Армията ще избира нови бойни машини за 1.22 млрд. лв. от 8 предложения

Демонстрация на PIRANHA на язовир "Тюлбето"

© General Dynamics

Демонстрация на PIRANHA на язовир "Тюлбето"



Осем отговори на "запитвания за информация" (Request For Information) от фирми производители на бронирани машини за пехотата са получени в Министерството на отбраната (МО) до крайният срок от 28 юни. Това се казва в отговор на въпрос на "Дневник" от МО. Работната група е взела решение при необходимост да изпраща уточняващи въпроси до всички фирми, на които е изпратено искането за информация. Докладът от Института по отбрана с препоръки с кои производители да се проведат преговори ще бъде разглеждан на Съвета по отбрана на 15 септември. Института ще препоръча да започнат преговори с между 2 и 4 компании, според източници на "Дневник". При добър преговорен екип офертите можело да паднат с 30%.


Проектът за придобиване на машините се бави от миналата година, като веднъж бе върнат от Народното събрание, заради липса на икономическа обосновка. Първоначално от Сухопътни войски искаха 100 от машините да са бойни, но броят на бойните машини е редуциран до 90. Останалите ще са спомагателни (транспортни, инженерни, санитарни и т.н.). Първоначалният вариант беше за купуването на 238 машини.


В крайна сметка проектът е редуциран до "придобиването на 198 единици бойна и специална техника, както и допълнително оборудване за комплектуване на три батальонни бойни групи", според доклад на министъра на отбраната Красимир Каракачанов до Министерски съвет. Планираните от правителството пари за проекта са в рамките на 1.22 млрд. лв. Бойните машини трябва да се изплащат в периода 2018-2029 г., а да бъдат доставени до 7 години. Армията е решила, че търси да закупи машини с 8 колесна формула.




На 7 декември 2016 г. Съвета по отбрана е решил да бъдат изпратени запитвания до 7 компании. Това са:


General Dynamics Land System – MOWAG, които произвеждат PIRANHA и PANDUR. В края на април от мултинационалната компания демонстрираха PIRANHA IFV на полигона "Тюлбето", край Казанлък и очевидно са дали предложение за този модел. В момента компанията изпълнява големи поръчки в заводи в Европа, което би им позволило да предложат ниска цена.


NEXTER Group – Франция. От гамата на френския държавен производител на изискванията отговаря VBCI (Véhicule blindé de combat d'infanterie). Недостатък биха могли да бъдат специфичните боеприпаси за стрелковите оръжия предлагани от французите, тъй като те не се произвеждат от български компании.


Patria – Финландия. Финландската компания предлага машината си AMV, чиито плавателни и стрелкови възможности бяха демонстриране на язовир "Копринка". Ако бъде избрана за изпълнител, Patria планира да изгради производствени мощности в България съвместно с български фирми.


Демонстрация на бойна машина на пехотата произведена от финландската компания "Патриа" на язовир "Копринка"

© Велко Ангелов

Демонстрация на бойна машина на пехотата произведена от финландската компания "Патриа" на язовир "Копринка"


Rheinmetall Defence AG. - Германия. Произвежданата от тях бронирана транспортна машина Boxer е може би най-добрата в класа си, но високата и цена по всяка вероятност ще я постави извън късия списък. Посочената от компанията пакетна цена е в пъти над планирания от правителството разход.


TEXTRON. Щатската компания официално направи съвместно предложение с Rheinmetall Group, като то включва и производство в България. Офертата им е за четириколесни машини COMMANDO Select, които да бъдат използвани за спомагателни (инженерни, разузнавателни, за медицинско и логистично осигуряване и др.), които могат да бъдат доставени за 10 месеца. По второто задание, за бойни бронирани машини, обединението предлага прототип с 6-колесна формула. Тъй като нямат реална машина, вероятно няма да бъдат допуснати до следващия етап.


Commando Select на армиите на България и САЩ изложени в двора на Военната академия "Георги С. Раковски" в София.

© Николай Дойчинов

Commando Select на армиите на България и САЩ изложени в двора на Военната академия "Георги С. Раковски" в София.


Iveco-Leonardo Defence System. Италианската компания има 8 колесна платформа CENTAURO 2.


В края на януари по искане на военния министър Николай Ненчев е изпратен RFI и до Krauss-Maffei Wegman GmbH. (KMW). Немската компания предлага същия Boxer, като Rheinmetall Defence AG.


От тези 7 фирми 6 са отговорили.


На базата на изпратените "искания за информация" в края на април е трябвало да бъде направено маркетингово проучване, с което да бъде завършен проектът и да бъде представен на парламента за одобрение. Служебният кабинет и военният министър Стефан Янев обаче са наредили да бъде изпратено запитване до още 7 производителя. Според нашия източник, целта е била бламиране или поне забавяне на проекта. Писма са изпратени до 6 от тях. От списъка е отпаднала Hagglunds, Швеция, която е част от концерна BAE Systems. Тя трябвало да бъде питана за концептуалната машина SEP (Thor), която е с хибридно дизелово-електрическа задвижване. Останалите са:


OTOKAR – Турция. Производител на машини ARMA. Освен в Турция, те са на въоръжение в Дубай и ОАЕ. Според източниците ни, турският концерн е изпратил отговор и офертата му е с най-ниска цена. Не е ясно дали е възможен договор с Турция в сегашната геополитическа обстановка.


Машината ARMA на турския концерн ОТОКАР

© www.otokar.com

Машината ARMA на турския концерн ОТОКАР


FNSS – Турция за машини PARS. Разработени са заедно с Щатската компания GPV. На въоръжение и в Малайзия и Оман.


Rheinmetall Defence AG са попитани и за машините Pandur.


WZM – Полша. Полската държавна компания произвежда AMV на Patria.


Renault Truck Defense – Франция. Питането е за машини с марката Renault. В гамата им няма 8 колесни бронирани машини.


PLASAN ISRAEL DEFENCE са питани за модела си с 8 колесна формула Eitan, който е одобрен за производство преди една година и все още не е на въоръжение.


От втория списък, отговори са изпратили едва 2 компании.


Като фаворити на този етап се очертават PIRANHA на General Dynamics и ARMA на OTOKAR


Предложенията, които ще намерят място в доклада, трябва да покриват критериите за огнева мощ, защитеност или бронировка, мобилност, жизнен цикъл (около 30 г.) и разбира се цена. Възможността на машините да плават е опция, а бронировката трябва да е от най-високото 5-то ниво. Високото ниво на бронировка предполага по-голяма тежест, което почти изключва възможността за плавателност. Допълнително изискване е възможността за индустриално сътрудничество или иначе казано - част от производството на машините и/или въоръжението им да бъде направено в България. Военният министър Красимир Каракачанов няколко пъти каза, че ще държи на това. Според източниците на "Дневник" фирмите от военнопромишления комплекс в България са готови да направят обединение за да могат участват в евентуално производство.


Компаниите с които ще се премине към втория кръг на избор, след като проектът за инвестиционен разход бъде одобрен от правителството и парламента, ще получат "искане за предложение" (Request For Proposal (RFP)), което вече е обвързваща оферта.


Най-вероятният вариант за покупката е чрез междудържавен договор. Това би избегнало опасността от блокиране на покупката чрез обжалване на загубилите кандидати и би дало възможност за мостово финансиране при разсрочено плащане.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK