Гражданска коалиция настоява за медийна грамотност в училище

Гражданска коалиция настоява за медийна грамотност в училище

© Цветелина Белутова



Гражданската "Коалицията за развитие на медийната грамотност на българските деца" започва изпълнението на проект за развиване на медийната грамотност в училище още от началния курс. Това обявиха от Асоциацията на европейските журналисти – България, която е член на коалицията. В нея влизат още девет неправителствени организации и журналисти.


В съобщението е цитирано национално представително изследване на Националния център за безопасен интернет и "Маркет ЛИНКС" от края на 2016 г., според което над половината от българските деца не


могат да отличат вярна от грешна и фалшива информация




Същото признават и 40% от техните родители. Данните от проучването сочат също, че около 38% от тормоза между деца се извършва онлайн, а през последната година около 20% от българските деца са се срещнали лице в лице с непознат след комуникация онлайн.


Според членовете на "Коалицията за развитие на медийната грамотност на българските деца" умението да се търси, обобщава, оценява и създава информация е една от ключовите компетентности в днешния свят. Неговата липса се отразява негативно на перспективите за социално и кариерно развитие, а по този начин и върху благосъстоянието на цялото общество.


Децата днес влизат в интернет още преди да влязат в училище


се казва още в разпространеното днес съобщение за началото на работата по проекта. Част от родителите се възприемат като недостатъчно подготвени да ги направляват в огромната и хаотична информационна среда и не участват в изработването на позитивни и безопасни модели за работа с информация в дигиталния век. Това прави ролята на училището изключително важна, но развитието на медийна и дигитално-медийна грамотност у децата не е сред приоритетите в учебното съдържание, програмите и методи на преподаване в българските училища.


Целта на "Коалиция за медийна грамотност на децата" е


да стимулира обществения дебат


по темата, но и да събере и популяризира съществуващите добри практики на отделни училища, преподаватели, образователни институции, организации и медии, насочени към изграждане на базови дигитално-медийни умения у децата от 1 до 4 клас. Тези умения трябва да станат основата, върху която по-нататъшното образование да помогне на учениците да излизат от средното образование с достатъчна медийна грамотност, за да се включат икономиката и обществено-политическите процеси като успешни и активни граждани.


Създаването на коалицията ще бъде официално обявено на 11 септември в Центъра за култура и дебат "Червената къща" в София, когато ще бъде представена и темата "Медийно неграмотни в дигиталния век – рисковете пред децата ни".


Освен "Червената къща" в коалицията влизат още Институтът за прогресивно образование, сдружението "Заедно в час, Националната мрежа за децата, Националният център за безопасен интернет и Фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Асоциация Родители, Образование България 2030, Фондация "Гласът на децата" и журналисти.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK