Учителите, които работят в отдалечени места, ще бъдат компенсирани

Средносрочната бюджетна прогноза за следващата година предвижда с близо 330 милиона лева повече увеличение на средствата за образование, обяви още Вълчев.

© Анелия Николова

Средносрочната бюджетна прогноза за следващата година предвижда с близо 330 милиона лева повече увеличение на средствата за образование, обяви още Вълчев.



Учителите, които работят в малки и отдалечени места ще бъдат компенсирани. Подобна политика ще им и към образователните институции, в които има повече деца от уязвими групи. Предвиждат се и повече средства за малките училища.


Това обяви образователният министър Красимир Вълчев, цитиран от БТА. Средносрочната бюджетна прогноза за следващата година предвижда с близо 330 милиона лева повече увеличение на средствата за образование, обяви още Вълчев.


Тепърва обаче предстои промяна на формулата за разпределяне на средствата в системата.




Разходният стандарт няма да зависи само от броя на учениците.


В началото на следващия месец ще бъде представена програма за координация между институциите за съвместна работа в политиката на образователното министерство за задължителното задържане на децата в предучилищна и училищна възраст, заяви още министър Вълчев.


Идеята е да се преустанови практиката на прехвърляне на отговорности между институциите, като за целта ще бъдат създадени екипи към всяко училище, а в по-големите населени места ще има няколко екипа.
Плановете на образователното министерство са още, в квартали като "Столипиново", където има концентрация на проблемни ученици, да има командировани по няколко екипа. В техния състав ще влизат представители на образованието, на социалните дирекции, на МВР и на общините.


Очаква се по този начин в национален мащаб над 20 хиляди деца да бъдат реинтегрирани в образователната система,


заяви още Вълчев. Той е във Велико Търново, където участва във форум за млади педагози. Министърът заяви, че за последните четири години броят на студентите в направленията "Педагогика" и "Педагогика по" се е увеличил с близо 20 процента. Това е предпоставка да има повече учители след четири години, когато се очаква и най-големият недостиг на учители в системата.


По думите му едно от основните предизвикателства пред системата на образованието е обезпечаването й с преподаватели в дългосрочен план. "Младите хора търсят професии, които дават възможност за кариерно развитие, високи доходи и личностна реализация, ние излъчваме сигнал, че учителската професия може да им осигури такива възможности", заяви още Вълчев.


Според анализа на МОН броят на студентите, които учат природни науки, филология, математика и педагогика, ще е достатъчен, за да се компенсира недостигът, но задачата е те да бъдат привлечени да останат в системата на образованието, като учители.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7889 Неутрално

    Трябва да се стимулират учителите, чиито ученици постигат резултати, за нищо друго.

  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1099 Любопитно

    Как точно ще бъдат компенсирани?
    Ако не са местни,да им се предостави квартира,да се поемат пътните, или?

  3. 3 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Когато през 72-ра почнах да учителствам, даваха допълнителни пари върху заплатите в районите на Кърджали и Разград, т.е., за работа с малцинства. Пътуващите учители получаваха пари за карти за пътуване или се осребряваха билети за автобус или влак. Покриваше се % от наем за квартира. Докато се преместя в града, чиракувах резонните 10 г. като селски даскал. По-късно имаше една кампания пак в малцинствени райони с доста високо заплащане. Проблемът беше бюрокрацията и бумащината, както и непознаване изцяло на преференцията. Колко време продължи това и дали още е в сила не знам, но специалисти по такива места, не само учители, заслужават това. С друг акъл бях тогава, можех да направя парички от тия разпределиния, хората уважават млади специалисти, животът е спокоен, оттам е и лафа "даскала, попа и кмета", бих добавил "и доктора."

  4. 4 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#1] от "Роси":
    Стигнахме до такова състояние на обществото, че трябва да се стимулират родители, които си възпитават децата.
    Не в учителите е проблемът с проблемните деца. Добри са му идеите на този министър, особено на фона на шматкавата Кунева. Крайно време беше някой в системата да започне да се усеща, че делегираните бюджети наливат напразно пари в ромските училища за сметка на всички останали, докато по села и паланки трудолюбиви и любознателни деца учат в крайно занемарена поради липса на средства среда. Чакам с нетърпение да ги видя тия екипи в действие, че сега цялата отговорност за непосещаващите ромчета и малолетните булки е на училището - отделите "Закрила на детето" нямат ресурс за тях, социалните им вдигат останалите помощи, ако училището им спре детските, МВР-то се занимава с тях само ако направят золум, общините ги възприемат предимно като електорат.

  5. 5 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Весело

    Учителите, които работят в отдалечени места, ще бъдат компенсирани

    До коментар [#2] от "xmm":Как точно ще бъдат компенсирани?
    Ако не са местни,да им се предостави квартира,да се поемат пътните, или?

    Ще ти кажа как ще бъдат компенсирани - като ги преместят на още по-отдалечено място и след 2 години ги върнат на по-малко отдалеченото. Тогава то няма да им се вижда вече така отдалечено. Това ще е компенсацията. И нещо друго - много несериозно звучи понятието "отдалечено" място за страна като България, която можеш да я прекосиш за два дена, дори и на кон. Това не ти е САЩ с нейната Аляска, нито пък Русия с нейния Сибир. В България всяко отдалечено място на практика е приближаване към някакво друго място - въпрос на гледна точка. И ако един учител от София го изпратят в Сандански, той трябва да живее с мисълта, че са го преместили по-близо до Солун. И да не прави трагедии и да търси компенсации.

    /не се чете/
  6. 6 Профил на Galileo
    Galileo
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Как точно ще бъдат компенсирани?Ако не са местни,да им се предостави квартира,да се поемат пътните, или?
    —цитат от коментар 2 на xmm


    С обществена поръчка за запалки и фитнес топки за няколко милиона лева.

  7. 7 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2524 Неутрално

    трябва да се компенсират учителите в тези райони ,но трябва и по строг контрол върху работата им ,защото сега са с добри заплати , горе долу работят от 8 до 12 , в 12 вече са изчезнали на стоп от съответното малко населено место ,н е се занимават посмъртно с изоставащите деца и не ги интересува , имам поглед върху няколко села ,как ученици в 8 ми клас не могат да си кажат 3 те имена ,не си знаят ЕГН или адрес ,а камо ли математика или български , никой не работи с тях ,но заплатите и привилегиите си вървят от години ,работата е фиктивна и само по старите и съвестни учители постигат някакви успехи ,защото се опитват да си гледат съвестно работата , но младите ги няма никъде и не им пука за изоставащите ,каквито и привилегии да им дадат ,като няма контрол на качеството ще е така

  8. 8 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 525 Неутрално

    До коментар [#1] от "Роси":

    Абсолютно съм съгласен,не може да се дава постоянно заплата на калпак,един учител не трябва по нищо да се различава от едно аи,ти което изкарва много и има шеф който му търси резултати и ако не става,айде чао.Същата работа като с полицайте,искат още заплати а резултати НИКАКВИ.

  9. 9 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Трябва да се стимулират учителите, чиито ученици постигат резултати, за нищо друго.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    Права сте,но се получава точно обратното.Стимулират се училища,в които преобладават учениците цигани.И никой не търси каквито и да е било резултати от тези учители-напротив забранено им е да пишат двойки на циганите/естествено неофициално,но всеки знае за какво става въпрос/.И реално циганите излизат с диплома от училище,но някои не могат да си напишат и името без правописни грешки.Вместо да се стимулират учителите,които реално постигат резултати от елитните училища.Съпругата ми е учител по чужд език в езикова гимназия и всяка година нейни ученици продължават образованието си в ВУЗ,а голяма част и в чуждестранни такива.И при еднакъв стаж получава по-ниска заплата от един познат учител,който е възпитател в циганско училище.Отговорността му е много ниска,стреса никакъв,защото никой не му търси резултати,а и повечето цигани изобщо не влизат в час.

  10. 10 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 872 Неутрално

    Трябва да се стимулират учителите, чиито ученици постигат резултати, за нищо друго.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    Има много разум в предложението Ви и все пак, добре е да имаме предвид, че учтелите в СМГ, които постигат високи резултати в училище не могат да се сравняват с учителите в циганските квартали, където е подвиг дори и да задържиш учениците след определена възраст. Така че тук възниква въпросът как точно ще се дефинират тези резултати, за да се зачетат наистина героичните усилия и талант на някои учители, които обаче не разполагат с късмета децата, с които работят, да тръгват от високите стъпала.

  11. 11 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 872 Неутрално

    [quote#9:"mushashi"][/quote]

    Вашият коментар също повдига много въпроси. Ето, тези учители постигат чудесни резултати, от които се възползват САЩ, Германия, Великобритания...

  12. 12 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#10:"Ridiculous Върнете стария сайт!"][/quote]

    И какви героични усилия полагат учителите,които работят с цигани?Никой не им търси каквито и да е било резултати.Но за сметка на това всички ученици цигани се дипломират,но нямат абсолютно никакви знания.Може ли да се сравнява работата им с учител в елитно училище,където постоянно се търсят резултати,родителите са все хора с претенции и стресът е огромен.


  13. 13 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#9:"mushashi"]
    —цитат от коментар 11 на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Вашият коментар също повдига много въпроси. Ето, тези учители постигат чудесни резултати, от които се възползват САЩ, Германия, Великобритания...[/quote]

    И знаете ли колко е заплатата на един такъв учител,който подготвя хора със знания?700 лева.Е как тези хора да имат какъвто и да е стимул?Възпитателят в циганското училище се чуди как да си запълни работното време,а тези учители си скъсват задника от бачкане и получават по-малки заплати.

  14. 14 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#9] от "mushashi":Стимулират се училища,в които преобладават учениците цигани.И никой не търси каквито и да е било резултати от тези учители-напротив забранено им е да пишат двойки на циганите/естествено неофициално,но всеки знае за какво става въпрос/.И реално циганите излизат с диплома от училище,но някои не могат да си напишат и името

    Виж сега братчед, ти явно имаш много романтични виждания за училището. Може би под влиянието на жена си. Възлагаш му някакви възрожденски надежди - учи за да станеш човек. Или поне Поп, както е било навремето в Копривщица. Училището беше изпята песен още по мое време. Никой не хранеше илюзии, че образованието ще ти осигури нещо повече от скромно препитание. Аз минах по цялата образователна верига вярвайки, че ако знанието не ти помага особено то поне не пречи. С една уговорка - стига да не разчиташ само на него. В живота никой работодател не ти гледа дипломата, а се опитва да прецени дали ще се справиш със съответната позиция, за която те наема. В този смисъл недей да надценяваш ролята на така наречената "диплома". В общи линии нейното "важно" значение се простира най-много до семейния кръг. Срещал съм и много нахакани простаци и простакеси, за които образованието си е чисто губи време. Те са се "оправили" и без него. За мен ролята на образованието се свежда до това, да се ангажират по някакъв начин децата, докато навършат пълнолетие и навлязат в живота. Защото животът ще ги приеме и без диплома. Това е нещо като "не оставяй войника без работа, защото ще запали казармата". Иначе в дипломирането има много сантимент - особено в абитуриентските нощи, след които щерките се връщат у дома с развалени прически и размазан грим. И с някои липси на част от бельото си. Дявол да го вземе, струва си човек да учи дори само заради тези балове, случайни запознанства и връзки, както и съпътстващите ги купони в дългия път към дипломата - времето в което децата стават мъже и жени. Преди животът после да ги превърне в чичковци и лелки.

    /не се чете/
  15. 15 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Необходимо е такова стимулиране!
    Но да не забравяме,че всичко зависи от семейството,т.е. от първите 7 години!

  16. 16 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#14] от "Тони Шнайдера":

    Нещата в момента са много различни.Образованието дава огромен шанс на всяко дете,заради факта,че трудовият пазар в целият ЕС е отворен,а и заради това,че все повече фирми инвестират в България.Най-малкото дипломата ти дава шанс да си заработваш парите зад бюро,а не блъскаш по полето,на строежа или в завода.
    Но не там ми е мисълта-явно не си ме разбрал.Имам предвид,че се хвърлят огромни средства за образование на циганите, а те не желаят да учат.Просто образованието не е ценност за тях.Имитира се някаква дейност без никакво реално покритие.Само и само да се отчете в Брюксел,че се интегрирали циганите и се образовали.Но това на практика не е така.

  17. 17 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#16] от "mushashi":

    Много добре схванах мисълта ти братчед, още от предишния ти коментар. Прав си - така е и не го оспорвам. Надявам се и ти да си схванал моята. Интелигентен човек си.

    /не се чете/
  18. 18 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#17] от "Тони Шнайдера":

    И ти си прав,че дипломата не е гаранция за нищо.Повечето богати хора, които познавам не са направили богатството си благодарение на диплома.Ама малка част от хората са предприемчиви да развиват собствен бизнес/честно казано и аз не съм такъв/.И при тези хора,които нямат достатъчно предприемчивост дипломата отваря доста врати,които са затворени за тези без диплома.За момче от село като мен,което няма богати родители,нито подходящите връзки дипломата ми даде шанс да седя на бюро и да давам акъл по форумите,вместо да блъскам по полето или зад струга.Не е малко нали?

  19. 19 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#18] от "mushashi":

    Така е. Напълно подкрепям твоето мнение.

    /не се чете/
  20. 20 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#18] от "mushashi":Така е. Напълно подкрепям твоето мнение.
    —цитат от коментар 19 на Тони Шнайдера


    Разбираш ги ти нещата.Допада ми ,че говориш нещата така както не са,а не проповядваш някакви фалшиви ценности.За разлика от повечето форумци,които имам чувството,че живеят в някакви измислени светове,нямащи общо с реалността.

  21. 21 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Учителите, които работят в малки и отдалечени места ще бъдат компенсирани. Подобна политика ще им и към образователните институции, в които има повече деца от уязвими групи. Предвиждат се и повече средства за малките училища."

    Лош бил социализма ли ??? Ами защо тогава бе демократи се връщате все към изпитани при него отлично действащи практики . Измисляте топлата вода във време , когато далеч преди вас хората са измислили и ползвали топлофикации . Всеки ден , всяка седмиса , всеки месец ни заливат с " иножвации " измислени преди повече от половин век - във всички области на общественото развитие в България . С великолепна тенденция да се върнат старите порядки . Под новА ," ДЕМОКРАТИЧНА ".козметика .

  22. 22 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    " .... но задачата е те да бъдат привлечени да останат в системата на образованието, като учители."

    Сетила се Мара да се побара . Дали пък сред тези , които" добре се разбират" не са се пръкнали и такива 1 коино " не се разбират добре"? А дано , ама надали . Добрите идеи се скапват веднага след постулата , практикуван от Владито горанов - пАри нема , действайте !. А беше време , когато икономика и образование вървяха в тандем . Довел България на ниво , мечта за днешната икономика ижизнен стандарт .

  23. 23 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    "....,а и заради това,че все повече фирми инвестират в България."

    Ъхъ , огромни инвестиции . При положение , че от около 4 млрд , са спаднали на около 900 млн .

  24. 24 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 792 Неутрално

    До коментар [#11] от "Ridiculous Върнете стария сайт!":

    Вероятно трябва да остават тук и да се молят някой партиен функционер без мозък тип Боко, Цецо, Тетка да ги вземе под крилото и да им даде шанс да станат хора.

    Нека продължават да наливат допълнителен ресурс там, където без строг контрол и реална отчестост няма и няма да има видима полза. Ние ще продължим да събираме дарения, за да помогнем на училища като СМГ било за библиотека, било за елементарни битови уреди. Защото учителите там с допълнителния си труд вкарват милиони ДДС в бюджета, а сградата е като експонат от Бейрут (допреди две години и вътре бе същото положение).

    No Pain No Gain




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK