Четирите приоритета на служебния екип в образованието са изпълнени, отчете Николай Денков

Служебният министър на образованието Николай Денков

© Анелия Николова

Служебният министър на образованието Николай Денков



Четирите приоритета, които служебният екип на Министерството на образованието и науката си беше поставил, са изпълнени, обяви министър Николай Денков в отчет на краткия си мандат. На първо място сред тях той нареди организацията на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване за тази учебна година.


В средното образование


Вече са осигурени всички условия за успешно провеждане на матурите и изпитите след седми и осми клас, обяви Денков. За първи път от тази година ще се проведе национално външно оценяване на компютърната грамотност на всички десетокласници, отбеляза той.


В рамките на служебното управление е открита процедура по оценяване и одобряване на проекти на учебници и учебни комплекти за трети, седми и девети клас, както и по чужд език. Одобрен е списък на учебните материали за първи клас и на учебниците за пети клас, които ще се използват през учебната 2017/2018 г. Изготвен е и графикът, по който училищата ще се снабдяват с новите комплекти. Учебните материали за втори, шести и осми клас също ще бъдат готови за началото на новата учебна година.




Публикувани са за обществено обсъждане проекти на стандарти, свързани с учителските възнаграждения и финансирането на училищата и детските градини. Последният неодобрен стандарт, изискван от Закона за предучилищното и училищното образование – за физическата среда и за информационното и библиотечно осигуряване на учебните институции, също е във финална фаза преди публично оповестяване.


Оценени са проектите на кандидатите за иновативни училища. Предстои обявяване на утвърдения списък. Изготвена е Наредба за стандартите за ранно детско развитие.


Спешна и извънредна задача, с която се нагърби служебният екип на МОН, беше и изготвянето на план за превенция на агресията и засилване на сигурността в училищата. Той съдържа 22 конкретни мерки, които предвиждат и още нормативни промени, припомни Денков.


За учителите


Увеличението на заплатите на 113 400 преподаватели и непедагогически персонал в училищата вече е факт. То беше договорено миналата година, но трябваше да се анексира към колективния трудов договор, за да се отрази тази година. Също така вече е утвърден държавният образователен стандарт за нормиране и заплащане на труда и е изменена наредбата за транспортните разходи на учителите, с която вече ще се покриват 90% от разходите им, в случай че преподават извън населеното място, в което живеят.


Създаден е информационен регистър на одобрените програми за обучение за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти. Одобрени са 170 програми на 30 обучителни организации.


В професионалното и висшето образование


От следващата учебна година се въвежда нова специалност – приложен програмист. Готови са 92 нови рамкови програми в професионалното образование, както и учебните програми по хореография от първи до дванадесети клас. Разработени и приети от Министерския съвет са 11 национални програми за детските градини и училищата. За първи път се финансира Национална програма за предучилищното образование, както и за ИТ обучение.


В областта на висшето образование приоритет беше подготовката на проект за изменение на Закона за развитие на академичния състав. Документът е публикуван за обществено обсъждане, което приключва на 9 май 2017 г. С него се въвеждат минимални национални изисквания към кандидатите за научна степен или академична длъжност, каквито в момента няма извън устройствата на самите университети. Заедно с това за първи път се уреждат и условията и реда за установяване на научно плагиатство - придобитите чрез кражба на интелектуален труд степени и длъжности ще могат да бъдат отнемани.


Бяха приети таксите за кандидатстване и обучение в държавните университети за следващата академична година. Приемът в университетите беше обвързан по-тясно с реализацията на абсолвентите на пазара на труда и планираните бройки студенти бяха намалени с 8%, в съответствие с по-малкото завършващи ученици. Намален беше и субсидираният прием в професионалните направления със слабо търсене на висшисти от страна на бизнеса, но се увеличи субсидията в най-ниско платените направления.


За Оперативната програма


Служебният МОН подготви актуализиран вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, която е задължително условие за оперативните програми "Наука и образование за интелигентен растеж" и "Иновации и конкурентоспособност". Проектът е подготвен за внасяне в Министерския съвет, след което ще бъде изпратен в Народното събрание. Готова е и актуализирана Национална пътна карта за научна инфраструктура.


"България може да загуби десетки милиони левове, ако новият кабинет не спазва мерките и графика за преодоляване на проблемите и закъсненията по Оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", изготвени от служебния екип на МОН", предупреди министър Денков.


По време на служебния мандат в министерството беше получен предварителен одитен доклад на Европейската комисия за проверка на приоритетните оси за образование, извършена между 24 и 28 октомври 2016 г, припомниха от ведомството. Одитът показа 14 констатации - шест от които критични. След проверката от ЕК се получи и предупредително писмо за замразяване на междинните плащания по образователните проекти.


Екипът на МОН веднага започна преговори с представители на Комисията и изготви план с 14 конкретни мерки, които да позволят размразяването на средствата. Управлението на Оперативната програма вече е отделено от изпълнението на проектите, които са възложени на звена в МОН. Това бе едно от основните изисквания на ЕК, обясни ръководството на просветното министерство. Припомниха и, че при преговорите министерството успя да сведе до минимум риска от загуба на средства по програмата, като финансова корекция ще бъде наложена като процент не от цялата договорена до момента сума (340 млн. лева), а като процент от 42.630 млн. лв. - договорените средства по процедурите за интеграция в детските градини и училищата и за докторанти и постдокторанти.


МОН прекрати обявената в предишния мандат процедура за избор на оценители на проекти за създаване на Центрове за върхови постижения и на Центрове за компетентност чрез фирма-посредник, тъй като изискванията по нея бяха силно занижени, а подадените оферти не отговаряха дори на тях, заяви още министърът на образованието. Вместо това бяха осигурени независими международни оценители директно чрез конкурс, обявен от Министерския съвет. Новата процедура за оценяване на проектите ще струва около 900 000 лева - два пъти по-малко, отколкото ако беше извършена чрез фирма-посредник.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK