Паралелният свят на чиновника, или за глухата рибка, "златото" и "блатото"

Паралелният свят на чиновника, или за глухата рибка, "златото" и "блатото"

© LiveVarna



В началото на декември 2016 зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Деница Николова изпрати до община Варна писмо с остър тон. В него бяха отправени забележки за недопустими пропуски и множество нарушения в документите за финансиране на втората фаза от проекта "Интегриран градски транспорт".


Неговата стойност надхвърля 30 млн. лв., а делът на общината е само около 1 млн. лв. С тези средства трябва да бъдат купени 15 нови автобуса за градския транспорт, да бъдат разширени и ремонтирани пътни артерии, да се оборудват 25 "интелигентни" пешеходни пътеки и система за преброяване на трафика. Освен това трябва да бъде доразвита вече изградената (но неработеща) система за информация в реално време за движението на автобусите в града.


Писмото на Николова завършваше с




изричното предупреждение


че ако немарливостта при подготовката на документите по проекта бъде допусната отново, финансирането му може да пропадне.


В средата на декември "Дневник" публикува подробна информация за съдържанието на писмото, както и за изпълнението на първия етап от проекта "Интегриран градски транспорт", който сега предстои да бъде "надграден".


Той бе на стойност близо 110 млн. лв. (при първоначално предвидени 115 млн.) и приключи в края на август м.г. Шест месеца по-късно най-важните от десетте му компонента не работят и вероятно ще трябва да бъдат преправяни. Цялата работа по проекта бе съпътствана от проблеми с възлагането на обществени поръчки, скандали за злоупотреба с чужди данни от страна на община Варна и неколкократно отлагане на крайния срок за приключването му. Така той е на път да се превърне в


красноречив пример за некомпетентност


при използването на средства от оперативните програми на ЕС.


В отговор на публикацията в "Дневник" пресцентърът на регионалното министерство изпрати уточнение. В него имаше подробности за повода, по който бе изпратено писмото на зам. министър Николова. Но текстът сдържаше и несъгласие с начина, "по който е интерпретирана информацията и посочените факти", касаещи изпълнението на първата фаза от най-големия до момента транспортен проект на Варна. От регионалното министерство настояваха също, че "проектът е изпълнен съгласно заложените индикатори по проектно предложение, одобрено от Европейската комисия".


По повод на това "уточнение" потърсихме от пресцентъра на министерството отговор на няколко допълнителни въпроса. Те касаеха рисковете община Варна да загуби финансирането на втория етап от проекта си, както и критериите, по които изпълнението на първия е било прието за успешно.


Отговорите, които получихме, за пореден път направиха очевидна виртуозната способност на чиновника да прикрива провалите си, като създава


паралелна реалност


с парите на европейските данъкоплатци.


Първият въпрос касаеше сроковете, в които община Варна трябва да изготви коригирания вариант на проектното си предложение и обстоятелствата, при които Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие" може да откаже финансирането му.


От отговора става ясно, че срокът, даден на администрацията във Варна да поправи грешките в документите за втрия етап от проекта си е спазен и в момента те се проверяват. Ако удовлетворяват изискванията на Програма "Регионално развитие" - финансиране ще има.


До тук – добре


Вторият въпрос, изпратен до Министерството на регионалното развитие, бе дали Управителният орган на програмата приема първата фаза на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" за успешно приключен, при положение, че и до този момент негови важни компоненти не са въведени в експлоатация.


Тук конкретността на отговора е "шифрована" така:


"Всички дейности по проект за Интегриран градски транспорт на Варна – фаза І са изпълнени и приети от Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие". На 31 август 2016 г. е представен окончателен технически доклад".


С други думи - приемането на един проект за работещ или не се извършва на базата на "технически доклад", представен от изпълнителя му. Няма никакво значение дали оборудването, доставено по проекта, е въведено в експлоатация. Стига само да е доставено и монтирано на мястото си.


Третият въпрос на "Дневник" трябваше да изясни как проектът, отчетен като изпълнен (с доставени и монтирани, но неработещи системи), допринася за подобряването на транспортните услуги във Варна и качеството на живот на гражданите?


Смисълът на отговора


се губи в лабиринта на следното дълго изречение:


" В съответствие с европейските политики за развитие на устойчиви системи за градски транспорт, изразяващи се в атрактивен, бърз, лесно достъпен и щадящ околната среда градски транспорт, въвеждане на автоматизирани системи за контрол на трафика и управление на процесите в градския транспорт и разработването на програми за изграждане на велосипедни алеи, община Варна изпълни визията си за развитие на ефективен, привлекателен и устойчив градски транспорт".


Така от отговора на регионалното министерство излиза, че "визията на община Варна" е била:


1. Да "усвои" близо 110 млн. лв.
2. Срещу част от тази сума да достави 70 нови автобуса.
3. Да инсталира скъпо електронно оборудване за продажба на билети, което не работи.
4. Да изгради 16 км велоалеи, предизвикали скандал с абсурда на проектирането си.
5. Да постави нови заслони по спирките, които година след монтирането си, вече са корозирали и повредени заради лошо изпълнение.
6. Да асфалтира няколко булеварда със средства от националния и собствения си бюджет вместо с предвидените за това пари по проекта. И да не обясни защо го е направила.
7. Да нарисува трасе за 15 км бърз автобусен коридор, по който бързи автобуси да не се движат.
8. Да изгради система за информация в реално време, която не информира.
9. Да инсталира автоматизирани системи за контрол на трафика, но да не ги използва.
10. Да похарчи още през 2015г. близо 800 хил. лв. за публичността на неработещия проект.


Последният въпрос, изпратен до Министерството на регионалното развитие и благоустройството, също бе пределно конкретен: "Констатирани ли са


пропуски и нарушения


при отчитането на проект "Интегриран градски транспорт на Варна", установени ли са невъзстановими разходи по него, предстои ли нанасянето на финансови корекции или налагането на санкции и в какъв размер".


"Отговорът" и в този случай няма нищо общо с въпроса. В съкратен вариант той звучи така: "Вследствие на извършените от УО на ОПРР контролни проверки, вкл. и на място, е установено постигане на заложените индикатори в проектното предложение...".


По-нататък се припомня една куриозна безсмислица, за която "Капитал" писа още на 8 юли м.г. Според техническото предложение, направено от изпълнителя на билетните автомати по проекта ("Обединение модерен транспорт"), негово задължение било само "да достави и монтира машини с фискални устройства, а не фискализирани".


И тъй като по неизвестни причини това предложение е било прието, както от ръководството на проекта във Варна, така и от Управителния орган на Програма "Регионално развитие", машините за билети са


отдавна платени, но не работят


и до днес.


Сега, в началото на четвъртата година след изготвянето на проекта, който трябваше да приключи още през 2015г., от Министерството на регионалното развитие и благоустройството съобщиха, че: "Управителния орган на Програма "Регионално развитие" е запознат с поетапното въвеждане в експлоатация на изградената по проекта система, и извършва постоянен мониторинг на този процес. Същевременно, следва да се има предвид, че поетапното въвеждане в експлоатация и фискализацията на системата е процес извън заложеното по проектното предложение".


Ето, така размяната на въпроси и отговори с регионалното министерство по един очевидно ясен проблем заприлича на диалога от стар виц. В него рибарят викал на рибката, която изпълнява желания: "Искам злато, златооо!". Но понеже тя чувала тежко, нещастникът внезапно се озовал до кръста в тинята на...блато.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK