Катастрофите и жертвите от тях намаляват с малко от началото на годината

Катастрофите и жертвите от тях намаляват с малко от началото на годината

© Цветелина Николаева, Капитал



Катастрофите и жертвите от тях намаляват минимално през януари и първата седмица на февруари, показва статистиката на МВР. От началото на годината при 432 произшествия са загинали 36 души, а ранени са 512. За същия период миналата година данните са над 500 катастрофи, над 40 загинали и над 600 пострадали.


Жертвите от катастрофи бяха започнали да намаляват от 2010 година, като тази тенденция се запази близо четири години и включително и през 2016 година, въпреки че ръсът тогава беше минимален. Увеличение на загиналите и на инцидентите се забеляза отново през 2014 година и продължава да се запазва.



Сред основните причини са корупцията, липсата на достатъчно камери по пътищата и фактът, че контролът на път е насочен основно срещу високата скорост, но не и срещу хулиганското поведение. Защото независимо от по-високите санкции събираемостта на глобите е изключително ниска.




От средата на януари в сила са нови, по-строги санкции за нарушителите на пътя. Сред основните нови моменти са по-високи глоби за шофирането след употреба на алкохол и без книжка, превишаване на скоростта. Участието в гонки вече е криминализирано. Включени са и нови санкции - като дерегистрацията на автомобила, когато е шофиран от собственика му след употреба на алкохол, без книжка или при отказ от съдействие на компетентните институции.


Преди време КАТ разпространи списък с най-опасните пътища в България (виж картата). Превишената скорост и неправилното изпреварване са най-честите причини за катастрофите.

Ключови думи към статията:

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5815 Неутрално

    Дано !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2309 Неутрално

    намалели са катастрофите ,щото 10 дни джигитите не могат изровят автомобилите от снега ,иначе да видите какви превишения щеше да има .Но иначе новия закон да се смъкват табелите за провинения и беззакония е голяма работа ,бая изрод ще остане на трупчета ,ама трябва и ефективен затвор с каторга и то д ълго време при всяка катастрофа с ранен или убит или неизпълнение на разпореждания на милиционерите

  3. 3 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2236 Неутрално

    [quote#2:"edin drug"]намалели са катастрофите ,щото 10 дни джигитите не могат изровят автомобилите от снега[/quote]
    Абсолютно вярно! Дори повече от 10 дни, пък и друго си е катастрофа да се бухне джигита в пряспа, вместо челно в някой невинен. Ама разбира си, очаквам Боко, предизборно да се похвали, че е благодарение на него, а не на лошото време.

    мурзилка
  4. 4 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 844 Неутрално

    Разбира се, че заради продължилия сняг и студ, доста хора не караха колите си. Това е причината, не че сме станали по-стриктни в спазване на ЗДП.

  5. 5 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2541 Неутрално

    Глобите няма да спрат системните нарушители. Агресивното шофиране е главният виновник за катастрофите, пък и навикът е втора природа. Някои водачи трудно ще променят поведението си на пътя.

  6. 6 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    Камери и здрави глоби, които да се събират. И тогава джигита с Гоуфа ще стане примерен участник в движението. Аконе, гордоста в живота му да се вземе със свалени номера. Доста бързо ще намалеят простотиите по пътищата.

  7. 7 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "Жертвите от катастрофи бяха започнали да намаляват от 2010 година, като тази тенденция се запази близо четири години и включително и през 2016 година, въпреки че ръсът тогава беше минимален."

    Ко речи?
    Я пак...

  8. 8 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "контролът на път е насочен основно срещу високата скорост, но не и срещу хулиганското поведение"

    За мен точно това е причината за многото катастрофи! Леко превишената скорост (не говоря за 100 км/ч над ограничението) сама по себе си не е проблем, ако условията го позволяват. Няма какво да се лъжем, има масово участъци с ограничение 80, където може да се кара съвсем спокойно и безопасно със 100, или ограничение 60 където 80 не е проблем. Но има и условия, когато пише 100, а безопасно е 50. Никоя табела не може да замени мислещата глава на шофьора.

    Катаджиите се вкопчват в превишената скорост, защото там всичко е черно-бяло, или си превишил или не си. За тях е най-лесно да се измъкнат с "еми ако беше карал с ограничението, нямаше да стане така". Това е тъп аргумент, ако не бях излизал от вкъщи, пак нямаше да стане така. Ако ходех пеша също.

    Проблемите на пътя обаче не са черно-бели и не са тривиални. Те са структурни, и са както в закона, така и в прилагането му и най-вече в главите на шофьорите.

  9. 9 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3042 Неутрално

    До коментар [#5] от "voyko":
    До коментар [#8] от "Mike":

    Така е. Напълно прави сте.

  10. 10 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    До коментар [#8] от "Mike":

    Никоя мислеща глава не може да замени наказанията - и на Запад не са от най-умните, ама глобите са жестоки и събираемостта им е голяма - затова и наш Ганю като мине Калотина и се озърта като заек и си кара по ограниченията..за съжаление няма как да се знае навън как се представят точно българските шофьори...

  11. 11 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Лошият анализ на причините за ПТП води до неадекватни мерки.
    Милиционерите дори не знаят, че движението с несъобразена скорост може да е причина за произшествие, но не може да се наказва, ако скоростта е в разрешените граници.

  12. 12 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2599 Весело

    Ами то половин месец България беше блокирана от снеговалежите.

  13. 13 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4849 Неутрално

    "жертвите от тях намаляват с малко..."


    С 11% по-малко жертви и с 17% по-малко ранени сравнението малко ми се струва неудачно...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  14. 14 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 923 Неутрално

    Същата статистика, с която отчитат по малко
    влезли мигранти, е ми то и бели мечки не могат
    да минат границата !!!

  15. 15 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2236 Неутрално

    [quote#8:"Mike"]Няма какво да се лъжем, има масово участъци с ограничение 80, където може да се кара съвсем спокойно и безопасно със 100[/quote]

    [quote#8:"Mike"]Никоя табела не може да замени мислещата глава на шофьора.[/quote]

    Може може, особено ако влезе през предното стъкло и му отнесе тиквата, заради "безопасните" +20км над ограничението.

    мурзилка
  16. 16 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6579 Неутрално

    Годината започва сравнително добре, но истината ще я разберем след няколко месеца, а тя е много слаба дисциплина на българина на автомобилния път

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  17. 17 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 703 Неутрално

    Според мен, освен изброените във форума причини, има още една важна - ниска техническа подготовка на водачите, съчетана с ПРЕСТЪПНА безотговорност по отношение на техническото състояние на автомобилите. След това го има и безобразното и безразборно пресичане на пешеходци, което пълни допълнително и ненормално като обем черната хроника.

  18. 18 Профил на qwerty112
    qwerty112
    Рейтинг: 221 Любопитно

    [quote#11:"yavooor"]Милиционерите дори не знаят, че движението с несъобразена скорост може да е причина за произшествие, но не може да се наказва, ако скоростта е в разрешените граници. [/quote]
    Що пишеш небивалици?!

  19. 19 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#10:"rainbou1"]Никоя мислеща глава не може да замени наказанията - и на Запад не са от най-умните, ама глобите са жестоки и събираемостта им е голяма[/quote]

    За събираемостта е така, но глобите чак пък жестоки не бих казал, има провинения, за които в БГ наказанията са по-големи. Например това да ти свалят табелите на място и да дерегистрират колата не съм го чувал никъде. За мен лично е и супер безумно, особено ако провиненият не е собственик на колата - но явно така се налага в БГ условията.

    Нямам нищо против сурови наказания, само че както сам казваш, високата събираемост дори на по-ниски наказания води до по-голям дълготраен ефект. Ако плащаш по 50 лв. и 2-3 точки за превишена скорост, ама да ги плащаш ВСЕКИ път когато превишиш - ще го направиш 2-3-4-5 пъти и в някъв момент ще ти писне да даваш по 50 лв. Ако не ти писне, ще ти свършат точките.

    Иначе да се въвеждат някви безумни наказания и да се разчита на стряскащия ефект е тъпо според мене. Само подпомага корупцията...

  20. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8481 Неутрално

    По-малко пътуваха, по-малко катастрофираха.

  21. 21 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Как няма да намалеят, като пътищата бяха непроходими седмици наред?
    Ако се затворят всички пътища можем и да ги сведем до нула.
    (Но с милиционерска логика не може, пък и не е полезно да се спори. Особено ако някой шапкаджия те е спрял на пътя).

  22. 22 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Във Великобритания средно на ден по пътищата загиват 4, в България 1. В България е по-бесопасно.

  23. 23 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1548 Весело

    Намалели са. БМВ-тата до април са в гаражите.

  24. 24 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    [quote#6:"foxa5"]Камери и здрави глоби, които да се събират. И тогава джигита с Гоуфа ще стане примерен участник в движението. Аконе, гордоста в живота му да се вземе със свалени номера. Доста бързо ще намалеят простотиите по пътищата. [/quote]

    Или всеки ще кара колата на съседа с пълномощно и клаузата за дерегистрация няма да се задейства, защото важи само за собственика, което си е дискриминационно спрямо изрядните собственици.

  25. 25 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#19] от "Mike":

    Гарантирано го има в Испания в момента и преди време (може и сега) в Германия.
    Ако не греша (просто не съм 100% сигурен) в целия ЕС ако си в автомобил, който не е преминал технически преглед съгласно изискванията директно спират автомобила (дори да не му свалят номерата го качват на транспорт и го прибират в полицейски паркинг).

    Същото важи ако те хванат пил - в целия ЕС няамаш шанс да продължиш с автомобила...

    Модератора е неадекватен!
  26. 26 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    Другата мярка, която ще даде ефект е да направят онлайн система с нарурушенията и наказанията и да дадът пълен достъп до данните на застрахователите.
    Застрахователите, като почнат да ти вдигат гражданската заради нарушенията и ще се замислиш преди да нарушаваш...

    Модератора е неадекватен!
  27. 27 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    *нарушенията

    П.С. Това ми се случва за пръв път - да пиша "пелтечейки"

    Модератора е неадекватен!
  28. 28 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4220 Неутрално

    Дано тази година жертвите на "войната по пътищата " у нас да са колкото се може по-малко.Надявам се ,че шофьорите у нас ще карат по-разумно,а полицаите ще си гледат по-съвестно работата.

  29. 29 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#25] от "ivan_":

    Чакай сега - техническия преглед е задължение на собственика, и на всичко отгоре е изискване за да можеш изобщо да регистрираш автомобил. Регистрацията важи само в комбинация с валиден стикер за годишен преглед. Разбира се, че като ти изтече стикера, регистрацията става невалидна, и ако те хванат, го дерегистрират. Дали ще е на място, или на паяк или друг начин, е организационен въпрос.

    Същото важи и за гражданска отговорност и тем подобни.

    Аз не говоря за такива административни провинения. Говоря за нарушения на правилника за движение. Неговото спазване е отговорност на водача, а не на собственика, затова и наказанията трябва да са за водача и само за него. Това е тънката разлика.

  30. 30 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#29] от "Mike":

    Благодаря за уточнението!

    В този смисъл съм съгласен. Не се сещам и Аз някъде да дерегистрират автомобил в смисъла който обяснихте.
    Да не ти позволят да го управляваш временно и да го репатрират - да!
    Дерегистрация не се сещам, въпреки, че в Германия са ми вземали номерата за да са сигурни, че ще си платя глобата...

    Модератора е неадекватен!
  31. 31 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#30] от "ivan_":
    [quote#30:"ivan_"]Дерегистрация не се сещам, въпреки, че в Германия са ми вземали номерата за да са сигурни, че ще си платя глобата... [/quote]

    Това много ме изненадва, но ако си бил с чуждестранни номера, е възможно. Ако си с немски номера, никой не ти бара номерата. Ако те хванат на място в нарушение, ти вземат данните (ако е нужно звънят в централата и по имената ти намират адреса), подписваш се, че си съгласен и си тръгваш. После получаваш писмо по пощата. Ако са те снимали с камера, по номера на колата намират собственика, пращат му на него писмо, че с неговата кола е извършено това и това нарушение, да каже кой е бил шофьора (собственика е длъжен да знае кога кой е карал колата му). Ако не реагираш на писмата, в един момент ти звъни чичко полицай на вратата в 6:30 сутринта да те пита кво стаа...

    Такава е долу-горе процедурата.

  32. 32 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#31] от "Mike":

    А това беше някъде 1991 г. и си бях чужденец.
    Карах един опел капка и един страхотен празен път, през една гора.
    И само едни табели с нещо на немски и ограничения 40 км/ч...
    Аз млад келеш си дуя с 80 и ме спряха едни полицаи, успяха да ми обяснят, че това било някакъв резерват с редки видове и затова ограничението...
    Не си спомням, но глобата беше 400 марки, нещо подобно. Нямах парите в мен и хората виждайки, каква ситуацията свалиха номерата...

    Модератора е неадекватен!
  33. 33 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#32] от "ivan_":

    Разбирам Е да, това е било доста специфичен случай. А и са минали 25 години оттогава, много неща са се променили. Но насред резервата и сега едва ли има камери, така че само патрули...

  34. 34 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Весело

    До коментар [#33] от "Mike":

    Това си беше скъп, но урок...
    Не е лошо на подобна възраст да паднеш по този начин.
    Ставаш по мислещ и внимателен

    Модератора е неадекватен!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK