах обаче, що се предполага че генеадевчето ще смени служебното правителство... той, таковата, не се ли явяваше президент на сичкото матрял?

  100. 100 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2010 Любопитно

    [quote#65:"Роси"]Да остави Борисов, докато свърши излишъка в бюджета. [/quote]

    Излишък ли ? Ами дълга на държавата в последния месец се е увеличил с около 300 млн ,ако се вярва на пресата . Излишъци , трупани от дългове ???





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK