Седмокласниците, сбъркали при решаването на сгрешената задача по математика, няма да бъдат компенсирани

Седмокласниците, сбъркали при решаването на сгрешената задача по математика, няма да бъдат компенсирани

© Анелия Николова



Експертът по математика в образователното министерство Маня Манева заяви за БНР, че седмокласниците, сбъркали при решаването на сгрешената задача по математика на националното външно оценяване, няма да бъдат компенсирани в оценката си. Тя определи грешката като формална и от нея не зависи решаването на конкретната задача.


Националното външно оценяване беше точно преди седмица и само ден по-късно от министерството признаха за допусната грешка в в геометричната задача номер 24, която носи 10 точки.


В условието ѝ е записано, че става дума за остроъгълен триъгълник. В подусловие "б" обаче е посочено, че трябва да се намери лицето на триъгълника, ако AB=14 см, което означава, че триъгълникът става тъпоъгълен. Зам.-председателят на Съюза на математиците в България Николай Николов уточни пред "24 часа", че решението на задачата не страда от грешката, но е възможно някои ученици да се зачудят дали правилно са решили подточка "а" и това да "изяде" част от времето им за работа.




Манева каза още, че при решаването на задачата за учениците не е от значение видът на триъгълника, както и градусната му големина.


Резултатите от изпита трябва да бъдат обявени на 5 юни.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Важен житейски урок за децата :)
    Държавата никога не греши, а и да сгреши пак е права!

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  2. 2 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 483 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ойро Пролетариат":

    Да, важен урок е. Щото у нас не само държавата се държи така. Далеч не само тя.

  3. 3 Профил на alieng
    alieng
    Рейтинг: 466 Неутрално

    а какъв е смисълът от матурите, освен неизмерим стрес за деца и родители?!? логически би следвало финансирането за съотвеното училище да се влияе от качеството на образованието, да ама не.

  4. 4 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    ей, неграмотни журналя, пишат си някакви неща, които дори не си правят труда формално да проверят

    "...в геометричната задача номер 24, която носи най-много точки в изпита."

    да, ама не, 24 задача носи 10т., 23 задача носи 11т.; я пак коя носи най-много точки?

    иначе имах си хас някой да подарява точка на сбъркалите и така да ощетява всички деца, които успешно са се справили; освен, че "грешката" е формална всъщност с познанията на ниво 7 клас тя не може и да се установи

  5. 5 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1823 Неутрално

    Глупакът от МОН има право на формална грешка, а децата не. Защо?
    Не е ли редно този да стане публичен и да изхвърчи?
    Формално.

  6. 6 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 988 Неутрално

    Интересно! Как от това, че АВ е 14 см. следва, че триъгълникът е тъпоъгълен! Може би трябваше да се спомене, че сумата на квадратите на другите две страни е пи-малка от 196 или нещо друго подобно.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  7. 7 Профил на it
    it
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Ми като е "сбъркана" няма ли някой да си ритне трудовата книжка, де.ба и дебилните даскали? Дъщеря ми се яви на тази матура и каза, че е загубила доста време, понеже на условието на задачата "нещо му има". Да ви го н.ч.к.м в тъпите мозъци, и основни заплати са ви много...

  8. 8 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 638 Неутрално

    " което означава, че триъгълникът става тъпоъгълен."
    В осмоъгълния триъгълник на модерното българско образование, единият ъгъл е винаги тъп.

  9. 9 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#4] от "rumen_s":

    Не е вярно, че не може да се докаже със седмокласни знания, че задачата е сбъркана. Ако пък се ползва Питагоровата теорема, която всеки седмокласник знае от СИП/ЗИП, то доказателството на грешката е елементарна.

    МОН показват, че нивото им не надвишава това на седмокласниците. Ако признаят 42 кв см за верен отговор, те ще извършат брутална математическа грешка. Верният отговор е: "14 см е невъзможна стойност за височината и следователно лицето не е 42 кв см."

    Абсолютно невярно е, че лицето на триъгълник е основа по височина, делено на 2. Това е вярно само ако триъгълникът съществува. Всяко умно дете първо проверява дали триъгълникът съществува и след това умножава числата. В 24-та задача триъгъникът не съществува.

    Подобна задачка е: Колко е периметърът на триъгълник със страни 1, 2 и 4 см? МОН веднага биха отговорили 1+2+4 = 7 см. Очедивно това е невярно, защото такъв триъгълник няма. Щом няма триъгълник, няма и периметър.

  10. 10 Профил на it
    it
    Рейтинг: 496 Неутрално

    ей, неграмотни журналя, пишат си някакви неща, които дори не си правят труда формално да проверят"...в геометричната задача номер 24, която носи най-много точки в изпита."да, ама не, 24 задача носи 10т., 23 задача носи 11т.; я пак коя носи най-много точки?иначе имах си хас някой да подарява точка на сбъркалите и така да ощетява всички деца, които успешно са се справили; освен, че "грешката" е формална всъщност с познанията на ниво 7 клас тя не може и да се установи
    —цитат от коментар 4 на rumen_s


    Ей, "грамотния", не си спомням, в кой начален клас точно се обясняваше, че изреченията започват с главни букви. Ако има сбъркана задача, тя просто трябва да отпадне при определяне на крайните оцени. Защото "сгрешен отговор на сгрешена задача" звучи точно толкова абсурдно, колкото "правилен отговор на сгрешена задача"!

  11. 11 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    До коментар [#4] от "rumen_s":Не е вярно, че не може да се докаже със седмокласни знания, че задачата е сбъркана. Ако пък се ползва Питагоровата теорема, която всеки седмокласник знае от СИП/ЗИП, то доказателството на грешката е елементарна. МОН показват, че нивото им не надвишава това на седмокласниците. Ако признаят 42 кв см за верен отговор, те ще извършат брутална математическа грешка. Верният отговор е: "14 см е невъзможна стойност за височината и следователно лицето не е 42 кв см."Абсолютно невярно е, че лицето на триъгълник е основа по височина, делено на 2. Това е вярно само ако триъгълникът съществува. Всяко умно дете първо проверява дали триъгълникът съществува и след това умножава числата. В 24-та задача триъгъникът не съществува.Подобна задачка е: Колко е периметърът на триъгълник със страни 1, 2 и 4 см? МОН веднага биха отговорили 1+2+4 = 7 см. Очедивно това е невярно, защото такъв триъгълник няма. Щом няма триъгълник, няма и периметър.
    —цитат от коментар 9 на galapagas


    ха-ха, Питагорова теорема в 7 клас, да ама не - учи се в 9 клас; пък тези ревящите, дето децата им едно просто лице на триъгълник не могли да намерат някак си да говорят за Питагорова теорема е повече от смешно... ама успех с реването по форуми, МОН ви отсвириха, и то с основание

  12. 12 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    [/quote]


    [quote#10:"it"]
    —цитат от коментар 10 на it


    гладна кокошка просо сънува, успех с отпадането на задачата :)

  13. 13 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Седмокласниците, сбъркали при решаването на сгрешената задача по математика, няма да бъдат компенсирани!

    Естествено "умниците" от ЦОК + МОН никога не са виновни за допуснатите грешки, и тези грешки са си грижа само на седмокласниците!!!!

  14. 14 Профил на nickkal
    nickkal
    Рейтинг: 241 Неутрално

    99% от всички деца са начертали задачата по друг начин.

  15. 15 Профил на NIKE
    NIKE
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Слушах интервюто с така наречената "експерт"...
    Тази Маня Манева беше или пияна, дрогирана или най вероятно си е просто неадекватна...
    С такива експерти какво образувание очаквате!?!?!
    Дано Бойко да е слушал радио.......

  16. 16 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 728 Любопитно

    Кои са уволнени дисциплинарно и кога ще подаде оставка министърът?
    А притеснението на децата как ще компенсират?
    А изгубеното време за чудене?

  17. 17 Профил на it
    it
    Рейтинг: 496 Неутрално

    [quote#11:"rumen_s"][/quote]

    Като си толкова отворен, я ми кажи условието на задачата сбъркано ли е или не? Прост отговор: "Да" или "Не".

  18. 18 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#11] от "rumen_s":

    Явно си съставителят на задачата. Неграмотен си. Жал ми е за теб, но още повече ми е жал за държавата, в която подобни 'експерти' властват.

    Между другото нямам дете в 7 клас, а съм един обикновен математик. В нормалните държави дават задачи-уловки като тази за периметъра на триъгълник със страни 1, 2 и 4 см. Там поощряват мисленето, тук поощряваме безмозъчното зубрене на формули.

  19. 19 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2095 Неутрално

    От прочетеното може да останеш с впечатление че наистина грешката е формална и не е нужно да бъдат компенсирани тези, които са сбъркали задачата.
    Въпреки това, грешката си е грешка и този който е виновен трябва да понесе някаква санкция.

    I Want To Believe
  20. 20 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#4] от "rumen_s":

    Това не е вярно, се оказва, но късно видях сканиран самия текст в една публикация.

    Над задачата е напечатано в листа упътване, че трябва да направят и чертеж!

    Т.е. трябва да начертаят именно тъпоъгълен!

    Дневник не казва истината в стаията си! Освен скрита грешка, има напечатано подвеждане!

    За хората не работещи с деца: Две височини в тъпоъгълен са извън триъгълника и логиката на един чертеж може да бъде коренно различна и подвеждаща. Дори възрастен може да блокира (няма предвид гении) и да загуби време (!!!) а това е изпит. това не е работа за удоволствие с време за почивка!

    Едно нормално дете ПЪРВО чертае чертеж, на това го учаат добрите учители.

    http://alekdimitrov.com/comment.asp?NID=562

    Оставка на експерта от МОН не за сгрешената задача, а за липса на достойнство да се извини, той не е по-различен от шефа на организация, който оправда шведа!








За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK