Виена е разработила оптична система, която да замени бутоните на светофарите

Пешеходна пътека на булевард в София

© Мария Съботинова, Градът

Пешеходна пътека на булевард в София



В близките години Виена ще замени светофарните бутони, с помощта на които пешеходците пресичат улици и булеварди, с оптична система, която ги разпознава и автоматично им осигурява преминаване. Причината е, че жителите на австрийската столица са поискали технология, с която да не им се налага да правят каквото и да било.


Това каза Валтер Мимлер, който отговаря за светофарната система и светлинната уредба на Виена. Той бе в София като един от лекторите в форума "Дните на Виена", който започна на 11 февруари и приключи в понеделник. В последните два дни от събитието ръководители на звената, отговарящи за градската среда в австрийската столица отбелязаха успехите на градската администрация в сферите на екологията и градската мобилност. Те представиха и някои от технологиите, които разработват, за да облекчат трафика и развият алтернативните методи за придвижване.


Бутоните и данъкоплатците със самочувствие




Бутоните за заявка за пресичане се използват във Виена от 60-те години на ХХ век. Те са разположени на кръстовищата, където е осигурен продължителен зелен сигнал, за да се улесни трафика на автомобили. Дълги години бутоните били възприемани от жителите на града, разказа Мимлер.


"Постепенно хората във Виена спряха да са доволни от бутоните за преминаване и започнаха да искат технология, с която да не им се налага да правят нищо, за да преминават", каза той.


Според него това желание на гражданите се дължи на "нарастващото самочувствие и самосъзнание на данъкоплатците", които започнали да поставят бутоните под въпрос.


По-доброто решение


Така във виенската община започнали да търсят нова технология, която да задоволи желанията на жителите на града. Те стигнали до извода, че се нуждаят от оптични сензори, които да разпознава пешеходците и да им осигуряват предимство при пресичане.


В началото имало проблеми, защото различни детектори улавяли всякакъв тип движение. Системата трябвало да може не само да разпознае пешеходеца, но и да "разбере" дали той има намерение да пресича, както и каква е неговата посока на движение. Другите изисквания били "поне 99.5% точност", разпознаване на големи групи хора, включително и когато лицата им са закрити.


От общината във Виена потърсили институтът за машинно виждане към университета в Грац (Австрия). В него се разработвала технология, която да разпознава хора, създава прогноза за възможната им посока на движение, както и за очакваната им скорост за преминаване. Още изисквания обаче наложили технологията на университета в Грац да бъде доработена. "Системата трябваше да бъде надеждна при слаба светлина, лошо качество на образа, както и да е напълно независима от условията, в която се намира", каза Мимлер.


Резултатът


След дълги разработки бил създаден прототип. "Направихме пробни тестове в реална обстановка, които показаха пълна успеваемост", каза Валтер Мимлер, докато зад гърба му се прожектираха снимки заснети от системата. На тях се виждаха маркирани лица на пешеходци и отбелязани с ярки цветове използваните най-често посоки на движение.


Прототипът разпознава един пешеходец или различни групи от хора. Той действа дори, когато пешеходците са закрити с чадър, защото има технология за отчитане на височината и раменете. Работи и при хора с инвалидни колички и патерици.


В резултат на успешните тестове разработчиците получили патент над технологията. Продължава разработването на системата, така че моделът да може да се произвежда серийно, както и да може да се монтира на всяко кръстовище.

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4970 Неутрално

    Дано от СО най-после им е "светнало" че са дали милиони за теника от преди около 50 години !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на boring pumpkin
    boring pumpkin
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    "Светнало им е" ... с комисионите

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4970 Неутрално

    До коментар [#2] от "boring pumpkin":

    Тогава е крайно време да ни "светне" на всички софиянци и да да гласуваме правилно следващия път.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 622 Весело

    Заглавие: "Виена е разботила..."

    Я пак! Какво е разбоботила?

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  5. 5 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    Големи разработки. ..в Прага имаше улични чешми на които като настъпиш боядисана плочка до нея и водата теква.Пет плочки до светофара със сензор отдолу и самочувствието на австрийските столичани няма да бъде накърнено.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  6. 6 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    До коментар [#5] от "kasko":

    Аха интересна идея, жалко че е неприложима в София, защото натрупания неизчистен сняг постоянно ще го задейства.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  7. 7 Профил на fras
    fras
    Рейтинг: 447 Любопитно

    Причината е, че жителите на австрийската столица са поискали технология, с която да не им се налага да правят каквото и да било.
    ------------------------------------------------
    Това не е много основателна причина!
    Защо да няма и устройство, което да ги пренася през пътя?!

  8. 8 Профил на hmmmmm
    hmmmmm
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Ние в София пък се чудим как да направим така че изобщо да няма пешеходци. Новите светофари идеално засилиха предимството на автомобилите. Следващата стъпка е да се махнат пешеходните светофари нацяло.

  9. 9 Профил на hmmmmm
    hmmmmm
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#5] от "kasko":

    И във във Виена има чешми с педали...

  10. 10 Профил на pleven
    pleven
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Бате, това е толкова елементарно да се реализира и тук, ченямам думи....

    https://www.pleven.pro
  11. 11 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Ами ако и са гладни и жадни пак да ги засича ако пък са болни направо за бърза помощ

    Долу рушистите и фашистите
  12. 12 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 468 Неутрално

    ... "Бутоните за заявка за пресичане се използват във Виена от 60-те години на ХХ век"...

    Здравей, здравей Софийска асамблея.

  13. 13 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    [quote#1:"КМЕТ В СЯНКА"]Дано от СО най-после им е "светнало" че са дали милиони за теника от преди около 50 години !!! [/quote]

    Още като са писали обществената поръчка им е светнало... ама нали са си поделили парите с изпълнителя, какво им дреме за реализацията?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  14. 14 Профил на ddemivor
    ddemivor
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#7:"fras"]Защо да няма и устройство, което да ги пренася през пътя?[/quote]
    Градът е на хората и те могат да се предвижват по различни начини; с кола, с велосипед, пеша и е справедливо всички групи да имат приблизително еднакви права. Както автомобилите не натискат копчета за да минат, така и пешеходците имат същото право. Подлезите и надлезите са някакво решение, но не за инвалиди, майки с деца, колоездачи. И както се разработва зелена вълна за автомобилите, така виенчани разработват система за безпроблемно преминаване на кръстовищата от пешеходците. Представи си жена с количка с бебе, до нея малко дете, което няма инстинкт за съхранение, а жената носи и торби с покупки. Жената мисли най-напред за децата си и не иска да натиска бутони, които може да са заразени от някой мангал и след това с мръсната ръка да дава на детето си да хапне. Това е основателна причина за виенчани, но в България върлува Сталинското отношение към хората, насадено от Кремълскикте деспоти: има човек - има проблем, няма човек - няма проблем. Погледни колите по тротоарите, в тревните площи, в площадките за игра за деца и милиционерите, които си бъркат в носовете защото не разбират какъв е проблема. Според мен, коментарът ти за устройство, което да пренася хората през пътя е цинично и подхожда на самодържец като Борисов, но не на съвестен гражданин-данъкоплатец.

  15. 15 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4970 Неутрално

    До коментар [#14] от "ddemivor":

    +++++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  16. 16 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 5679 Неутрално

    А нашата система реагира твърде бавно - браво на австрийците.

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  17. 17 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1189 Любопитно

    Бях две седмици командирован във Виена - ми то да ти е кеф да караш колело или кола там, за кънки и ролери да не говорим. За всеки и всичко е помислено, условията са прекрасни. Това обаче не им пречи да мислят нови неща и да се развиват, не стоят на едно място хората. А СО е заспала някъде в 80-те години на миналия век и нехае за проблемите на собствените си жители, не знам какво трябва да се случи (дори революция не можем да си спретнем, толкова сме заспали и вяли), та на отговорните управленски места да седнат мислещи хора...

  18. 18 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    както обикновено СО са 50г назад и 20г настрани.

  19. 19 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    На СО им е светнало в банковите сметки.
    Бутоните, които ги наслагаха, са толкова малоумни, че няма накъде повече.
    Първо, бутони не се слагат на кръстовище, защото там пешеходците по подразбиране си имат предимство пред завиващите автомобили. Ако има пешеходец, автомобилът така или иначе ще изчака. Ако няма, така и така ще мине.
    Второ, много от бутоните вече са с разбити кутии, така че са неизползваеми. Ако искаш да натиснеш може да те удари ток. Ако няма кой да натисне бутона от другата страна на улицата, има да чакаш цял ден да светне зелено.
    Трето, бутоните крият сериозна опасност от заразни болести (грип, хепатит и т.н.), защото не знаеш хиляди пръстчета които ги натискат, къде да били преди това.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  20. 20 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    в София е приложен възможно най-дебилният вариант на копчетата - принуден си да чакаш дълго дори на кръстовища, на които така или иначе има време за пресичане на пешеходци!

    преди две седмици се наложи да чакам повече от 10мин (реално 3 пълни цикъла на светофара) за да пресека бул.Христо Ботев на пл.Македония!

    пълни олигофрени са тези, дето са изкендзали такава дебилщина!

  21. 21 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Този чичка от Виена е подготвил доклад на ниво детската градина и е преценил, че ще пасне перфектно за пред българската джурналя. Е, май е бил прав щом даже му го препечатват в оригинален вид.

    Да беше казал по-добре как да си назначим управа, която да престане да внедрява някакви отдавна остарели решения от преди 50 години само защото на лапачите им е най-лесно да им пробутват такива.

  22. 22 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1537 Гневно

    Виена, за разлика от София, е един хубав, чист и уреден град, където се мисли за хората и всички участници в движението, а не само за автомобилите. Там имат чудесни тротоари и фантастични велоалеи и прекрасен градски транспорт, за каквито ние, клетниците във Фандъковата кочина, можем само да мечтаем.
    Тези говняни, без извинение, копчета, дето ги нацвъкаха, са една от най-епохалните тъпанарщини, които се натвориха напоследък в клетата София. Те не дават абсолютно никакво предимство на пешеходците, а напротив - затормозяват допълнително и без това затормозените жители.
    Била съм в много европейски градове и подобна глупост никъде не съм виждала. Да, в някои има бутони за пешеходци, но те си изпълняват истинската функция и след като го натиснеш, почти веднага светва пешеходното зелено. Това тук е ужасна тъпотия, при това много зле изпълнена.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  23. 23 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3588 Неутрално

    И на мен са ми много противни тези бутони по софийските кръстовища. Чудя се що за човек-садист би направил такова нещо, така че максимално да затрудни плебса, вместо максимално да го улесни? Що не можем да се поучим от виенския опит, а все ни влече към сатрапията на Русия?

    Въпреки всичко, вярвам, че в един момент ще догоним и дори ще изпреварим в много отношения страните от Западна Европа. Може да ви звучи невероятно, но просто имайте търпение. Няма друг начин да се случват нещата.

  24. 24 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3588 Неутрално

    До коментар [#22] от "Хриси":

    Напълно права сте, колежке. Мненията са ни идентични. Аз не съм ходил много из Европа, съвсем малко знам от Гърция, но съм съгласен, че такива дебилщини ги има само у нас. Но пък това ни прави устойчиви на всякакви тарикати, които се опитват да ни яхат. Не е нужно да сме съвършени, все нещо трябва да не ни е в ред, за да не ни завидят душманите, а те са много, страшно много. Ама животът на хората трябва да бъде по-улеснен.

  25. 25 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    До коментар [#24] от "Читател":

    С други думи, пак се изложихме пред чужденците. 😷

    Апокалипсисът апокалиптичен
  26. 26 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12540 Неутрално

    Е, на София им казаха, че са 55 години назад от Виена?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK