
© Георги Кожухаров
Анализът е от Седмичният бюлетин на Института за пазарна икономика
Независимо дали ще имаме реални действия по продължаване на съдебната реформа в посока независимост на съда и отчетност на прокуратурата, за българското правосъдие предстои важен институционален въпрос, а именно преначертаване на съдебната карта на съдилищата в страната. Казано с други думи, предстои редуцирането на броя им. Ясно е, че при намаляващо население и обезлюдяване на населени места това действие е неизбежно. То крие няколко сериозни опасности:
при политически повлиян Висш съдебен съвет (ВСС) има риск да бъдат закривани съдилища на политически принцип – там, където властимащите на централно ниво не са добре приемани или нямат лидерство в местната власт, ще се закрива, за да не бъдат засегнати "нашите" градове,
при безпринципните и немотивирани решения на мнозинството във ВСС може да се закриват съдилища по неясни критерии само защото определени председатели и съдии не са заявили лоялност и послушание към статуквото в българското правосъдие,
при наблюдаваната склонност на прокуратурата да прехвърля неуспехите за лошото разследване на престъпленията към съда, можем да видим съдебна карта, при която в определени райони на страната взаимодействието между съд и прокуратура бива целенасочено невъзможно поради закриване на съда и запазване структурата на прокуратурата или обратното.
Рисковете не са малко, но действията по прекрояване на съдебната карта трябва да бъдат направени.
Административните съдилища - скритият ресурс на съдебната власт
През 2007 г. бе осъществена широка реформа на административното правосъдие. Така административните дела, чрез които гражданите и фирмите обжалват актове и действия на администрацията, бяха изведени от окръжните съдилища и бяха обособени в 28 самостоятелни административни съдилища. Това повлече необходимостта от 28 на брой самостоятелни административни единици със съпровождащата ги администрация и сграден фонд. Публично известен факт е, че за да бъде одобрена в парламента направената реформа през 2007 г., е взето политическо решение в Народното събрание във всеки голям областен град да бъде създаден административен съд без оглед на необходимостта.
От обобщените статистически данни за 2016 г. наблюдаваме осезаемо по-ниска натовареност в отработени човекомесеци на административните съдии спрямо съдиите в районните съдилища(РС) в извънобластните градове и двойно по-ниска натовареност от съдиите в районните съдилища в областните градове. Двойно по-ниска е натовареността на административните съдилища и спрямо окръжните съдилища (ОС), включително Софийски градски съд (СГС) и Специализирания наказателен съд (СпНС).
При коефициента на натовареност на съдиите по щат за разгледани дела картината като цяло се запазва. Отново административните съдилища са с относително ниска натовареност, като единствено окръжните съдилища има по-ниска такава.
Сериозен проблем е и невъзможността на част от административните съдилища да формират нужните състави за разглеждане на делата. В редица случаи те разглеждат делата в състав, състоящ се от трима съдии[1]. В същото време част от тези съдилища разполагат с щат от 4-ма или 5-ма съдии, което означава, че те не могат да формират повече от един тричленен състав. Получава се ситуация, в която, например, 3-ма от 4-мата съдии в съда са сформирали състав по конкретно дело, а четвъртият временно не е зает. Освен това, въпреки ниската натовареност, се търси увеличаване на щата им заради специфични дела.
Без да омаловажаваме ролята на административното правосъдие можем да отбележим, че то спокойно може да функционира в рамките на самостоятелно отделение към съществуващите окръжни съдилища както до 2007 г. Друг вариант е най-ниско натоварените административни съдилища да бъдат закрити, а за гражданите да бъде обезпечени изнесени деловодства. Така ще се намалят значително разходите на системата, един път от закриването на най-малко натоварените съдилища и втори път – от споделянето на общата администрация (счетоводство, деловодство, финансов контрол и т.н.) в рамките на окръжния съд. В крайна сметка важен е не статутът на съда, а качествата и добрите условия за работа на административните съдии.
Какви са действията на ВСС на този фон?
На 4 април 2017 г. съдийската колегия на ВСС допусна искане на помощ от Европейската комисия за цялостен анализ на административното правосъдие. Само 14 дни по-късно тази необходима мярка беше отменена по предложение на председателя на Върховния административен съд (ВАС) Георги Колев тъй като, по думите му, би могла да доведе до съкращаване на административните съдилища наполовина. Предложеният и отхвърлен анализ е елемент от Актуализираната стратегия за съдебна реформа и пътната карта към нея, но статуквото във ВСС е доказало, че няма принцип, закон или документ, от който то да се чувства обвързано.
Обществената апатия към проблемите на съдебната власт има негативен ефект върху обществото и е инструмент в ръцете на политиците за отказ от същностни реформи. Всяко безразличие ще струва още по-скъпо като срещу високата цена българинът ще получава това, от което няма нужда. Но у нас вече е доказано, че за лошото държавническо управление отговорност не се носи.
chicago514
Рейтинг: 2260 НеутралноНо у нас вече е доказано, че за лошото държавническо управление отговорност не се носи."
За съжаление е така.А и новият министър на правосъдието,госпожа Цачева е сложена на този пост за да не се правят реформи.Именно тя каза,че реформата в съдебната система е приключила.
Кърти Вонегът
Рейтинг: 284 НеутралноРадва ме, че "съдебната реформа" на Радан и Христо не стана, тези искаха част от съдиите да ги назначават те, за да получат голям дял от "баницата"!
Левичарството е детска болест на дементни бивши комунета, сега се пишат за "десни"!Цецо
Рейтинг: 1511 НеутралноКакто обикновено от ИПИ излиза булшит. Какво ли може да се очаква от хора които нямат и един ден обществено полезен труд?
Covid live matter. Stop the genocide.Показател отработени човекомесеци?!?! С други думи става дума за щат. Но е аргумент за закриване на административните съдилища. Но за матряла да имало изнесени деловодства. А че по тези дела матряла трябва да се явява мина ли ви през акъла? И колко ще му струва?
А за нефелността на показателя брой дела не се ли сещате дори само по огромната разлика между районни и окръжни съдилища?
Ама нали требе гранта да се заработи. Колкото по-малко разбираш от това за което пишеш, толкова по-добре ще изпълняваш поръчението. Няма опасност от угризения.
ergen4ev
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#2] от "Курт Вонегът":
те ли ти казаха че така искат?
радвай се подскачай до небето че заради тази не проведена най важна реформа ще си стоиш дълго в блатото на родината ни с вечно проядени и корумпирани инситуции заради радан и заради Христо нали
джендър NATO generals
Рейтинг: 1021 НеутралноЧастните арбитражни съдилища във Вашингтон и Париж-най-важните съдилища! В Париж ни осъдиха 620 млн ^ за б€л€н€! Във Вашингтон ще ни осъдят за ЕРП-тата! Ще плащаме милиарди €вро! Следващите по важност съдилища са арбитражните към БСК. Такъв съд рещил, че Домусчиев не дължи обезщетение от 55 млн $ за неизпълнени приватизационни ангажименти! Демокрацията е игра! Игра на мижи ке те лажем! Контролираните от Бойко и ДПС съдилища са същите! Правилата на играта налагат държавата и обществото да са винаги губещи!
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токРоси
Рейтинг: 8246 Неутрално" статуквото във ВСС е доказало, че няма принцип, закон или документ, от който то да се чувства обвързано."
Така ами, те законите не се отнасят за тях. Те са за другите.
hodounski
Рейтинг: 3037 НеутралноДо коментар [#2] от "Курт Вонегът":
Радвай се тогава ,че плащаш за адм.съдилища ,които се чешат и си чакат пенсиите
Peni Nikol
Рейтинг: 7330 НеутралноНали Цачева е стриктна и строга "мама" на нацията, ще се затегнат и съдилищата.