
© Пресцентър на МВР
Гара Хитрино след експлозията
Точно 85 часа след взрива в шуменското село Хитрино, отнел живота на седем души и ранил още 29, част от които още са в тежко състояние, информацията за причините за инцидента все още не е пълна.
Властите обявиха, че вече са обработени десет от цистерните на дерайлиралия влак, днес остава да се изпразни още една.
Обяснения и данни от разследващи и от държавните институции вече няма да идва, след като главният прокурор е наложил забрана на длъжностните лица, свързани с работата по случая, да говорят под заплаха от наказателна отговорност.
Какво се знае досега за случилото се в Хитрино три денонощия и половина след взрива:
За пострадалите:
- Четирима от ранените остават в тежко състояние във Военноморската болница във Варна. Други трима вече са стабилни и са в реанимациите на лечебните заведения, съобщават от болниците, цитирани от БНР.
За инцидента:
- Основната версия, по която се работи, е, че дерайлирането на композицията е в резултат на превишена скорост. Тя обаче не е единствена, обяви главният прокурор Сотир Цацаров.
- Засега прокуратурата изключва версия за умишлено причиняване на произшествието.
- Окончателна информация за скоростта, с която се е движела товарната влакова композиция ще има в понеделник (19 декември), когато ще бъде разчетено устройството за определяне на скоростта във втория локомотив. Двете скоростомерни ленти са пренесени в София. Устройството на първия локомотив е показало превишение на скоростта, съобщи прокуратурата.
- Досега не са открити доказателства за нередности в сигнализацията на железния път, които може да са довели до катастрофата.
- Машинистите са заявили, че са спазвали правилата по време на превоза на опасния товар.
- При инцидента не е имало взривена цистерна, а е горял въздухът, който е бил наситен с газ след механичен пробив в една от цистерните. Облакът е покрил целия център на селото, а експлозията е предизвикана от искра, която го е възпламенила, съобщи директорът на Главна дирекция "Пожарна и аварийна безопасност" Никола Николов.
- Разследването, по думите на Сотир Цацаров, ще търси причини за случилото се по още няколко линии: в превозвача, товародателя и получателя, състоянието на железния път и сигнализацията, действията на локомотивната бригада.
Цацаров уточни, че ще се проверяват също режимът на почивки и трудовите правоотношения на машинистите. Ден по-рано държавната телевизия съобщи, че има сигнали от работещи в железниците, че машинистите са пътували от Русе до Бургас преди да поемат курса с дерайлиралата композиция и са били уморени.
- В товарната композиция е имало вагон с неизправност в ходовата част, той е бил закачен към останалите, но не е бил натоварен, съобщи собственикът на фирмата-собственик на влака "Булмаркет ДМ" Станко Станков в интервю за БНТ. Пред "Дневник" Станков заяви, че повреденият вагон не може да е причина за дерайлирането и експлозията. Той е бил в края на композицията, крайната й част е абсолютно незасегната и няма нищо общо с инцидента, каза Станков. Вътрешният министър Румяна Бъчварова отказа коментар по този въпрос с думите: "Това са технически детайли, от информацията, с която в момента работи следствието и аз не мога да ги коментирам".
За застраховките:
- Фирмата-собственик на дерайлиралия влак има застраховка в "Булстрад", потвърди за "Дневник" Анюта Денкова от застрахователното дружество. Тя обаче отказа да коментира какво е покритието на застраховката и кога ще стане известно какво ще покрие тя.
Експерти обясниха пред "Дневник", че на теория застрахователите могат скоро да започнат да обезщетяват пострадалите в Хитрино. Коментираха обаче, че при такъв сложен инцидент има нужда от технологично време, дори и ако изпратят свои екипи на място.
За дарителските акции:
Вече са разкрити няколко дарителски сметки и пунктове за дарения, както и номер за даряване чрез есемес - 1466. До днес вече са събрани над 1 млн.лв, съобщиха от БЧК.
От БЧК уточниха пред "Дневник", че събраните средства ще бъдат разпределяни от Обществен съвет, председателстван от националния омбудсман Мая Манолова. В него ще влязат кметът на селото и представители на Националната агенция по приходите, на държавата, на неправителствени организации и на медиите. След като ограничението за влизане в селото бъде вдигнато екипи на БЧК ще направят поименен списък на пострадалите и нуждите им, на базата на който ще бъдат разпределяни набраните дарения.
Всичко най-важно за взрива в Хитрино - следете в специалната тема на "Дневник" - тук.
proza
Рейтинг: 806 НеутралноВместо да ни информират за причините за взрива, телевизиите ни показват как някакви държавни чиновници празнуват в деня на траур. Всеки отговаря за себе си, но това изместване на важните въпроси встрани не ми допада. Показваме всичко друго, но не и важните неща, което буди съмнения за покриване на истината.
''zms15783''
Рейтинг: 477 НеутралноТраурът мина, ако обичате по-семпло имаме си и други грижи.
chicago514
Рейтинг: 1847 НеутралноДвете скоростомерни ленти са пренесени в София. Устройството на първия локомотив е показало превишение на скоростта, съобщи прокуратурата."Скоростомерни ленти или дискови устройства са и защо чак в София се носи това там каквото и да е - може да се разчете и в Горна Оряховица и не отнема повече от 30 минути с детайлно преглеждане на всички показания.
Дундурук
Рейтинг: 382 НеутралноЗа мене е известно, че тъпите селяндури се радваха ( в предаването Разследване на Нова ) раболепно на покупката на суперскъп и супермощен Мерцедес за кмета-бей на селото-община-вилает, вместо да протестират срещу ЖП линиите ( изнясяне извън селото, ограничения на скороста, бариери, стени и т.н. ), които няколко пъти през годините са били сцена на катастрофи. Наскоро усвоиха и 5 млн. за тротоари. Селският бюджет е 10млн. на година. ДО ТОВА ВОДИ КОРУПЦИЯТА И ОВЧЕДУШИЕТО В ТАЯ УМИРАЩА ДЪРЖАВА.
ytrewq
Рейтинг: 587 НеутралноВисоката скорост е основна версия за Хитрино, но не единствената, обяви Цацаров.
Cara Mia
Рейтинг: 316 НеутралноНаправи ми впечатление,че гл.прокурор Цацаров този път говореше много стегнато,каза и подсказа някои неща,но категорично отхвърли хипотеза за умишлен саботаж.
Cara Mia
Рейтинг: 316 НеутралноСамо да добавя,че Хитрино в момента е картина на днешна България - милосърдие от обикновените хора,смелост от страна на спасители,пожарникари,дори и властите в оставка.Т.е. можем да сме единни в трагични моменти!
neut
Рейтинг: 2728 НеутралноМудни действия на властите
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restBok
Рейтинг: 213 НеутралноБНР- , Владимир Дунчев, бивш БДЖ директор: 1)Цистерните са румънски, а преди това са били френски 2)През 2000г подобен инцидент във Владо Тричков. Пълни с газ вагони като тези падат от 50 м височина, и НЕ избухват. Така са направени по принцип, че да НЕ избухнат. 2 балона. 3)Защо дерайлира 6-тия вагон, а не локомотивът? Дали вибрации на влака не са разместили стрелките? 4)Винаги при подобни инциденти контролът се оказва ФОРМАЛЕН!http://bnr.bg/post/100771675/vladimir-dun chev Бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев: Цялото интервю е в звуковия файл.
В разследването на катастрофата в Хитрино да се включи международна експертиза
публикувано на 13.12.16 в 14:17
БГНЕС
play
stop
mute
max volume
00:00 / 09:00
Интервю на Снежана Иванова с Владимир Дунчев
Вагоните са направени така, че не би трябвало да се взривяват. Това каза в предаването "12 3" бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев:
Цистерните са двойни, с два балона и са направени така, че при удар трябва да хлътват, а не да се получава пробив, да изтича газ и да се получава след това взрив.
Дунчев припомни казуса с гара Владо Тричков, където през 2000 година шест цистерни паднаха от над 50 метра височина и нито една не се взриви. Владимир Дунчев определи като добра идеята за осветляването на причините за катастрофата в Хитрино да се поиска съдействието на Международния железничарски съюз, който има специална дирекция за разследване на тежки произшествия.
Позовавайки се на примери, Дунчев отбеляза, че при дерайлирането на влак заради висока скорост от релсите излиза и локомотивът. Той изрази предположение, че може и да няма причинно-следствена връзка между високата скорост и дерайлирането.
Ежедневно в България стотици хора се занимават с превоз на опасни товари не само по железниците, но и чрез автомобили и по море, допълни още Владимир Дунчев:
Ако искаме пластмаса, трябва да возим полипропилен. Ако искаме газ вкъщи и по бензиностанциите, трябва да се вози пропан-бутан.
Железничарите не биха действали "през пръсти", защото са начело на влака и знаят, че отговарят с живота си, защити работещите в системата Дунчев. Запитан дали е възможно техническите прегледи да са формални, той изтъкна:
Тези машинисти, които са се качили и карат влака, не са самоубийци, да претупат техническия преглед на влака заедно с ревизор-вагоните и да кажат: Ние ще се движим така, защото много бързаме. Тези служители по една случайност например не са пострадали при този взрив. Никой от тях няма да тръгне да нарушава правилата, при положение че това не е първият случай в България.
Свързан съм и емоционално с гара Хитрино, тъй като съм работил там, призна още Владимир Дунчев.
Цялото интервю е в звуковия файл.
UJC4040
Рейтинг: 587 НеутралноДо коментар [#2] от "xali":
По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.Мноого семпъл коментар.
deutschland
Рейтинг: 1038 Неутрално[quote#4:"Дундурук"]Наскоро усвоиха и 5 млн. за тротоари. Селският бюджет е 10млн. на година. [/quote]
Хохомок, това че железопътната мрежа минава през села и градове, не означава че поддръжката, подобренията или промени на мрежата могат да се правят от селски кметове! Тротоарите и
deutschland
Рейтинг: 1038 НеутралноДо коментар [#4] от "Дундурук":
Тротоарите и пътищата нямат нищо общо с железопътната мрежа.
Дундурук
Рейтинг: 382 Неутрално[quote#7:"Cara Mia"]милосърдие от обикновените хора,[/quote]
Муахаха, българските мижитурки си измиват съвестта като пратят кирливо СМС-че. Въобразяват се на добри хора на цена от само левче. А че са оставили овчедушно държавата си и бъдещото на децата си на мафията, на доизживяване и неизбежни инциденти от всякакъв вид?
[quote#7:"Cara Mia"]смелост от страна на спасители,пожарникари[/quote] Не им ли се плаща за това? Всяка работи има риск, а статистически не мисля, че служителите на МВР са най-застрашените.
[quote#7:"Cara Mia"]дори и властите в оставка.[/quote] Муахахаха, Боко, компания и медии ДЮШЕШ им идват такива инциденти, за да се забравят другите проблеми и да се направят на голямата работа.
Роси
Рейтинг: 7654 НеутралноА журналистите, както винаги, нагли и нахални, без капка съчувствие към пострадалите.
tacheaux
Рейтинг: 3652 Неутрално"При инцидента не е имало взривена цистерна, а е горял въздухът, който е бил наситен с газ след механичен пробив в една от цистерните. Облакът е покрил целия център на селото, а експлозията е предизвикана от искра, която го е възпламенила,"
На друго място прочетох, че влакът пристигнал в Хитрино 15 минути по-рано. Но ако е така , как ще дерайлира , пристигайки на гарата? Свидетели казват ,че няколко минути след установяването на влака е станал взривът. Вероятно по време на движение на влака е имало изтичане на газ от пробитата цистерна, но при спирането на влака изтеклият газ се е концентрирал на едно място и след искра се е взривил.Значи дерайлирането на влака е станало вследствие на взрива , а не от някакво превишаване на скоростта! Виновни са собствениците на неизправните цистерни, а не машинистите!
chichka
Рейтинг: 2063 НеутралноАко кмета на Хитрино е оня със скъпия служебен Мерцедес.... то сега в това изобилие на помощи... ще си купи Майбах! Това ще е единствената промяна, другото ще се влачи до забрава.
Русия- проказата на планетата Земя.palavnik
Рейтинг: 213 НеутралноС тези милиони нещо замирисва на корупционна сделка.
palavnik
Рейтинг: 213 НеутралноКолко милиона дадоха на Бисер ????
сидер
Рейтинг: 2074 НеутралноДо коментар [#15] от "tacheaux":
Почти си в десетката, но дали ще има такава версия.
schleimer
Рейтинг: 887 НеутралноПродължавам да питам: има ли превозвача валидна застраховка за щети, нанесени на трети лица, а ако няма - как така има лиценз? Ако има - ще си прибере ли държавата отпуснатите за ремонт на къщите 5 милиона?
Благодаря за отговорите.
султана глаушева
Рейтинг: 316 НеутралноДо коментар [#20] от "schleimer":
Мърфи е оптимист!Това ли ти е болката? Да беше попитал как държавата допуска по нейните релси някакви си превозвачи да карат опасен товар през населени места! За тези 5М ли се загрижи, дето милиардите за нищо ги нямат и ги хвърлят ей така на вятъра! Да ти имам грижите!
AzDebil
Рейтинг: 1489 ЛюбопитноСовите не са това, което са!
И.....истината не е никъде там!
!
BiGman1
Рейтинг: 2038 НеутралноЕгаси...вече не смея да пусна чешмата да не протече и от там Хитрино...Господари на ефира са прави...направо журналята се оляха...
nenad
Рейтинг: 418 Неутрално[quote#20:"schleimer"]Продължавам да питам: има ли превозвача валидна застраховка за щети, нанесени на трети лица, а ако няма - как така има лиценз? Ако има - ще си прибере ли държавата отпуснатите за ремонт на къщите 5 милиона? [/quote]
Превозвачът е застраховал дейността си в Булстрад. Световната практика в такива случаи е да бъде отпусната незабавна държавна / или фирмена/ помощ на пострадалите, а след приключване на формалностите платците предявяват насрещен иск пред застрахователя за възстановяване на разноските.
schleimer
Рейтинг: 887 НеутралноДо коментар [#24] от "nenad":
Да, прав си. Надяваме се, държавата да си потърси правата някой ден...
schleimer
Рейтинг: 887 НеутралноДо коментар [#21] от "султана глаушева":
Ами в цял свят жп-линиите минават обикновено през населените места и по тях се движат влакове с опасни товари. Друг е въпросът, как се поддържа инфраструктурата в БГ и навън.
роджър
Рейтинг: 829 Неутрално[quote#8:"neut"]Мудни действия на властите [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgТо и ти, гледам, не си от най-бързите - чак ОСМИ си се "изказал"
Teaser
Рейтинг: 367 НеутралноИ вече втори ден обещаните 5 млн. от държавата за Община Хитрино още не са преведени по сметката. Приказките на Борисов за сега остават само обещания!
kirilmar
Рейтинг: 5 НеутралноЦистерните са били препълненив Лукойл. Без значение на причината , това не е изгодно на първата дружка на другаря Бойко- Златев. Това е причината за бързото изтичане на пропена и образуването на смъртоносният облак. Най- добре е за машинистите е да кажат истината(публично) иначе жална им майка. Всичко ще стоварят върху тах. Нагоре се е знаело, че влака е дерайлирал и че изтича газ. Но никой в паниката не е взел решение да евакуира селото. Дали човека загинал на гарата, който е имал навика да си пие сутрин кафето там е бил пушач?Как са оцелели машинистите? Защо метала на цистерната е изкривен отвътре навън, а не обратно, както би трябвало да бъде при пробив от предмет на земята(камък,желязо и прочее)