Изпитите по литература и история в Софийския университет вече ще бъдат тест

Изпитите по литература и история в Софийския университет вече ще бъдат тест

© Надежда Чипева, Капитал



Най-старото висше учебно заведение у нас - Софийският университет "Св. Климент Охридски" променя формата на кандидатстудентските изпити по български език и литература и по история. Вместо развиване на тема, изпитите ще се състоят от тест и писане на текст. Това се разбира от решение от Академичния съвет на учебното заведение, взето на 21 декември м.г.


Кандидатстудентският изпит по български език и литература ще се състои от две задължителни части - тест с 50 въпроса и задача за изграждането на аргументативен тип текст, т.е. есе. Такъв е форматът на матурата. Максималният брой точки е 100 - 70 от теста, като 1/3 от точките са за въпросите по литература, и 30 точки за есето. Темата за аргументативния текст може да бъде върху твърдение или сентенция от литературен или нелитературен източник.


Кандидатстудентският изпит по история на България също включва два задължителни компонента – тест и тема. Те ще бъдат върху проблематиката и фактологията на досегашната програма по история на България за 12-и клас - задължителна подготовка. Оценката се изгражда според резултатите от теста и темата по шестобалната система със стъпка от 0.25 стотни, съобщиха от Софийския университет.




В 102 специалности ще се приема с матура


Само в шест от общо 108 специалности няма да се приема с оценките от матура. Това са регулираните специалности "Право", "Медицина" и "Фармация" и трите специалности във Факултета по журналистика и масова комуникация – "Журналистика", "Връзки с обществеността" и "Книгоиздаване".


В "Българска филология" ще се приема и с оценката от изпит по чужд език.


За четвърта поредна година в Стопанския факултет като условие за кандидатстване за специалностите "Икономика и финанси" и "Стопанско управление" се приемат международно признати сертификати за ниво на езика В2 според общата европейска референтна рамка за езици за владеене на английски, френски и немски език, съобщиха от университета. С международно признати сертификати за владеене на английски език ще се допускат до участие в класиране и кандидати за специалност "Хебраистика".


Кандидатстването започва на 20 февруари


Приемът на заявления за явяване на изпити за първата и втората кандидатстудентска сесия започва на 20 февруари т.г. Крайният срок за първата сесия е 10 март, а за втората - 19 май.


Първата изпитна сесия ще се проведе в неделните дни в периода 19 март - 23 април т.г., а втората - в съботните и неделните дни от 28 май до 25 юни т.г.


Кандидат-студентите отново имат възможност да подадат документи онлайн, на място в Софийския университет или в бюрата на фирмите в страната. Таксата за явяване на изпит е 30 лева и може да се плати онлайн.
За поредна година документите за класиране ще се приемат онлайн, а записите ще бъдат валидирани от 19 юни до 1 юли в Ректората на Софийския университет.


На 11 юли ще бъде обявен първият етап на класирането на кандидат-студентите. Класираните кандидат-студенти от първия етап от 12 юли до 14 юли включително имат възможност да се запишат в специалността, в която са класирани, като не участват в следващите етапи, да депозират диплома-оригинал за средно образование и да попълнят декларация за участие в следващите етапи на класиране за по-предна желана специалност, да не потвърдят или да не се запишат.


На 18 юли ще бъде обявен вторият етап на класирането. Третият етап на класирането се обявява на 25 юли. Срокът за записване е 28 юли. Резултатите от това класиране са окончателни.

Коментари (72)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Разумна промяна

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  2. 2 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Язък, вече няма да има бисери

    седеньето го зголемува задникот
  3. 3 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    И там ли вече ще се влиза с 2,01..?:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  4. 4 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1698 Весело

    нЕкой може ли да изброЙ 108 специЯлности???

  5. 5 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Предлагам въпроси като: Хан Аспарух е..а/вид коктейл, б/ марка парфюм, в/яко чалга парче и верният отговор г/ друго..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  6. 6 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    Вместо развиване на тема, изпитите ще се състоят от тест и писане на текст.

    Това е добро решение. Но нека не забравяме че не е толкова важно какви са студентите когато влизат, а когато излизат от университетите. Тази тема от години никой не повдига.

    /не се чете/
  7. 7 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3275 Весело

    Направо да им пращат дипломите по домовете.

    Еретик
  8. 8 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2679 Весело

    "Вместо развиване на тема, изпитите ще се състоят от тест и писане на текст" - все повече слънце в науката!

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  9. 9 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#7:"Костадин Иванов"]Направо да им пращат дипломите по домовете. [/quote]

    С наложен платеж.
    Така университетите няма да имат нужда от аудитории, преподаватели, портиери и чистачки. Един офис с няколко служители ще е достатъчен.

    /не се чете/
  10. 10 Профил на netanette
    netanette
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Разумна промяна, която ще се отрази (надявам се положително) не само на приема в СУ, ами и на подготовката в средното училище (надявам се - също положително!). Налучкващи винаги ще има, но поне има възможност да се стимулира повече мислене. Ето тук има нещо като образец: http://www.slav.uni-sofia.bg/index.php/component/content/article/46-requirements/1866-kand-izpit

  11. 11 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Честно казано преди години се вдигаше врява че дипломите неофициално се купували..сега промяната е само в това че вече е официално..:-) Можеш да влезеш в университет без знания, че и да го изкараш и завършиш пак така.. Стига само да си плащаш семестрите и да им купиш някоуе учебниче с авторски права.. Аз само се чудя Уот'с дъ пойнт? както викат англичаните..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  12. 12 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 1561 Неутрално

    Жалко само,че няма да четем бисери..

  13. 13 Профил на Вера Су
    Вера Су
    Рейтинг: 290 Неутрално

    [quote#6:"Тони Шнайдера"]Това е добро решение. Но нека не забравяме че не е толкова важно какви са студентите когато влизат, а когато излизат от университетите.[/quote]

    Именно, навсякъде влизането е лесно, но излизат малцина.


    [quote#11:"ostin22"]Можеш да влезеш в университет без знания, че и да го изкараш и завършиш пак така..[/quote]

    Отдавна е така и ще става по-лошо. В нашата фирма наемаме хора с опит, а не с образование и резултатите са показателни.

  14. 14 Профил на philologist
    philologist
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "Изпитите по литература и история в Софийския университет вече ще бъдат тест"

    Ужасно подла евро-гейска гавра със зубрачеството! Веднага прокуратурата да вдига обвинение на министъра на образованието!

    Защо не е забранена, за престъпленията си срещу българския народ, регистрираната на 5.IX.1945г. комунистическа партия, преименувана на БСП на 3.IV.1990г.?!
  15. 15 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Налага си проверяващият картончето с верните отговори и за отрицателно време е отхвърлил толкова работа,че е готов за премиални!Рационализация ..............да го ...........!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТАП!Говоря,пиша и правя това,което искам! 21.11.21 - черна дата за БЪЛГАРИЯ
  16. 16 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 514 Неутрално

    До коментар [#10] от "netanette":

    Защо мислите, че теста е по-разумен? За изпита по история питам. За този по български е ясно, че колкото по-малко от малоумията на литературните критици има, толкова по-добре.

    В линка от СУ има дадено, че ще се изисква от кандидатите да пишат аргументативен текст - есе. Есето не е аргументативен текст. Направо си няма нищо общо.

  17. 17 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Един от студентите по време на теста хвърля ези-тура.
    Попълнил отговорите и продължил да хвърля монетата.
    - Проверявам си отговорите. - пояснил на изпитващите.

    Попътен вятър в главите!
  18. 18 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    Според мен е много по-добър вариант от зубренето на 20-30 теми.

  19. 19 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2015 Весело

    До коментар [#17] от "Читателят":

    Следваща стъпка - който мине по-близо от 30 м. от университета е приет студент...
    А всичко е много просто - спира се т.нар. държавна поръчка и парите се насочват към стипендии за успех...

    "Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван Вазов
  20. 20 Профил на Mатематик
    Mатематик
    Рейтинг: 274 Разстроено

    Явно няма да има вече нито литература нито история, до такава степен е паднало нивото.

    "We should not have to choose between bigots of the left and bigots of the right."
  21. 21 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    Трябва да има тест по български език (не литература, а българска граматика) за всички специалности. Днешните студенти са умопомрачително неграмотни.

  22. 22 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1905 Любопитно

    Тука няколко човека се възмущават, та няка го обясня простичко. Кандидатстването сега е:
    1. Взимаш развитите теми от някой роднина, приятел или (частен) учител.
    2. Четеш и преписваш тия теми по сто пъти докато ги знаеш наизуст.
    3. Отиваш на изпита и написваш назубреното.

    Къде е тук интелекта, къде е стандарта, къде е това високо ниво, което сега уж ще се загуби?

  23. 23 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    А правистите след това ще пишат жалби, искови молби и съдебни решения с ограждане на верните отговори...

    Летвата май доста шумно падна!

    Отнемане на имуществото на всеки, който не е жигосан с COVID "ваксина"!
  24. 24 Профил на general_patton
    general_patton
    Рейтинг: 274 Весело

    Ееее, паднаха с 10тина хиляди годишно доходите на тулупите от Историческия факултет, как ли ще го преживеят....

  25. 25 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Трябва да има и изпит по естетика и култура с нетрадиционни въпроси - не може да има вишисти-простаци.

  26. 26 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    [quote#22:"Yard"]Къде е тук интелекта[/quote]
    Добрата памет е част от интелекта всъщност.
    Но аз си мисля, че далеч по-важно е човек да докаже, че може да се изразява писмено в установена отнапред форма.
    Работата е там, че явяващите се на тези изпити кандидатстват за специалности, в които точно това писмено изразяване е на първо място по важност.

    Отнемане на имуществото на всеки, който не е жигосан с COVID "ваксина"!
  27. 27 Профил на Valentino
    Valentino
    Рейтинг: 8 Весело

    Правилно решение! За бъдещи историци от сорта на Божо Димитров,- виден историк и директор на Националния исторически музей, няма нужда от писмен изказ. Достатъчно е да могат да кажат една или друга глупост или пълен абсурд, и точно ще паснат в пейзажа на българския историзъм.

  28. 28 Профил на philologist
    philologist
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#21:"galapagas"]Трябва да има тест по български език (не литература, а българска граматика) за всички специалности. Днешните студенти са умопомрачително неграмотни. [/quote]

    Това не е решение, просто защото не като с магическа пръчка всички студенти изведнъж ще се окажат грамотни, а чисто и просто с такъв тест Софийският университет, който и сега не може да си попълни местата, би останал съвсем без студенти. Проблемът с недостатъчната грамотност се корени другаде, а именно в това, че подрастващите не четат достатъчно. А от десетина години дори в кината вече не им се налага да четат субтитри на анимационните филми. Просто няма никаква държавна стратегия относно детското развитие, включително и по езиковата култура.

    Защо не е забранена, за престъпленията си срещу българския народ, регистрираната на 5.IX.1945г. комунистическа партия, преименувана на БСП на 3.IV.1990г.?!
  29. 29 Профил на philologist
    philologist
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#17:"Читателят"]Един от студентите по време на теста хвърля ези-тура.
    Попълнил отговорите и продължил да хвърля монетата.
    - Проверявам си отговорите. - пояснил на изпитващите. [/quote]

    Това би било адекватна аналогия единствено, ако на въпросите от тестовете има само по два възможни отговора.

    Защо не е забранена, за престъпленията си срещу българския народ, регистрираната на 5.IX.1945г. комунистическа партия, преименувана на БСП на 3.IV.1990г.?!
  30. 30 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Да бе, стига са мъчели децата да се изразяват правилно и пишат грамотно.

  31. 31 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Неутрално

    [quote#16:"kazushi"]Защо мислите, че теста е по-разумен?[/quote]

    защото ще трябва да отговаряш по въпроси от всички теми, а не да назубриш 5 и да ходиш на изпит с идеята да ти се падне нещо дето знаеш наизуст

  32. 32 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Неутрално

    [quote#16:"kazushi"]Есето не е аргументативен текст[/quote]

    голяма глупост сте написал

  33. 33 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#22] от "Yard":

    И какво предлагаш ти, я да видим.. Вместо учене наизуст и писане и преписване 100 пъти? Как ли си учил като ученик?? Развитието на интелект следва от съмнения в и доразвиване на нещо научено!! Ум не се развива с а, б, в, г в тест.. То е лесно да се провери и в практиката..Колкото повече "рИформираха" образованието в началната и средната фаза толкова повече резултатите спадаха...та се налага вече и "вишуту" да "рИфурмирът"..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  34. 34 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Любопитно

    всички дето плюят нагоре - олигофрени, замислете се дали в Оксфорд, Кеймбридж и Харвард изобщо има приемен изпит, и нека ви кажа- мне, няма

    сега ако ви стига айкюто се замислете защо няма, и стига сте въздишали по соц зубрения на 5 теми от 30 с надеждата да ти се ''падне'' нещо дето знаеш

  35. 35 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Неутрално

    освен това, изпитите SAT които се полагат от американските 12-то класници са точно тип тест с по 5 възможни отговора- и ако отворите която и да е класация на унита в първата десетка са 7 американски и 3 английски, ама тука Ганьо още иска в 21 век да развива назубрени теми.....

  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7272 Неутрално

    Проблемът не е в изпитите и колко сложни ще са те, а в това, че след като влязат в университета си купуват и дипломите. А после са с претенции, че имат диплома.

  37. 37 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Весело

    [quote#33:"ostin22"]Ум не се развива с а, б, в, г в тест.[/quote]

    и защо американската система е точно с ''а, б, в, г д в тест'' ????

  38. 38 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#34] от "carmello":

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  39. 39 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#34] от "carmello":

    В Англия има за приемане има интервюта плюс тестовете.. В Оксфорд по специално.. Откъде си черпиш инфото?

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  40. 40 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#6] от "Тони Шнайдера":

    И двете са важни

  41. 41 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#37] от "carmello":

    Ако си учил Сат или Йелтс ще знаеш че не е съвсем така.. Поинтересувай се..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  42. 42 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 937 Неутрално

    [quote#23:"keen"]А правистите след това ще пишат жалби, искови молби и съдебни решения с ограждане на верните отговори.[/quote]
    Юристите трябва да се отучават да пишат литературно,аз го постигнах в средата на втори курс,нормите на юридическия език бях усвоил около средата на трети.Нормите на езика за писане на нормативни актове,съдебни и административни актове и документи,договори и т,н са различни.А умението за писане на литературна тема и тема по астория е безполезно дори за бъдещи филолози,литератори и историци.Единствената полза от тях е че са трудна състезателна дисциплина и проверяват мотивацията и упоритостта

  43. 43 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3926 Неутрално

    До коментар [#34] от "carmello":

    Има национален тест (SAT) който се държи обикновено в 11 клас на средното училище и приемен бал, за Харвард и доста от елита - събеседване с комисия, анкети за колективна съвместимост и подобни неща. За 2016 приемният бал за Харвард е бил SAT 2260 при максимум 2400 SAT по старата стема, или среден SAT1540 от новия максимален 1600 SAT.
    При елитните вузове няма село без кучета, създадената марка се пази строго.

  44. 44 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    цедката на входа, преподаване - трагедия (четене от слайдове ако се води за преподаване изобщо), разпокъсани лекции, лошо отношение... останаха ли балъци да си губят времето за едната хартийка?

  45. 45 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    [quote#33:"ostin22"]И какво предлагаш ти, я да видим.. Вместо учене наизуст и писане и преписване 100 пъти? Как ли си учил като ученик?? Развитието на интелект следва от съмнения в и доразвиване на нещо научено!! Ум не се развива с а, б, в, г в тест..[/quote]
    Нагледал съм се на зубрене в училище и университета. Нищо не развива, може би освен умението да четеш един и същи текст отното и отново с часове за да получиш добра оценка. Затъпява се и се развива тъпунгерска упоритост от най-лошия вид.
    В един тест с отговори може да се проверят истинските знания, защото няма как да налучкаш достатъчно правилни на късмет.

  46. 46 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Скоро може и да премахнат изпитите.

    marinov1018
  47. 47 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#31] от "carmello":

    Дали ще назубриш 5 или 50 е все едно ако не разбираш нищо от никоя. Кучето е заровено в начина на преподаването, учебните пособия, качество на преподаватели. Трябва първо да се научи как да се учи.
    Сама по себе си дори перфектна система на оценяване не гарантира качество на образование с ниско качество на преподаването.
    Примери са 50-те на брой висши училища, голяма част от които са в градове без традиции и преподавателски кадри за специалностите, които педлагат.
    Просто разхищаване на държавни субсидии.

  48. 48 Профил на krantare
    krantare
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#22] от "Yard":

    А къде са пълните членове?

    honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tributere
  49. 49 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#16:"kazushi"]В линка от СУ има дадено, че ще се изисква от кандидатите да пишат аргументативен текст - есе. Есето не е аргументативен текст. Направо си няма нищо общо. [/quote]Оригиналното значение на "есе" (essai на френски) е "опит", "проба" - в случая "опит за писане". Единственото характерно е, че есето е много по-кратко от, да речем, дипломна работа. И спокойно може да бъде аргументативно. И това са най-често срещания тип есета в англо-саксонския свят (а въпросната практика се заимства именно от там).

  50. 50 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#22:"Yard"]Кандидатстването сега е:
    1. Взимаш развитите теми от някой роднина, приятел или (частен) учител.
    2. Четеш и преписваш тия теми по сто пъти докато ги знаеш наизуст.
    3. Отиваш на изпита и написваш назубреното.
    Къде е тук интелекта, къде е стандарта, къде е това високо ниво, което сега уж ще се загуби?[/quote]Основните недоволстващи са преподаващите частни уроци. От сегашната малоумна система печелят само те.

  51. 51 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#39:"ostin22"]В Англия има за приемане има интервюта плюс тестовете.. В Оксфорд по специално.. [/quote]И в Кеймбридж. Но, според мен, е спорна практика. В САЩ не се практикува. Просто в ЮК много неща се вършат по определен начин понеже така са се вършели в протежение на столетия. Аз съм абсолвент на единия от въпросните университети и си спомням как при кандидатстването преди 10-тина години трябваше да попълвам хартиен формуляр. Всичко беше на хартия. Нищо нямаше онлайн. А няколко години по-рано кандидатсвах в САЩ и там всичко - включително препоръките бяха онлайн. Та, по принцип, ако ще копираме някого по-добре е да копираме САЩ, а не ЮК.

  52. 52 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#34] от "carmello":

    Има приемни изпити, но там като цяло образователната ситема е построена различно, има т.нар. А нива, които взимаш ако искаш достъп до дадено направление университетски специалност. Нещо подобно се опитваше да сътвори риформата на Пръмова в напъните всички да са езикови гимназии, а чак после да си учат специализираните предмети в гимназии като НПМГ например, което се опитват да досъсипят сега. Впрочем в Кейбридж и другите престижни университети има интервюта, на които проверяват знанията, както е писал един колега по-горе, не знам защо са му нацъкали минуси.

  53. 53 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#16] от "kazushi":

    Академичното есе изисква да започнеш с тезата и след това аргументирано и последователно да я докажеш. Не се приемат уводи и лирически отклонения, в този смисъл е много по-стегнато от едно интерпретативно съчинение.

  54. 54 Профил на hinchastewart
    hinchastewart
    Рейтинг: 368 Неутрално

    "Българска филология" ще се приема и с оценката от изпит по чужд език.

    Т.е.?!

  55. 55 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#5:"ostin22"]

    Предлагам въпроси като: Хан Аспарух е..а/вид коктейл, б/ марка парфюм, в/яко чалга парче и верният отговор г/ друго..[/quote]

    д/ Брат на Ханко Брат (втори верен отговор)

    I had a dream, Joe
  56. 56 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    До коментар [#52] от "nemeria": Интервюта има само в Кеймбридж и Оксфорд и то най-вече за бакалавърски степени. Просто така е от векове там, а не, че е по-добра система. Кеймбридж до преди няколко години нямаше онлайн формуляри за кандидатстване. Всичко се вършеше на хартия. Не съм проверявал - може още да е така. Просто в ЮК много неща се правят само защото "винаги е било така". Не е уместно да се твърди, че интервютата са повсеместна практика в елитните университети. В САЩ, доколкото знам, като цяло не се практикува. Просто в случая е една от типично британските "особености". Но дори и в ЮК повечето университети вече не ползват интервюта.

  57. 57 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    До коментар [#52] от "nemeria": Интервюта има само в Кеймбридж и Оксфорд и то най-вече за бакалавърски степени. Просто така е от векове там, а не, че е по-добра система. Кеймбридж до преди няколко години нямаше онлайн формуляри за кандидатстване. Всичко се вършеше на хартия. Не съм проверявал - може още да е така. Просто в ЮК много неща се правят само защото "винаги е било така". Не е уместно да се твърди, че интервютата са повсеместна практика в елитните университети. В САЩ, доколкото знам, като цяло не се практикува. Просто в случая е една от типично британските "особености". Но дори и в ЮК повечето университети вече не ползват интервюта.

  58. 58 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    До коментар [#52] от "nemeria": Интервюта има само в Кеймбридж и Оксфорд и то най-вече за бакалавърски степени. Просто така е от векове там, а не, че е по-добра система. Кеймбридж до преди няколко години нямаше онлайн формуляри за кандидатстване. Всичко се вършеше на хартия. Не съм проверявал - може още да е така. Просто в ЮК много неща се правят само защото "винаги е било така". Не е уместно да се твърди, че интервютата са повсеместна практика в елитните университети. В САЩ, доколкото знам, като цяло не се практикува. Просто в случая е една от типично британските "особености". Но дори и в ЮК повечето университети вече не ползват интервюта.

  59. 59 Профил на bai_john_petrov
    bai_john_petrov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Коче вишис хъресфа тува

  60. 60 Профил на bai_john_petrov
    bai_john_petrov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#22] от "Yard":

    Ами че то г/д същото ни е и висшето. Та просто тестват кой става и кой - не.

  61. 61 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 676 Неутрално

    58 коментара, и около 30 различни мнения. Все пак аргументирани. С надежда в МП да ги прочетат, осмислят, и приемат най-доброто.
    Само че какви са хората в МП? Дали желаят да подобрят нещата?
    1. Трябва да се зпочне с реформа в средното образование. И много по-просто ще е да се вземе като модел една напреднала европейска държава, напр. Швейцария или Германия.
    2. След средното образование - в соца имаше едно много добро звено след средното училище - полувисшите институти (вероятно нещо като американския "колеж" от които излизаха много добре подготвени кадри, които веднага се вместваха в работното си място - било то като учители, било то в туризма или БДЖ.
    3. Университети - тенденцията у нас е университетски дипломи да са повече от преминалите през абитуриентските балове. А истината е, че който иска иснитнско ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИ, отива на запад от Сърбия. Защото висшето образование е елитно, а в нашите университети няма нищо елитно.

  62. 62 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Тестът е обективен начин за оценка на знания. Създаването на тестове, обаче, е изключително трудно. Тестовете трябва да бъдат изчистени от двусмислие; трябва да са точни и ясни; въпросите да се задават така, че да могат в максимална степен да се проявят знанията, логическото мислене и услужливата памет на кандидата.. т.е. този, който създава тестовете трябва задължително да има уменията и интелекта да го прави. Освен това всеки един ВЪПРОС трябва да бъде разглеждан от специална комисия от минимум 15 членове, които да приемат с консенсус включването му в изпитната програма. Нито един от тези, които изготвят тестовете не трябва да има достъп до цялостния, до завършения комплект от въпроси (минимум 60 въпроса за 1 час изпитно време- по 1 минута за всеки въпрос) за да няма възможност за злоупотреби. Не само влизането, но и завършването, дипломирането след приключване на обучението във ВУЗ-овете трябва да става с тестове, и то с тестове валидни (приети) в най- развитите държави като САЩ и Англия.

  63. 63 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Неутрално

    [quote#41:"ostin22"]Ако си учил Сат[/quote]


    не, съм ''учил САТ'', а съм се явявал, така че знам от първа ръка кое как

  64. 64 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 514 Неутрално

    До коментар [#53] от "nemeria":

    Обсъждаш художествено произведение, а се иска да си обективен?! В това няма никакъв смисъл. И накрая всичкото се нарича "есе".

    Къде мога да прочета повече за това "есе" и как точно се очаква един човек да се аргументира?

  65. 65 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 773 Неутрално

    [quote#43:"daskal1"]събеседване с комисия, анкети за колективна съвместимост и подобни неща[/quote]

    именно, но това не са изпити в смисула който се влага в Бг

  66. 66 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#64] от "kazushi":
    Няма задължителни и ясно ограничени правила.
    Не се връзвайте на глупостите, които пишат. Прав сте, че есето не е аргументативен текст. То е по- скоро с философска насоченост и освен познаване на текста, познаване на автора, познаване на особеностите на съответната епоха, предполага и изградена лична ценностна система, изключително богата обща култура като цяло. В есето пишещият влага емоция, лична позиция и съждения. Които не е длъжен да защити с аргументи и никой няма право да му каже- "Не е така! Не си прав! Лъжеш!" или нещо от сорта. Дори не е длъжен да се придържа строго към текста, може да се отклонява, да се впуска във философски "размисли и страсти". Има пълна свобода. Това е по литература. Подчертавам го.
    Есето по литература не е адвокатска пледоария, където трябва да доведеш свидетели и да събираш доказателствен материал. И да доказваш "Е ли лъжа- е ли истина".

  67. 67 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#34:"carmello"]стига сте въздишали по соц зубрения на 5 теми от 30 с надеждата да ти се ''падне'' нещо дето знаеш [/quote]
    Колко по-лесно е да се назубри теста преди изпита. Вярваш ли, че ще остане в тайна?

  68. 68 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    До коментар [#42] от "slonsco":

    Не става дума нито за "литературното писане" като основа за бъдещия юрист, нито за нормативно писане (преди още да знаеш какво е това).
    Думата е за писменото изразяване на някаква мисъл. Да съставиш текст по зададена тема. Да отговориш писмено на поставен въпрос. Да зададеш писмено въпрос.
    Това е много по-различно от устното изразяване.
    Има хора, които са добри оратори, но писмената им култура е кръгла нула. За правистите обаче (понеже у нас не е като в САЩ и красноречието тук не е толкова високо ценено у юриста, колкото се цени писменото съставяне на отговор, на определение, на решение и т.н.). Ама що ли го обяснявам, все едно не е очевидно за теб. Убеден съм, че ми отговаряш от пристрастие към спора.
    Аз не съм юрист, но прекарвам доста време в четене и писане на такива документи. Така се случи. И съм много категоричен, че умението ми да се изразявам писмено е от изключителна полза в тоя случай.
    А тестът може да покаже единствено умение за разбиране на писмен текст. Това обаче не същото като съставянето му.

    Отнемане на имуществото на всеки, който не е жигосан с COVID "ваксина"!
  69. 69 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#10] от "netanette":

    английските моряци тра-ла-ла

  70. 70 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#34] от "carmello":

    алооооу отФФоркото....я сега да кажеш напрмер в Оксфорд къде има испит с тест по време на следването....стой си в училището в Подгумер и не се обаждай ако си прочел нещо по-така....

  71. 71 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#43] от "daskal1":

    ъхъ ъхъ затова ли има специално назначен човек( ако си в час тряюва да знаеш това) на когто като се обадиш и поискаш да "спонсорираш" унито със сериозна сума те приемат малко по по-друг начин))))) не си мисли че Харвард нее водещ и в корупцията...айде със здраве и без сънища илюзорни

  72. 72 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#65] от "carmello":

    ааа не са не са...накрая само комисията пише приет или отхвърлен))))





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK