България е на дъното в ЕС по доверие и спазване на правилата в е-търговията

България е на дъното в ЕС по доверие и спазване на правилата в е-търговията

© Юлия Лазарова



България е на дъното по отношение на доверието и информираността в електронната търговия, както и по спазването на правилата ѝ. Това показва индексът на условията за потребителите на Европейския съюз за 2017 г.


44.5% от българите (както търговци, така и потребители) знаят основните си права и имат доверие в бизнеса и институциите. Това поставя страната на предпоследно място в ЕС, като по-зле се справя само Гърция с 44%. Средното ниво за ЕС е 59.3%.


Търговците в целия съюз спазват правилата повече, но България отново е на предпоследно място с 61.1%, които смятат, че законите се спазват и търговските практики са коректни. По-зле се справя само Полша с 60.6%, на фона на средното за ЕС 75%.




В сравнение с изданието на индекса за 2015 г. потребителите са по-добре осведомени за своите права. Средно 13% от потребителите са напълно запознати с основните си права (увеличение с 3.6 процентни пункта от 2014 г. насам).


Например 94.5% от финландците подават жалба, когато се сблъскат с проблем, докато до това прибягват едва 55.6% от българските граждани. Използването на нелоялни търговски практики също се различава значително в отделните държави: на такива практики са изложени 40.9% от хърватите в сравнение с 3.4% от австрийците.


Доверието на потребителите расте


Индексът показва, че доверието на потребителите в електронната търговия се е увеличило драстично. За десет години делът на европейците, които пазаруват онлайн, почти се е удвоил (от 29.7% през 2007 г. на 55% през 2017 г.). След последното издание на индекса равнищата на доверие на потребителите са нараснали с 12 процентни пункта за покупките от търговци на дребно, намиращи се в същата държава, и с 21 процентни пункта за покупки от други държави — членки на ЕС.


Въпреки значителния постигнат напредък индексът показва, че потребителите продължават да се сблъскват с пречки при опит за пазаруване онлайн от търговци на дребно, намиращи се в друга държава от ЕС. Например 13% от участниците в проучването съобщават за отказано плащане, а на 10% е било отказано да им бъдат доставени продукти в тяхната държава.


Търговците на дребно се боят


Що се отнася до търговците на дребно, едва 40% от тези, които понастоящем продават онлайн, са заявили, че възнамеряват да продават както в своята държава, така и зад граница през следващата година. Те продължават да имат опасения по отношение на онлайн продажбите в други държави, а именно: по-високия риск от измами, различията в данъчното законодателство или в националното договорно право, както и различията в правилата за защита на потребителите.


Освен това те не са запознати в достатъчна степен с правата на потребителите. Осведомеността им не се е подобрила от последното издание на индекса насам. Едва 53.5% от техните отговори на въпроси за основните права на потребителите са били правилни.


Жалбите


Въпреки че потребителите срещат по-малко основания за подаване на жалба, тези от тях, които вече са подали такава, са по-удовлетворени от начина, по който са разгледани жалбите им. Почти една трета от потребителите обаче са решили да не се оплакват, тъй като считат, че въпросните суми са твърде малки (34.6%) или че процедурата ще отнеме прекалено много време (32.5%).


Поради товакомисията подобри процедурата за искове с малък материален интерес, която вече дава възможност на потребителите да ползват ускорена онлайн процедура за искове на стойност до 5000 евро.


Комисията насърчава също така извънсъдебните споразумения с помощта на платформата за онлайн решаване на спорове, която предоставя лесен онлайн достъп до структури за алтернативно решаване на спорове за сделки, извършени в интернет.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    Това показва индексът на условията за потребителите на Европейския съюз за 2017 г.
    -----------

    Нямам вяра на Евроинституции !

  2. 2 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Народът е много прост и за това е недоверчив, те масово на себе си вяра нямат, как да вярват на търговците

  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3526 Неутрално

    Как може да пребият ваш колега, а вие да сложите тази новина за водеща?

    Доброто е заразно
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11577 Неутрално

    Електронната търговия скоро ще стане основният канал за продажби България трябва да навакса много...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Хахаха... Електронна търговия в България.. Всеки клиент смята, че може да муфти на макс, връщайки стока дето не харесва, а пък търговците често пробутват боклуци.. Изобщо надхитряне до последно..

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3265 Неутрално

    България е на дъното по всичко, няма смисъл да изреждат. И така ще е, докато българинът почне да мисли с главата си.

  14. 14 Профил на бай кольо
    бай кольо
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Не остана дъно непревзето!

  15. 15 Профил на hzn03527948
    hzn03527948
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ами как ще имат доверие като онлайн търговията е измама. Моя телефон 4 пъти ходи до Румъния за ремонт и пак ми го върнаха неработещ мошениците от емаг. И никакви жалби не вършат работа защото не можеш да докажеш нищо, немаш документ за нищо, крият се, игнорират те, не вдигат и пр. ...

  16. 16 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4419 Неутрално

    Както винаги сме на опашката в Белия Свят.

  17. 17 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    "България е на дъното в ЕС по доверие и спазване на правилата в е-търговията". За сметка на това, партията на суджуците е на първо място по доверие в страната на "Маргините, Маджо, Бойко и другите..." (по Георги Стоев)! Нали така...? Или Георги Стоев лъже? Има ли кой да ни каже?

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  18. 18 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    Хахаха... Електронна търговия в България.. Всеки клиент смята, че може да муфти на макс, връщайки стока дето не харесва, а пък търговците често пробутват боклуци.. Изобщо надхитряне до последно..
    —цитат от коментар 9 на ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!


    хехе майтапиш ли се , дори не сме достигнали 10 процента от връщането в западна Европа и САЩ

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  19. 19 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Досега проблеми с е-търговията не съм имал, но има страшни лапни-шарани, които кълват на ачик-ачик измами.

  20. 20 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4117 Неутрално

    Тъжна картинка за съжаление, но тя е продиктувана от няколко ключови фактора:
    1. Двата огромни играча Емаг и Стор, които се опитват да задушат всичко. Това не е толкова голям проблем, всяка голяма компания го прави, но тия случаи, особено с Емаг поради идиотско обслужване се вреди на имиджа на е-търговията.
    2. Няма знания. Всяка сфера си има някаква база със знания - било то в някаква асоциация, хъб, или каквото е там... Е-търговията си има предприемач.ком, който е люпилня на комунизма. Което само по себе си е пълен нонсенс.
    3. Има хора, които се светнаха за силата на онлайн рекламата и са способни да вдигнат онлайн магазин от нулата до десетки хиляди приход за няма и месец. После набутват клиенти и доставчици и затварят и тичат към нов магазин. Особено тия, дето продават дрехи...
    4. Хората у нас все още са на принципа - ръка да пипне. Изключително дебилно, но квито сме търговци, такива сме и клиенти - некадърни. Трябват ни още десетиления.
    5. Пълно абдикиране на държавата - тя трябваше да е създала е-инкубатори, които за разлика от останалите ѝ идиотски бизнес инкубатори трябва да работят. В тази сфера е нужно много малко, за да се изстреля по приходи и да заеме сериозно място в икономиката ни. Проблемът е, че ако се разрасне, трудно се контролира и нЕма как всички да са наши...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK