Проверките на жилищните асансьори са само по сигнал, а онлайн регистърът е празен

Проверките на жилищните асансьори са само по сигнал, а онлайн регистърът е празен

© Цветелина Белутова, Капитал



Онлайн регистърът, от който би трябвало лесно да се получава информация за асансьорите в страната – от кого се поддържат и кога последно са били инспектирани, на практика не работи. В него липсва информация, защото поддържащите фирми не са задължени да я подават. Същевременно Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) не прави проверки на жилищните асансьори, освен ако не получи сигнал. Това се разбра от думите на Нели Карипова, директор на дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" в ДАМТН, пред "Нова телевизия".


Какво да се прави, ако имате съмнения за изправността на някой асансьор, четете тук.


Коментарът ѝ е по повод вчерашния инцидент в Пловдив, при който асансьор пропадна със 7-годишно дете. Детето не е пострадало тежко, но непосредствено след инцидента се оказа, че поставеното устройство за спешни ситуации не работи. От януари всички собственици бяха задължени да поставят аварийни устройства за връзка между кабината на асансьора и човека, който извършва обслужването му. От входа, в който стана инцидентът, показаха документи, че са платили близо 300 лв. за поставяне на устройството и аварийно осветление. Вчера обаче се оказало, че на аварийното устройство не е била поставена акумулаторна батерия и то не функционира.


Контрол на жилищните асансьори на практика няма




Днес Нели Карипова увери, че фирмата, която поддържа асансьора, ще бъде санкционирана. По думите ѝ е започнала проверка на всички съоръжения, които фирмата поддържа, и ще се върви към отнемане на лиценза ѝ. Същевременно обаче тя каза, че ДАМТН не извършва регулярни проверки на асансьорите в жилищните блокове.


"Ние не проверяваме жилищните (асансьори – бел. ред.). Ние проверяваме само ако има сигнали или жалби", заяви тя. На сайта на ДАМТН има електронен регистър, в който всеки би трябвало да може да види коя компания поддържа дадено съоръжение и кога за последно то е инспектирано. Оказва се обаче, че тази информация невинаги се въвежда.


"Малки нормативни пречки"


"Онлайн регистър има, но има малки нормативни пречки да може да се осъществява изцяло проверката по него", каза Нели Карипова и посочи, че агенцията няма основание да задължи компаниите да подават информацията. По думите ѝ предстои промяна на нормативната уредба, така че това да се промени.


"Наистина е засилен контролът. Точно от това пък съответно недоволстват и поддържащите, и лицензираните фирми, защото знаете, че медалът има две страни, защото те пък не са съгласни да бъде толкова засилен контролът", каза още тя.


Тя обясни още, че поддържащите фирми трябва всеки месец да извършват функционални проверки на съоръженията.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8320 Любопитно

    Седем годишно дете е пропаднало с асансьор в Пловдив, въпреки че съоръжението било ремонтирано преди три месеца. Системата за аварийно осветление и GSM комуникация не е работела…

    Нас ни натискат от бая време да слагаме тая комуникационна система. Моят отказ е логичен – ще пада асансьорът, а аз в това време ще говоря с техника кога ще го оправя…

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Tsvetina
    Tsvetina
    Рейтинг: 302 Неутрално

    Повечето асансьори са стари и опасни. Няма как да няма инциденти.

  3. 3 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    Абе какво значи, не искали фирмите да подават декларации. Задължаваш ги със закон и който не го спазва да върви да продава домати на пазара.

  4. 4 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    "Контрол на жилищните асансьори на практика няма"
    Контрол на абсолютно нищо в момента няма.
    Защото контрольорите са малко, неподготвени и корумпирани.
    Въпрос: Какво ли не е опошлено, опростачено и корумпирано в нещастната ни Родина, та и това да не е?

  5. 5 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Нашият асансьор е стар - произведен е през 1948 г. от ТПК "София" с откраднати технологии на "Шиндлер". Работи "като пушка" - за последните 12 години е спирал 2 пъти. Преди 4 години му сменихме "мозъка" - старото табло с механични високоволтови релета замина на боклука барабар с въженото управление на движението и на тяхно място "кацна" компютър със сензори. Цялата операция струваше 6'000 лева - по 500 лева на апартамент. Асансьорът няма предпазен щит под кабината и джиесем комуникатор, но вчера мина поредния технически преглед. Не знам дали е вписан в електронния регистър, но ние си знаем коя фирма го поддържа (нали плащаме абонамент) и сме доволни.
    Ще рече: поддържайте си асансьорите и те ще ви служат вярно, нищо че са стари!

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9817 Неутрално

    Едно време "малките нормативни пречки" ги наричаха "вратички в закона" :)
    Да глобят всички депутати с по две депутатски заплати за всяка такава "малка пречка" плюс поемане на щетите от нея :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    "Контрол на жилищните асансьори на практика няма"Контрол на абсолютно нищо в момента няма.
    —цитат от коментар 4 на ppopov_67

    Защо чакате някой да ви контролира?
    Нали поддържате личния си автомобил заради собствената си безопасност, а не сано за да мине преглед? Какво ви пречи да правите същото и с колективния асансьор?

  8. 8 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Битува мнението, че в родината някой трябва да умре, за да се предприемат някакви мерки (за каквото и да е). Оказва се, че и това не е вярно. Жената в блока на Цариградско умря и мерки пак не се предприемат. Трябва да си коригираме съвременните поговорки.

  9. 9 Профил на postbot
    postbot
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#7] от "uporit":

    Сериозно?! Следващия път като те спрат катаджиите им кажи, че техническата изправност е твой собствен проблем и какво от това, че не си минал още ГТП.

    Изобщо не мога да си представя как братството може да бъде въведено със закон, ако свободата не е разрушена със закон и правосъдието не е потъпкано със закон.
  10. 10 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#7] от "uporit":

    Че не съм асансьорен техник? Колкото и на автосервиза може да се има вяра, толкова и на тия. По документи са монтирали система за комуникация, ама нямала захранване...

  11. 11 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 455 Неутрално

    До коментар [#7] от "uporit":

    С радост, ама нищо не разбирам от асансьори. И не знам дори за какво да гледам, освен да се напъхам в шахтата и да се опитам да проуча, ама най-много да се класирам за наградите Дарвин.
    Затова се надявам, че техниците, на които плащаме, контролират асаннсьорите, а чиновниците, на които плащаме, контролират техниците.
    Не виждам някакъв проблем в тая схема, освен, че не работи.ю
    Иначе бива и както казваш ти - махаме данъци, махаме закони, махаме чиновници, махаме контрол. Плащаме на техници, ако не си свършат работата, трепем ги с камъни. И това е вариант.

  12. 12 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Ами нормалное :-)
    Асансьорни техници - НЯМА. Цял ден хората търчат една или друга авария да оправят, щото всеки българин иска да мине тънко. Като се каже на някой вход да съберът 3000 лв за въжета и те викат - Ама как с нашите пенсии.
    Приложението е за браузър, техниците имат смартфони, ама мобилно приложение няма.
    Като се приберът вечер към 9 пребити от работа трябва да ходят и да нанасят всичко де са свършили през деня. Е да не са от желязо

    То не е достатъчно чиновникът да измисли нещо де да улесни неговота работа, а да се за мисли как ще го ползват тия де вършат реалната работа

  13. 13 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 749 Весело

    До коментар [#12] от "ЙЕИ":

    Не се пише "вършат", а се пише "вършЪт", както си написал "съберЪт" и "приберЪт" :)
    Харесвам хората, които щедро давЪт акъл, въпреки че даже не могат да пишЪт.

  14. 14 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    мИ назначили сте СИ за шеф на ИНСПЕКЦИЯТА ПО НАДЗОРА,НЕКЪФ ДЕТО ПРЕДИ Е РАБОТИЛ У ТЕЛЕКОМО АМА НА НЕКОЙ ВИСОКОПОСТАВЕН МУТРАК Е КАЛИНКА, АРЕ ДАВАЙ КВО ДА ПРАВИ ЧОВЕКО ТОЙ ТОВА СИ МОЖЕ ТЕЛЕГРАФИ ТЕЛЕФОНИ,ПА ДАБРЕ ЧЕ НЕ ВИ Е НАКАРАЛ ДА ТУРИТЕ ВЪТРЕ И ПО НЕКОЙ ФАКС АПАРАТ И ПО ЛОШО МОЖЕШЕ ДА БЪДЕ, ТИКВАТА МОЖЕШЕ ДА ТУРИ ЗА ШЕФ НА НАДЗОРА НЕКОЙ ГИНЕКОЛОГ ,ТОГАВА ЩЕХ ДА ВИ ПИТАМ АЗ..............

  15. 15 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1435 Неутрално

    Хората платили 300 лв, аварийно устройство имало, ама... не работело и нямало батерия. Регистър за асансьорите имало, ама фирмите не били длъжни да подават информация в него.

    Вървял веднъж Хитър Петър по улицата, когато го спрели две заптиета.
    - Къде така, Петре?
    - По работа малко.
    - А фенер защо нямаш, не знаеш ли за новата заповед, че всеки трябва да носи фенер?
    - Не знаех, утре ще си нося фенер.
    Та следващата вечер заптиетата отново спират Петър .
    - Къде е фенерът ти, Петре?
    - Ето го тук ! - Питър им показва фенера си.
    - Ама той няма газениче.
    - Е, добре, утре ще нося и газениче.
    На третия ден отново спират Петър. Пак не свети.
    - Пак ли ти, Петре, къде ти е фенерът?
    - Ето го тук.
    - А газениче има ли?
    - Има, ето го.
    - А тогава защо не свети?
    - Защото заповедта е всеки да си носи фенер, но никъде не пише, че фенерът трябва да свети!

    :)

    И регистрите за асансьорите така - пише, че трябва да има регистър, където всеки асансьор да бъде описан, но никъде не пише, че някой е длъжен да вкарва информацията в системата :)

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  16. 16 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 250 Неутрално

    Някой би ли ми обяснил за чий изобщо трябва да има онлайн регистър на асансьорите??? Поредната простотия на някой "умен и красив" с цел да се "усвоят" едни средства. Да бяха дали парите за изграждането му и свързаните разходи за "консултантски услуги" за ремонт и обезопасяване на стари съоръжения, щяха да направят сто пъти по-добре. Да не говорим за останалите "десни мерки", като задължително ЛЕД осветление и задължителен телефон във всеки асансьор, което си е легализирана корупция.

  17. 17 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4140 Неутрално

    В Гърция последните 7-8 години държавата задължи гражданите да сменят старите асансьори. В момента новите са над 60% и гражданите се съобразяват с новите стандарти и изискваня.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  18. 18 Профил на jxj24394852
    jxj24394852
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Да се разследва фирмата която е направила регистъра - да се провери ОП - защото там е записано,че ще се поддържа,ъпдейтва и т.н - в период от 3г и гаранция.Да се разследват и директорите на ДАМТН - за причиняване на лека и среда телесна повреда и т.н.
    Платени са доста пари - искаме разследвания,уволнения и съд.
    И не искам след дъжд качулка - когато умре някой от това безхаберие и простотия.
    Същото се отнася и до скелето в Благоевград!!!!

  19. 19 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#17] от "'ΕΡΕΒΟΣ": НАД ДЕВЕТДЕСЕТ ПРОЦЕНТА ОТ САКАТЛЪЦИТЕ ТУКА НАПОСЛЕДЪК СА С НОВИ АСАНСЬОРИ ИЛИ РЕНОВИРАНИ ТАКИВА , ТЪЙ ЧЕ НЕ МИ ПРОБУТВАЙ ТАЯ ПРОСТОТИЯ ЧЕ НОВОТО Е ДОБРО ТУКА, НОВОТО Е ИЛИ ТУРСКИ МЕНТАЦИ ИЛИ КИТАЙСКИ ТАКИВА , ИЛИ НЯКВА ДРУГА ИНОСТРАНСКА ГАРАЖ МАКА

  20. 20 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4140 Неутрално

    До коментар [#19] от "reply":

    Нищо не пробутвам !
    В Гърция този пазар го държи предимно Kleemann.
    Няма нито турски, нито китайски бараки !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  21. 21 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#2] от "Tsvetina":

    Фирмите получават пари, за да поддържат техниката в безопасност и да няма аварии. Ако не си изпълняват задълженията да се махат от пазара. Безконтролността от страна на ДАМТН, която поради процедурни пречки не може да създаде регистър е друга тема. А една от пречките е нежеланието на тези фирми да бъдат контролирани. Пълно безумие

    Димитър Димов
  22. 22 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#7] от "uporit":

    Тези фирми нали затова са създадени. Да извършват преглед. Правят го формално и не подлежат на контрол за това. Както и автосервизите. Примерът е удачен, но изводът изкривен

    Димитър Димов




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK