
© Юлия Лазарова
Елеонора Николова, и.д. директор на Центъра за противодействие на корупцията (БОРКОР), обобщи изводите от анализа: Липсва управленска логика, работи се "на парче"
В България липсва институция с ясен ангажимент към разследване на корупцията по високите етажи, което е основна препоръка на Европейската комисия по Механизма за сътрудничество и проверка, неизпълнена от 2007 г.
Тази констатация е направена в анализ на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, известен като БОРКОР. Докладът е изготвен в началото на май и е изпратен на премиера Бойко Борисов, на външния министър и отговарящ за правосъдието Екатерина Захариева, на министъра на правосъдието Цецка Цачева и на президента Румен Радев.
Докладът анализира стратегиите за борба с корупцията на всички нива в различните държави в ЕС и установява, че изградените в България органи по превенция, противодействие и борба с корупцията не съответстват в пълна степен на международните стандарти:
Липса на капацитет и координация на органите срещу корупцията, размити отговорности, "недостатъчно независими"
- това посочват анализаторите на БОРКОР в доклада, озаглавен "Анализ на органите по превенция и противодействие на корупцията в Република България".
Неотдавна външният министър Екатерина Захариева напомни, че България има да изпълни 17 препоръки от мониторинговия доклад на ЕК. А премиерът Борисов в програмната си реч пред Народното събрание се ангажира до края на годината те всичките да бъдат изпълнени и да бъде приет изцяло нов антикорупционен закон. Предвижда се създаването на единен антикорупционен орган на основата на действащата Комисия за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Анализът на БОРКОР предупреждава изпълнителната и законодателната власт, че
ако се създава нов антикорупционен орган, той трябва да бъде равно отдалечен от трите власти и да има висока степен на независимост
като "своеобразен остров на интегритет и компетентност".
Независимостта на такава антикорупционна структура трябва да се гарантира и с прозрачен избор на политически безпристрастен ръководител с безупречна професионална репутация, със солидно финансово и персонално обезпечаване.
Такъв орган, равноотдалечен от останалите власти, с ръководител с безупречна репутация и овластен да разследва корупцията, включително търговията с влияние във високите етажи на властта, предлагаше да бъде създаден през 2015 г. тогавашният правосъден министър Христо Иванов, но идеята му беше отхвърлена. Такъв орган не може да бъде създаден без промени в Конституцията, смятат юристи.
В момента преследването на корупцията по високите етажи на властта се извършва от специализираното антикорупционно звено към Софийската градска прокуратура, което беше формирано от главния прокурор Сотир Цацаров. Но посочените от него магистрати, които влязоха в звеното, дори не бяха прослушани от Висшия съдебен съвет, камо ли да са проверени за интегритет (почтеност) и компетентност.
Анализът на Центъра констатира още
парадокси и хаос в създаването на стратегии и органи за реализирането им
. В рамките на един месец са били приети два стратегически документа, уреждащи по различен и противоречив начин институционалната рамка за борба с корупцията. Правомощията на създаденото ново звено - Национален съвет по антикорупционни политики към МС, почти изцяло се дублират с тези на ръководния орган на БОРКОР - Консултативен съвет. И двата органа са създадени за изпълнение на две поредни национални стратегии, едната от които е вече отменена.
"Наблюдаваме липса на всякаква управленска логика, подход "на парче"
и липса на последователност в стратегическите решения и действията по тяхното изпълнение.", обобщи изводите Елеонора Николова, и.д. директор на центъра БОРКОР. По думите й - проблемът в България е в липсата на системен подход и на предварителен анализ на въздействието на стратегическите документи. А има и чести промени в законодателните актове. Възприетият у нас подход "на парче" е и причината за неудовлетворителните резултати", коментира Елеонора Николова, цитирана в съобщението на институцията за анализа.