Дневникът на Боян Петров: Този път изкачих Гашербрум II до най-високата му снежинка

© Боян Петров

На 22 юли, събота, най-успешният български алпинист Боян Петров успя да изкачи деветия си осмехилядник - Гашербрум II.

Досега публикувахме първите четири части от дневника, воден от алпиниста под върха. Първата част, в която разказва за изкачването до Лагер 1, четете тук. За пресичането на нацепения ледник от базовия лагер (5050 м) до Лагер 1 (5900 м) четете тук. Третата част, в която Петров описва флората и фауната в района на Лагер 1 и бита на алпинистите, четете тук. Разказът му от първия опит за атака на върха - четете тук.

Дневник на експедицията в периода 19-26.07.2017 г.

Знаех, че е там, върнах се и този път го изкачих до най-високата му снежинка

Гашербрум II ме измъчваше като незавършен, висящ някъде в пространството проект цели осем години. През 2009 г. от пакистанското Министерство на туризма ми издадоха сертификат, че съм го качил ("Те много алпинисти го изкачват дотам, докъдето и ти си стигнал и ние започнахме да го броим като изкачен"). През годините многократно обаче си припомнях, че до този връх ми останаха само 40 метра по хоризонтала и 10 по вертикала. Тогава не можах да ги мина, защото ме хвана страх някой от поривите на вятъра да не ме бутне от острия върхов ръб. Кончето в Пирин изглежда като добре обезопасена спортна площадка пред дивите пропасти, които се отварят като яхнеш гашербрумското било.

След четири лета прекарани в Каракорум, вече знаех, че и през 2017 г. няма да има достатъчно дълъг прозорец, който да позволи "комфортно" изкачване на който и да е от четирите осемхилядника, които се издигат над ледника Балторо. На 16.07, най-изненадващо за всички, двама от френския екип успяха да открият сезона и се разписаха с първо изкачване на върха за това лято. Като слязоха прегледахме снимковия материал и заключихме, че няма измама - Гашербрум II беше изкачен!

Обсъждайки прогнозите, които получавахме в базовия лагер решихме, че на 21-22 юли вероятно ще имаме някакво временно разкъсване, което ще ни позволи да атакуваме. На 19.07 през нощта аз тръгнах направо за Лагер 2. На другия ден продължих нагоре и докато другите "стратегически" ме гонеха да ме сменят, успях да избия пъртина в около 2/3 от трасето.

Никой не желае да бие пъртина когато сме тръгнали за атака. Всички се пазят от тази тежка работа

© Боян Петров

Час и малко преди да стигнем до Лагер 3 ме замениха двама силни украинци и заедно отъпкахме стръмния път до щурмовия лагер. Тясната площадка се напълни с палатки и всички започнаха да си правят сметки, кой кога ще атакува. Аз наистина се бях изморил от двата дни напъване и реших, че ще рискувам да почина един ден и да тръгна нагоре на 22.07.

Същата вечер, малко преди полунощ към върха поеха девет човека. Украинците тръгнаха предпоследни, но после се оказа, че задминали всички в бурната и ветровита нощ над 7000 метра и до върха никой не се и напънал да ги гони. Пробили всичко до горе и около обяд се изкачили на върха. След тях, един след друг се изкачили още двама италианци, двама иранци и един чех. Единствените две жени, участващи в щурма, испанката Мария и украинката Маша се отказали някъде в предвърховата зона и се завърнаха в Лагер 3 силно изтощени.

Украинците Андрей и Сергей пробиха пъртината до върха и по техните следи на 21.07.2017г. на Гашербрум II се качиха още пет човека.

© Боян Петров

Точно в полунощ на 22.07. в атака поехме аз, французинът Гийом и бразилецът Маркус. И тримата явно бяхме отлично подготвени, защото крачехме бързо и силно. Беше студена, черно непрогледна нощ. Следите от вчера бяха напълно изчезнали, така че водех групата ни по усет в диагонала на правилната посока. Не знаехме колко ни остава и в петте часа до премката на 7700 метра не спряхме да почиваме нито веднъж.

В 5:20 ч видяхме предвърховия склон и докато хапвах и почивах, двамата юнаци продължиха устремени и около 8:30 ч стигнаха върха. Аз ги засякох тъкмо когато изпълзях на върховото било, точно на мястото, до което стигнах на 1.08.2009 г. Сега обаче имаше въже и с негова помощ леко и внимателно траверсирах към най-високата точка. С чувство на гордост и триумф, точно в 8:55 ч развях знамето ни над Гашербрум II!

Българското знаме отново се развява на Гашербрум II, двадесет и пет години след първото българско изкачване от Господин Динев и Радко Рачев (23.07.1992 г.).

© Боян Петров

Беше толкова бурно, снежно и ветровито, че просто натисках бутона на апарата без да гледам какво точно става. Бях над облаците и нищо не видях нито в Китай, нито в Пакистан. К2 се показваше за секунди, след което се скриваше отново. Все пак завъртях 360-градусова видео панорама, взех GPS точка, наснимах детайли от върха и закачих едната си мартеница на бамбукова пръчка, която носех. Всичко приключи за около 35 минути и започнах да се спускам, защото очите ми вече бяха болезнено пълни с ледени снежинки, а ушите ми силно свистяха от поривите на вятъра.

Колкото по-надолу слизах, толкова по-защитен от условията ставах. След премката всичко се успокои и седнах да хапна. Предстоеше ми дълго слизане, което спуснах без да бързам. Малко преди лагера заваля сняг и се мушнах в палатката като снежен човек.

Снежната буря в края на прибирането ми в щурмовия лагер бързо засипа всички следи както под така и над лагера..

© Боян Петров

Веднага си направих чай, изядох каквото ми беше останало и легнах да почина и мисля дали да се спускам към долните лагери в тази буря. След час реших, че трябва да тръгвам и започнах да събирам палатката. В един от поривите на вятъра, едната рейка се изхлузи от ръкавицата ми и се плъзна в пропастта. Натъпках всичко в раницата и започнах да слизам в мъглата.

Метър по метър налучквах пътя надолу, няколко пъти загубих верния път през лабиринта от сераци и цепнатини, но накрая все пак успях да изляза точно над Лагер 2. Почти по тъмно започнах да опъвам палатката и на мястото на изгубената рейка някак си закрепих двете си щеки. Мушнах се в нещо като кучешка колибка, направих малко течност в тясното пространство и заспах веднага.

На другия ден в четири сутринта установих, че през предните дни някой ми беше откраднал седалката, с която трябваше да спусна 400-те стръмни метра от т.нар. Banana Ridge. Събрах лагера и без много да се колебая започнах слизане с обратно катерене стискайки ледокопа в едната ръка и фиксираното въже в другата. С голямо напрежение, първичен страх и често спиране на дъха за два часа успях да спусна най-трудния участък. През това време, слънцето беше вече изгряло и това сутрешно забавяне ми коства пресичането на кошмарния ледник под Лагер 1.

Слязох го до около 5500 м, след което почнах да пропадам и затъвам в размекнатия сняг и прецених, че е време да спра. Направих кучешката си колибка с една рейка и щеките, прибрах се вътре и заспах веднага. До вечерта се събудих за кратко няколко пъти, но тъй като вече нямах никаква храна, нямаше какво да мисля по темата и заспивах отново. През нощта небето се изчисти и снегът се стегна.

Станах в четири часа сутринта, събрах всичко и поех надолу през ледения лабиринт. След около три часа големи разкрачи, скокове, пропадания и заобиколки на мегасераци и коварни цепнатини с облекчение излязох от кошмарната зона. В последните метри до морената на базовия лагер ме посрещна готвача ни Махмут- накичи ме с гердана на победителите и ми даде да пия сок. Още не вярвах, но май бях успял да избягам от хватката на ГашербрумОставаха ми още само няколкостотин метра до голямата ни палатка. Бях изкачил деветия си гигант и бях цял и жив. Не е само до късмет тази работаJ

Бях толкова изморен психически от спускането на ледника, че вдигнах ръцете си без още да вярвам, че съм се измъкнал от примката, с която Гашербрум ме беше стегнал.

© Боян Петров

Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 872 Неутрално

"Не е само до късмет тази работа" е един от най-ценните уроци, които Боян ни преподава

2. 2 Профил на elena_pipilota
    elena_pipilota
    Рейтинг: 321 Неутрално
  3. 3 Профил на Зад теб съм ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Зад теб съм ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Рейтинг: 237 Любопитно

На моменти се почувствах като член на експедицията. По принцип много-много не харесвам биографична литература (дневници, мемоари, пътеписи, т.н... ), обаче прочетеното ме завладя!
    Какво да кажеш за Боян, то всичко вече е повторено, че и потретено. Мисля, че това е един изключително щастлив човек. Занимава се с това, което обича, свидетел е на гледки и случки, които едва ли много от нас, да не кажа никой, няма да види и преживее. Но и най-важното в локално отношение - името му все още е неопетнено от завистници и зложелатели.
    С най-голямо удоволствие бих му стиснал ръката.

4. 4
    ****

Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

5. 5 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 1393 Неутрално

Невероятен Боян Петров!
    Желая му здраве и винаги да постига мечтите си!

6. 6 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 400 Неутрално

Тва със седалката - измекяри има май навсякъде

7. 7 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1309 Неутрално

И да е жив и здрав!
    С преклонение!!1

8. 8 Профил на zahariy
    zahariy
    Рейтинг: 352 Весело

Няма спирка този човек! Евала за силния дух!

9. 9 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2082 Весело
  10. 10 Профил на Юмрукчал
    Юмрукчал
    Рейтинг: 446 Неутрално

Този е продаваем продукт, комърс. Атанас Скатов е много по-голям и като човек и като спортист, но колко се говори за него в сравнение с Боян?

11. 11 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1173 Неутрално

—цитат от коментар 10 на Юмрукчал

Ами имаше поне 5-6 статии в последните 2 месеца за Скатов. А и той не си води дневник (или поне не го публикува), ние нищо не знаем за неговите премеждия.

12. 12 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 710 Неутрално

В такива моменти човек или се радва на успеха на другия, както повечето писали тук, или му завижда и злобее, както е станало в коментар [#10] от "Юмрукчал".

ЦАЦАта се вмирисва откъм главата
  13. 13 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 471 Неутрално

УРА! Няма спирки за силния дух!

14. 14 Профил на Милена  Пехливанова
    Милена Пехливанова
    Рейтинг: 23 Неутрално

—цитат от коментар 10 на Юмрукчал

Боян Петров е комърс? :))))
    Ще споделите ли с аудиторията кой е основният спонсор на Атанас Скатов? И защо го праща като гумена кукла да катери върхове от Пакистан до Аляска в рамките на седмици? Да не е отчаян нещо, спонсора, че толкова бърза, благодаря?

Милена (Меми)
  15. 15 Профил на XtReMe
    XtReMe
    Рейтинг: 431 Весело

Важното е, че прави това, което обича. Да е жив и здрав и да не спира.

16. 16 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1109 Неутрално

Много го измъчи Гашербрум 2! Нямаше късмет с първия си опит преди 10-ина дни, щеше да е първият изкачил върха за този сезон, но този път с много воля и изразходване все пак успя да го изкачи догоре! Да е жив и здрав и да изкачи и останалите 5 осемхилядника без кислород!

17. 17 Профил на d.berov
    d.berov
    Рейтинг: 643 Весело

До коментар [#10] от "Юмрукчал":

Вие колко осемхилядника без кислород сте качвали?:) Ами Скатов :)? Ами Меснер? Сигурно и той е комерс, няма срама и пише книги за хималайските си премеждия :)

18. 18 Профил на spanopolski
    spanopolski
    Рейтинг: 409 Неутрално

Поздравления за Боян!

19. 19 Профил на rrz25527853
    rrz25527853
    Рейтинг: 5 Неутрално

Поздравления ! Този човек е велик ! Диабетик , преживя страшна катастрофа миналата година и пак волята му и желанието надделяха. Останаха може би най трудните върхове като гледам , но с тази воля съм сигурен , че ще успее.

20. 20 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 4108 Неутрално

До коментар [#19] от "rrz25527853":

+++
    Респектирана съм от Боян Петров!
    Да добавя, че диабетът му се отключва вследствие на химиотерапията, докато е преборвал злокачествен тумор. Със сигурност е голям Човек. Той не просто преодолява върхове и препятствия; той набелязва следващите цели. Страхотен беше начинът, по който той благодари на медиците от ВМА за излекуването му през м. г. - Боян направи представянето на книгата си пред тях, в аудитория на ВМА. Наистина "Не е само до късмет тази работа!". Господ закриля добрите и смелите!
    Желая му много здраве, удовлетворение и успехи!

"Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  21. 21 Профил на gench
    gench
    Рейтинг: 556 Неутрално

До коментар [#10] от "Юмрукчал":

Боже, що за жалка душица... Боян, без шерпите и кислород, в чист алпийски стил, бил комерс? А Скатов, където само, че не го носят на гръб, с кислород и подсигурено изцяло спонсорство за всеки връх, бил истината??? Как живеете със себе си подобни гнусни амеби...

22. 22 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 2185 Неутрално

Браво! Смел българин!

In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  23. 23 Профил на motochristo
    Рейтинг: 1131 Неутрално

Алпинизмът започва да ми изглежда все повече като висша форма егоцентризъм.
    И аз покатервам понякога някой връх в България, ама не разбирам как катеренето на планини води до извода, че катерачът е голям човек.
    Голям атлет - да, несъмнено. Спортна воля и дух - да, определено. И дотук с уважението. Ама къде е хуманното в цялото начинание, не разбирам. Какви заслуги за човечеството носи всичко това? Освен селфита и приключенски дневник, какво ни носи Боян? Дали свали някой контузен? Разказа ни история, по която да се прехласваме като кифли и да викаме "голям човек, голям дух, леле, страшно е там, мале, как издържа тоя".
    Професионалният алпинизъм все повече се доближава до лова - дайте на висшия примат да го постави на цялата природа, ако е възможно - по всички начини. Също така популяризира посещението на недостъпни места, което неизбежно води до нарушаването на природния баланс и там. На Мусала е като на метростанция Сердика - поток от хора. На Еверест в моментите, в които може да се покорява, е като в кауфланд при промоция - чакат на опашка. За какъв зор е това и що дирите там бре, лъвове?

Апелирам към всеки разумен човек:
    1. Ако Ви се ходи из природата, ходете на Витоша или в Стара Планина. Не ходете в Хималаите, Андите, Антарктида, Амазония, Африка, Големия Коралов Риф, Аляска и пр. диви места. Не ходете там. Гледайте някое филмче. Оставете ги на мира.
    2. Ако Ви се стреля, ходете на стрелбище. Не стреляйте по животни.
    3. В общи линии, си стойте в града. Намалете яденето, увеличете движението. Ако искате да ходите на някое от тези места все пак, задължително направете оборка на някоя градинка и посадете поне 1 дърво преди това, мързели такива, поне като индулгенция.

Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10534 Неутрално

Браво на Боян! Не е само късмет наистина!

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10503 Неутрално

Упорит Боян, поздравления. Жив и здрав и успех за останалите. Това е воля и сила за живот.

26. 26 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 906 Неутрално

До коментар [#23] от "motochristo":

Що не се запишеш на Витоша 100х20 2018? ПробвайЧ Може да ти хареса!

С моята съпруга сме се разбрали - ако имаме син - ще се казва Боян!

Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  27. 27 Профил на mekarshalev
    mekarshalev
    Рейтинг: 269 Любопитно

абе кой е тоя простак/простакеса дето чука тоя минус на всички мнения, ебаси дебилите!

28. 28 Профил на Радослав Атанасов
    Радослав Атанасов
    Рейтинг: 466 Неутрално

До коментар [#10] от "Юмрукчал":
    Ето го завистника, нацъкал единствения минус на всички по-горе.
    Анатема!!!!!

Неволята учи.
  29. 29 Профил на rincewind
    Рейтинг: 1052 Неутрално

Ако Боян е комерс, то марулчо отива към мега гига комерс. Едно изкачване няма без кислород. Обикновенно наема голям екип и те го замъкват до горе! От толкова ходене по нашите планини, не съм го засякъл един път, а Боян не е като да кажеш, че не съм го срещал!

30. 30 Профил на rincewind

До коментар [#19] от "rrz25527853":

Май не! Най-трудните ги изкачи - К2, Нанга Парбат .. слагам и Анапурна тук - най-смъртоносен е.

31. 31 Профил на Милена  Пехливанова
    Милена Пехливанова
    Рейтинг: 23 Неутрално

До коментар [#30] от "rincewind":

Точно! Най-трудните ги е минал, но и 'лесните' едва ли са толкова лесни :) Успех, сили, късмет и хубаво време и с тях!

Милена (Меми)
  32. 32 Профил на Ivan Milchev
    Ivan Milchev
    Рейтинг: 230 Неутрално

Скатов сигурно солово и Вихрен не е качвал.Ама нали месо не яде(нищо че 20 шерпи му носят багажа)
    Престанете да сравнявате професионалистите със спонсорирани аматЪори!!!

33. 33 Профил на motochristo

До коментар [#26] от "xqv31309910":

Витоша 100 е яко, ама не знам какво е 100х20. Дайте линк.
    Иначе, Боян е хубаво име, ама не го избирайте заради алпиниста.

"Герои на своето време"...

34. 34 Профил на Gopeто

До коментар [#33] от "motochristo":
    Хората ще си кръстят детето както си искат. Човека прави името.
    Относно ползата от изкачените осемхилядници - не малко хора са се вдъхновили да преследват мечтите, дори да са били обезсърчени. И много хора разбират, че трябва да имат страхопочитание към природата.

До коментар [#10] от "Юмрукчал": Боян Петров не е комерс в смисъла, който ми се струва, че влагате в тази дума. За изкачванията само той си знае ка събира пари. А струва ми се, че с Атанас Скатов се събраха за изкачването на Макалу миналата година.

"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  35. 35 Профил на Gopeто

До коментар [#33] от "motochristo":
    Хората ще си кръстят детето както си искат. Човека прави името.

36. 36 Профил на dito
    dito
    Рейтинг: 243 Неутрално

...На Еверест в моментите, в които може да се покорява, е като в кауфланд при промоция - чакат на опашка...
    —цитат от коментар 23 на motochristo

Казваш доста верни неща, обаче това ти изречение според мен издава недостатъчното ти познаване на алпинистите и на алпинизма изобщо. Разбира се, говоря за думата "покорява". Никой, наистина никой от тях не я използва. Ако някой го направи, общността ще го изяде. Защото алпинистите, колкото и да са егоцентрици, дори надменни понякога (има защо), питаят огромно уважение към природата. Много по-голямо от туристите. И като казах "туристите" - имай предвид, че тези тълпи под Еверест не са от алпинисти, а са от височинни туристи - запомни този термин, тепърва ще навлиза. Височинните туристи не правят сложни технически изкачвания, разчитат на опънати парапети и на шерпи за пренасяне на багажа, използват кислород и т.н. Това не се счита за алпинизъм. Това е и разликата между хора като Боян и хора като Скатов - единият обича планината, а другият е спонсориран от "Банско ски" на Цеко. Те така...

37. 37 Профил на motochristo

До коментар [#36] от "dito":

Алпинизмът ми се струва супер занимание. Детайлите, които сте посочили, са ми добре известни. Това, срещу което роптая, е комерсиалното отразяване на Боян, а не спортните/приключенските му успехи. По принцип медиите и консуматорите на тези новини са в центъра на проблема, не самият той. Не го познавам и нямам нито добро, нито лошо мнение за него. Не виждам обаче как той се противи на медийни я си имидж, което, според казаното от Вас, ако съм разбрал правилно, трябва да го изкарва от групата на алпинистите и го прави селфи-икона.

38. 38 Профил на motochristo

До коментар [#34] от "Gopeто":

Човека прави името - така написано излиза, че "името" е подлог. Падежите са преди словореда. Сиреч името прави човека. Сиреч има голямо значение как ще го кръстят.

39. 39 Профил на rincewind

До коментар [#31] от "Милена Пехливанова":

Никога не съм казвал, че са лесни. Лесен 8-хилядник няма. Просто са по-малко трудни.

40. 40 Профил на Gopeто

До коментар [#38] от "motochristo":
    Разсъждението ти е милиционерско. Естествено, че избора на име е важно единствено за родителите. Те са единствените, които имат право на това. За никой друг този избор няма значение и никой друг няма право да се намесва в избора на родителите.
    Колкото до сентенцията (не е моя) исках да кажа, че поведението на човек не зависи от името му. Пример:
    Боян Петров - достоен човек, учен, голям и уважаван спортист.
    Боян Радев - голям спортист, охранител на Живков, недостоен самохвалко.

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK