Министерството на образованието предлага 185 училища да са иновативни

Министерството на образованието предлага 185 училища да са иновативни

© Георги Кожухаров



Министерството на образованието и науката (МОН) предлага 185 училища да получат статут на иновативни. Те ще бъдат включени в списъка на иновативните училища в България след одобрение от Министерския съвет.


В МОН са постъпили 207 проекта на 202 училища до 31 януари. До края на май те са били разгледани от Комисия за иновативните училища, в която са участвали психолози, социолози, педагогически специалисти, представители на научната област, личности с доказан опит при създаване и приложение на иновации в областта на образованието, науката и технологиите, уточняват от пресцентъра на министерството на образованието.


От одобрените 185 учебни заведения 9 са начални училища, 73 са основни, 51 - средни, 30 са профилирани гимназии, 21 - професионални гимназии и един колеж. 22 от училищата в списъка са държавни, 130 са общински, а другите 33 - частни. Те са заявили, че ще постигнат подобряване на качеството на образованието чрез различни иновации. 46 от училищата ще разработят и въведат иновативни елементи по отношение на организацията и/или съдържанието на обучението. Други 51 ще организират по нов или усъвършенстван начин управлението, обучението и образователната си среда. 88 училища ще използват нови методи на преподаване, а останалите 14 ще разработят по нов начин учебното съдържание, учебните програми и учебните си планове.




Описаните иновативни процеси в проектите ще бъдат с продължителност до 4 години и ще обхващат всички или част от участниците в образователния процес в училището. За всяка учебна година са описани етапите на напредък и резултатите, които подлежат на мониторинг. В тях са определени целите и идеите, свързани с личностното, интелектуалното и емоционалното развитие на учениците.


Проектните предложения на седем от училищата не са били одобрени от комисията заради недостатъчно ясна и конкретна цел, липса на възможност за проследяване на въздействието от иновативния процес и иновацията върху качеството на образованието, както и за измеримост на очакваните резултати. Други девет не са били оценени заради несъответствие с държавните образователни стандарти. Един от проектите не е успял да събере необходимия брой точки и няма да бъде вписан в списъка на иновативните училища.


Проектът на решение и списъкът на иновативните училища в Република България са публикувани на страницата на МОН в раздел "Проекти на документи" и в Портала за обществено обсъждане (можете да го изтеглите в pdf формат от прикачения файл).

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 868 Неутрално

    ...Министерството на образованието предлага 185 училища да са иновативни...
    От близо 2500 училища, 185 - иновативни. При това те, самите училища са се предложили с проекти?!
    ...Те са заявили, че ЩЕ постигнат подобряване на качеството на образованието чрез различни иновации. 46 от училищата ЩЕ разработят и въведат иновативни елементи по отношение на организацията и/или съдържанието на обучението. Други 51 ЩЕ организират по нов или усъвършенстван начин управлението, обучението и образователната си среда. 88 училища ЩЕ използват нови методи на преподаване, а останалите 14 ЩЕ разработят по нов начин учебното съдържание, учебните програми и учебните си планове...
    Първо, всичко ще е "ЩЕ". Второ, явно откриваме топлата вода с "иновативни" елементи - в организацията, съдържанието, управлението, обучението, програмите, плановете, изобщо в цялостното съдържание на образованието. Но, както се казва, обучението изисква жертви - някой трябва да се нагърби с тежката задача по усвояването на едни поредни пари. Останалите около 2300 училища, които не са се оказали жертвоготовни, да духат супата.
    А МОН, да се закрие.

  2. 2 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 639 Неутрално

    За 185 училища след година ще са нужни 185 комисии за оценка на резултата предполагам.

    Всичко това е един огромен абсурд.

    При полжение, че се одобряват в момента над 500 нови учебника за 5 години, кой ще оценява всичко това?

    Защо изобщо е нужно всичко това? За да не стачкуват, и да бъдат контролирани пак?

    Психолози участвали? Имена? Кой са психолозите, които са участвали. имената моля...

    До кога училището ще се управлява чрез анонимни велики специалисти, а по-рано къде са били?

  3. 3 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 639 Неутрално

    Дневник,

    Идете на сайта на МОН.

    Докладът с мотиви на Министър Вълчев е 3 страници, няма никакви мотиви в него.

    А другия проект за измение - само една с един ред съдържание!

    Вие шегувате ли се?

    "Предложеният акт няма да окаже пряко или косвено въздействие върху
    държавния бюджет, поради което..."

    185 държавни и общински училища с иновации БЕЗ нито един лев инвестиция?


  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1168 Неутрално

    МОН е иновативен!:)
    Знайни и повече незнайни лица са участвали в комисията.Как са одобрени иновациите?
    Защо не взехте работещият модел на Финландия?
    Или пак ще откриваме топлата вода,а децата растат....не чакат....

  5. 5 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Няма лошо,но има толкова много неща които да се направи за училищата.
    1.Спортните площадки на всички училища почти са в трагично състояние,говорим как искаме да изкараме децата от вкъщи и да ги вкараме в спорта а нищо не се прави.
    2.Учителите трябва да разберат че като са учители това не ги прави богопамазани,както и лекарите но това е друга тема,трябва да има оценяване на учителите,не може да искате добре образовани деца а да си викаме а бе той щом е завършил за даскал-става,еми НЕ СТАВА.
    3.Децата които вървят по-напред от другите трябва да се стимулират повече и повече.
    4.Бизнеса е КРАЙНО време вместо само да ИСКА,да вземе да създава своите кадри,не може образователната с-ма да е виновна за всеки бизнес.
    5.ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ!!!ХОРАТА ТРЯБВА ДА БЪДАТ ПО АКТИВНИ,ТОВА СЕ СЪЗДАВА ОТ МАЛЪК,НЕ може партиите да са виновни за всичко,когато интелигентните хора НЕ СА АКТИВНИ,а глупавите са по-активни.

  6. 6 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 436 Неутрално

    До коментар [#4] от "xmm":

    Пиша Ви "-" заради "работещия "иновативен"" финландски опит.

    На едно от многобройните "обучения" ми разказаха за него.
    Водещата - от Шумен, с 2,5 учителски стаж, но издигнала се в йерархията с дейност в НПО - издигането по този начин днес е по-ефикасно от дейността в леглото... - и стигнала до комисията за оценяване на учебниците, ентусиазирано ни обясняваше, как може да се предава математика без формули...
    Темата на открития урок във финландското училище била "Обем за правоъгълен паралелепипед" - 6-ти клас - и как учениците изчислили обема на стаята.
    Те ентусиазирано изчислили дължината и ширината на стаята, но с височината се затруднили. Групата, която трябвало да реши този проблем, излязла на двора и отсякла клон от едно дърво... "Къде са били природозащитниците?" - се провикна един от нас - математиците не се впечатляваме от авторитети - но "експертката" се направи на глуха... След като окастрили клона измерили безпроблемно височината............... (Многоточието е твърде късо, за да изрази недовършеността на нейния разказ, защото дамата заприказва за друго!...) Въпросите ни от рода и как са изчислили обема???" също останаха без отговор.

    ПП: Да ви припомня: V=abc

    N.B.: Дневник, за*б*т* образованието, гей-темите вървят повече!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са!
  7. 7 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 436 Неутрално

    ... да се преПОдава..., вместо "да се предава"...
    Поправката е излишна, но щом съм математик, трябва да съм и перфекционист.
    (Е, липсват и 2 запетаи, но "млъкни сърце".)

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са!
  8. 8 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2673 Неутрално

    Хахаха! И аз предлагам да съм русокоса и синеока, ама не става! Иновацията е талант, а талантливите хора не се хващат на мизерните учителски заплати. Искаш ли хубав живот, направи даскала и доктора богати! Е, когато и двете категории са по-зле платени от чистачките в министерствата и едните са шиканирани от ученици, а другите от пациенти, чакай иновативни училища и здравеопазване поне като турското! Приятно чакане!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  9. 9 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 639 Неутрално

    До коментар [#6] от "Консерватор":

    Във финландия НЯМА иновативен опит. Да, те променят, но го правят обмислено и за всички деца! Всеки който твърди, че изпозлва иновации от някъде просто лъже.

    Педагогиката е наука, както останалите. Ако имаш идея, която е според основни педагогически принципи - от по лесното към по сложото, разделение на трудностите и т.н., десетина са, то го правиш, защото е нормално, а не защото е иновация. Имаш право да го правиш без одобрения!!!

    Тяхната основна идея е, че училището е място за живот, а не за искуствени екпсерименти, и затова там всички деца са равни във възможностите без сътресения да пораснат. Там имат повече свобода да направят каквото мислят за правилно. Няма инспекторат. Самото училище си се контролира.

    Да иновираш у нас е като да оптимизираш разстоянието между вече бетонирани в земята стълбове. Ами не става ;-)

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8418 Неутрално

    След има няма 15 години, всички училища ще станат иновативни. Ако има още деца в България, разбира се.

  11. 11 Профил на axel
    axel
    Рейтинг: 497 Гневно

    Саво 185 учища иновативни, а останалите - кучета ги яли заедно с учениците!

    „Gesagt heißt nicht immer gehört, gehört heißt nicht immer verstanden, verstanden heißt nicht immer einverstanden, einverstanden heißt nicht immer angewendet.“




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK