Как България да стигне Дания по колоездачи

Как България да стигне Дания по колоездачи

© Красимир Юскеселиев



КАТ ще глобява всички паркирали на велоалеи автомобили, Столичната община ще свърже всички велоалеи в София, спазвайки изработената си вече стратегия, а когато се оправи времето, ще обнови маркировката на съществуващата мрежа, регионалното министерство предвижда безопасна зона на скоростните извънградски пътища, която да може да се ползва от колелета, националният омбудсман Мая Манолова пък ще инициира законодателни промени на правата и правилата на колоездачите.


Тези обещания от институциите се чуха по време на дискусия, организирана от Манолова за оплакванията на велосипедистите. Трагичен повод за нея стана смъртта на 41-годишния колоездач Мартин Гачев на 24 февруари, който бе блъснат от турски тир на главния път I-8 близо до град Божурище.


На срещата присъстваха зам.министърът на регионалното министерство Виолета Комитова, зам.-кметът на София по транспорта Евгени Крусев и главният архитект на столицата Здравко Здравков, шефът на пътна полиция Бойко Рановски и началникът на столичния КАТ Тенчо Тенев. Представители имаше и на спортното, образователното и транспортното министерство, Националната спорта база и неправителствения сектор.




В края на дискусията бе решено


до 10 дни всяка институции да изпрати писмо до омбудсмана с ангажиментите, които може да поеме за справяне с проблемите на колоездачите,


които чуха. След това Манолова ще обобщи обещанията на ведомствата и ще ги изпрати на служебния регионален министър за сформиране на работна група, която да изработи цялостна и дългосрочна стратегия за страната. Въпреки че омбудсманът изрази съмнение дали служебният кабинет би се ангажирал с това, обеща да поиска това от тях. А ако той не успее, тя ще сезира с въпроса следващото редовно правителство.


По време на дискусията се казаха интересни мнения, предложение и статистики. Бяха поискани и обещани промени и действия.


Какво искат колоездачите


1. Законодателни промени
- минимално странично разстояние от 1.5 м при изпреварване на велосипедист;
- преразглеждане и осъвременяване на правата и задълженията на велосипедистите;
- правила за движение на велосипеди в група;
- предефиниране и добавяне на нови знаци за велосипедна инфраструктура.


2. Визия и стратегия за развитие на велосипедизма в България като спорт, транспорт и туризъм


3. Изграждане на специализирана администрация към ресорен министър, която ще създава и прилага велосипедни политики, съвместно с неправителствени велосипедни сдружения и организации


4. Ревизия на безопасността и приложимостта на вече изградена велоинфраструктура в цялата страна, както и доизграждането й


5. Предприемане на образователни мерки и информационна кампания по пътна безопасност


6. Проактивни действия и мерки на органите на реда по отношение на кражбите на велосипеди


"България е едно голямо бяло петно на европейската карта по извънградска велосипедна инфраструктура", заяви Радостина Петрова от "Велоеволюция" при представянето на исканията и оплакванията на колоездачите.


В изказванията на представителите на неправителствения сектор прозвуча разбирането, че проблемите в България са много и на властимащите е трудно да се справят с всички, но и надеждата да се положат усилия и по този проблем. Те заявиха, че в България повечето хора приемат, че колелета се карат само от децата, но не е така. Дадоха за пример и западните държави, където велосипедите се ползват за спорт, транспорт и туризъм. Посочиха, че това е въпрос и на екология и възможност да справяне с мръсния въздух в големите градове, ако се осигури безопасност на колоезденето и така се насърчат повече хора да заменят личния си автомобил или градския транспорт с колело. Те коментираха и, че трябват кампании, за да се привлекат повече хора към велоидеята и образование, защото повечето хора мислили, че велосипедистите трябвало да карат срещу движението, което е правило за пешеходците, не и за тях.


"Не искаме привилегии, а да оцелеем",


завърши изказванията на колоездачите един от тях.


Какво казаха представителите на институциите


Във всички изказвания прозвуча една обща идея - нуждата от образование от най-ранна детска възраст, както за бъдещите шофьори, така и за бъдещите колоездачи. Включване в обучението при вземане на шофьорска книжка на теория и обучение за предпазване на колоездачите. Както и подкрепа на идеята за повече колелета, което е полезно за екологията и здравето.


Много са оскъдни пространствата в София и битката за всеки метър е голяма, заяви в началото главният архитект на София Здравко Здравков.


Посочи, че градът е проектиран за по-малко коли, а в момента средно в едно семейство има по две, след като постоянно нараства и броя на живеещите в столицата. Той посочи, че трябва дългосрочна стратегия и план. Като първо трябвало да се определи какъв процент от населението ще се пробва да "бъде качено на колело" до 2020 г. или 2050 г. например. След това да се изработи схема на веломрежата в София. За да защити предложението си, той даде за сравнение Копенхаген, където процентът на придвижващите се с колелета е стигнал 40 и сега се оплакват от задръствания на велоалеите.


Зам.-кметът на София по транспорта Евгени Крусев призна, че има проблем с неизцяло изградена веломрежа и с това, че част от вече съществуващите не са направени добре. Даде пример с булевард "Тодор Александров", който той като колоездач също избягвал.


Шефът на пътна полиция Бойко Рановски също посочи, че самата инфраструктура създава конфликтни ситуации. Според него законовите текстове са достатъчно пълни и ясни. Началникът на столичния КАТ Тенчо Тенев пък посочи


много случаи, в които велосипедистите са виновни за катастрофите, след като минават на червено или не са обозначени по никакъв начин и карат с тъмни дрехи вечер.


Двамата предложиха законодателна промяна, според която колоездачите трябва да носят светлоотразителен предмет и през деня, и в населено място, а не както е сега по закон - само по извънградските пътища и само по тъмно.


Иначе Тенев приветства идеята за повече колелета, като посочи, че всеки месец столичният КАТ вече регистрира по 10 хиляди автомобила.


Според заместник регионалния министър в служебния кабинет Виолета Комитова


проблемът е в софтуера - т.е. в хората, които се нуждаят от образование и обучение.


"Колкото и милиарди левове да влеем в магистрали, пътища, велоалеи, колкото и санкции да налагаме и закони да приемаме, няма да намалеят жертвите, ако дойде от хората", заяви тя. "Ако в модерните коли сложим хора с примитивно съзнание, жертвите ще нарастват", допълни Комитова. Тя обаче коментира, че това не означава, че не трябва да се работи по хардуера и даде пример, че в момента в регионалното министерство се работи по изменение на наредба 2 от 2004 г., която засяга колоезденето.


Зам.-министърът обаче не можа да посочи дали в нея се предвижда да има велоалеи, чрез които да се излиза безопасно от градовете и да се насочва към извънградските пътища.


Представителят на образователното министерство пък се ангажира с идеята ведомството да контролира дали в училищата се провеждат, и то качествено, часовете по пътна безопасност. Тя направи и предложение - чрез игри още от детската градина и после в училищата да се образоват децата по темата.

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Хайде стига с ПР-ските изпълнения на Манолова!

  2. 2 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Използване на велосипед е въпрос на култура, така че съзнанието трябва да е като на западните европейци

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  3. 3 Профил на Зарзават
    Зарзават
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Когато стигнем еволюционното ниво датчаните... което няма как да стане.

    Христо Иванов за Народната Република: "жълтопаветната, самонарекла се демократична, общност, която сега сама драматично обявява, че не става за чеп за зеле".
  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4475 Любопитно

    Дания е една от най-велосипедните държави в Европа.Велоялей има не само в градовете по всяка улица.Изградени са и велоалей между 2 града!!!С места за почивка,пейки и т.н.Похвална е инициативата на общината но сме ужасно далече от "веломанията" наа Холандия и Дания

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  5. 5 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Що си мисля, че Дания е малка, равнинна страна без големи денивилации? Със същият успех може да искат и справедливи условия за отглеждане ба северен елен и моржове.

  6. 6 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 753 Гневно

    "Много са оскъдни пространствата в София и битката за всеки метър е голяма, заяви в началото главният архитект на София Здравко Здравков."

    Кракът на г-н Здравков явно не е стъпвал в западна Европа. София е изключително широк град в сравнение с Копенхаген и Амстердам.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  7. 7 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1571 Весело

    По-добре първо да настигнем Дания по някои други показатели, пък тогава да гоним бройката велосипедисти.
    МаяМа си прави евтин пиар, останалите ни успиват с общи приказки и бла-бла.
    Велосипедната инфраструктура в София ще се оправи тогава, когато кметичката слезе от кортежа и тръгне с колело на работа, като колежката ѝ от Стокхолм.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  8. 8 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#5] от "foure":

    Практически всички модерни велосипеди имат меджу 18 и 30 скорости, което прави аргументът смехотворен.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  9. 9 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 417 Неутрално

    а кой ще глоби почистващите фирми/измисли място за контейнерите за боклук върху велоалеите? хубаво е, че ги отделиха от платното, но на Витошка има поне няколко кофи, които препречват цялата алея

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  10. 10 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#5] от "foure":

    И това го има - същото важи и за Холандия и Белгия - едни много велосипедни нации, но пък Италия, Испания, Франция, Германия...

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  11. 11 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2723 Неутрално

    До коментар [#7] от "Хриси":

    Така е.

  12. 12 Профил на Silence
    Silence
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Докато не намалее броя на автомобилите, колкото и да си чешат езиците нищо няма да се промени. Тротоарите и улиците са съответно за паркинг и придвижване на автомобилите. Пешеходците и колоездачите слаломиращи с риск за живота по улиците са някакви пречещи единици навсякъде из София.
    Както хиляди пъти сме обсъждали във форума, не започнат ли сериозни глоби за неправилно паркиране навсякъде, не само в центъра и то ежедневно - промяната ще е само към лошо.

    Да минават изборите и да се маха Адриан, че дискусиите станаха на принципа: "Не е важно под какво, важното е да пействам"
  13. 13 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    [quote#5:"foure"]Що си мисля, че Дания е малка, равнинна страна без големи денивилации?[/quote]
    София не е ли плоска? А Пловдив?
    В Търново сигурно ще е трудно, но повечето градове в България са с нормален релеф.

  14. 14 Профил на pur6ing
    pur6ing
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Всичкото Мара втасала, и само протестите на велосипедистите са ни проблема! Ами колко деца загиват от автомобили! Колко млади хора катастрофират с автомобили. Колко шофират и говорят по телефон.
    Кулутурата на движението на обществени места: пеша, с кола, с велосипед, със самолет е еднакво ниска.....
    Но велосипедистите, горките, като хъшовете, немили недраги блъскат педалите....
    Брои ли някой нарушенията на велосипедистите: каране по тротоари, по пешеходни зони, блъскане на пешеходци, говорене по телефон при педалиране, пресичане на пътя на автомобилите, движение без светлини, употреба на алкохол и наркотици..... .....

  15. 15 Профил на 100jan
    100jan
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#4:"Messerschmitt"]велоалей[/quote]Начукай си го в тиквата - в българския език няма дума, която в множествено число да завършва с Й (и кратко). Можеш да се правиш на цивилизован колкото искаш, ама не разбирам как, след като си неграмотен.

    "Дневник", имате нужда не от модератори, а от редактори.
  16. 16 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#15] от "100jan":

    Само троловете държите на правописа

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  17. 17 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2383 Неутрално

    БГ никога няма стигне нито Дания, нито американците, нито когото и да е за каквото и да е. Авторите на Дневник сякаш са мазохисти и няколко пъти настъпват по мазола публиката с нерешими проблеми като ги занимават с такива статии. Вчера писах за велосипедите, сега ще повторя-няма къде да ги караме, няма къде да ги паркираме, няма къде да ги домуваме, да не говорим колко сме изостанали в тая област.

  18. 18 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 858 Неутрално

    [quote#2:"oporna_to4ka"]съзнанието трябва да е като на западните европейци [/quote]
    по-скоро данък и застраховка за кола плюс глоби и цени на бензина. Така вместо да пълнят хазната на някаква полу-социалистическа западно европейска д-ва, хората избират да карат колело.

    Winora forever
  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    ''Как България да стигне Дания по колоездачи''
    Само по пътя на генното модифициране на българина.

  20. 20 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    [quote#5:"foure"]Що си мисля, че Дания е малка, равнинна страна без големи денивилации?[/quote]

    Прав си, у нас улиците и шосетата предлагат такива ''денивилации'' или казано по нашему дупки, че е трудно да се балансира на велосипеда.

  21. 21 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 671 Неутрално

    "КАТ ще глобява всички паркирали на велоалеи автомобили, Столичната община ще свърже всички велоалеи в София, спазвайки...

    ...а мармота ще завива шоколада в станиол.
    КАТ може да събере 10 000 глоби за 1 ден само за нарушения на основните правила за каране и паркиране - колкото са оправили общото движение по-пътищата толкова ще решат и в частност велосипедните проблеми. А велоалеите на общината на пълна порнография - чудесен пример как се усвояват едни милиони на цената на 3 кутии блажна боя.

  22. 22 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Много може да се направи за да се гарантира оцеляването на колоездачите, без спор - да се свържат велоалеите, и какво ли не.

    Мисля обаче че трудно ще стигнем Дания, и то не само заради това че страната е равнинна. Има и други важни подробности които улесняват ползването на колела:
    1. Ако ползваш колело да стигнеш до работа, можеш ли да го заключиш някъде навън - нямаме никъде паркоместа за колела - в Дания и Холандия има по гарите и т.н.
    2. Климатът в Дания/Холандия е с малка температурна амплитуда - в България зимата имаме сняг, лед, лятото жестока жега. Ясно е че по тази причина просто не е възможно през зимата или комфортно през лятото да се кара колело по всяко време и навсякъде.
    3. В Дания данъка за регистирането на кола е 150% от стойността на колата. Това че се карат колела там не е защото всички си умират по това да карат колело в дъжда (а който е бил в Дания знае че дъжда там идва и с вятър), а просто е ужасно скъпо да имаш кола.

    Така че, вместо да говорим за това колко хора карат колела в Дания и Холандия, по-добре да се съсредоточим върху нещо практично - идеята е с мерки които не засягат много институции да се създаде лесно и евтино повече удобство, и така да се увеличи броя на колоездачите в София.

    1. Специални места и рамки на да си заключиш колелото по основни места в центъра е нещо малко, евтино, но би помогнало.

    2. Велосипедна обиколка на София за деца и подрастващи по вътрешния пръстен на града - НДК, СУ-Ректорат, Сточна Гара, Централна Гара, Руски Паметник, Петте Кьошета, НДК? По време на уикенда след 1ви Юни например - това е популяризиране на карането на колело.

    3. Маркиране на определени ленти в парковете като велоалеи, и само там да може да се кара колело за по-бързо да не се кара заедно с колите по пътищата? През Южен Парк и през Борисовата Градина и т.н. може да се прокарат такива алеи само за велосипеди например.

    Така с прости и евтини мерки, без конфронтация да се създава среда и да се популяризира придвижването с колело. Оттам вече с тази подкрепа от повече хора можеш да искаш и други неща и да имаш претенции към МВР и общината към неправилно паркиралите.

  23. 23 Профил на 100jan
    100jan
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#16:"oporna_to4ka"]Само троловете държите на правописа[/quote]
    Бих ти отговорил, ама сигурно работното време ти е свършило и едва ли ще прочетеш )))

    "Дневник", имате нужда не от модератори, а от редактори.
  24. 24 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    До коментар [#5] от "foure":

    Точно. Че и климатът й съвършено различен поради морето и Гълфстрийма, който минава оттам, няма големи температурни амплитуди. Ама хората си мислят, че щом силно желаят нещо, то означава че е възможно. Гледай колко минуси са ти напраскали. Трудна е тая работа с мисленето, хората не обичат да го правят, предпочитат емоциите.

    Когато Финландия настигне Испания в отглеждането на портокали, тогава и България ще настигне Дания и Холандия по велосипедисти.

  25. 25 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#5] от "foure":

    Веднаха се сещам за Швейцария, която е всичко друго, но не и равнинна - там има мрежа от велоалеи, която дублира много голям процент от пътищата. Не е проблемът в релефа, а в манталитета ни

  26. 26 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 480 Любопитно

    До коментар [#24] от "luda_krava":

    И вие сигурно сте от тази порода (преобладаваща в България), която ако може и до банята с кола ще отиде

  27. 27 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 858 Неутрално

    [quote#24:"luda_krava"]тогава и България ще настигне Дания и Холандия по велосипедисти. [/quote]
    алоо, и в България е имало добра традиция с колоездето. Дядо ми е бил във велосипедна рота, аз до началото на 90те не си спомням някой да не е карал колело. Едва когато колите станаха много и безочливи, колелата изчезнаха.

    Winora forever
  28. 28 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    До коментар [#26] от "kakaginka":

    Не знам защо така решихте, но не карам кола. В последните 8 години ползвам само градски градски транспорт. В Дания съм живяла 4 години, така че знам прекрасно за какво става въпрос. Съжалявам, ако не отговарям на предубежденията Ви, но нещата не са толкова идеални колкото си ги въобразявате.

  29. 29 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    До коментар [#25] от "kakaginka":


    В Швейцария велосипедистите са малко под 50% от населението, В Дания над 80%, а в Холандия 99%. Релефът и климатът имат значение, съжалявам, ако много ви се иска да не е така, обаче...

    Половината причина за броя велосипедисти е в климата и релефа, другата половина в манталитета.

    Впрочем в Швеция са над 60%, но огромната част са в южната равнинна част, в Стокхолм е отврат по отношение на пътеките за велосипедисти. Мъжът ми кара велосипед и е крайно недоволен. Пешеходци и велосипедисти са масово по една и съща пътека и двете страни имат постоянни конфликти. В Дания такова нещо е недопустимо.

  30. 30 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#28] от "luda_krava":

    Точно в Дания не съм ходила и не си мисля нищо за там. Живяла съм достатъчно дълго на други места в Европа и там има друга култура на придвижване. Аз лично предпочитам да се движа с колело, където е сравнително безопасно. Масов манталитет на съседи и колеги е да отиват с колите си на разстояния от 200-500 метра (не живея в София). Съжалявам, че ви приобщих към масата, която счита, че е голям престиж да се вози в собствения си автомобил

  31. 31 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#8] от "galio":

    Ти май не си карал велосипед с 18 и 21 скорости. Ако случайно си се качвал на такъв би ли споделил колко точно скорости използваш? Какъв наклон си преодолявал - градуси и дистанция? Бии споделил и положението на веригата при крайните плочи на средно и задно движение. За износване на зъби и верига при тези 21 скорости няма да те питам.

  32. 32 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#10] от "oporna_to4ka":

    Германия също не сърада от кой знае какви превишения на терена.

  33. 33 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    До коментар [#26] от "kakaginka":

    Хайде да си говорим с факти, става ли?

    80% от всички пътувания с колело в Дания са под 5км, 70% са под 3км. Средно 1,5км изминават велосипедистите на ден. Не е кой знае колко много, нали? Гледайте малко по-реалистично на нещата, не залитайте във възторжени възхвали. Колоезденето в Дания е култура, но има и много подходящи условия за тази култура, не е едното голо желание.

    Данните са от сайта cycling-embassy.dk

    Датчаните се грижат много за колоезденето. Не знам в Холандия как е, ама в Дания е прекрасно организирано и много сериозно се обмисля всяка нова пътека до най-малката подробност - от гледна точка на пешеходеца, от гледна точка на велосипедиста, от гледна точка на автомобилния шофьор - всички трябва да са в синхрон и да не се застрашават взаимно.

  34. 34 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#25] от "kakaginka":

    Така е ама къде е Швейцария къде са Холандия, Дания или Великобритания. Все си мисля, че цяла Швейцария не може да се мери пи велосипеди със средно голяма холандско село.

  35. 35 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    До коментар [#22] от "skeptichen":

    До коментар [#24] от "luda_krava":

    Моля, климатът не е никаква пречка. Най-много съм карала колело, когато живях в Италия в един малък град. Тогава карах при най-различни метеорологични условия, сезони и релефи. И не бях само аз, но дори и бабите и дядовците от района, които си караха велосипедите и в дъжда, държейки в една ръка чъдъра (което аз не одобрявах). А климатът беше близък до нашия, така че тоВа са само оправдания. Истината е, че повечето българи считат под (съмнителното си) достойнство да се предвижват пеша или с велосипед - ами как така ще се излагат пред комшиите!

  36. 36 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#31] от "foure":

    Аз собствено последните три години започнах с 3х18, минах на 3х1, върнах се на 3х9, минах на 1х9 и сега съм на сингъл спийд, като минах последователно с плочи 32 и 34 зъна на 14,16 и 18 зъба касета, като сега съм с 36 зъба овална плоча и 16-ка отзад.

    Карам в София през центъра и по Бояна, нямам грижи.

    Нещо друго, с което да ти помогна?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  37. 37 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    [quote#35:"princess_x"]Истината е, че повечето българи считат под (съмнителното си) достойнство да се предвижват пеша или с велосипед - ами как така ще се излагат пред комшиите![/quote]

    Абсолютно - колелото показва нисък социален статус, дори когато е по-скъпо и обгрижвано от автопарка наоколо.

    Но лека полека започва да става хипстърско, поне в София, и в топлите месеци много народ се качва на колело.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  38. 38 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    [quote#31:"foure"]За износване на зъби и верига при тези 21 скорости няма да те питам. [/quote]

    На практика повечето хора карат само на среден венец 32-34 зъба и отзад около средните венци - 14-16-18, като модерените велосипеди са в голямата си част доста over-engineered.

    Колело с амортисьорна вилка, гуми 1.75 - 2.15 цола, една плоча 32-34-36 зъба и венец касета с три до пет скорости са идеалния вариант за над 90% от градската среда. Изключение е Велико Търново

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  39. 39 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#35] от "princess_x":

    Нито климатът, нито денивелацията - само трафикът и лошото качество на въздуха може да бъдат пречка.

    Дават се примери от Европа, но пропускаме САЩ и Канада, където нито разстоянията са малки, нито е плоско като тепсия, а целогодишното колоездене е много масово.

    Единствено в канадски форум човек може да прочете спорове с хидравлични или механични спирачки да се кара под -20

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  40. 40 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11602 Неутрално

    Напълно погрешни стъпки. В Европа няма специализирана администрация за колоездачи, просто има цели, координация и отчитане...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  41. 41 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#36] от "galio":

    Тогава за кви 21 скорости ми говориш? Колко реално ползваш?

  42. 42 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#38] от "galio":

    Е тва ся е приказка.

  43. 43 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2383 Неутрално

    "Благословена да е тая страна, в която се падат по два велосипеда на глава от населението..."
    Амстердам, 1972 г.,"Няма нищо по-хубаво от лошото време."

  44. 44 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#39] от "galio":

    Трафикът......някои изроди умишлено минават на една боя разстояние. Разчитат, че не можеш да ги настигнеш. Имам няколко случая на извънградско каране и камиони чиито отпечатъци от гуми са на под метър от мен при липса на насрещен трафик. В града един подобен лумпен остана без огледало, реших че не му е нужно щом не го ползва.

  45. 45 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#41] от "foure":

    Една Идеята ми беше, че с денивелацията има наични да се справя човек.

    До коментар [#44] от "foure":

    О, ежедневие. Един такъв бакшиш го догоних и се извини, натисна ме в една кашпа. Иначе съм сгъвал и аз едно огледало, гонили са ме няколко пъти мен с коли и така. Абе забавна работа е

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  46. 46 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    До коментар [#39] от "galio":

    В Италия живеех близо до фабриката Бианки. По провинциалните шосета се виждаха непрекъснато групи или самотни велосипедисти, екипирани по всички правила на изкуството и с тренирани фигури, които показваха, че това е редовна физическа активност, които изминават кой знае колко много километри всеки уикенд. Подобни гледки има и в Англия, но в България почти не съм срещала такива велосипедисти. Най-разпространените колоездачи у нас са циганите-рециклираджии.

  47. 47 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 753 Неутрално

    [quote#46:"princess_x"] ... в България почти не съм срещала такива велосипедисти. Най-разпространените колоездачи у нас са циганите-рециклираджии.[/quote]

    В България спортът е проява на екстренцизъм, а колоезденето е повече оцеляване, отколкото хоби.

    Точно те показват каква е най-устойчивата форма на велосипеда - стоманена рамка с една скорост

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  48. 48 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 549 Неутрално

    До коментар [#35] от "princess_x":

    Дали в Италия или в България, в малък град е лесно да се кара колело - няма толкова натоварено движение, има тихи "квартални" улици с които да се избегнат колите, и т.н. Освен това възрастните хора и в Италия, и в България нямат нужда от (а и пари за) кола и се придвижват с колело, така че мисля че в това няма нищо специално.

    Проблемът идва когато дойде зимата, а незнам дали в Италия го има този студ и сняг зимата който го има при нас. Помислете само за студа и снега който на няколко пъти затваря цяла България тази зима. Ясно е че винаги ще има някой който да не се притеснява от студа и снега и ще се пробва да кара, но не можем да очакваме да имаме 100,000 хора които да карат колело в студ и в пек.

    А доколкото за достойнството на българина, не бих казал че е съмнително. Хората не са толкова лоши и изостанали колкото си мислите и ако видят ползи и удобства, ще карат колело.

    Може би за да дойде по-бързо промяната към по-добро е по-полезно да се съсредоточим върху това да създаваме удобства за велосипедистите, да общуваме със скептичните и да разясняваме (и така с години), а не да поучаваме отвисоко и да поставяме под въпрос достойнството на човека до нас - този човек е пожарникарят който ви спасява при пожар, учителят който учи децата ви, съседа ви по етаж.

  49. 49 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    До коментар [#48] от "skeptichen":

    За мене най-голямото неудобство и риск за колоездачите в България е менталитетът на другите моторизирани участници в движението и мръсният въздух. За парвенюшкото отношение към пешеходството и карането на колело съм се убедила от лични разговори и наблюдения.
    Карала съм и през зимата, естествено не, когато е бил натрупал сняг, но тогава и кола трудно може да се кара. И съм карала не само из тихите улички, но основно по междуградските пътища, които в Италия съвсем не са безопасни. Даже благодаря на Бога, че не ми се е случило нищо опасно няколкото години, когато съм била активен колоездач там. И дори не съм била свидетел на катастрофи. Докато в Пловдив съм попадала в доста рискови ситуации НЕ по моя вина; това беше още преди да изградят велоалеите, които тепърва трябва да пробвам, но тъй като въздухът напоследък стана опасно мръснен, се въздържам.
    За мене положението у нас е омагьосан кръг, от който няма лесен изход. За да се окуражи използването на велосипеда би трябвало да бъде намалено цялостното движение, което би подобрило и качеството на въздуха, но как да стане това, ако няма добри алтернативи за транспорт. Хората са не по-малко скептични и сноби по отношение и на градския транспорт.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK