Новото поколение режисьори иска радикални промени в закона за кино

Новото поколение режисьори иска радикални промени в закона за кино

© Мая Стефанова



Над 20 кинематографисти от най-новото поколение разпространиха в отворено писмо позицията си за предстоящите изменения в Закона за филмовата индустрия. Под документа са се подписали много от режисьорите, с които се свързват най-новите успехи на българското кино като Драгомир Шолев, Камен Калев, Константин Божанов, Петър Вълчанов и Кристина Грозева, победителката от "Локарно" миналата година Ралица Петрова, номинираните за Европейски филмови награди Милко Лазаров и Павел Веснаков, както и номинираният за "Оскар" аниматор Теодор Ушев.


Те настояват за промяна в начина, по който се взимат решения за финансирането на филмите, както и за насочване на част от средствата към микробюджетни филми,


така че да се подпомагат по-голям брой заглавия.




Работна група, сформирана от миналия състав на Министерството на културата, работи за кардинални промени в Закона за филмовата индустрия. Обнародван през 2003 г., законът универсално е смятан за пълен с пробойни и източник на многобройните конфликти в гилдията. Новите предложения, публикувани за обсъждане на сайта на Националния филмов център, предвиждат художествените комисии, които класират кандидатстващите проекти, да се сведат до 5 члена и да действат за срок от 6 месеца, вместо година. Те обаче не засягат най-наболелите теми, като начина на избор на членовете, отговорността, която те носят, разпределението на ограничените средства и създаването на неосъществения фонд "Кино", който би бил допълнителен източник на средства в културата. Първото предложение на творците е повече микро субсидии за български филми,


или 40% от общите средства да са насочени към микробюджетни филми.


"Микро субсидиите са ключ към развитието на индустрията, тъй като ще нарасне броят произведени заглавия. С увеличаването на техния брой, се повишава разнообразието от филми и работещи автори. По този начин системата престава да бъде закостеняла и създава условия за представянето на творци с различна визия, както и филми с разнородна зрителска насоченост, което води до подобряване на общото ниво на киното и развитието на културата в България. Доказателство за това е положителната промяна в българското кино, която донесоха филмите, произведени с нискобюджетни субсидии през изминалите 3 години", пишат режисьорите. Те искат и


по-голяма лична отговорност за избора на проекти от художествените комисии,


както и прозрачни правила, които не допускат конфликт на интереси и злоупотреба с влияние. В досегашната система членовете на художествените комисии се номинираха от браншовите организации, в резултат на което творческите съюзи в киното се размножиха, а избраните често се оказваха свързани с един или друг кандидатстващ филм. Срещу това режисьорите предлагат изборът им да става чрез жребий, като избраните задължително да са произвели поне 1 пълнометражен филм през последната година, показан на фестивала на НФЦ "Златна роза" или на един от 14-те фестивала с клас "А" рейтинг в света. Член на комисията да не може да бъде избиран повторно на тази длъжност до 2 години след участието си. Авторите на промените искат и 60% от членовете на комисиите да са режисьори. "Режисьорите са големите създатели и откриватели на нови тенденции в киното. Затова е редно именно режисьорите да бъдат в основата на творческия процес и да бъдат максимално включени в избора на проекти, субсидирани от държавата и във всички други решения за бъдещето на българското кино."


"Също така, обръщаме внимание, че промените в ЗФИ от страна на работната група


не предвиждат нищо по отношение създаването на Фонд "Кино"


(за набиране на средства за филмопроизводство от източници извън държавния бюджет), дигитализирането и съхраняването на българския филмов архив, който е в плачевно състояние, работата с публики и кино образованието, като основни механизми за развитие на индустрията, съобразени с цялостната политика на Европейската комисия в областта на аудиовизията", завършват те.


Фондът би могъл да се формира от минимални такси върху продадените билети или комерсиални прожекции на аудиовизуални произведение и практика в много държави. Наскоро подобен инструмент залегна и в проектостратегията на София за стимулиране на кинопроизводството.


Конкретните предложения на режисьорите, както и текстът на работната група, са публикувани на сайта на НФЦ, където различни заинтересовани страни са публикували своите становища.


Ето и кинематографистите, застанали засега зад предложенията:


Веселка Кирякова – продуцент
Владимир Петев - режисьор
Елена Мошолова – продуцент
Димитър Кутманов - режисьор
Димитър Сарджев – режисьор
Драго Шолев – рeжисьор
Елица Петкова - режисьор
Илиян Метев – режисьор
Константин Божанов - режисьор
Кристина Грозева – режисьор
Милко Лазаров - режисьор
Моника Балчева – продуцент
Николай Тодоров – режисьор
Павел Г. Веснаков – режисьор
Поли Ангелова – продуцент
Петър Вълчанов – режисьор
Ралица Петрова - режисьор
Светослав Драганов – режисьор
Слава Дойчева – режисьор
Тео Ушев – режисьор



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1089 Весело

    хахахахаха, закон за киното звучи невероятно глупаво!

    сложиш ли изкуството и твореца в рамка, вече не се различава от бачкането!

  2. 2 Профил на Malama
    Malama
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Става дума за пари. А пари се дават по определени правила - закони.

  3. 3 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1629 Весело

    [quote#1:"хм"]сложиш ли изкуството и твореца в рамка, вече не се различава от бачкането![/quote]

    "Творците" тук точно това искат - да "творят" на заплата с осигуровки и пенсия. Ако трябва да се издържат от приходите от творенията си - ще изпукат от глад вместо да обикалят кръчмите и да се оплакват от "цензура".

    Знанието е сила, информацията - власт
  4. 4 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 792 Любопитно

    Баси.. като гледам колко режисьори имало..
    Къде са им филмите на тези хора бе?
    В някое кино дават ли ги?
    Ясно е, че реват за пари, ама какво произвеждат с тези пари?
    Май само тор!

    ПП: На Чаплин кой ли му е давал пари от някой бюджет се чудя... Бил е хем продуцент, хем режисьор, хем изпълнител на главен герой, та чак и композитор... Без министерство, без министър, без субсидия...

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  5. 5 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1189 Любопитно
  6. 6 Профил на soulripper
    soulripper
    Рейтинг: 286 Неутрално

    лол, а новото поколение зрители иска да гледа нещо, което има поне някаква стойност. В БГ филмите и сериалите май са просто средство за препиране на едни пари. Няма съвременнен БГ филм, който да си е заслужавал времето за гледане, всичките са пълна умствена порнография. Същевременно актьорèта и подбни само крякат за пари. Драги култур-трегери, нивото ви е безобразно лошо!

  7. 7 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1189 Неутрално

    Продуцентът е човек,който осъществява финансирането /но не от субсидия/ и съответно взема по-голяма част от печалбата.
    Не разбирам защо трябва да има държавно финансиране,специален закон и други глезотии?!

  8. 8 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1558 Любопитно

    Дотациите сриват бранша. Всъщност дотациите сриват всеки бранш, и трябва да бъдат забранени в конституцията.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  9. 9 Профил на б_еко - върнете стария Дневник
    б_еко - върнете стария Дневник
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Според мен, трябва да се дават обществени пари за изкуство, но до 30% от стойността на проекта. Останалите 70 % да си ги намерят от спонсори и заеми. Изкуството е бизнес. Нека защитят ефективността на продукта си. 100% финансиране на един проект си е просто даване на едни пари. Всеки иска да му дават.

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK