Младите калайджии – заклещени между традициите и модерността

Мария и Тени се забавляват на събора на калайджиите пред Бачковския манастир. Това е едно от местата, на което младите калайджии могат свободно и на живо да общуват и да се опознаят. На подобни сбирки младите се оглеждат и за бъдещи съпруги и съпрузи. Празненствата са популярни като "пазар за булки", но тук пазарене няма. Едва след като младите се харесат, семействата им разговарят колко биха платили родителите на момчето и колко иска семейството на момичето. Все по-рядко, а калайджиите даже твърдят, че почти никога, вече не се срещат случаи младите момичета да бъдат принудени да се оженят за момче, което не харесват, колкото и голяма да е сумата, която то предлага

© Волкер Хейман

Мария и Тени се забавляват на събора на калайджиите пред Бачковския манастир. Това е едно от местата, на което младите калайджии могат свободно и на живо да общуват и да се опознаят. На подобни сбирки младите се оглеждат и за бъдещи съпруги и съпрузи. Празненствата са популярни като "пазар за булки", но тук пазарене няма. Едва след като младите се харесат, семействата им разговарят колко биха платили родителите на момчето и колко иска семейството на момичето. Все по-рядко, а калайджиите даже твърдят, че почти никога, вече не се срещат случаи младите момичета да бъдат принудени да се оженят за момче, което не харесват, колкото и голяма да е сумата, която то предлага



Тя не излиза сама от дома си, винаги я придружават роднини. Не остава и сама с гостите си, ако в компанията има момчета. На 21 години е и от около 5-6 години, когато е приключила с училището, общува с връстници най-вече през "Фейсбук" и то основно чрез затворени и тайни групи, достъпни само за нейния клан. С коса, дълга почти до земята, седи вкъщи, в пловдивското селце Три водиции, чака онзи, който ще я пожелае за съпруга.


Целта на всички ограничения е една - семейството й да гарантира на бъдещия й съпруг, че тя ще е девствена до сватбата си, честта й и честта на фамилията ще бъдат опазени. От ромите-калайджии е.


Казва се Мария. Почти винаги е усмихната. Изглежда щастлива, въпреки забраните, въпреки изолацията и ясно предначертаната съдба на майка и домакиня. За нея от най-ранно детство е било ясно как ще тече животът й. Естествено - както на майка й, бабите, сестрите, братовчедките, приятелките. Дали някога е мечтала за нещо различно - не може да си спомни да си е представяла, че ще стане лекарка или артистка...




За ромите-калайджии, които са около 10 на сто от всички роми в България или около 18 000 души, се знае малко, тъй като рядко допускат външни хора във всекидневието си. Не живеят на групи, а са разпръснати по едно-две семейства из различни селца. Няма и ромска организация, която да ги подпомага. Калайджиите почти никога не разчитат на социални помощи, работят, не се женят твърде млади, децата имат поне основно образование. Дори деца, родени и отраснали в чужбина, идват в България, за да си намерят партньор от своята среда. Православни християни са и повечето са силно вярващи.


Различията с останалите роми не свършват дотук – те имат и свой диалект на ромския, който рядко е разбираем за останалите. Калайджиите разказват, че рядко поддържат приятелски отношения с роми от други кланове, по-често се сближат с българи. Но най-често приятелствата са затворени в калайджийската общност.


Те не предизвикват проблеми и затова рядко привличат внимание. Медийният интерес се събужда два пъти годишно покрай съборите, станали популярни като "пазари на булки".


А подмятанията за хиляди левове за някое момиче създават представата за продажба на младите калайджийски девойки.


"Татко никога няма да ме даде на момче, което не харесвам и с което не искам да съм, колкото и пари да му дава", убедена е Мария.


"Вече не е като едно време, преди 30 години бащите имаха главната дума, каквото решаха, това ставаше, сега първо младите трябва да се опознаят, да се харесат и едва тогава бащите сядат да се разберат кой колко иска, кой колко дава", разказва Митко от съседното село Хаджиево, който вече е оженил три дъщери. Промяната настъпва най-вече с навлизането на новите технологии и по-лесния начин за връзка между младите през социалните мрежи. Вече тийнейджърите се опознават по-добре и сами решават с кого искат да живеят.


Преди си пишехме писма, сега те си комуникират непрекъснато, разказва Митко. Той смята, че ако бащата принуди дъщеря си да се ожени за някого, когото не харесва, семейството няма да е стабилно и рано или късно ще се разпадне, а това би създало проблеми за цялата фамилия. "Ако пък я спра и не я дам на този, когото е харесала, тя ще му пристане, ако си я прибера обратно, въпреки срама, ще ми плаче дни, седмици, месеци и накрая пак ще трябва да му я дам". Така станало с най-малката му дъщеря. "Избяга, но аз отидох и си я прибрах, не ме интересуваха последствията, държах си я тук, убеждавахме я с майка й, но тя не спираше да плаче. А момчето не спираше да идва и да си я иска. Накрая се разбрахме", разказва Митко.


Тази история напоследък се случвала все по-често и с други девойки – ако не са съгласни с волята на бащите си, просто бягали с избрания. Приставането променя доста ситуацията за младото момиче – за нея баща й вече надали ще може да вземе сериозна сума, а и ще я омъжи доста трудно. Така че момичетата всъщност принуждават родителите си да ги дадат на избрания от тях.


Така станало и с дъщерята на Йордан от пловдивското село Брестник. "Не исках да я дам, не защото семейството на момчето нямаше пари, а защото не харесвах изобщо фамилията му, не мислех, че ще се грижат добре за нея, че ще уважават", разказва Йордан. Дъщеря му обаче избягала. Толкова бях ядосан, взех едни 1000 лева за нея и на същия ден ги изхарчих, само и само да не ги държа в мен и да не мисля, спомня си той. Според него обаче сега дъщеря му си патела от избора и не била щастлива. В началото й бил ядосан, но не се е отрекъл от нея, не я е отхвърлил и сега й помагал, когато имала нужда.


Макар възрастните да настояват традициите да се спазват, склонни са и да правят компромиси, да се примирят. И с избягалите девойки.


Доста по-стриктни са обаче в настояването си младежите задължително да направят семейство с някой от "своите", с калайджия. Браковете с други роми, с българи или изобщо с външни за групата се осъждат строго.


"Ако синът ми ми доведе българка или момиче, различно от калайджийка, ще му кажа – ей така сега си я хвани за ръчичка, излезте през тази врата и повече не ми се връщайте", обявява Роси – жената на Митко. Мъжът й се намесва - никога няма да се примирят единственият им син да не вземе калайджийка. "Не заради това, че другите ще ме одумват, че дълго ще ме подкачат, че всички ще ни обсъждат, но най-вече заради самия мен, заради моите разбирания – няма да се примиря и това е", заявява Митко.


За първи път от много време Митко калайдисва. Тъй като в домакинствата вече рядко се използват медни съдове занаятът отмира. Въпреки това Митко е предал уменията си за калайдисване на сина си Тени и е уверен, че неговите внуци и правнуци също ще съхранят традицията и занаята.

© Волкер Хейман

За първи път от много време Митко калайдисва. Тъй като в домакинствата вече рядко се използват медни съдове занаятът отмира. Въпреки това Митко е предал уменията си за калайдисване на сина си Тени и е уверен, че неговите внуци и правнуци също ще съхранят традицията и занаята.


Техният син – Тени, е почти на 18 години, засега не бърза да се жени. От малък знае, че трябва да е за калайджийка. Приема изискването за нещо, което той сам иска, на което той сам държи. "Аз съм единствен син, трябва да се оженя за калайджийка, да продължа рода си, семейната традиция, да продължа нашите хора", казва Тени, който вече е научил отмиращия занаят да калайдисва.


Много от калайджиите си изкарват прехраната с това, което знаят най-добре и то от поколения – обработка и поправка на метални предмети. Много често биват викани за ремонт на покриви и улуци и са сред най-добрите в този вид дейност в района си. Тени се е качил на първия си покрив, за да помага на баща си още на 11 години. И макар да учи за лесовъд във Велинград, той продължава често да помага на баща си

© Волкер Хейман

Много от калайджиите си изкарват прехраната с това, което знаят най-добре и то от поколения – обработка и поправка на метални предмети. Много често биват викани за ремонт на покриви и улуци и са сред най-добрите в този вид дейност в района си. Тени се е качил на първия си покрив, за да помага на баща си още на 11 години. И макар да учи за лесовъд във Велинград, той продължава често да помага на баща си


Младежът, който знае дълга си, има приятелка-българка, с която се познават от гимназията във Велинград, където учи. Много е хубава, изписана като кукличка, смятат и родителите му Роси и Митко, които нямат нищо против синът им да излиза с момичето. Двамата ходят на дискотеки, кафенета, стояли и до късно през нощта сами и се забавлявали – нещо, което Тени не би могъл да си позволи с калайджийско момиче. Младежът хем казва, че изпитва чувства към момичето, хем, че един ден ще трябва да се раздели с нея, за да си намери жена от калайджийския род.


"Да, сигурно ще ми е тъжно, ще ми липсва. Но аз ще се оженя за калайджийка", повтаря Тени след многократно зададени въпроси. Но защо? "Защото съм единствен син, аз го искам, искам да държа на нашето, да продължа нашето", пак обяснява с усмивка.


Митко се.гордее е че е много.добър танцьор. Особено обича да играе български хора

© Волкер Хейман

Митко се.гордее е че е много.добър танцьор. Особено обича да играе български хора


И Мария приема семейните традиции като нещо непроменимо. Семействата спират момичетата от училище малко след като навлязат в пубертета. От тогава - в името на честта, те не излизат никъде сами, ходят само на сбирките на калайджийте – по сватби, кръщенета, рождени дни, събори. Винаги сред роднини и близки.


"Вие не разбирате, нашите празненства и забавления са много по-големи и сериозни от една ваша дискотека например", усмихва се Мария. Но се натъжава, когато разговорът отива към това, че все пак другите момичета могат да ходят всяка вечер на дискотека, да излизат до късно сами, без риск да бъдат отлъчени от фамилията. А какво ще направи баща й, ако просто излезе една вечер и се прибере в три през нощта? "Не знам, не ми е хрумвало да пробвам, може би трябва да опитам", разсмива се тя.


"Надявам се нашият клан да става по-модерен, надявам се да се промени. Ако един ден имам дъщеря, няма да я спирам, ще я пускам да ходи на дискотеки, да се забавлява, да излиза. Това е желанието ми, ако нищо не ми пречи или не ме спира, аз лично бих я пускала".


Желанието да станат по-модерни съжителства с приемането на "пазара на булки". Да, калайджиите продължават да държат на правилото семейството на младоженеца да плати на семейството на булката. И наистина сумата се определя след подобие на пазарлък, като младежът и родителите му могат да ходят няколко пъти, понякога и десетки пъти, да искат момичето за жена и да се опитват в продължителни преговори да постигнат с баща й поносима цена. Някои дават 10-20 хил. лв. за бъдещата съпруга. В общността се говори, че за някои девойки са предлагани и повече.


Момичетата не виждат проблем, ласкаят се, ако за тях е предложена голяма сума, ако младежът ги иска толкова, че семейството му е склонно да даде много.


Цената зависи от много фактори. Красотата на момичето не е най-важният. Проучва се цялата история на семейството. Ако е бедно или някой от мъжете, дори и момчетата, в него не работят, приема се, че нещо не е наред, че не са работливи, не са възпитали и работливо момиче и съответно за нея няма да бъде предложена висока цена. "Евтино" излиза и ако девойката избяга и вече не е девствена. Но не винаги.


"Братовчедка ми се омъжи миналия месец, за нея дадоха 18 000 лева", разказва Албена, която също наскоро се е омъжила. Добавя, че братовчедка й избягала с мъжа, за когото е искала да се ожени и въпреки че вече не е била девствена, той е дал на баща й сериозната сума. Съпругът вече е бил веднъж женен и е разведен, а това означава, че трудно ще си намери нова жена и трябва да е готов да плати повече.


Семействата на младежите също минават през сериозно проучване от страна на родителите на момичето.


"Дойде един да иска племенницата ми и предложи 45 000 лева, ние обаче отказахме. Поразучихме и се оказа, че парите не са от чист бизнес, не са от работа, а има нещо свързано с наркотици", казва Йордан от Брестник.


Калайджиите разпалено обясняват, че това, което се говори и пише за пазарите на булки е изопачено. Важно е момичето да отиде при добро семейство и бащата би отказал и сериозни суми, ако се съмнява, че дъщеря му няма да е щастлива в новия си дом. Все пак бащите се опитват да постигнат добра цена. "Идваха да ме искат седем-осем пъти, пазариха се с баща ми, тръгваха си, пак идваха, докато накрая не се съгласиха на сумата, която искаше баща ми", казва Албена. За нея са платени 8000 лева. Момичето смята, че цената не е лоша, но имало и доста по-добри. "Аз не че имах нещо против, но сякаш нашите настояваха повече, не аз", припомня си Албена. Тя дори не е познавала бъдещия си мъж, преди той да дойде да я иска за жена.


Уговарянето на брака не е само сделка. Момчето получава разрешение да се вижда с бъдещата си съпруга в присъствие на нейни роднини. Дори може да преспи няколко нощи в дома на девойката. Идеята е да се опознаят, да се види дали ще се харесат, дали са един за друг, обяснява Митко. И твърди, че вече почти никога не се стига до принуда, ако момичето наистина не иска момчето, не я насилват. "Няма смисъл, тя няма да е щастлива и накрая бракът рано или късно ще се разпадне, а това ще създаде трудности и за двете фамилии".


"Идвали са много да ме искат, давали са и много пари, но аз още не съм решила, не съм избрала. И баща ми чака аз да избера, аз имам това право, не ме насилва за нищо", казва и Мария. Не се тревожи, че някой би могъл да поблазни баща й със сериозна сума и той да я "продаде".


"Пазарите за булки", както са известни съборите на калайджиите през март в Стара Загора и август пред Бачковския манастир, са колкото популярни, толкова и неразбрани. Те не са нито пазари, нито пък има булки за продан. Всъщност това е мястото, където младите могат да се срещнат, да се запознаят, да разменят по някоя дума. Там никой не се пазари, не се разменят пари за момичетата. Но заради затворения начин на живот на девойките и разпръснатостта на калайджиите из страната, това са събитията, на които изобщо младежите и девойките могат да общуват сравнително свободно. Да се веселят, да танцуват или да изпият по една кола заедно. Под зоркия поглед на роднините, разбира се.


Най-сериозният проблем не е размяната на пари преди брака, подобни ритуали има и при други, вземете например дори българските традиции за подготвяне на чеиз, пълнене на обувката на булката с банкноти и др., казва Ганчо Илиев - председател на най-голямата ромска неправителствена организация в Стара Загора и региона "Свят без граници". Той е един от малцината, които са изследвали доста затворената общност на калайджиите. И обяснява:
"За мен най-сериозни последици има от това, че момичетата биват подготвяни единствено за домакини, не продължават учението си, спират ги от знания, от това да са пригодни за различен живот извън общността на калайджиите."


Промяната трябва да тръгне от младите, те трябва да променят нещата отвътре, смята Звезда Валентинова, която му помага. Младата ромка е медицинска сестра, която се е изправила срещу семейството си и общността си заради желанието си да учи.


Проучването за статията е направено по време на снимките на филм за ромите-калайджии на немско-френската телевизия ARTE. Филмът може да бъде видян тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (86)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2676 Любопитно

    Статията: "За ромите-калайджии, които са около 10 на сто от всички роми в България или около 18 000 души..."

    Я, па! Значи България има само 180000 цигани!
    Пак я оплескахме!

    ТРОЛЕТАРИИ ОТ ВСИЧКИ СТРАНИ! ОБЕДИНЯВАЙТЕ СЕ!
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    Много интересна история. Нямах представа, че всъщност калайджийство то не е професия, а затворен етнически клан. Бях чувал нещо подобно за майсторите на бургии :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":

    мен много ме впечатли разказът за младежа, дето си имал приятелка българка, "хубава като кукличка", за да може да се "забавлява" с нея, ама като трябва да се зажени, ще си търси вътрешнокалайджийска булка. тъй че, разделение на ролите и отговорностите.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  4. 4 Профил на сминдух
    сминдух
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Някой прочете ли го цялото? Аз не - не бих си позволил да отделя 5 мин от времето си за да науча нещо което отдавна знам и от което се отвращавам.

  5. 5 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1695 Весело

    Хубава работа, ама циганска!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  6. 6 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2040 Неутрално

    При толкова затворен клан, макар да са околоо 18 000 генофондът не е достатъчен и може да се появят сериозни израждания. Исландия, която има около 330 000 жители и доскоро също доста затворено общество с малко внос на гени отвън, също има проблеми с генетични заболявания, почти непознати другаде. При тях изолацията е продължила около 900 години. И до сега, когато момче и момиче исландци се харесат, първо проверяват в архивите колко близки роднини са си. Представете си какъв е проблемът при група от 18 000 души.

    E PLVRIBVS VNVM
  7. 7 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2504 Любопитно

    Като млад даскал на село през 70-те, бях класен на 7-ми кл., повечето турчета и роми. Но бяха послушни деца, ученолюбиви, а родителите загрижени и уважителни хора. Някъде по това време, изчезна едно момиче, не идва на училище и се наложи да я търся у тях. Живееха в отдалечена махала и доста се въртях да ги търся. Ромско семейство, хората работят като всички в текезето. Оказа се, че девойката е пристанала при копанарите в друго село и нищо не я накара да се върне обратно. Калайджийството е много тънък занаят, като дете, като си купих първия поялник, много се мъчих да запоя нещо,нищо не ставаше и накрая един от тия майстори ме научи, даже ми даде малко киселина и нишадър за флюс. Той често минаваше по нашата улица, палеше огън някъде, загрява съда и почва да търка енергично с микс от калай и нишадър. В ония времена идваха за бизнес калайджии, една хубава циганка, млада, боса, с шарени дрехи, продаваше плетени панери и кошници, после копанарката с дървените лъжици...романтика.

  8. 8 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2037 Неутрално

    " Така станало с най-малката му дъщеря. "Избяга, но аз отидох и си я прибрах, не ме интересуваха последствията, държах си я тук, убеждавахме я с майка й, но тя не спираше да плаче. А момчето не спираше да идва и да си я иска. Накрая се разбрахме", разказва Митко."
    Това в 21-ви век?
    Сериозно.
    И трябва да уважавам тези традиции?

    Panta rhei....
  9. 9 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3404 Неутрално

    Оф-ф-ф-ф...! Стандартните баналности, на циганска тематика...! Колкото и да ги чета, няма да харесам циганите...! Не ме вълнуват нито клановете им, нито примитивните им традиции...! Не са ми интересни...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4281 Неутрално

    Много работят наистина, и работи цялото семейство. Най-важния материал за бизнеса им - амониев хлорид (нишадър)

  11. 11 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Всъщност каква е целта на написаното?
    Да ни убеди колко симпатична е така наречената група на калайджиите с техните "традиции"?

    Капсулирането на определени етнически групи в България ще продължава докато анахронизмите от живота им се представят като традиции и културни особености. Няма нищо по-тъжно от това едно момиче да приключи с образованието си на 15 и да живее като затворник на 21 години. Този модел трябва да бъде разбит, за да има истинска интеграция и да намалеят маргиналите в обществото.

  12. 12 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#3] от "abdelhaqq":

    То не е виновен този, който яде баницата ...
    Аз питам какви са тези български, които си го слагат с цигани, турци и др. малцинства, които е ясно, че ще се оженят за някоя от техния клан?!

  13. 13 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Любопитно

    Различията с останалите роми не свършват дотук – те имат и свой диалект на ромския, който рядко е разбираем за останалите. Калайджиите разказват, че рядко поддържат приятелски отношения с роми от други кланове, по-често се сближат с българи. Но най-често приятелствата са затворени в калайджийската общност
    ========
    Това са само няколко от доводите да се спори , колко роми (или цигани) са калайджиите , купанарите , "уста миллет" , и още доста по малки общности в България. .....
    Защо не се правят изследвания в тая насока ? Някои притесняват ли се ?
    Да не би случайно да се установи, че термина "циганин" , е преди всичко умишлено наложен , отколкото етнически ?

    Bukalemun
  14. 14 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#12] от "cases":

    не бих казал, че само едната страна е виновна, точно за тоя тип отношения. все пак, it takes two to tango.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  15. 15 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2037 Неутрално

    До коментар [#12] от "cases":

    Е, к###и, какви да са.

    Panta rhei....
  16. 16 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#12] от "cases":не бих казал, че само едната страна е виновна, точно за тоя тип отношения. все пак, it takes two to tango.
    —цитат от коментар 14 на abdelhaqq


    Не съм съгласен, срещал съм много колежки от висшето, които пет години си го слагаха с турци и накрая последните си се върнаха по родните места и се ожениха за свои си.

  17. 17 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3103 Неутрално

    Хората работят, не седят на социални помощи. Не създават проблеми.

    Имат си обичаи, но лека по-лека и те се размиват. Още 1-2 поколения и може да спрат да ги спазват.

    Ако вземат да се мешат с другите роми, ще имате още 18 000 висящи на социални. По-добре да си карат така.

  18. 18 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    Може да се пишат православни християни, но това отношение към жената е мюсулманска традиция.

  19. 19 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#16] от "cases":

    хубаво де, някой зорлем ли я е карал? някой зорлем ли го е карал?

    בני אתה אני היום ילדתיך
  20. 20 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    В Новия завет е така - И няма вече мъжки пол, нито женски, но всичко е едно в Господа.

  21. 21 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#16] от "cases":хубаво де, някой зорлем ли я е карал? някой зорлем ли го е карал?
    —цитат от коментар 19 на abdelhaqq


    Не, има свобода на договарянето, аз това не споря.

  22. 22 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#12] от "cases":

    Нормални? При жените не съществува лоялност към "племето", освен ако не им е набито от ранна възраст. Просто природно са си така. В Шумен по кафетата е пълно с цигани с българки. Виж, обратният вариант го няма.

  23. 23 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":мен много ме впечатли разказът за младежа, дето си имал приятелка българка, "хубава като кукличка", за да може да се "забавлява" с нея, ама като трябва да се зажени, ще си търси вътрешнокалайджийска булка. тъй че, разделение на ролите и отговорностите.
    —цитат от коментар 3 на abdelhaqq


    То и при вас не са често срещани браковете с хора от други етноси.Така че нищо ново под слънцето.

  24. 24 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    До коментар [#12] от "cases":не бих казал, че само едната страна е виновна, точно за тоя тип отношения. все пак, it takes two to tango.
    —цитат от коментар 14 на abdelhaqq


    Между другото, масовото използване на термина гадже (вместо приятел/приятелка) от нашенците, много ме дразни. Гадже е цигански термин и означава, точно това, което е описано по-горе - някой за забавление, в това число и сексуално, този някой е гяур, подчовек и за друго не става. Да нека се замислят нашенци за това, което говорят. Думите имат голяма сила. Сила за промяна на ума. Началото на пътя към усърършенстване и духовна промяна. В началото все е Словото, та трябва да се внимава. :-)

  25. 25 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    Различията с останалите роми не свършват дотук – те имат и свой диалект на ромския, който рядко е разбираем за останалите. Калайджиите разказват, че рядко поддържат приятелски отношения с роми от други кланове, по-често се сближат с българи. Но най-често приятелствата са затворени в калайджийската общност========Това са само няколко от доводите да се спори , колко роми (или цигани) са калайджиите , купанарите , "уста миллет" , и още доста по малки общности в България. .....Защо не се правят изследвания в тая насока ? Някои притесняват ли се ?Да не би случайно да се установи, че термина "циганин" , е преди всичко умишлено наложен , отколкото етнически ?
    —цитат от коментар 13 на eti mehter


    Ами не е умишлено наложен терминът циганин.Всичките 800-900 хиляди цигани в България произхождат от един етнос.Наистина при тях разделението е много голямо,защото живеят основно на семейства и кланове.Ама гените са им цигански с малки примеси.

  26. 26 Профил на Йосиф Давыдович
    Йосиф Давыдович
    Рейтинг: 0 Неутрално

    На село на вилата имаме 2 семейства съседи през една улица, които се водят калайджии, много кофти племе са, от както се появиха почнаха да изчезват разни неща от къщите и добитък. А и веднъж направих грешката да им дам да ми калайдисат една тава която се разпадна на първия път след "калайдисването'' -отидоха на вятъра 60-70 бурканя с лютеница. Мръсни хора са от много кръжосмешение са едни грозни... БХК да ги интегрира...

    Пока я ходить умею, пока глядеть я умею, Пока я дышать умею я буду идти вперед.
  27. 27 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#12] от "cases":Нормални? При жените не съществува лоялност към "племето", освен ако не им е набито от ранна възраст. Просто природно са си така. В Шумен по кафетата е пълно с цигани с българки. Виж, обратният вариант го няма.
    —цитат от коментар 22 на blaf


    Преди години бях на гости на един приятел в Лондон и докато той беше на работа през деня доста обикалях из града.Видях поне 200 двойки бяла с черен или мургав и само една двойка бял с черна.Човек се сеща за фразата на Наполеон в такива случаи.

  28. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    До коментар [#3] от "abdelhaqq":

    Това е валидно навсякъде за всеки етнос, който е малцинство.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  29. 29 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2150 Неутрално

    Циганските традиции отмират, но циганските
    нрави остават !!!

  30. 30 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 363 Неутрално

    Айде,айде-много фасони си придавате и много театрално затискате нос с пръстчета от погнуса...Само преди 140год.-отношението към българките не е било много по-различно.Примерно по времената които описва "Под игото".И тия ще се цивилизоват-просто си иска време.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  31. 31 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#23] от "mushashi":

    затова има рижи, черни и жълти евреи, да.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  32. 32 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 495 Гневно

    Много "вълнуваща", нешънъл-джиографико-подобна статия... Сега ли да се разплача, или веднага от тази романтика, екзотика, позитивизъм? Прекрасно е младото момиче да се затваря вкъщи и цял живот да не учи повече, да не работи и само да ражда деца.. Похвално е, че само "се забавлява" юнакът-манго с българско момиче, а после ще го натири... Чудесно е да се женят само помежду си, защото така се гарантират хубави генни мутации в поколенията... Възхитително е, че "не създавали проблеми", въпреки че калайдисването е нещо от дълбокото минало и не знам как ще се прехранват утре? (Може би улиците и тенекиджийството са опция?)
    Но колкото и сладкодумно да пише ПОРЪЧКОВАТА СТАТИЯ лицемерната журналистка, този цигански клан също демонстрира фундаментите на ОГРОМНИЯ ЦИГАНСКИ ПРОБЛЕМ В БЪЛГАРИЯ - неадекватност към модерното общество, невписване и дори - доброволна, умишлена и упорита самосегрегация, консерватизъм в нрави и обичаи, които са в тотален разрез с ИДЕИТЕ НА ОБЕДИНЕНА ЕВРОПА. Нищо ново не ми казахте, а си загубих времето да изчета тази захаросана боза.

  33. 33 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1630 Неутрално

    Ама и нашата "кукличка" си е за пребиванье! Що дири с тоя щом е ясно, че я използва само за трупане на сексуален опит?!

    В България върви смазваща русификация! Чайка - вожд и учител на Цацаров.
  34. 34 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#27] от "mushashi":

    Е, ама тъкмо британците по произход от Карибите - всъщност мулати . се оказват 99% негри по майчина линия - щото всичките са потомци на бели господари или служители от плантациите с черни робини! Явно белите мъже в колониите ,пък и в южните щати /както показват изкледванията там/ съвсем не са изпитвали отвращение към черните!
    Тъй че всичко зависи от социалните условия - белите законни дъщери на плантаторите са били пазени не по-малко отколкото днешните калайджийки!

  35. 35 Профил на сминдух
    сминдух
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Между другото, масовото използване на термина гадже (вместо приятел/приятелка) от нашенците, много ме дразни.
    —цитат от коментар 24 на anarhochristian

    Прав си. И аз много се дразня когато вместо корем супа, някой каже шкембе чорба:))

  36. 36 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    Такива изследвания на малцинствата са полезни, защото няма как да разбереш нещо, докато не го опознаеш.
    На нас ни е лесно да съдим, отрасли в съвсем други семейства и традиции, но ни е трудно да се поставим на мястото на тези младежи, които освен клана си и нравите му, друго не знаят.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  37. 37 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 789 Неутрално

    Статията: "За ромите-калайджии, които са около 10 на сто от всички роми в България или около 18 000 души..."Я, па! Значи България има само 180000 цигани!Пак я оплескахме!
    —цитат от коментар 1 на lone_wolf


    Истинските цигани в България сме ние, българите.
    За това ни е циганска държавата.
    Погледнете "илитните" райнони на София, как се строи, как се санира, как се паркира, как се поддържа чистотата. И кой го прави това? Българския "илит"!
    Колко етнически циганина има в СОС? А в правителството?
    Има ли някой от калдарашите, калайджиите, дето да откраднал 1/100 от това дето са заграбили шайките на бойчу, Станишев или "благородния" дедо?
    Нашите циганите са просто са имали нещастието да се родят в България.
    Ама циганска съдба, ко да прайш.

  38. 38 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    [quote#23:"mushashi"][/quote]

    Било е едно време, Старозаветното време на закона, преди модерното развитие на Талмуда. Тогава е имало расистки уклон и на смесените бракове не се е гледало с добро око. Имало е и ясна външна причина. Омесването с Филистимци, Моавци и други е водело до поклонение на чужди богове и идоли, да не говорим за борбата с Ашер в Израелскире и Юдейските земи. Тоест племенния национализъм и капсулираност там са имали изцяло религиозни подбуди за запазване на вярата и уникалността.
    Не така стоят нещата днес (като изключим някои крайно религиозни групи ползващи още древните тълкувания от Изход, Второзаконие и Числа, но те са малцинство. Днес евреите са доста отворена и прогресивна общност, което се дължи на някои аспекти от обучението на децата още от ранна възраст, а именно развитие на дедуктивни способности, логика, комбинация между рационализъм и концепция за Идея, която е също рационална по своята същност, но в материалния й смисъл е едновременно с това и ирационална, обединяване на дуалистично мислене в общ мироглед и търсене на отговори вместо заучаване на парадигми. Т.е. имаме от какво да се поучим, ако си отворим очите. Ето и Абделая е пример за горното - евреин християнин, който схваща доста от Новозаветните текстове, по всеобхватно от много други християни. Отвореност на ума към развитие и прогрес, дет се вика.

  39. 39 Профил на Tzun Kai Hui
    Tzun Kai Hui
    Рейтинг: 58 Неутрално

    [quote#37:"1107a"][/quote]

    Ти със сигурност си някакъв с цигански манталитет,но не говори вместо всички :)

  40. 40 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 801 Любопитно

    До коментар [#8] от "Molossian":

    И защо пък не?
    Как искаме другите да уважават нашите, доколкото са запазени?
    Възпитават трудолюбие и моногамия.
    Това лошо ли е?
    Или понеже са цигани, значи е лошо.
    Ако е при нас, добро е.
    Доста широк разкрач, не мислиш ли?

  41. 41 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1496 Любопитно

    Семейство калайджий на работа.Цигането на меха,ама духа едва едва.Бащата се и ядосал и го праснал по врата с думите "дувай,бе дувай,да ти *ба майката,да ти *ба!"
    -Дувам бе,дувам ,да те *ба в *ъза,да те *ба!!-отвърнало цигането
    Циганката го чула и тя го праснала по врата с думите-Така ли се говори на баща бе,да му ядеш *ура,да му ядеш!!!!

  42. 42 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Неутрално

    "Калайджиите почти никога не разчитат на социални помощи, работят, не се женят твърде млади, децата имат поне основно образование."

    Работят? Какво? Не ще да е калайджийство, щото съдовете за калайдисване са поизчезнали. Трябва да са се преквалифицирали в някаква друга професия. Каква е тя?

    Нещо не ме умиляват подобни "екзотични" локуми. Някак си не мога да се възторгна от нрави застинали в 19в, ако ще трябва да ги чакаме да се развиват с такова темпо... пойде коньо у ряката...

  43. 43 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1496 Любопитно

    [quote#23:"mushashi"]
    —цитат от коментар 38 на anarhochristian
    Ето и Абделая е пример за горното - евреин християнин, който схваща доста от Новозаветните текстове, по всеобхватно от много други християни. Отвореност на ума към развитие и прогрес, дет се вика.[/quote]
    Такива същества не съществуват-или е евреин,или християнин.
    Ако евреин(не дай Боже!)се обърне към друго вероизповедание,то той вече не съществува за семейството(и общината)си и те трябва,да пазят по него траур,все едно е умрял!

  44. 44 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Весело

    До коментар [#25] от "mushashi":

    .Всичките 800-900 хиляди цигани в България произхождат от един етнос.
    ========
    :)......това не трябваше да го пишеш .....
    Как би обяснил факта ,че има бели като памук цигани и доста по мургави ?
    Същото се отнася и за българите , между другото. ....

    Bukalemun
  45. 45 Профил на vloti
    vloti
    Рейтинг: 657 Неутрално

    В такива затворени общности се женят близки и не толкова близки роднини, затова се раждат много урунгелчета, които после тежат на социалната система и е невъзможно да се интегрират. Аз съм работил с деца от ромската общност. В пети клас смятат на пръсти и са много глупави. Като се разрових, разбрах, че майка му и баща му са братовчеди от една махала. Ако си обичат децата трябва да ги карат да се женят за некалайджии.

  46. 46 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 639 Неутрално

    Ама и нашата "кукличка" си е за пребиванье! Що дири с тоя щом е ясно, че я използва само за трупане на сексуален опит?!
    —цитат от коментар 33 на пустиняк

    Ти пък!
    Може да си общуват само духовно?

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  47. 47 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 639 Неутрално

    "За ромите-калайджии, които са около 10 на сто от всички роми в България"
    " Няма и ромска организация, която да ги подпомага. "

    Пълна каша! Или е ром или е калайджия. Това са отделни групи цигани.
    Както не може да е едновременно от Варна и Пловдив.
    Не знам защо искате да правите всички цигани - роми?!
    Се едно да обявим всички българи за старозагорци?!

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  48. 48 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#11] от "мики маус":

    "Този модел трябва да бъде разбит, за да има истинска интеграция и да намалеят маргиналите в обществото."
    - това казва и германецът Ханс, когато минава покрай българско неделно училище и вижда деца в странни одежди, хванали се за ръце в странен езически ритуал, носещи портрети на сърдити брадати хора със затъкнати в гащите пищови, учещи странни йероглифи и общуващи само помежду си...

    Знам, знам, имало разлики, но и ти да знаеш, че си толкова прав, че си по-прав, отколкото предполагаш.

  49. 49 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2270 Неутрално

    До коментар [#18] от "anarhochristian":
    Сигурен ли си? Госпожа Тансу Чилер беше премиер на Турция във време, когато за Германия това беше немислимо, а жените в швейцарския кантон Апенцел нямаха избирателни права! Ние нищо не знаем за тях, а от пресата се лее това, което трябва.

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  50. 50 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1496 Весело

    До коментар [#49] от "султана глаушева":

    Беназир Бхуто дори и преди нея!

  51. 51 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    Умилителни дивашки обичаи. Щяха да са само забавни, ако практикуващите те ги, са на някой забутан Тихоокеански остров, а не сънародници по паспорт.

    "Счастье для всех, даром, и пусть никто не уйдет обиженным!"
  52. 52 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 363 Неутрално

    Работят? Какво? Не ще да е калайджийство, щото съдовете за калайдисване са поизчезнали.
    —цитат от коментар 42 на areta

    Правят улуци,претърсват покриви,чистят комини,занимават се с огради и ковано желязо,изработват метални и глинени предмети.Все дейности които средностатистическия българин така или иначе ги избягва.А калайджийството само по себе си изобщо не е умряло.Циганите които знам да правят качествено казани за ракия-в момента останаха под пари и не могат да си дигнат главата от бачкане.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  53. 53 Профил на ivan_ko9
    ivan_ko9
    Рейтинг: 999 Неутрално

    Мисля, че авторката на темата е гледала много телевизия. Имаше на някой канал даваха точно за циганските фамилии, как се женят и т.н. Тук всичко е много далеч от реалността.

  54. 54 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2676 Весело

    До коментар [#6] от "PavelCZ":

    Че защо, пък да не работят с привнесен от околната среда, материал?

    ТРОЛЕТАРИИ ОТ ВСИЧКИ СТРАНИ! ОБЕДИНЯВАЙТЕ СЕ!
  55. 55 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    [quote#43:"Sabbath"][/quote]

    Съществуват, евреин е националност (израилтянин), юдеин е религиозна принадлежност. Не ми се влиза в исторически обяснения за 12-те племена, за отделянето на 10-те в Израил и за самостоятелното царство на племето на Юда (откъдето и юдеи) нищи че има и малцинство от племето на Вениамин. За новосъздаването на Юдея, след Вавилонския плен и "изчезването" на другите 10 племена и т.н.
    Днес по Юдей се разбира юдейската религия, а под евреин, националност. Има евреи - юдеи, има християни, даже и мюсулмани има, але па атеисти. Така, че различни понятия са.
    П.П.: Дори и в откровението на Йоана са описани 144 000 евреи, които ще бъдат спасени в името на Христос, т.е. приели Христа в последните времена. Това в последните времена, иначе са много повече.

  56. 56 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    До коментар [#18] от "anarhochristian":Сигурен ли си? Госпожа Тансу Чилер беше премиер на Турция във време, когато за Германия това беше немислимо, а жените в швейцарския кантон Апенцел нямаха избирателни права! Ние нищо не знаем за тях, а от пресата се лее това, което трябва.
    —цитат от коментар 49 на султана глаушева


    Тансу Чилер беше премиер на Турция през 90-те (началото), първо курбан трябва да правите на Кемал, че оряза едни традиции, които пречеха на Търция да се развива, второ айде да не си говорим за правата на жените в Европа през 90-те. Камо ли в соц. блока, където по дифолт и презумпция си бяха абсолютно равни с мъжете.
    А специално за някои християнски традиции за позицията на жената в обществото, от античността, та през средновековието има непрекъснат, бавен но непрекъснат процес на развитие, от пълно подчинение на патер фамилиас, до пълна еманципация. Точно този процес на непрекъснато развитие е характерен за християнството. Учение базирано не на "абсолютен" човешки закон без възможност за изменение, а на благодат, която променя закона според развитието на ума способен да го възприеме.
    Но това е малко по-висша математика.

  57. 57 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    До коментар [#16] от "cases":
    А аз познавам колежки, които си го слагаха с българи. Тези българи после ги изоставиха като ненужна вещ и се ожениха за други.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  58. 58 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#25] от "mushashi":.Всичките 800-900 хиляди цигани в България произхождат от един етнос.========:)......това не трябваше да го пишеш .....Как би обяснил факта ,че има бели като памук цигани и доста по мургави ?Същото се отнася и за българите , между другото. ....
    —цитат от коментар 44 на eti mehter


    Нямам обяснение.Просто защото бял циганин не съм виждал.

  59. 59 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#23] от "mushashi":затова има рижи, черни и жълти евреи, да.
    —цитат от коментар 31 на abdelhaqq


    Има.Ама при евреите етнос и религия са едно.Браковете на евреи с чужденци са забранени в Израел.

  60. 60 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    До коментар [#33] от "пустиняк":

    "Ама и нашата "кукличка" си е за пребиванье! Що дири с тоя щом е ясно, че я използва само за трупане на сексуален опит?!"
    Нагон, голямо сърце или как там му се викаше.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  61. 61 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    До коментар [#33] от "пустиняк":

    "Ама и нашата "кукличка" си е за пребиванье! Що дири с тоя щом е ясно, че я използва само за трупане на сексуален опит?!"
    Нагон, голямо сърце или как там му се викаше.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  62. 62 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    До коментар [#39] от "Tzun Kai Hui":

    Като Ви гледам ника, незнам какво да си мисля за манталитета Ви.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  63. 63 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8835 Неутрално

    "Дневник", много намалихте броя на циганите. Да не сте се объркали.

  64. 64 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    До коментар [#63] от "Роси":

    Неса, това са тези които си признават, иначе има още седем милиона с претенции да са нещо по—така.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  65. 65 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1496 Любопитно

    До коментар [#59] от "mushashi":

    Cъвършено вярно!Евреин (ка)е лице,родено(а)от майка еврейка.Премине ли в друго вероизповедание,,вече не принадлежи на еврейския народ.
    Китаец,негър,ескимос,или от всяка друга етническа етническа група,ако приеме за себе си игото на учението и заповедите става евреин във всяко отношение,дори и отгоре.По простата причина,че за религиозен евреин по рождение от Йерусалим,Хеврон,или Бней Брак е много по-лесно спазването на заповедите,от новообърнат в юдаизма.За първия дори е много по-трудно неспазването им.
    Браковете в Израел ,слава Богу са само религиозни.Нито равин,нито предполагам също поп,или ходжа,няма да бракосъчетае мъж и жена от различни конфесии.

  66. 66 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#43] от "Sabbath":

    Драги, аз имах колежка еврейка-християнка, на която още майка й и баба й бяха кръстени. При все това тя знаеше и четирите общности от които произхождаше - ливорненските евреи, авиньонските евреи, грузинските евреи и кримските евреи, пък и поддържаше връзка с роднините си в Израел.
    Та днес отхвърлянето съвсем не е тъй пълно като по времето на Шолом Алейхем.

  67. 67 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#58] от "mushashi":

    Малко Ви е опитът. Покойният чичо на моята ромска снаха спокойно можеше да мине за руснак. Впрочем, той и пиеше като руснак и затова рано се помина.

  68. 68 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#59] от "mushashi":

    Не са забранени - не се признават браковете на лица от различни вероизповедания, както е било и в България до 1946 или Гърция до 1990-те, когато граждански брак е нямало. Кръщава се юдеинът и може да се венчае в църква, произнася пред мюфтията "Няма Бог освен Аллах и Мохамед е неговия пророк" и може да се свърже с мюсюлманка. Подобни евреи-мюсюлмани имало около 3 хил. души.
    Браковете пък на юдеин с друговерец, сключени извън Израел се признават, според едно от основните правила в Талмуда: "Законът на страната Е закон". Затова и толкова много православни евреи по произход и православни партньори в смесени бракове дойдоха в Израел от бившия СССР. Други пък, като не искат да си сменят вярата, просто заминават с годеника/годеницата си в страни, където има граждански брак и се връщат женени.

  69. 69 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    До коментар [#58] от "mushashi":

    Нямам обяснение.Просто защото бял циганин не съм виждал.
    ==========
    Странно !
    А ти ме питаше защо циганите се турчеели .....въпрос с повишена отговорност.
    Но в същото време ти липсват знания и критерии на въпроса ....що е то циганин.

    Bukalemun
  70. 70 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#58] от "mushashi":Нямам обяснение.Просто защото бял циганин не съм виждал.==========Странно !А ти ме питаше защо циганите се турчеели .....въпрос с повишена отговорност.Но в същото време ти липсват знания и критерии на въпроса ....що е то циганин.
    —цитат от коментар 69 на eti mehter


    Циганите се турчеят,защото се опитват да избягат от негативният образ,който циганите имат сред обществото.Но докато продължават да живеят по същият начин, ако ще и шведи да се нарекат отношението към тях ще бъде същото.Аз досега не съм видял някой турчеещ се циганин да бъде определен от българи или турци като турчин.

  71. 71 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Любопитно

    До коментар [#70] от "mushashi":

    отношението към тях ще бъде същото.
    ========
    Към кои , адвокате ?
    Имаш претенции към "една" етносна група , че се само определя като друга , без да си наясно коя е тя .....и какви са нейните белези !
    Влияеш се от социално общественото и поведение , и толкова !
    По твоята логика , известния доктор Чирков не е това което го знае всеки , а е немец .....например !
    Логиката ти може да е морално етично оправдана ,но от научна гледна точка е едно нищо .....

    Bukalemun
  72. 72 Профил на lcp01393483
    lcp01393483
    Рейтинг: 244 Неутрално

    До коментар [#17] от "realguru":

    Човече, много си далеч от истината.
    Калайджиите на 100 процента са само на социални помощи, фалшиви инвалиди.
    Когато въобще работят нещо, то винаги е против закона.
    За да разбереш истината влез сред тях за няколко дни.
    Ей такива журналисти само ти промиват мозъка с тези поръчкови статии.
    Аз познавам десетки калаени мишлета, но само един от тях работи и е горе долу свестен.
    Сближиш ли се с тях, ще те окрадът тотално, пази се!

  73. 73 Профил на lcp01393483
    lcp01393483
    Рейтинг: 244 Неутрално

    До коментар [#25] от "mushashi":

    Приятелю, от мен да знаеш-много българи са хвърлили семе при калайджийките.
    При тях има много руси деца със сини очи.
    От къде ли са се взели такива русички?
    А калайджийките са огън и пламък.

  74. 74 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#70] от "mushashi":отношението към тях ще бъде същото.========Към кои , адвокате ?Имаш претенции към "една" етносна група , че се само определя като друга , без да си наясно коя е тя .....и какви са нейните белези ! Влияеш се от социално общественото и поведение , и толкова ! По твоята логика , известния доктор Чирков не е това което го знае всеки , а е немец .....например ! Логиката ти може да е морално етично оправдана ,но от научна гледна точка е едно нищо .....
    —цитат от коментар 71 на eti mehter


    Щом държиш да наричам циганите турци,нека бъде на твоята.Нека са турци.Циганинът,който ритна жена в метрото на Берлин също се определя като турчин.Значи е такъв по твоята логика.

  75. 75 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1496 Весело

    До коментар [#70] от "mushashi":

    На такива в казармата,турците им викаха им викаха "кандидат турчин".

  76. 76 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    До коментар [#74] от "mushashi":

    Щом държиш да наричам циганите турци,
    ========
    Ей аллах.....кога съм ти писал такова нещо ?
    Не се ангажирай да определяш кой кой е !

    Bukalemun
  77. 77 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2270 Неутрално

    До коментар [#50] от "Sabbath":
    Именно. Нищо не знаем. А дрънкаме. Ирак, Либия и Сирия да са бомбардирали Вашингтон, Париж и Лондон ? Имай си хас! Но гореспоменатите ги избомбиха, убиха милиони и се кичат с някакви си евроатлантически ценности! Който има съвест, трябва да се срамува! Толкоз!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  78. 78 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    До коментар [#4] от "сминдух":

    Гледам и за много други неща си се скръндзавил за 5 мин.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  79. 79 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    До коментар [#8] от "Molossian":



    Това в 21-ви век?Сериозно.И трябва да уважавам тези традиции?
    —цитат от коментар 8 на Molossian


    Никой не те задължава.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  80. 80 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    Може да се пишат православни християни, но това отношение към жената е мюсулманска традиция.
    —цитат от коментар 18 на anarhochristian


    Всъщност, точно същите са били традициите и при нашите баби и дядовци.
    Нищо мюсюлманско няма дори в забулването - не напразно и нашите булки носят було - плат, който закрива лицето, и който младоженецът има право да вдигне чак след като свещеникът ги венчае.

    В моето родно село от край време си живеят две калайджийски фамилии. Много точни, работливи и свестни хора са. И най-важното - НЕ СА цигани!
    Ако някой не е виждал калайджии - те са бели, руси, много често със сини очи.
    Убеден съм, че нямат никакви общи гени с индийските мангали, които обитават циганските гета, и които, за нещастие на колегата Ети, се самоопределят като турци.
    (Тук се съгласявам с мнението му, [quote#13:"eti mehter"][/quote] )

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  81. 81 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    Ако евреин(не дай Боже!)се обърне към друго вероизповедание,то той вече не съществува за семейството(и общината)си и те трябва,да пазят по него траур,все едно е умрял!
    —цитат от коментар 43 на Sabbath


    Интересно, Мария дали е пазила траур за Исус?


    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  82. 82 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1496 Любопитно

    До коментар [#68] от "patsis":
    "....пред мюфтията "Няма Бог освен Аллах и Мохамед е неговия пророк" и може да се свърже с мюсюлманка. Подобни евреи-мюсюлмани имало около 3 хил. души.... "До сега не съм чувал за такъв случай.Виж,обратният вариант,сиреч еврейка,да приеме исляма и се бракосъчатае с мюсюлманин,за съжаление се наблюдава,макар и не в такъв гигантски размер.Мюсюлманите араби са мастори в съблазняването на наивни млади еврейки,които носят на ръце до брака.След него обаче,картината се променя на 180 градуса и новоизпечените мюсюлманки проклинат деня в който са се родили.За щастие има доброволни религиозни организации,които буквално ги спасяват от арабския плен,напр.Леава,Яд ле ахим....
    http://leava.co.il/tag/ %D7%9C%D7%94%D7%91%D7%94/

  83. 83 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2547 Неутрално

    [quote#70:"mushashi"][/quote]

    Циганите в България не само се турчеят, ами залитат тотално към радикалния ислям. Тоест автоматично циганинът в България започва да се сързва с турчин и с терорист. Не много красива картинка. Разликата между българските цигани и тези в Румъния, Сърбия и Гърция напримр е, че нашенските се турчеят, освен това се правят на мюсюлмани и говорят на цигански, докато в споменатите три страни - циганите там не се турчеят, не се правят на мюсюлмани, а изповядват източноправославието и говорят на официалните езици в тези страни, съответно на румънски, сръбски и гръцки. Въобще огромна разлика.....

  84. 84 Профил на пилот падналВградината
    пилот падналВградината
    Рейтинг: 252 Весело

    Много интересна история. Нямах представа, че всъщност калайджийство то не е професия, а затворен етнически клан. Бях чувал нещо подобно за майсторите на бургии :)
    —цитат от коментар 2 на penetrating


    Има, има... Сакуо-Пилия Хенша - на тази планета цари карнавална атмосфера. Местните жители празнуват презумцията на св. Антуелм. Приживе св. Антуелм бил велик и обичан владетел, който направил велика и обичана презумция. Тя била, че при равни други условия всички искат да са щастливи, да се забавляват и да си прекарват, колкото си може по-добре заедно. На смъртния си одър той завещал цялото си лично богатство, за да се финансира ежегоден фестивал. Трябвало да има в изобилие храна, пиене и танци и някои удивително глупави игри, като "Гони Уокета" нпр. Неговата презумция била толкова невероятно добра, че заради нея го канонизирали за светец. И не само това - всички други светци преди него, убити с камъни или живеели надолу с главата в бъчва с тор, веднага били свалени и вече се смятат за доста неудобна тема.

    Буквално всичко в тоя живот до една или друга степен бе странно. Просто бе странно по малко по-различен начин, отколкото беше свикнал, което беше странно.
  85. 85 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#83] от "GreenEyes":

    Циганите в Западна Тракия в Гърция определено се турчеят. Не се турчеят циганите в Гръцка Македония и другаде, а се гърчеят. Щото по споразуменията от 1923 мюсюлманите от Македония са изселени, а от Западна Тракия - оставени на място. За циганите ерлии в Гръцка Македония, в голяма част чифлишки работници, това е било възможност да се сдобият с земя от изселените агалари да стенат селски стопани.

  86. 86 Профил на Martin Pustinqx
    Martin Pustinqx
    Рейтинг: 236 Весело

    Нещо много се хвалят тия калайджии :D





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK