
Бутоните за заявка от страна на пешеходците, че искат да пресекат, са поставени при модернизацията на кръстовищата, регулирани със светофарни устройства, която е започнала в началото на 2015 г. Това се разбира от отговор на Столичната община на запитване на "Дневник".
Там обаче не се посочва колко е струвало поставянето на устройствата, както и коя е фирмата изпълнител на договора след проведена поръчка. Казва се само лаконично: "Фирмата изпълнител е избрана, чрез провеждане на Обществена поръчка", без да се конкретизира номер на поръчката, през коя година е проведена, нито резултата от нея.
Справка на "Дневник" в Агенцията за обществени поръчки показа, че решението за възлагане на поръчката е от 2014 г., като тя е възложена за изпълнение следващата година. Стойността й е 7 979 000 лв. без ДДС. Имало е три оферти, но в крайна сметка за фирма изпълнител е избрана "Телелинк" ЕАД. Предметът на договора между общината и дружеството е "Доставка, монтаж и интегриране на Интелигентна система за управление на трафика". Срокът за изпълнение е бил шест месеца и договорът е прекратен на 29 ноември 2015 г.
Като представител на фирмата в Търговския регистър е вписан Цветан Мутафчиев. "Телелинк" е основана от Спас Русев, който през лятото стана собственик на футболния отбор "Левски" и на БТК, и Любомир Минчев. Русев продава дела си на Минчев, който в момента се води мажоритарен акционер, въпреки че собственик на капитала на компанията е холандски холдинг, видно от регистъра. Съпругата на Минчев Мария Опренова купи "Канал 3", а година по-късно излезе от управлението на компанията като индикациите бяха, че медиата е преминала в обръчите на близкия до Ахмед Доган депутат Делян Пеевски, пише "Капитал". Собствеността на дялове от "Телелинк" също се свързва с Пеевски.
Иначе от общината обясняват, че монтажът на бутоните е станал задължителен с промяна в Наредба 17 на регионалното министерство. Предметът на акта е регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали. С изменение от 2015 г. се въвежда изискването за пешеходен или велосипеден бутон. Като в допълнителните разпоредби на акта е посочено, че: "Пешеходен или велосипеден бутон" е устройство, което подава електрически сигнал при натискане от пешеходец или велосипедист, с което се регистрира намерение за преминаване по пешеходната или велосипедната пътека".
Предимствата на използването на бутоните били няколко:
- Намаляване на шумовото замърсяване в района на кръстовищата (при липса на пешеходци, желаещи да пресекат, звуковата сигнализация за незрящи е неактивна);
- Намаляване на времето за преминаване през кръстовището;
- Намаляване на времето за изчакване на всички участници в движението;
- Намаляване на вредните емисии отделяни от автомобилите;
- Повишаване на безопасността на пресичащите пешеходци, чрез гарантиране на целостта на зеления сигнал и пресичането на пешеходци на обособените за целта места и др.
В отговора на Общината се посочва още и че за изправността на бутоните се грижи фирмата, която отговаря за поддръжката на светофарните устройства в София, без тя да е упомената.
Читатели на "Дневник" изпратиха снимки на повредени бутони и сигнализираха за неработещи устройства на много места, макар част от тях към момента да са поправени.
От Общината обясняват и принципа на действие на бутоните:
"При наличие на пешеходец, който желае да пресече, е необходимо да се натисне бутона за заявка, който подава сигнал към светофарния контролер, че по дадено направление има жалещи да пресекат. Заявката се обработва автоматично от светофарния контролер и се подава зелен сигнал за пешеходеца в момента, в който пресичането е безопасно и целостта на зеления сигнал е гарантирана".