Общините искат повече правомощия за политики в сферата на образованието

Общините искат повече правомощия за политики в сферата на образованието

© Център за приобщаващо образование



Има риск децата в малките общини, а така също и децата в Центровете за настаняване от семеен тип във всички общини да бъдат с нарушена подкрепа за достъп до образование и до социални услуги.


Това е един от изводите от проучването на Център за приобщаващо образование (ЦПО) на тема "Ролята на общините в подкрепата на образованието за деца с увреждания", представено на кръгла маса днес. Целта на ЦПО е да инициира началото на дискусия за това доколко общинската власт е подготвена да осигурява различните видове подкрепа за личностно развитие, които новият образователен закон предвижда.


Според резултатите, 77% от представителите на общините смятат, че трябва да имат повече правомощия за определяне на политики в сферата на образованието. Около половината отговорили считат, че общината има капацитет и ресурси да поеме повече отговорности в образователната подкрепа.




Запитани какви спешно възникнали нужди за гарантиране на достъпа до образование за деца с увреждания общината може да посрещне, около 55% смятат, че могат да гарантират достъп, като архитектурна среда и обучителни средства, включително адаптирани технически средства, а 69% могат да осигурят транспорт от и до училище за дете с увреждане. 65% от общините могат да компенсират недостига на специалисти за образователна подкрепа за децата с увреждания, като осигурят такива.


Въпреки това, за 28% от запитаните, за общините почти не могат да бъдат осигурени финансови средства, а за 20% не могат да бъдат осигурени човешки ресурси за образователна подкрепа на децата със специални потребности. Това означава, че една пета от общините няма да могат да открият центрове за образователна подкрепа, дори и да бъде осигурено целево финансиране.


По отношение на готовността на общинската власт да организира своите нови отговорности, за 66% от отговорилите стратегия на общината за личностно развитие е необходима, като ангажимент на общинската администрация. На второ място като степен на затруднение е поставено недоброто разбиране на самата концепция за личностно развитие и ограничението на общините да правят местни образователни политики.


Едва 23% от общините имат планове или са обсъждали откриването на център за подкрепа за личностно развитие. Най-често планираните дейности на бъдещите центрове са насочени към педагогическа и психологическа подкрепа, а най-рядко те ще развиват подкрепа за семействата на децата с увреждания.


Голяма част от представителите на местната власт посочват като сериозен проблем липсата на координация между секторните политики в образователната сфера, социалната сфера и сферата на здравеопазването в нормативната база на национално ниво, което се отразява негативно на работата и върху качеството на услугите на местно ниво.


Според тях правилната посока е политиката на децентрализация на отговорност към местната власт по отношение осигуряване на подкрепа за приобщаващо образование за децата с увреждания и за всички деца, които имат нужда от подкрепа, както е предвидено в закона за училищното образование. Въпреки това, в голяма част от общините има необходимост от по-голяма яснота за финансовата рамка на тази политика, като трябва да бъдат определени минимални стандарти за всяко дете.


Към момента общинската власт оценява координацията за образованието на децата с увреждания като най-добра с училищата, а най-слаба с Ресурсните центрове, центровете за работа с деца и младежи с увреждания и родителските асоциации.


Изследването е проведено съвместно с "'Глобал метрикс", с подкрепата на Фондация Отворено общество. То се организира в периода юни-октомври 2016 г. и обхваща качествено проучване на мнението на представители, ангажирани в сферата на образовнието на 12 общински администрации, избрани по предварителни критерии и количествено проучване сред местната власт във всички общини в страната, от които общо са отговорили 148. Пълният доклад на изследването ще бъде достъпен на сайта на Център за приобщаващо образование след 15 декември 2016 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6350 Неутрално

    Останаха ли кадри в образованието, способни за тази дейност?

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8679 Неутрално

    Заедно с правомощията , ще трябва и финансиране.

  3. 3 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1945 Любопитно

    А за такива статии би трябвало да има надпис: "Платена публикация" или "Продуктово позициониране"!!!!!

    Звучи много ... някак си обещаващо стабилно и ... спокойно...
    Звучи. Изглежда. Предизвиква съответно впечатление...
    А всъщност ЦПО е една класическа "неправителствена" организаци, от глобалистичната мрежата на вездесъщото Открехнат социум, целяща да ОТНЕМЕ, ПРИБЕРЕ за себе си и за мрежата ПУБЛИЧЕН ФИНАНСОВ ресурс. Нашият публичен финансов ресурс за образование. От държавата. Сега диверсифицират източването през общините! Обаче видите ли общините искали...
    Глобалните почнали да проявяват загриженост към регионалното.
    Вярвате ли?
    Затворената група на "образователните експерти"!!!!
    Крайно време е да им се отнеме лапачката!
    !

  4. 4 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    "На второ място като степен на затруднение е поставено недоброто разбиране на самата концепция за личностно развитие и ограничението на общините да правят местни образователни политики."

    Не ви изнася да назовете истинската причина - крайно вредните и неясни текстове в ЗПУО , измислени от М.Дамянова и герберската прислуга.

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK