Дневникът на Боян Петров: Микрооазиси сред ледовете

Гашербурм II, гледан от базовия лагер.

© Боян Петров

След няколко дни почивка в базовия лагер под Гашербурм II алпинистът Боян Петров е започнал да прави парапети над Лагер 1 по уговорка с членовете на други експедиции, които също ще атакуват върха тази година. Спътникът му Слави Несторов явно друг път ще се върне за атака на този връх. Това е втори опит за Петров да изкачи пакистанския осемхилядник след като през 2009 г. му се наложи да се върне 40 м под върха.

Ето третата част от дневника му. Първата и втората можете да четете тук и тук.

Преседяхме в базовия лагер точно четири дни. Достатъчно време, за да си починеш и възстановиш тегло и психика. Всяка нощ валеше сняг, но през деня голяма част от натрупаното се стопяваше. В един от дните, двойка хеликоптери доставиха храна и екипировка на военния лагер, който обслужва най-високия постоянен военен пост на границата Пакистан-Индия на височина около 6500 м.

Най-бързата доставка на храна и хора за военния лагер става с хеликоптери.

© Боян Петров

Със Слави се разхождахме на разузнаване в другите лагери, разглеждахме екипировката и обсъждахме тактиката на всеки от отборите. В един от дните направихме обща среща на всички експедиции в района. Двамата със Слави поехме ангажимента да изнесем 15 кг въжета и фирнови клинове до Лагер 1 и да фиксираме поне 300 метра парапети към Лагер 2.

За разнообразие си организирахме и изследователски преход до Черните скали. Отстоят на около час от базовия лагер и по тях открихме много микрооазиси от мъхове и няколко вида цветни растения. Веднъж в денонощието проверявах фотокапаните, които инсталирахме около палатките ни. Успяхме да запечатим присъствието на 4 вида птици, но най ни зарадва любопитната лисица Валка, която дори среднощните снегове не я спираха да тършува за храна около лагера ни.

До края на месеца в този микрооазис от мъхове ще поникнат няколко вида цветя.

© Боян Петров

Жълтоклюните алпийски гарги са най-многобройните птици в базовите лагери под всички осемхилядници.

И лисицата Валка не можа да избяга от "зоркото" око на фотокапана.

Потеглихме нагоре в ранната сутрин на 1 юли. Бяхме много натоварени с въжета и прехода до Лагер 1 ни отне около 12 часа. Пристигнахме пребити, но доволни, че изнесохме всичко необходимо за работата ни през следващия ден. Починахме и спахме добре, въпреки че навън температурите паднаха под -15 С. На другия ден Слави не се чувстваше достатъчно добре и се разбрахме аз да отида и фиксирам колкото мога въжета. Нарамих тежката раница и след час бях на изходна позиция.
За да си наистина в безопасност, движението по ледника трябва да става винаги с въже.

© Боян Петров

Първият по-труден участък фиксирах с едно 100 метрово, шестмилиметрово полско въже. В следващите сто метра направих дълбока пъртина без да я осигуря с парапет. Най-трудният и стръмен участък (т.нар. Banana Ridge) с наклон между 50 и 70 градуса фиксирах с 200 метра корейско въже. Изкатерих го внимателно и с много страх, защото паданията и от двете страни свършваха 400 метра по-ниско. По средата на острия ръб забих два фирнови клина, но и двата впоследствие се оказа, че не са достатъчно стабилни и при размекване на снега лесно излизаха.

В краищата на въжето обаче, успях да завия две стабилни ледени цеви, които ми дадоха увереност, че ще се спусна на рапел без да полетя към пропастите. Успях да стигна на около 300 метра от Лагер 2 (6500 м), критичното беше преминато, но ми свърши въжето и се наложи да се върна. В лагера Слави ме посрещна с топла течност, а останалите ме поздравиха за отбелязания по маршрута напредък.

Двамата със Слави под върховата пирамида на Гашербрум II.

© Боян Петров

На другия ден решихме да продължим с активната аклиматизация и със Слави направихме едно бързо излизане до основата на Banana Ridge. Този ден, въпреки заявките, никой не можа да фиксира дори и метър над вчерашната ми най-висока точка. И все пак беше изнесено още въже и фирнови клинове. И през трите дни около нас нямаше ясно изразени зони с ниско налягане, което локално се изразяваше с динамично време променящо се от искрящо слънце, през чести мъгли, големи облаци и снеговалежи.

На четвъртия ден решихме да слезем за почивка и оставихме на младия украински отбор да завърши екипирането с въжета до Лагер 2. Нагоре трудностите видимо намаляваха и силно се надявах да няма нужда от постоянни въжета.

Ако някой мисли, че апартаментът му е тесен да дойде да види как шестима украинци спят в палатка за четирима ;)

© Боян Петров

Прибирането ни мина без проблеми, защото ледникът беше чудесно замръзнал в ранните часове на деня. В базовия лагер Слави направи една вкусна шопска салата, която беше високо оценена от готвача ни от племето балти Махмут.
За да направиш шопска салата в базов лагер под който и да е 8000+ връх, се иска голяма предвидливост как да предпазиш доматите от замръзване ;-)

На другия ден след като слязохме стана ясно, че Слави трябва спешно да замине за важна бизнес среща в Атина. За пореден път се убедих, че колкото си по-нагоре в някой бизнес, толкова по-зависим и невъзможен да катериш високи върхове ставаш. Освен подготовка и рафинирана техника, височинният алпинизъм със сигурност иска пълна отдаденост, достатъчно време на разположение и калена психика да чакаш. Без тези условия експедициите са само трупане на опит и липса от дома.

Събудихме се с нови 20 см мокър сняг и нова порция слизащи от горните лагери. Предстоят ми няколко дни почивка, след което с нетърпение очаквам следващия прозорец. Планирам още по-високо излизане по височинните лагери и внимателно разузнаване на условията по маршрута. Атаката предстои тепърва, но не сме на стадион и засега няма точна дата и час за начало ;-)

Сателитните телефони Thuraya работят навсякъде и са безценни да чуеш сателитната прогноза и новини от близките си.

© Боян Петров

Всичко, което трябва да знаете за: