
© Анелия Николова
Красимир Каракачанов
Искам да дистанцирам себе си и колегите си от думичката бунт. Летателния състав не прави бунт. Летателният състав е в правото си, всеки един пилот, когато не е уверен в изпълнението на задачата да докладва на командира си и да се откаже", каза командирът на авиобазата "Граф Игнатиево" бригаден генерал Иван Лалов, където пилотите отказаха да изпълнят планираните летателни полети с МиГ-29 в знак на протест. Лалов беше в Министерството на отбраната за среща с министъра на отбраната Красимир Каракачанов.
Генералът дообясни, че "летателният състав" днес е почувствал, че не е в състояние да изпълни задачите си и е докладвал, след което "се отказахме да провеждаме полети". "Това са правилата в авиацията, понякога хората излизат и не се връщат. За това думата бунт е крайно недобре употребена в медиите", каза Лалов.
Той добави, че причините това да се случи са били много и комплексни, защото в базата имат проблеми с изправността на авиационната техника. "За да можем да подготвим пилотите си ни трябват достатъчен брой изправни самолети", каза Лалов. Той подчерта, че въпреки проблемите дежурството по "Еър полисинг" се изпълнява.
© Надежда Чипева, Капитал Генерал Иван Лалов, бившият командир на ВВС и настоящ президент Румен Радев и тогавашният заместник-началник на отбраната Константин Попов, който сега е депутат от ГЕРБ. Снимката е от януари миналата година с първия полет на ремонтиран в Полша двигател на МиГ-29.
Командирът на авиобазата добави, че в министерството се работи и е получил уверение, че проблемите ще бъдат преодолени в определени срокове.
Проблемът са руските двигатели за МиГ-29
Красимир Каракачанов за пореден път каза, че модернизацията на техниката във ВВС и закупуването на нов изтребител трябва да се движат паралелно. Той натърти, че говори за "нов изтребител", а не "стари самолети", което би трябвало да означава, че в процедурата за избор на нов изтребител за ВВС, която беше върната, ще участват само нови самолети.
От думите на Каракачанов се разбра, че основният въпрос зададен му от генерал Лалов е бил за доставените 10 двигатели за МиГ-29, ремонтирани от фабрика в структурата на производителите на МиГ. По-голямата част от двигателите нямат необходимата документация, а някои и датчици, без която не могат да бъдат монтирани на самолетите. Така не е ясно за всеки двигател колко е летял, дали е имало инциденти с него и т.н. По информация на "Дневник" руската страна отказва част от документацията с мотиви, че данните са секретни. Договорът е сключен от Министерството на отбраната с "Авиостарт" ООД през ноември 2016 г. Каракачанов каза, че държат договорът да се спази "защото основната наша грижа е живота на летците". "Не можем да рискуваме да приемем едни двигатели, без всичко по договора да е изпълнено точно и след което да се случи нещо непоправимо", добави министърът. Човекът е най-голямата ценност в армията, декларира Каракачанов.
Той припомни, че има три проекта за модернизация в армията и са заделени 100 млн. за повишаване на заплатите на военните. "Не приемам приказки за стачки и бунтове. Армията не е детска градина и никой, било в авиацията, било в другите видове сили, не си е помислял за подобни действия", каза Каракачанов.
Въпроси към Лалов или Каракачанов не бяха допуснати.