Просветното министерство призна за грешка в задача от изпита по математика за 7 клас

Просветното министерство призна за грешка в задача от изпита по математика за 7 клас

© Георги Кожухаров



На изпита по математика от националното външно оценяване вчера седмокласниците са решавали задача с грешка в условието, съобщи "24 часа". Грешката е формална и от нея не зависи решението на задачата. Тя е в геометричната задача номер 24, която носи най-много точки в изпита.


В условието ѝ е записано, че става дума за остроъгълен триъгълник. В подусловие "б" обаче е посочено, че трябва да се намери лицето на триъгълника, ако AB=14 см, което означава, че триъгълникът става тъпоъгълен, обясни пред изданието проф. Николай Николов, зам.-председател на Съюза на математиците в България. По думите му решението на задачата не страда от грешката, но е възможно някои ученици да се зачудят дали правилно са решили подточка "а" и това да "изяде" част от времето им за работа.


Николов призова задачите за изпити като държавното външно оценяване да се оглеждат по-внимателно.
От Министерството на образованието и науката коментират пред сайта "Офнюз", че "видът на триъгълника ABC не е смутил учениците и те са работили по задачата, като някои от тях са я решили изцяло". Това е показало първоначално проучване на случаен принцип върху изпитни работи на седмокласници от различни региони в страната.


От ведомството заявяват, че в случая видът на триъгълника не е от значение за решаването на задачата и уверяват, че всеки чертеж, независимо от вида на триъгълника, и правилните разсъждения при решаването на условието ще бъдат оценени със съответния брой точки.

Коментари (61)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 697 Неутрално
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7535 Неутрално

    И този път не нарушиха традицията.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4253 Весело

    Тъпоъгълници! Да не говорим за матурата по БЕЛ, в едно от условието, не задачата, липсват няколко пълни члена;;;;

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  5. 5 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 469 Неутрално

    До коментар [#4] от "hamiltonf1":

    Е ти пък за някакви пълни членове! Те нали и от БАН казаха, че ВСЕКИ ги бъркал понякога, и отделно - че чиновниците толкова време губели в мислене върху правописни казуси, че не успявали да си вършат обичайната работа. И затова щели да ги улесняват с нови опростени правила. Ето, правилата са в сила - чиновниците може да не мислят за пълния член, да му мислят седмокласниците.

  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4253 Весело

    До коментар [#5] от "Green Day":

    Сега обмисляли опростяване на езика, неговата общодостъпност и отпадане на "пълния член"...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  7. 7 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4253 Весело

    "в едно от условието, не задачата"...

    .....че, в едно от условията на задачата.....

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  8. 8 Профил на eyewithness
    eyewithness
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Формални грешки на формално министерство с формален министър...

  9. 9 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Разбрахме, че грешката е вярна и, че остроъгъгълниците които са писали условието, всъщност за тъпоъгълници.

  10. 10 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Пак получих комплекси. Как АВ=14 прави триъгълника тъпоъгълен?

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    Цяло чудо е ,че с такова министерство децата са стигнали до края на 7-ми клас!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4294 Весело

    Стигаме до висините на граматическите разсъждения на Тодор Живков. Един от слуховете за неговото шегаджийство е по повод членуването. Гриша Филипов, българският език на когото куцал през целия му живот под влиянието на руския, на едно заседание на Политбюро повтарял: "Другарка Цола Драгойчева"
    "- Абе Гриша, поне на Цола и тури член"! - пошегувал се Първият.
    Осталите се заляли от смях по повод остроумието.

  15. 15 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 584 Весело

    До коментар [#12] от "alt22523351":

    А- намират се още бе! 😅😅😅😅

    Кой е на зор? 😂😂😂😂😂

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  16. 16 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1625 Неутрално

    Абе аз още от матурата по български за 12 клас се чудя от кога "вкарвам в пътя" и "поставям на място" са синоними ама .. явно брадатият козел умната глава се вихри в министерството

  17. 17 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1193 Неутрално

    Пак получих комплекси. Как АВ=14 прави триъгълника тъпоъгълен?
    —цитат от коментар 10 на 952


    Ако АС и ВС са достатъчно къси примерно. Тоест при АВ=14, АС=10 и ВС=5 гама е тъп. Но при АВ=10, АС=10 и ВС=5 триъгълникът е остроъгълен.

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  18. 18 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Грешката изобщо не е формална. Отговор '42 кв см' на подточка Б следва да се счита за неверен. Верният отговор на подточка Б е: 'Не е възможно дължината на страната АБ да е равна на 14 см и следователно не е възможно лицето да е 42 кв см'. МОН трябва незабавно да каже името на некадърника, съставил задачата и да изиска незабавно дадения му хонорар. Освен това тази задача трябва да бъде анулирана и да се извади от теста, което ще направи максималния сбор 90 точки.

    Само тъпаци могат да намират лицето на триъгилник като умножават две числа. Истинските математици първо се питат един триъгълник дали е възможен и тогава умножават. МОН иска да възпита едни дебили, които безкритично да прилагат формули без да мислят какво значат те.

  19. 19 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 524 Неутрално

    всяка задача се решава с начални математически условия а не с преразказ по картинка

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#17] от "virtual brain":

    Така де, ама в статията няма нищо за "ако"-то. Пише ясно- АВ=14 прави триъгълника тъпоъгълен, което според мен, а очевидно и според теб не е вярно, или поне не във всеки случай... 😂😂😂

    Както и да е- намекът не беше към съфорумците- към журналистите беше... щото те оправиха граматиката, чуждите езици, а сега- и математиката. Ма направо всичко е с "нов дизаин"! 😂😂😂😂

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#26] от "alt22523351":

    😅😅😅😅😅

    Тюх- печелиш! Не се усетих веднага, че си тролче! 😂😂😂🤣

    Поздрави! 👌👍👍👍👍👌👌👌

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2883 Неутрално

    Заради иронично отношение към подобни експертни грешки вече 20 години не проверявам такива изпитчета.

    Еретик
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  31. 31 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    Грешка има и в 17-и въпрос. Изразът "А", в 17А, в какви точно мерни единици се задава- левове, сотинки, круши, ябълки, цигари.

    И естетвено че е от значение- ако са стотинки е едно, но ако са левове, задачата със сигурност няма решение.

  32. 32 Профил на ddemivor
    ddemivor
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Пак получих комплекси. Как АВ=14 прави триъгълника тъпоъгълен?
    —цитат от коментар 10 на 952


    Е, сега, гледай по-глобално; важно е световната революция да победи... А по литература на много чиновници члена им отпадал; затова сега търсят секретарка да го вдига...

  33. 33 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 584 Весело

    До коментар [#30] от "alt22523351":

    Наздраве, наздраве! И аз многУ тЪ уважаам, ръйш! 😂😂😂😂😂

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  37. 37 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4031 Неутрално

    iсеки 4ти км

    Половин грях (Окей),
    но не е съвсем-напълно коректно.

    Министерство се полага да има (поне)
    гимназиално образование.

    "Просветното министерство призна за грешка
    в задача от изпита по математика
    за 7 клас"

  38. 38 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5482 Гневно

    Тъпанари (само бият тъпана) !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  39. 39 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2858 Неутрално

    До коментар [#10] от "952":

    Ако другите две страни са примерно по 7 и 8 санта, а АВ е 14 - то триъгълника е тъпоъгълен. Формулата за остроъгълен триъгълник е от Питагор:
    а^2 + в^2>с^2 Като "а" и "в" са по-късите страни, а "с" най-дългата.

  40. 40 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2858 Неутрално

    На кандидат-студентски изпит в пловдивския университет "Паисий Хилендарски" ми се падна задача с пирамида, чиято височина бе 0. Тогава се обадих на един от квесторите - и ми писаха 0.2 добавка - но не смениха задачата, която даваше 1.5 точки (4-ри задачи по 1.5т. ) .

  41. 41 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    Как е възможно всяка година това да се повтаря. Некадърност?

  42. 42 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3830 Неутрално

    На Тиквата министрите няма да са по-различни от него.

  43. 43 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 584 Весело

    До коментар [#10] от "952":Ако другите две страни са примерно по 7 и 8 санта, а АВ е 14 - то триъгълника е тъпоъгълен. Формулата за остроъгълен триъгълник е от Питагор:а^2 + в^2>с^2 Като "а" и "в" са по-късите страни, а "с" най-дългата.
    —цитат от коментар 39 на Deaddark


    Абе човек- ако, ако, ако...

    В обяснението в статията има само едно "ако"- цитирам:


    В подусловие "б" обаче е посочено, че трябва да се намери лицето на триъгълника, ако AB=14 см, което означава, че триъгълникът става тъпоъгълен, обясни пред изданието проф. Николай Николов...
    —цитат от коментар 0 на СТАТИЯТА


    Въпросът ми беше- ако АВ=14 см.- това означава ли, че триъгълникът "става тъпоъгълен"? С по- прости думи- гарантира ли, че е тъпоъгълен? Щото- от горния цитат така излиза.

    Следва препратка към втория абзац на коментар номер 21.

    Ако и сега не си разбрал- моля- спри да ми отговаряш, приеми, че съм луд... 😂😂😂😂😂

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  44. 44 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1193 Неутрално

    До коментар [#43] от "952":

    Въпросът ми беше- ако АВ=14 см.- това означава ли, че триъгълникът "става тъпоъгълен"?
    -----------
    Означава. Виж в статията има препратка към офнюз, там е публикувана цялата задача. Триъгълникът от задачата става при АВ 14см тъпоъгълен.

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  45. 45 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    целия "проблем" е преекспониран от:
    - една от двете групи математици, дето се карат от известно време насам; сега едните се възползват от ситуацията за да трият сол на другите; миналата година беше същото, само, че местата разменени;
    - "грешката" е добре дошла за родители на деца, които не са решили задачата за да си намират извинения и търсят точки, които не са заслужили;
    - всъщност от статията не става ясно, че деца с познания на ниво 7 клас НЯМА как да установят, че триъгълника е тъпоъгълен; и в този смисъл и хич не е затруднила децата; в точка Б, която е "проблемна" се търси лице на триъгълник и за намирането му нито ъгли трябва да се гледат, нито има значение дали триъгълника е остроъгълен или тъпоъгълен

  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  47. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Грешката изобщо не е формална. Отговор '42 кв см' на подточка Б следва да се счита за неверен. Верният отговор на подточка Б е: 'Не е възможно дължината на страната АБ да е равна на 14 см и следователно не е възможно лицето да е 42 кв см'. МОН трябва незабавно да каже името на некадърника, съставил задачата и да изиска незабавно дадения му хонорар. Освен това тази задача трябва да бъде анулирана и да се извади от теста, което ще направи максималния сбор 90 точки.Само тъпаци могат да намират лицето на триъгилник като умножават две числа. Истинските математици първо се питат един триъгълник дали е възможен и тогава умножават. МОН иска да възпита едни дебили, които безкритично да прилагат формули без да мислят какво значат те.
    —цитат от коментар 18 на galapagas


    само "тъпаци" могат да обиждат децата и да ги карат да търсят нещо, което нито се иска от тях, нито могат да го намерят и докажат с познания на ниво 7 клас; и за ваше съжаление голяма част от децата са се справили успешно със задачата; вашето дете не е от тях - ами съжалявам, ама проблема не е в тези, които са се справили; а глупостите за анулиране и вадене на задачи - мечтайте си по форумите, но никой с една капка здрав разум не би го направил

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  51. 51
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  52. 52 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Поставят децата в често срещана житейска ситуация - да откриват грешки на специалисти и да не се доверяват на условията. По-умните са се смутили, квадратните мозъци са приложили формулата.
    "Досадното на този свят е, че идиотите са уверени в себе си, а умните са изпълнени със съмнения." Бърнард Ръсел

  53. 53 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Поставят децата в често срещана житейска ситуация - да откриват грешки на специалисти и да не се доверяват на условията. По-умните са се смутили, квадратните мозъци са приложили формулата. "Досадното на този свят е, че идиотите са уверени в себе си, а умните са изпълнени със съмнения." Бърнард Ръсел
    —цитат от коментар 52 на velvoofell


    хайде бе, умните се смутили... и как точно станало това? като търсили нещо, което не им се иска със знания, които нямат... всъщност умните са си решили задачата, а на част от останалите родителите им са с "квадратни мозъци" и философстват по форумите; и си мислят, че като повторят една лъжа 100 пъти тя ще вземе да стане истина... ами не, няма, ама продължавайте да ревете

  54. 54 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 640 Неутрално

    До коментар [#53] от "rumen_

    Допускането Ви, че съм родител на седмокласник, е равносилно на допускането, че сте съставител на задачата. Ако е така, кой се е изложил повече?

  55. 55 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    До коментар [#53] от "rumen_Допускането Ви, че съм родител на седмокласник, е равносилно на допускането, че сте съставител на задачата. Ако е така, кой се е изложил повече?
    —цитат от коментар 54 на velvoofell


    кой се е изложил е повече от ясно, позволили сте си да коментирате неща, които очеизвадно не разбирате; и сте си позволили и да квалифицирате всъщност умните деца решили задачата като "квадратни глави", а пък тези дето не могли да намерят едно просто лице на триъгълник ги имате за умни :) та кой всъщност е "квадратната глава", май вие

  56. 56 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 697 Неутрално

    До коментар [#48] от "voltaire":

    Хубаво е да се мисли първо преди да се говори

    BohrMottelson
  57. 57 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2858 Весело

    До коментар [#43] от "952":

    Ти ако наистина се информираш от статиите в Дневник, верно си луд. Колегата ти е дал линк малко по-горе. От журналист на Дневник трябва да очакваш не само граматически и стилистически, но и фактологически грешки, както и непълнота на статиите. Тука са цитирали само част от условието - нито знаеш АВ какво е - страна, височина, медиана и т.н., само знаеш че има нЕкъв триъгълник и има отсечка АВ 14см.

    Истината е в коментарите. Въпреки че тролинвазията не е подминала и този форум.

  58. 58 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    В случая ми се струва, че проблемът е твърде раздут и преекспониран. НЕ е било необходимо в условието да уточняват какъв е триъгълникът, след като това няма да повлияе на решението. Но влияе, при това като подсказка, на скицата, по която се работи. Не се напънах да реша задачата - вече за твърде много адски прости неща трябва да правя справки в някогашните "четиризначни таблици", а те са в мазето :-) или на боклука. Но си построих няколко триъгълника и установих, че с остроъгълен ВИЗУАЛНО по-лесно се възприемат подобията и другите геометрични правила, т.е. улеснява се решаването на задачата. Някой спомена, че "тъпият ъгъл" е 91 и нещо градуса, което визуално и при скициране - никаква видима разлика при спускането на перпендикулярите и останалите построявания.

    Значи, прави се скицата на триъгълник по най-обичайния начин, построяват се съответните линии според условията на задачата и се смятат отношения по учебникарски формули. Това вече не е геометрия, а обикновена алгебра. В тази насока може да се отправят критики, че задачата не изисква анализ, а е сведена просто пресмятане по формули от Таблицата. Не се провокира мислене, а "сляпо" следване на заученото. Без ум и разум.

    Щеше да е интересно, ако се изискваше отговор какъв е ъгълът при върха С, който е "тъп" с градус и нещо повече от прав. Подозирам, че повечето отговори биха били (щяха) да са верни, но малцина от хлапетата (биха) щяха да се замислят/досетят за противоречието между изчислената стойност и зададената качествена характеристика в условието.

    Моят извод (и го прочетох повече от един път в предходните коментари): проблемът е в самото образование, не в конкретната задача. Иначе изпадаме в подробности, от които губим същината. Ситуация, при която "от дърветата не виждаш гората".

    Нека не "тричаме" автора на задачата за друго, освен че всъщност е улеснил децата за решаването й.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  59. 59 Профил на commercial
    commercial
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#18] от "galapagas":

    Напълно съм съгласна, че задача с грешно условие трябва да бъде анулирана, а тежестта й в точките евентуално разпределена в другите задачи от модула.

  60. 60 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Задача: Отбележи три произволни точки А, Б, В. Като използваш чертожната линийка, свържи ги така, че да се получи триъгълник. Като използваш чертожната линийка и чертожния триъгълник спусни височина от върха Б към срещулежашата страна.
    Като измерищ нужните дължини, изчисли обиколката на триъгълника АБВ и пресметни лицето му.


    Трябва да има набор от задачи с които да се мери труда на учителя и от това да зависи заплатата и назначаването му. Както е във всяка професия. Всеки учител, който има в класа си дори едно дете което не може да направи такава задача, да напуска веднага. Няма работа в училище.

    Няма никакво значение, дали 70% от децата не са направили обсъжданата в статията задача. Това е обществено неважен факт.

    Обществено значимо е, че най-вериятно 70% няма да могат да решата простата задача, която давам като пример.

  61. 61
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK