Кандидат-шофьорите сами да избират маршрута на изпита си и колко учебни часа да имат, предлага Московски

Кандидат-шофьорите сами да избират маршрута на изпита си и колко учебни часа да имат, предлага Московски

© Надежда Чипева, Капитал



В Министерство на транспорта са започнали обсъждания какви промени да бъдат направени при провеждането на практическите изпити за получаване на шофьорска книжка. Провокирани от акцията в столичното подразделение на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", при която бяха задържани нейни служители за корупция при провеждането на шофьорските изпити, експерти на министерството ще разработят предложения за справяне с проблема.


Пред "24 часа" ресорният министър Ивайло Московски посочи няколко акцента, върху които ще се обърне специално внимание. Ще се обсъждат промени в методиката за определяне на маршрутите, по които минава практическият изпит.


Сам избираш маршрута си


"Ще се дава начална и крайна точка, а не изпитващият да казва маршрута и ако иска да скъса някого, да му даде труден, а ако иска друг да вземе изпита - да му определи лесен. Така кандидатът ще избира сам откъде да мине", обясни Московски.




Той уточни, че преди началото на изпита кандидат-шофьорът ще има време да се запознае с маршрута, като използва навигация или карта. По думите му навигацията не показва най-лесния начин да стигнеш от една точка до друга, а най-краткия.


Индивидуален подход за броя учебни часове


Вече се водят разговори всеки човек индивидуално да преценява колко време ще му трябва да е добре подготвен за практическия изпит. Така някои ще карат учебната кола само няколко часа, докато на други може да им се наложи да са в пъти повече, което обаче не им гарантира успешно преминаване на изпита.


"Какво ни интересува колко часа е взел някой, интересува ни дали може да шофира. Така на някого курсът му може да излезе 2000 лв. и пак да не вземе книжка, а на друг 200 лв., тъй като може да кара", каза още Московски.


Датчици на педалите на изпитващия


Видеонаблюдението в учебните коли ще бъде засилено, а на педалите на изпитващия ще има звукови и светлинни датчици. Това са част от другите предложения.


"Ще гледаме с технически средства максимално да гарантираме обективността на провеждането на изпита. Ако изпитващият е натиснал леко спирачката и е помогнал на кандидата да намали скоростта или със съединител му помага да превключи скоростта, ще се разбере", добави Московски.


Той уточни, че няма случай автошколите да са дали сигнали за рискови кандидати за книжка, тъй като интересът им бил да обучат възможно най-много хора.


С каква кола да се проведе изпитът


Московски каза още, че все още не е решено дали държавата ще купи, или ще вземе на оперативен лизинг коли, за да не се провеждат изпитите в автомобили на инструкторите. Тук основен проблем ще е какво ще се прави с изпитите за книжка за автобус или камион.


"В Австрия и Германия режимът е либерален. За практическия изпит може да бъде ползван семеен и дори личен автомобил. До такава степен съвестта на хората е узряла и никой не си мисли и не си позволява да манипулира изпитния процес", заяви Московски.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK