
© LiveVarna
В началото на декември 2016 зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Деница Николова изпрати до община Варна писмо с остър тон. В него бяха отправени забележки за недопустими пропуски и множество нарушения в документите за финансиране на втората фаза от проекта "Интегриран градски транспорт".
Неговата стойност надхвърля 30 млн. лв., а делът на общината е само около 1 млн. лв. С тези средства трябва да бъдат купени 15 нови автобуса за градския транспорт, да бъдат разширени и ремонтирани пътни артерии, да се оборудват 25 "интелигентни" пешеходни пътеки и система за преброяване на трафика. Освен това трябва да бъде доразвита вече изградената (но неработеща) система за информация в реално време за движението на автобусите в града.
Писмото на Николова завършваше с
изричното предупреждение
че ако немарливостта при подготовката на документите по проекта бъде допусната отново, финансирането му може да пропадне.
В средата на декември "Дневник" публикува подробна информация за съдържанието на писмото, както и за изпълнението на първия етап от проекта "Интегриран градски транспорт", който сега предстои да бъде "надграден".
Той бе на стойност близо 110 млн. лв. (при първоначално предвидени 115 млн.) и приключи в края на август м.г. Шест месеца по-късно най-важните от десетте му компонента не работят и вероятно ще трябва да бъдат преправяни. Цялата работа по проекта бе съпътствана от проблеми с възлагането на обществени поръчки, скандали за злоупотреба с чужди данни от страна на община Варна и неколкократно отлагане на крайния срок за приключването му. Така той е на път да се превърне в
красноречив пример за некомпетентност
при използването на средства от оперативните програми на ЕС.
В отговор на публикацията в "Дневник" пресцентърът на регионалното министерство изпрати уточнение. В него имаше подробности за повода, по който бе изпратено писмото на зам. министър Николова. Но текстът сдържаше и несъгласие с начина, "по който е интерпретирана информацията и посочените факти", касаещи изпълнението на първата фаза от най-големия до момента транспортен проект на Варна. От регионалното министерство настояваха също, че "проектът е изпълнен съгласно заложените индикатори по проектно предложение, одобрено от Европейската комисия".
По повод на това "уточнение" потърсихме от пресцентъра на министерството отговор на няколко допълнителни въпроса. Те касаеха рисковете община Варна да загуби финансирането на втория етап от проекта си, както и критериите, по които изпълнението на първия е било прието за успешно.
Отговорите, които получихме, за пореден път направиха очевидна виртуозната способност на чиновника да прикрива провалите си, като създава
паралелна реалност
с парите на европейските данъкоплатци.
Първият въпрос касаеше сроковете, в които община Варна трябва да изготви коригирания вариант на проектното си предложение и обстоятелствата, при които Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие" може да откаже финансирането му.
От отговора става ясно, че срокът, даден на администрацията във Варна да поправи грешките в документите за втрия етап от проекта си е спазен и в момента те се проверяват. Ако удовлетворяват изискванията на Програма "Регионално развитие" - финансиране ще има.
До тук – добре
Вторият въпрос, изпратен до Министерството на регионалното развитие, бе дали Управителният орган на програмата приема първата фаза на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" за успешно приключен, при положение, че и до този момент негови важни компоненти не са въведени в експлоатация.
Тук конкретността на отговора е "шифрована" така:
"Всички дейности по проект за Интегриран градски транспорт на Варна – фаза І са изпълнени и приети от Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие". На 31 август 2016 г. е представен окончателен технически доклад".
С други думи - приемането на един проект за работещ или не се извършва на базата на "технически доклад", представен от изпълнителя му. Няма никакво значение дали оборудването, доставено по проекта, е въведено в експлоатация. Стига само да е доставено и монтирано на мястото си.
Третият въпрос на "Дневник" трябваше да изясни как проектът, отчетен като изпълнен (с доставени и монтирани, но неработещи системи), допринася за подобряването на транспортните услуги във Варна и качеството на живот на гражданите?
Смисълът на отговора
се губи в лабиринта на следното дълго изречение:
" В съответствие с европейските политики за развитие на устойчиви системи за градски транспорт, изразяващи се в атрактивен, бърз, лесно достъпен и щадящ околната среда градски транспорт, въвеждане на автоматизирани системи за контрол на трафика и управление на процесите в градския транспорт и разработването на програми за изграждане на велосипедни алеи, община Варна изпълни визията си за развитие на ефективен, привлекателен и устойчив градски транспорт".
Така от отговора на регионалното министерство излиза, че "визията на община Варна" е била:
1. Да "усвои" близо 110 млн. лв.
2. Срещу част от тази сума да достави 70 нови автобуса.
3. Да инсталира скъпо електронно оборудване за продажба на билети, което не работи.
4. Да изгради 16 км велоалеи, предизвикали скандал с абсурда на проектирането си.
5. Да постави нови заслони по спирките, които година след монтирането си, вече са корозирали и повредени заради лошо изпълнение.
6. Да асфалтира няколко булеварда със средства от националния и собствения си бюджет вместо с предвидените за това пари по проекта. И да не обясни защо го е направила.
7. Да нарисува трасе за 15 км бърз автобусен коридор, по който бързи автобуси да не се движат.
8. Да изгради система за информация в реално време, която не информира.
9. Да инсталира автоматизирани системи за контрол на трафика, но да не ги използва.
10. Да похарчи още през 2015г. близо 800 хил. лв. за публичността на неработещия проект.
Последният въпрос, изпратен до Министерството на регионалното развитие и благоустройството, също бе пределно конкретен: "Констатирани ли са
пропуски и нарушения
при отчитането на проект "Интегриран градски транспорт на Варна", установени ли са невъзстановими разходи по него, предстои ли нанасянето на финансови корекции или налагането на санкции и в какъв размер".
"Отговорът" и в този случай няма нищо общо с въпроса. В съкратен вариант той звучи така: "Вследствие на извършените от УО на ОПРР контролни проверки, вкл. и на място, е установено постигане на заложените индикатори в проектното предложение...".
По-нататък се припомня една куриозна безсмислица, за която "Капитал" писа още на 8 юли м.г. Според техническото предложение, направено от изпълнителя на билетните автомати по проекта ("Обединение модерен транспорт"), негово задължение било само "да достави и монтира машини с фискални устройства, а не фискализирани".
И тъй като по неизвестни причини това предложение е било прието, както от ръководството на проекта във Варна, така и от Управителния орган на Програма "Регионално развитие", машините за билети са
отдавна платени, но не работят
и до днес.
Сега, в началото на четвъртата година след изготвянето на проекта, който трябваше да приключи още през 2015г., от Министерството на регионалното развитие и благоустройството съобщиха, че: "Управителния орган на Програма "Регионално развитие" е запознат с поетапното въвеждане в експлоатация на изградената по проекта система, и извършва постоянен мониторинг на този процес. Същевременно, следва да се има предвид, че поетапното въвеждане в експлоатация и фискализацията на системата е процес извън заложеното по проектното предложение".
Ето, така размяната на въпроси и отговори с регионалното министерство по един очевидно ясен проблем заприлича на диалога от стар виц. В него рибарят викал на рибката, която изпълнява желания: "Искам злато, златооо!". Но понеже тя чувала тежко, нещастникът внезапно се озовал до кръста в тинята на...блато.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3000 НеутралноПрекалено дълъг материал.
Еретикneut
Рейтинг: 1571 НеутралноДобре "усвояват" европейски средства варненските общинари, а и каква герберска борба беше на изборите да поставят на стола сегашния кмет
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restНефертити
Рейтинг: 1797 НеутралноЖалки чиновничета, но те са само параван.
Предразсъдъците са за ограничените.Зад тях се крие някой, който ще прилапа милионите.
edin drugii
Рейтинг: 2289 НеутралноДо коментар [#2] от "neut":
варненските общинари и управляващи са хора ,които са несменяеми последните 30 години ,все бивши и настоящи комунисти ,просто ,като се смени името на управляващата партия и те се записват на ново место , а основната им задача винаги е била да откраднат колкото може повече от данъците на общината и евросубсидията
tsyrvulan
Рейтинг: 973 НеутралноМда...чиновническите заврънтулки и финтифлюшки така могат да те объркат че накрая ще си помислиш че не трябва да вярваш на очите, ушите и другите си сетива, а на това в което различните ми там служители те убеждават. Иначе, ако нещо съм разбрал в България е следното - за да може даден проект да се придвижи и завърши бързо ( въобще не става дума за качествено ) от администрациите, трябва да има много за крадене, усвояване, отчитане и прочее. Ако има малко за усвояване или основната част вече е била усвоена от предишни усвоители, проекта едва крета и е близо до точката на замръзване.
ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.12345
Рейтинг: 524 НеутралноПоредното доказателство за вредата от европейското финансиране. Освен корупция и развъдник на чиновници, друга реална полза няма.
PETZL
Рейтинг: 1006 НеутралноТрябва публично да бъдат изнасилени по анадолски. Чиновническа паплач.
99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.dimov_a
Рейтинг: 237 Весело"С други думи - приемането на един проект за работещ или не се извършва на базата на "технически доклад", представен от изпълнителя му. Няма никакво значение дали оборудването, доставено по проекта, е въведено в експлоатация"
Прилича на стар виц, в който Хитър Петър бива глобен, щото след залез слънце е ходел без фенер, въпреки че имало такава наредба забраняваща това. На следващата вечер като се опитали да го глобят, той показал фенера, който носи. На въпроса, що не свети отговорил, че според наредбата трябва да носи фенер, но никъде не било записано, че трябва и да свети.
Petleshev
Рейтинг: 3187 НеутралноПисмата с въпросите до МРРБ, трябва да са с копие до Европейската комисия...! Иначе, дебелогъзата Лиляна няма да се стресне!
Бивш tww09306483.В Евро комисията, ще получат световъртеж, като видят на снимка варненските велоалеи! Въобще, този варненски проект е, олицетворение на войнстваща ГЕРБ-ерска некадърност и наглост...!
Лео
Рейтинг: 1162 НеутралноМен като ми пращат въпроси по пощата и все някой началник е в копие и не мога да шикалкавя в отговорите. В държаванта администрация не е ли така?
UJC4040
Рейтинг: 674 НеутралноДо коментар [#6] от "12345":
По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.Доста тъп извод! Сам ли го измисли, или ти го сведоха другарЕ от по-високо?
Uprsport
Рейтинг: 1068 НеутралноСъс 110 милиона лева може да се пострии на гола поляна един малък град. Изразходването на толкова средства и непостигането на никакви нови способности ни прави по-бедни. И това е от чиновническо безхаберие и безотговорност.
Дневник пропагандна газета
Рейтинг: 344 НеутралноЗа пръв път да съм донякъде съгласен със Спас. Обикновено плюе безогледно.
tsyrvulan
Рейтинг: 973 НеутралноДо коментар [#12] от "Uprsport":
ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.Какво градче можеш да построиш? Те за ограда не стигат. Сметката вече излиза 170 млн. и продължава да набъбва. Ясно е че тия 110 млн. усвоени до сега, са основно по разни джобове. Не е ясно обаче какво ще прави община Варна за да сложи в ред нещата. Щото си мисля че вместо да оправят неразбориите, общинарите още повече забатачват.
Дневник пропагандна газета
Рейтинг: 344 Неутрално[quote#12:"Uprsport"]Със 110 милиона лева може да се пострии на гола поляна един малък град. Изразходването на толкова средства и непостигането на никакви нови способности ни прави по-бедни. И това е от чиновническо безхаберие и безотговорност. [/quote]
Мързел и некадърност. Като са назначени стринки и лелинчовци по места, така ще е. А и читав човек за дребна заплата няма да иде да работи там. Влачим си още комунистическото наследство, когато необразовани и нагли взеха властта и окупираха чиновническите места.
Дундурук
Рейтинг: 437 НеутралноВИНОВНИЦИТЕ са варненските граждани, които са известни със своята овчедушност. Местната групировка и корумпираната местна администрация им са на главата от десетилетия, а овцете даже си ги уважават, защото тарикатите в бантустаните, особено варненския, се богове.
drumbass
Рейтинг: 244 НеутралноЧовек да не знае какво да прави. Да си трае и благодари, че поне има нов асфалт и автобуси или да пише на ЕК и да плати масрафа след последващата финансова корекция.
Трябва да има европейски съд и разследващ орган за трансгранични престъпления и такива с фондове. И с тия корекции да идват и реални осъдителни присъди. Иначе хората, затова, че управляващите крадат.
Tod
Рейтинг: 1441 Любопитно[quote#13:"Jumbo Jet"]За пръв път да съм донякъде съгласен със Спас. Обикновено плюе безогледно.
Истината няма пресечна точка с популизма на БСП----------------------
В тая дописка какво прави?...
Tod
Рейтинг: 1441 Любопитно[quote#16:"Дундурук"]ВИНОВНИЦИТЕ са варненските граждани, които са известни със своята овчедушност.
---------------------------
Ти от коя камбанария правиш такива изводи?...
Jessika
Рейтинг: 1582 НеутралноПо усвояване на средства община Варна са отличници, но "Интегриран градски транспорт" така и не работи.
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”Все едно кой е кмет в този град, проблемите не се решават, а се задълбочават.
гарата
Рейтинг: 795 РазстроеноЗа съжаление в родната Варна краденето и вечна Олимпиада.
Резултатите... видими естествено.
gost22
Рейтинг: 2005 Весело[quote#6:"12345"]Поредното доказателство за вредата от европейското финансиране. Освен корупция и развъдник на чиновници, друга реална полза няма. [/quote]
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Аха, точно евпорейското финансиране обучава българските тарикати в корупция, и точно еврофондовете са отговорни, че българското правораздаване го няма никакво. "Лоши" еврофондове, лоши, лоши... Дори ЕС са виновни, че за законите Ванко1 и "пешеходеца е виновен на пешеходна пътека"...
historama
Рейтинг: 4137 Неутрално[quote#19:"Tod"]Ти от коя камбанария правиш такива изводи?... [/quote]
Очаквано дундурука се включи. Чудя се какво му се е случило точно във Варна?