Администрацията няма да изисква 12 удостоверения на хартия от септември (допълнена)

Томислав Дончев

© Юлия Лазарова

Томислав Дончев



Държавната администрация няма да изисква предоставянето на 12 удостоверения на хартия от септември. Днес правителството предприе първите стъпки по обещаното намаляване на административната тежест, чрез за въвеждане на служебен обмен на данни между администрациите. Администрациите, които изискват документите, ще си ги взимат от държавните регистри.


От септември ще излезем със законодателни промени, за да спрем това гражданинът да носи справка на хартия, каза вицепремиерът Томислав Дончев след заседанието на Министерския съвет. Той обясни, че първата стъпка е да се идентифицират звената и администрации, където административното обслужване е излишно забавено, затормозено, отнема много време, пари, нерви. "Опитваме се да оптимизираме процесите там – да бъдат по-кратки, по-достъпни, по-евтини. Но голямата битка всъщност е друга. Тя е свързана на първо място с електронизация на процесите и най-вече със служебни справки, които да се извършват от администрацията, а не да караме гражданина да събира документи от една администрация и да ги носи в друга", каза Дончев.


Обменът на информация - по служебен път




Председателят на Агенцията за електронно управление Росен Желязков каза, че голямата цел пред държавата, е основните администратори на данни да обменят информация по автоматичен път. Според Желязков автоматичният обмен на данни ще се случи по силата на пътната карта и сроковете, предвидени в нея са до края на 2018 г. До края на годината ще бъде премахнато изискването за предоставянето на годишните финансови отчети от страна на фирмите в 3 институции – статистическия институт, Национална агенция по приходите и Търговския регистър. Ще бъде създадена единна входна точка, което ще доведе до трикратно облекчение на бизнеса в тази посока. Желязков добави, че се подготвя и отпадането на други удостоверения на хартия, те ще бъдат свързани основно с регистрите в ГД ГРАО.


Росен Желязков

© Анелия Николова

Росен Желязков


Базираме се на 12 типа удостоверения, които вече са електронно достъпни от 8 регистъра – Търговски регистър, Имотен регистър, Регистър БУЛСТАТ, Регистър на задълженията към митническата администрация, Регистър на актовете за граждански брак, Регистър на задължените лица, Регистър на пенсионерите и Регистър на признатите дипломи за висше образование, каза Дончев. Той обясни, че от правителството ще разпитат администрациите на базата на какви закони изискват удостоверения от тези регистри, достъпът до които е електронен и след това ще направят законови промени. Дончев се надява свидетелството за съдимост да отпадне по-бързо.


Премиерът Бойко Борисов е възложил на министрите до понеделник да са готови с информация за предоставяните от техните ведомства услуги и изискваните за това документи, се разбира от публикуваната частична стенограма от заседанието на кабинета. От справките трябва да се разбере, кои събирани от гражданите документи са ненужни и съответната администрация да спре събирането им.


"Самите ние си даваме сметка, че това е реална реформа и тя затова не се е случвала, защото трябва да се преодолява огромна съпротива на чиновници, администрация, включително и корупционни схеми по маса звена – нещо, с което ние сме свикнали като народ, но ние трябва това да го поправим. Роптаем, ядосваме се, нервираме се и то не се случва. Този път ще се случи", е казал премиерът.


Дванадесетте документа които ще отпаднат са:


- Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;
- Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
– Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
- Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция "Митници";
- Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;
- Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;
- Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;
- Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;
- Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;
- Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;
- Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4400 Неутрално

    "Но голямата битка всъщност е друга. Тя е свързана на първо място с електронизация на процесите ...."




    Голямата битка ще е, как да съкратим излишните служители...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  2. 2 Профил на Минас Бахдасарян
    Минас Бахдасарян
    Рейтинг: 1345 Неутрално

    "Но голямата битка всъщност е друга. Тя е свързана на първо място с електронизация на процесите ...."Голямата битка ще е, как да съкратим излишните служители...
    —цитат от коментар 1 на hamiltonf1


    Ти да видиш с тази "електронизация" що щат ще отворят, че сегашната администрация ще ни се струва цвете.

    Da mihi factum, dabo tibi ius.
  3. 3 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Добре бе братче, сега ли започвате да го правите? От 2007 година се харчат пари за тъпата ви администрация, целият ОПАК - милиарди! - отхвърчаха за анализи и планове на пустата натовареност и дублиране на действия, по новата ОПДУ още милиони и милиарди, с това ли ще се похвалите - от есента няма да изисквате 12 документа? И защо от есента, нали Бате Боко каза две седмици? Щото имало "много закони и наредби" да се сменят! Ами сменете ги бе, някаква друга работа имате ли? От частния сектор могат да пишат по 500 страници технически предложения, оферти, спецификации за броени дни, с по десет души на отдел, вие сте хиляди хрантутници и ви трябват месеци и години да си оправите идиотските наредби! Повръща ми се вече.

  4. 4 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 8109 Неутрално

    Голям въпрос действително е съдбата на хилядите чиновнически кадрпи

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  5. 5 Профил на nmw
    nmw
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Мислено, недомислено. А ако случайно ми потрябва някой от тези документи в чужбина? Нашите държавни служби пращат ли служебна информация до чужди администрации? Например имам българска фирма и искам да отворя неин колон в чужбина. Без удостоверение от Търговския регистър как ще докажа в чужбина, че фирмата ми изобщо съществува?

  6. 6 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1114 Любопитно

    Какво стана със свидетелството за съдимост?

    TAKE THE RED PILL!
  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5964 Неутрално

    От слисъка удостоверения, единственото, което е сравнително често използванео е актуалното състояние. Досега го вадех електронно след като ме отрязаха с едно писмо, където им казах, че нямат право да го искат. Сега вече това е официално за всички :)
    Заповед трябвало, а не писмо...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    А следствието, а в следствието защо да правиме опашка ???

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8160 Неутрално

    Това от колко години го обещавате. Последно ще е септември, после догодина.

  10. 10 Профил на buljubei
    buljubei
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#5] от "nmw":

    Мдааа,
    угодия няма.

    Винаги има някои "специални" като теб.

    Ами ще си ги вземеш от там, откъдето и досега, бе уйче.
    просто На теб няма да ти ги искат от БЪЛГРСКАТА администрация, щото ще си ги вземат сами.
    Капиш?

    Даебиинедоклатените мрънкачи.

  11. 11 Профил на buljubei
    buljubei
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Ще мрънкаме пак, а?
    Каквото и да направят от ГЕРБ , яко мрънкане.
    А иначе, Христо Иванов само да обещае нещо и веднага хвалби на поразия.

    Обективноста за нищо я нямате , ей.

  12. 12 Профил на Marin Pavlov
    Marin Pavlov
    Рейтинг: 520 Неутрално

    Те няма да го направят от септември. От септември ще го мислят!

  13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Винаги съм се учудвал, как когато нещо смислено се предложи не от мен или мойте любимци, трябва непременно да се отрича - това което се казва изглежда добре и остават две, ама никак не дребни неща:
    1. Да стане, ане да си останем с едно голо обещание и
    2. Малко е, може и трябва много повече

  14. 14 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 506 Неутрално

    2. Малко е, може и трябва много повече
    —цитат от коментар 13 на tsvetko_51


    Ами да, естествено, че е малко, може и трябва много повече. Говорим за похарчени милиарди евро и десет години, какво, дитирамби ли да леем от възхита? Че някой е открил топлата вода след десетилетие блеене и харчене и се е светнал, че ако нещо съществува в електронен регистър, не трябва да го иска и на документ? Какво прозрение! Или още повече да се възхитим, че великата промяна, състояща се от изтриване да едно изречение от някакъви наредби, ще отнеме още месеци? Особено на фона на това, че не наредби, а цели закони се пишат и приемат за дни, стига да уреждат "инвестиционните интереси" на някой наш човек?

  15. 15 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2620 Неутрално

    С тия актуални състояния направо се побъркаха. Всеки месец трябва да се вади, че им минал срока! Да си го вадят всеки ден ако искат!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  16. 16 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1598 Неутрално


    [quote#3:"Green Day"]Добре бе братче, сега ли започвате да го правите? От 2007 година се харчат пари за тъпата ви администрация

    А ако продължи до 2070 година по-доволен ли ще си? Като не е станало досега означава ли, че не трябва да стане?

  17. 17 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 277 Неутрално

    До коментар [#14] от "Green Day":

    Така е.

  18. 18 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Ако знаете колко хартия трябва за да получите електронен подпис - минимум 4 документа, на хартия! Уникално! Изпратих емайл защо така до "безхартиената" агенция, все още няма отговор.

  19. 19 Профил на buljubei
    buljubei
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#16] от "nema_labavo":

    Разбира се, че ще е по-доволен.
    Типичен агиткаджия.
    На бялото, не черно, ами лилаво ще каже само и само да уязви противника.
    И такива хора се пишат морален коректив?

  20. 20 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 421 Весело

    До коментар [#3] от "Green Day":

    Трябва да се помни че Бате Боко е казал "Това е реална реформа", другото не трябва да ни интересува. Реална, като асфалта.
    Нещата са сложни, стават бавно и с много труд.
    Има опит с подмяната на софтуеъра на общинските администрации човека, специалист е, знае.
    А и как се работи срещу толкова много спънки на реформите му? То не бяха КТБ-та, оставки, референдуми, ЦУМ- ове... не го оставиха на мира.

  21. 21 Профил на xpe48524848
    xpe48524848
    Рейтинг: 229 Разстроено

    На вниманието на бат Бойко,
    МВР издава всички лични документи и знае всичко за всеки.
    Сменям си местоживеенето и:
    1.В РПУ за смяна на лична карта-подаване на док. 1ч и 30 мин.
    2.В РПУ за получаване на личната карта пак 1ч и 30 мин.
    3. В КАТ за изискване на досието и смяна на шоф. книжка. Върнаха ме искат медицинско при валидна книжка за още 3 год. Пак ще се ходи.
    4 В КАТ за нови регистр. табели на колата 3 часа. Поне стана за 1 ден.
    5. Предстои ми пак ходене до КАТ за подаване за книжката.
    6. Ходене до КАТ за получаване на книжката.

    А бе хайдуци, пари не давате на хората облегчете ги тия простотии поне.
    Тодор Симеонов





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK