Блокадата при Карнобат: ТИР-овете били виновни, ама не съвсем

Блокадата при Карнобат: ТИР-овете били виновни, ама не съвсем

© Нарек Арзоян



"ТИР-овете продължават да нахалстват. Аз не знам каква е тази наглост. 50 лева глоба, плащат и тръгват. След 1 километър ще отидем пак да го теглим."


Бойко Борисов, 31 декември 2016, след блокадата на Карнобат


"Специално ДАИ искам да присъства навсякъде, да следят ТИР-овете, защото тези безобразия трябва да престанат. Московски да се свърже с превозвачите, да ги предупреди изрично и във всички екипи да се вкарат и ДАИ. Така че, това безобразие искам да го няма следващите дни."




Бойко Борисов, 4 януари 2017, на заседанието на правителството в оставка


Лошото време, несъобразителните граждани и нахалните товарни автомобили - така през обясненията на управляващите звучаха основните причини стотици хора да прекарат на пътя в автомобилите си часове наред точно преди посрещането на 2017 г. след силните снеговалежи в Югоизточна България. Блокадата на автомагистрала "Тракия" продължи от вечерта на 30 до следобеда на 31 декември 2016 г. От агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщиха, че правят анализ на случилото се, но седмица по-късно още не са обявили заключенията му.


Въпреки че случилото от наличната публична информация е резултат от комбинация от фактори, е важно да се прецени има ли пропуски на институциите и какви, за да може да се предотвратят следващия път или да има по-добра реакция.


Обвиненията към ТИР-овете, че не са спазили изискването да не се движат и създали проблеми, естествено предизвика въпроси - кой контролира това, наложени ли са санкции и какви.


Проверка на "Дневник" показа, че има разминаване кога е започнала забраната за движението на тези автомобили и кога е станала катастрофата, а от асоциацията на превозвачите поставиха много въпроси за организацията на пътя в такива ситуации.


Какви са санкциите


От МВР обясниха за "Дневник", че исканата информация за наложени санкции на тежкотоварните автомобили, които са карали с превишена за условията скорост или не са се съобразили със забраната на АПИ да спрат да се движат в определени часове, е трудоемка. Освен това ведомството имало статистика за всички глобени превозни средства и няма отделно само за ТИР-овете, стана ясно от отговорите.


Предвидената в Закона за движение по пътищата санкция, за който "откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението" е лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв - в тази хипотеза попадат ограниченията за каране в определени часове. А ако шофьорите на ТИР-овете не се съобразят със знаците, които забраняват преминаването, глобата е 30 лева.


От изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ИААА, бивша ДАИ) отклониха въпросите за санкциите и препратиха към МВР с аргумента, че те проверяват както леките, така и тежкотоварните автомобили. "ИААА подпомага екипите на МВР, ако те отправят искане за екип от агенцията", пише в изпратения отговор.


Кой контролира тежкотоварните автомобили


Оттам обясниха още, че АПИ издава заповедта, с която се регламентира времето, в което има забрана за движение на тежкотоварните превозни средства, a МВР - Пътна полиция следи дали се спазва. Директорът на директорът на "Поддържане на пътната инфраструктура" в агенциятата инж. Георги Златев коментира, цитиран от вестник "Сега", че когато по пътищата няма контролни органи за спазването на забраната, всеки шофьор трябвало сам да осъзнава необходимостта да я спазва. "На участъците със забрана има знаци, а и превозвачите добре знаят нормативната уредба."



Каква е вината на ТИР-овете


Усложнената ситуация на магистралата започва около 15.30 на 30 декември - тогава катастрофа затвори движението по магистрала "Тракия", малко по-късно два камиона аварираха по обходните маршрути и така до Бургас можеше да се стигне само през пътя за Средец.


Забраната на АПИ за движение на ТИР-овете влиза в сила в 16 часа, като тя не обхваща обиколния път през Петолъчката. За там агенцията е издала заповед за спиране на ТИР-овете от 18.30 часа, стана ясно от съобщения на институцията. Така всъщност е нямало как контролните органи да спират ТИР-овете веднага, защото забраната за движението им е била въведена след възникването на тежката ситуация по магистралата.


Областният управител на Бургас Вълчо Чолаков обяснява, цитиран от "24 часа", че когато е въведена забраната за движение на ТИР-ове, по трасето вече е имало 25 камиона, като тапите са се образували заради аварирането на два от тях.


"Дневник" потърси Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) за коментар.


"В дългогодишната ми практика съм установил, че няма година и случаи на създадена критична обстановка в някоя част на пътната мрежа на България да не се търсят виновни и най-често обвиненията са към голямотонажните превозни средства, определяни като ТИР-ове. Като не отричам, че между водачите на този тип превозни средства има такива, които не се съобразяват с обстановката и ограниченията при възникване на обстановка, подобна на тази в района на автомагистрала Тракия - отсечката Карнобат - Бургас, считам, че причините за създадените проблеми на пътя са комплексни". Това каза говорителят на АЕБТРИ инж. Койчо Русев, който е председател на Съюза на организациите на автомобилния транспорт в България и на Националната транспортна камара в отговор на въпроси на "Дневник".


Русев заяви категорично, че на 30 и 31 декември "нарушения на ограниченията от страна на български автомобили за международни превози не са регистрирани...От кадрите по телевизията се вижда, че в района на верижната катастрофа имаше само един брой автоцистерна, която попада в групата не подлежащи на спиране".


Сериозни въпроси към институциите


Според него в този участък, поради особеностите на релефа и наличие на силни въздушни течения, всяка година има навявания. Те са съществували и са създавали затруднения и преди да бъде построена магистралата. "Сериозни прекъсвания на движението за продължително време обаче почти не са допускани по стария път, защото там имаше поставени снегозадържащи съоръжения отстрани на пътя. В този район винаги имаше подходящи снегорини (роторни) и добра организация и координация между почистващите и контролни органи. Тогава обаче почистващите органи бяха в една система - на Главно управление на пътищата. Никой не си помисляше да спестява при опасност от навявания и образуване на преспи, докато сега частните фирми имат други интереси", коментира още Русев.


"Прилаганата система за затваряне на пътни участъци прикрива слабостите и не решава проблемите. Това трябва да става само по изключения и то за кратко време.


Ако това се прилагаше в северните страни,
сигурно там нямаше да работят по няколко месеца в годината


Има още много въпроси, на които трябва да се намерят отговорите, а не да се оправдаваме, че през зимата вали сняг, а през лятото пече слънце", допълва Русе.


Реторично той пита и "защо при очаквани навявания и опасности на пътя не се поставиха знаци за допълнително ограничение на скоростта". Според него е добре да се преосмисли организацията на почистване при наличието на общо 6 ленти в двете посоки и почистването да става само на едното платно, а после на другото, или да са по ленти. А там където всяка година се образуват преспи да се изградят снегозащитни съоръжения и в такива участъци почистването да става не с обикновени снегорини, а със специални от рода на роторните.


Русев смята, че отчислените от армията стари верижни машини могат да се предоставят срещу заплащане на фирмите и да са дежурни в тези райони при усложнени условия. И е категоричен, че "в договорите за почистване трябва да се заложат клаузи, които да бъдат безпощадни като санкции при подценяване и несправяне в екстремни ситуации."


Според него големият въпрос, който нито едно правителство не е разрешил е изграждането на паркинги за спрените и отклонени товарни автомобили - "както през зимата, така и през летните месеци, (когато температурата е над 35 градуса) те се спират на пътното платно, а когато това е на магистрала е още по-опасно и вредно."


"Дневник" очаква отговорите на МВР за санкционираните водачи на автомобили и анализът на АПИ за блокадата при Карнобат и ще продължи темата. Ваши впечатления от организацията по пътищата в зимни условия може да напишете във форума или на [email protected].


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK